256    7    0  

Dårlig erfaring med Elkjøp og hvitevarer

 3 166     Asker     0
Ønsker å dele en elendig erfaring jeg hadde i starten av året når det gjelder håndtering av reklamasjon/garanti på hvitevarer. Dette gjaldt en Siemens vask/tørk maskin, og for å si det med en gang var Siemens i denne saken upåklagelig. Men mer om det lenger ned. 

Vi kjøpte for ca 1 år siden en Vask/tørk maskin av serienummer: WD4HU540DN, og som referanse ser den slik ut:

Dårlig erfaring med Elkjøp og hvitevarer - 4925A311-D1E7-4207-9D50-318E38400A2C.jpeg - Børhaug

Rett før jul går denne i stykker, og noe så grasalt at den dessverre ikke kunne repareres. Siemens sier så at ny maskin skal leveres og jeg kan avtale dette med Elkjøp. 

Drar så dit for å få min nye maskin. Der får jeg vite at den maskinen er gått ut, og den nye modellen med serienummer WD4HU541DN (Merk 0 er endret til 1) er ny modell og vesentlig dyrere enn hva jeg betalte på et salg. Ett fett for meg sier jeg, lever den. For referanse ser den nye slik ut: 

Dårlig erfaring med Elkjøp og hvitevarer - 4925A311-D1E7-4207-9D50-318E38400A2C.jpeg - Børhaug
Dere ser ikke feil. Den er identisk og samme delenummer og alt. Bare nytt år. 

Etter flere runder hvor jeg nekter å ta imot en billigere Siemens uten Wifi, eller en Samsung, som da ikke er koblet til samme system som samtlige av våre hvitevarer ringer jeg selv Siemens. De blir overasket over min historie da jeg siterer «disse to maskinene har identisk listepris». 

Enden på visen ble at Siemens så dette som så urimelig at de selv tok saken og sendte meg ny maskin. Elkjøp derimot sto på sitt og nektet å levere en ny maskin som uomtvistelig var identisk, selv etter skriftlig svar fra Siemens om at de var like. 

Dette stiller spørsmålstegn ved om jeg kommer til å kjøpe hvitevarer av nevneverdig volum og pris derfra. Hvertfall samme sted. 

Signatur

  (trådstarter)
   #1
 3 166     Asker     0
Kan også nevnes at Elkjøp forsøkte å hevde at de kun var pliktig å levere tilsvarende produkt (som er rett), men at det i LOVEN kun sto at de da måtte levere samme volum og sentrifuge hastighet. Intet om smarthus etc. Da måtte jeg rett og slett le og ba dem om å sende meg paragrafen hvor det sto «for vask og tørk maskiner betyr lik enhet bare volum og sentrifuge  og ikke det som ellers står som reklamerte funksjonaliteter» (står faktisk som en av top 3 på disse maskinene). Det ble rett og slett useriøst.
Signatur
   #2
 4 731     NITTEDAL     0
Har ikke direkte med saken å gjøre, men jeg hadde en tørketrommel med varmepumpe, som gikk i stykker etter ca 3 år, tror jeg det var. Etter en del om og men ble den bekreftet umulig å reparere og jeg kunne få en ny maskin. Hadde ikke lyst på samme dårlige maskin og la mellom noen hundrelapper til en dyrer maskin. Tenkte jeg da fikk en maskin med nye 5 års reklamasjonsrett på, noe jeg ikke er sikker på om jeg hadde fått hvis jeg bare hadde mottatt lik modell. Er usikker på hvordan kjøpsloven virker i et slikt tilfelle. Tenkte det var tryggere å ha en kjøpskvittering for ny maskin, selv om prisen egentlig kun var noen hundrelapper.

Kjøpt hos Lefdal, som nå er Elkjøp, sikkert den gang også, men nå er også navnet borte.

Førovrig meget dårlig kundebehandling i ditt tilfelle synes jeg.
  (trådstarter)
   #3
 3 166     Asker     0
Hadde vært ok å akseptere en prisdifferansen dersom jeg ikke uomtvistelig sto å så på identisk maskin mens jeg kranglet med de. Alle delene var like inni. De betaler sikkert Siemens det samme til og med.
Signatur
   #4
 987     0
får håpe at min siemens tørketrommel holder litt lenger en et år,også kjøpt hos elkjøp,kjøpt i november,fornøyd med den til nå i hvertfall,men har ikke prøvd og koble den opp på wifi enda
  (trådstarter)
   #5
 3 166     Asker     0
Feilen på min var ganske uvanlig og leverandør var veldig overasket. Til dags dato hadde han ikke byttet en av de. En skrue knakk inni et hull bla.

Og må påpeke - Siemens var upåklagelig og ordne opp. Elkjøp var stikk motsatt.
Signatur
HSt
   #6
 29 699     Lillestrøm kommune     0
Var dette i butikk eller over e-post?

Jeg får vente til min Elkjøp sak er ferdig, men på reklamasjondelen av den så våknet de opp når de fikk det skriftlig på e-post, på tlf med kundeservice ble det bare rot. Men jeg må få levert alle varene også ... så er enda ikke ferdig.
  (trådstarter)
   #7
 3 166     Asker     0
Dette var i butikk. Og de yngste i kassen fikk ikke ordne saken siden det var en differanse mellom dagens pris og hva salgspris var. Dette er en gråsone når det gjelder loven, men så lenge de har en identisk vare er det for meg et mysterium.

Er også veldig usikker på hva som skjer i bakgrunnen. Om Siemens krediterer Elkjøp med en sum eller ikke. Men når vi skal kjøpe inn mer senere kommer jeg til å vurdere annen leverandør.
Signatur