2 366    15    2  

Briggs Stratton gressklipper hoster og får ikke opp turtallet

 520     Bærum     0
Plutselig har jeg fått trøbbel med min gressklipper som er noen år gammel. Den starter veldig lett, men går ujevnt, hoster og misstenner. Jeg har bytt plugg og skiftet all bensin, men den blir ikke noe bedre. 

Det er en McCulloch med Briggs n Stratton motor. 

Den har stått ute under tak i alle år, men det har jeg regnet noe sinnsykt i september, så det kan ha kommet inn vann enkelte steder. 

Noen som har tips på hva som kan være galt? Jeg trodde disse motorene var "udødlige" jeg:-) 
Signatur

   #1
 7 689     Bærum     0
Hvis den har stått fuktig ville jeg skiftet bensin. Det er også lurt å skifte tennplugg da en dårlig plugg kan gi ujevn gange. Hjelper ikke disse to tingene må du gå mer systematisk til verk.
  (trådstarter)
   #2
 520     Bærum     0
Har skiftet plugg, sjekket luftfilter og renset forgasser. Kan det være membran trøbbel?
Signatur
   #4
 4 113     Akershus (Follo)     0
Hvis den har membran så kan det være den ja.
Men de B&S motorene jeg har møtt har hatt tanken høyere enn forgasseren og ingen membran. Om den ikke har en slik plastboble du må pumpe på før start så har den neppe membran.

Ryker det av eksosen?
Kommer det gnister ut av eksosen, eller gløder eksospotta?
Signatur
   #5
 7 689     Bærum     0
Kan det være noe galt med turtallsregulatoren? De motorene har vel en liten plate som skyves på av vifteluften. Mulig fjæren er gåen. Det er mange år siden jeg hadde en slik motor så det er mulig de er forandret siden den gang.
  (trådstarter)
   #6
 520     Bærum     0
Hvis den har membran så kan det være den ja.
Men de B&S motorene jeg har møtt har hatt tanken høyere enn forgasseren og ingen membran. Om den ikke har en slik plastboble du må pumpe på før start så har den neppe membran.

Ryker det av eksosen?
Kommer det gnister ut av eksosen, eller gløder eksospotta?

Godt poeng. Tanken sitter høyere enn forgasseren ja. Dvs, da er det sikkert ikke membran. Det ville vært rart. Men jeg har en rød plastboble jeg må pumpe på 2-3 ganger før start.

Den misstenner/hoster hyppig. Da kommer det sort røykt ut av den. ingen gnister. Ingen glør.

Renset filter og forgasser igår. Ble litt bedre, men langt fra bra.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 520     Bærum     0
Kan det være noe galt med turtallsregulatoren? De motorene har vel en liten plate som skyves på av vifteluften. Mulig fjæren er gåen. Det er mange år siden jeg hadde en slik motor så det er mulig de er forandret siden den gang.

Godt tips! Har sjekket den fjæren nå, og den ser helt OK ut.
Signatur

   #8
 7 689     Bærum     0
Hvis den hoster og avgir røyk er luft/bensinblandingen for fet. Det må skyldes enten for mye bensin eller for lite luft. Har du prøvd å kjøre den uten luftfilter?
   #9
 2 668     Vestlandet     0
Fikk du ut all bensinen (og vannet)? Et bilde hadde også vært kjekt. Gjerne uten luftfilter.
  (trådstarter)
   #10
 520     Bærum     0
Hvis den hoster og avgir røyk er luft/bensinblandingen for fet. Det må skyldes enten for mye bensin eller for lite luft. Har du prøvd å kjøre den uten luftfilter?

Jepp, har kjørt den uten luftfilter ja. Merket ikke noen forskjell.
Signatur