#11
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Hva med å faktisk ta opp motoren og inspisere lageret.

Flott du er enig med meg i at dette er en motor av siste klasse. Jeg har ikke behov for å starte ny Hondatråd, de fleste er nok enig der.

Hva rådebank angår så ha du tydligvis ikke jobbet så mye med motorer. Hvis du har rådebank, hvor har metallet blitt av da? (som er avvirket fra råden og gir lyd). Fordampet ut veivhusventilasjonen?

Veiven er av stål og råden er av aluminium. Råden gir seg nok først...

   #12
 4,110     Akershus (Follo)     0

Hva rådebank angår så ha du tydligvis ikke jobbet så mye med motorer. Hvis du har rådebank, hvor har metallet blitt av da? (som er avvirket fra råden og gir lyd). Fordampet ut veivhusventilasjonen?

Den kan være skviset slik at den fortsatt er en del av råden men ved siden av lagerflaten. Jeg har en Honda råde liggende som er et eksempel på det. Det var ikke spon i oljen men rådebank så det holdt. I det aktuelle tilfellet grunnet tenningsbank. På den aktuelle motoren var det olje nok og veiva uskadd.

Kanskje ikke jobbet så mye med motorer du heller. (Sorry, men føler for å holde tonen.)
Stiga Park med 15,5 hk B&S og rådebank? - GodeRåderErDyre.jpg - Einar_S
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 1,323     Østlandet     0
Jeg skal ikke diskutere hvem av oss som har skrudd mest motor. (Men om du ikke jobber med det så tviler jeg på at det er deg). Jeg kan garantere at man kan få rådebank uten at bunnpannen er full av spon! Ved høy nok friksjonsvarme pga manglende smøring vil aluminum fra rådearmen smelte/kline seg og "tyte" ut på vevakselskinkene.
Et kjent fenomen både på B&S og Nissan sin CA18DET motor.

Motoren er forøvrig nå tatt ut av klipperen og klar for demontering, oljen er tappet av og den var overraskende svart og skittem ifht at den har sett ren og ny ut på peilepinnen. Kan vitne om sjeldne oljeskift tidligere i klipperens liv og virke.

EDIT: Ser at Einar_S kom meg i forkjøpet med samme erfaring og innstilling Smile
  (trådstarter)
   #14
 1,323     Østlandet     0

Hva slags balansevekter er dette? Ikke de som er del av veivakselen?


Nei dette er et system som B&S kaller "AVS" som står for Anti Vibration System.

Dette er en motvekt til stempelet som "henger" på to eksentere, en på hver side av veivskinkene. Vekten er forbundet til veivakselen med to "armer" som ligner på rådearmen. Når stempelet går opp går vekten ned og dermed eliminerer eller ihvertfall minsker en del av vibrasjonene i 1 sylindrede motorer. Vekten blir holdt på plass i veivhuset enten vha en tredje arm eller ved at det er et spor i vekten som sklir opp og ned på en "vegg" i veivhuset, slik at den ikke slenger fra side til side når veivakselen går rundt.

Slettes ingen dum ide, problemet er at B&S velger også her å lage en billig versjon uten lagerskåler eller glidere slik at det er veldig ømfintlig for lavt oljenivå etc.
   #15
 22,342     Akershus     0
At det bare er BS motorer som ikke tåler lavt oljenivå er bare tull. Løsningene de bruker er ikke dårligere enn det andre bruker og det funker bra bare man har olje i maskinen, det har selv jeg funnet ut. Lurer på om rådelageret er ødelagt på min flotte BS.

Jeg har ikke hørt motoren i drift, men er du sikker på at det kommer innenfra i motoren og at det ikke er noe annet som skrangler?
   #16
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0


Hva rådebank angår så ha du tydligvis ikke jobbet så mye med motorer. Hvis du har rådebank, hvor har metallet blitt av da? (som er avvirket fra råden og gir lyd). Fordampet ut veivhusventilasjonen?

Den kan være skviset slik at den fortsatt er en del av råden men ved siden av lagerflaten. Jeg har en Honda råde liggende som er et eksempel på det. Det var ikke spon i oljen men rådebank så det holdt. I det aktuelle tilfellet grunnet tenningsbank. På den aktuelle motoren var det olje nok og veiva uskadd.

Kanskje ikke jobbet så mye med motorer du heller. (Sorry, men føler for å holde tonen.)


Artig, bildet ditt viser at metall er avvirket. Her kan man definitivt finne spon i oljen.

En enkel oljeanalyse på amatørnivå kan finne ut hvor avvirkningen har skjedd. MTU har egne testkit som viser tilstanden til motoren, basert på oljeanalyse,  men jeg har jo ikke erfaring med motorer så ikke høre på meg ;-)

En amatør vil sikkert tenke o'store spon, flere cm lange. Det er ikke nødvendigvis tilfelle, men det er mulig å se med det blotte øyet hvis bunnpluggen har magnet.

Og for de som måtte lure, så har jeg jobbet med forbrenningsmotorer siden jeg var guttunge, fra små Hondamotorer til MTU V16 motorer. Bygde min første jetmotor som 18åring, til bruk på modellfly.
   #17
 4,110     Akershus (Follo)     0
Når råden av aluminium går varm utvider den seg og det blir en slakk i lageret. Utsettes det for slagppåvirkning (tenningsbank) i varm tilstand vil det "smøres utover" fra området som er utsatt for høyt flatetrykk. Det blir "smidd" vekk fra dette området. Selvfølgelig kan det også finnes spon. Men mitt poeng er at det ikke nødvendigvis kan påvises med det blotte øye. Og sannsynligvis mer i bunnen av veivkassen enn på magnetpluggen.

Ellers har jeg hatt den tvilsomme glede å måle veivtapper på flere motorer med rådebank. Og bare en av dem lå utenfor spesifikasjonene. Det skal ikke mye olje til for å redde tappen om det bare er aldri så lite olje tilstede og man gir seg med en gang rådebanken er hørbar.

TS kan muligens slippe unna med en råde om det er rådebank. Men tappen må måles på diameter og for urundhet. Er det klint aluminium på den så ikke skrap det av. Løs det opp i en kaustik soda oppløsning (lut). Vask den så godt ren og smør inn med olje.
Signatur

   #18
 7,685     Bærum     0
Kan noen forklare hvordan aluminiumsspon kan avsettes på magnetpluggen?
   #19
 4,110     Akershus (Follo)     0
Gravitasjonskraften.  Wink
Signatur