(trådstarter)
   #21
 1,323     Østlandet     0
Bra at flere med peil og erfaring deltar her.
Nå har jeg tatt av "bunnpannen" dvs ene delen av veivhuset, men skal ikke påstå det ga noen umiddelbar AHA opplevelse. Det er ikke slark som man kan kjenne med håndkraft på verken råde eller vekt.
Dvs opphenget til motvekten har slark i alle retninger unntatt opp og ned. Mulig den kan vri seg under gange men skjønner ikke helt at det skal gi dunkelyd allikevel.
Jeg har tatt ut vekten, kamaksel, svinghjul etc men kom dessverre ikke lenger da jeg ikke har 5/16" pipe for å ta opp råden. Jeg har heller ikke tatt av topplokket men det blir i tilfelle nødvendig om jeg skal skifte rådearmen.

Jeg ble forøvrig litt overrasket over at en I/C motor verken har ramlagre eller oljepumpe. Er det kun sylinderforing som er forbedringen ifht standard motor?
Ikke forstår jeg hvordan det øvre ramlageret får olje på en vertikalmotor uten pumpe, men det gjør den tydeligvis, selv om jeg ikke ser hvordan oljen blir plasket opp dit.

   #22
 4,110     Akershus (Follo)     0
Har den råde som er splittet?
Isåfall sjekker du klaringen med Plastigage.
Det er nøyaktig nok for en slik motor. Det er jo ikke racing du skal bedrive?  ;D
De fleste av disse motorene har plaskesmøring. Og oljetåka ligger nok ganske tett inni der når den går. Litereffekten på disse er ikke på noen måte hinsides, så det virker bra i praksis.

Bankelyder kan skyldes at svinghjulet ikke satt godt fast. Måtte det overbevises at det skulle av? Hvis det bare er woodruff kilen som holder det fra å rotere så er ikke det godt nok. Det skal sitte godt fast på konen.

Signatur
  (trådstarter)
   #23
 1,323     Østlandet     0
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan oljen blir plasket opp i en vertikalmotor, men det er heller ikke problemet her.
Svinghjulet trengte overtalelse ja, ingen fare med at feilen var der.

Ulyden høres tydelig at kommer fra bunnen av motoren, og det er ikke noe klakk, tikking eller hard metallisk lyd. Mer som en dempet bankelyd - ikke så lett å forklare med ord.

Klaringen på råden skal sjekkes så snart jeg får fatt i rett verktøy så jeg får av lagerbukken.
  (trådstarter)
   #24
 1,323     Østlandet     0
Et bilde for de som lurte på AVS systemet til B&S

   #25
 3,210     Vestlandet     0
Takk:) Da lærte jeg noe nytt. På min stiga er det ikke sånne ser det ut som. Men den er tosylindret, så da er vel ikke behovet der.
  (trådstarter)
   #26
 1,323     Østlandet     0
Fikk fatt i 5/16" pipe i dag, og etter mye strev fikk jeg endelig opp rådelageret.
Og nå er ihvertfall jeg rimelig sikker på at råden ikke er problemet.  :)
Som nevnt før er det ikke antydning til slakk, det fantes heller ikke spor av aluminium på veiva, og både veiv og rådelager ser veldig fint ut, uten tegn til synlig slitasje eller blanke partier.
Ramlagrene derimot er ikke strøkne, men det er ikke antydning til slark der heller.
En annen ting jeg finner merkelig er at det ikke er shims eller trust skiver i enden på veivakselen. Anleggsflaten i veivhuset er litt slitt/stygt, faktisk mest på svinghjulssiden.

Jeg har forresten forstått hvordan plaskesmøringen fungerer i denne motoren!  :)

Min teori nå er at ulyden kommer fra kontravekten og at problemet er at den vipper på seg - mao at det er for stor endeslark i veivhuset.
  (trådstarter)
   #27
 1,323     Østlandet     0
Her er en video av motorens veiv, kamaksel og AVS "i drift".
På slutten ser man hvordan kontravekten (ihvertfall i teorien) kan vippe på seg.
Legg også merke til det gule plastdrevet, drevet av kamakselen som både er mekanisk turtallsregulator vha sentrifugalvekter og plaskesmører idet "ørene" på drevet kaster opp oljen.

http://www.youtube.com/watch?v=b8WXGf2UlKU&feature=youtu.be

   #28
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hva er det som hindrer den i å bikke slik under drift?
Går den gule "knappen" på toppen mot en glideflate?
Signatur
  (trådstarter)
   #29
 1,323     Østlandet     0
Ja den skal nok det, men den flaten er fhv grov i overflaten i blokka, og det er ikke tegn til at den knappen har gått i mot der. Det burde vel vært synlig selv om knappen er av plast.

Det er ca 0,6 mm endeslark på veivakselen, og i tillegg ser man at lenkarmene som drar kontravekten er noe smalere enn eksenterne på veiva, så det er nok god plass til lenkarmene og vri seg - hvis det skulle være noen grunn til at det skjer da.
Den kontravekta er jo fhv tung så den ligger vel antagelig rolig?

Jeg skrudde sammen igjen veivhuset med kun veivakselen på plass og da klarte jeg og kjenne en mikroskopisk slakk i ramlageret på svinghjulssiden. Men dagen etter, når jeg sjekket igjen klarte jeg det ikke - så jeg tviler sterkt på at DET er årsaken til bankingen (også)  :-\

Jeg klarer rett og slett ikke å finne en god (nok) grunn til at denne motoren skulle lage noen form for ulyder. Dvs utover det vanlige rakleverket en slik billig B&S er da.......
Har riktignok ikke målt klaringen på rådelageret enda - men det ser så fint ut at jeg nekter (foreløpig) å tro det er problemet.

Men det er ikke tvil om at det ER en bankelyd der, og den kommer fra veivhuset - eller i hvertfall den enden av motoren.

EDIT: Den gule "knappen" som sitter på toppen av kontraveken skal selvfølgelig være helt nedtrykt og ikke stikke opp slik den er på videoen.
   #30
 3,210     Vestlandet     0
Er det en ide å starte opp uten kontravektene og høre? Eller er det risikosport?