20,023    24    0  

Kvalitetsforskjeller belegningsstein

 736     Drøbak     0
Jeg har fått tilbud på disse tre steinene:
Asak Herregårdsstein, 6cm, http://www.asak.no/toppmeny/produkter/belegningsstein/Herregaardstein
IBF Homegårdsstein, 5.5cm, http://www.miljostein-norge.no/categories/holmegaardstein
Benders Labyrint, 6cm, http://www.benders.no/tabid/470/articleName/20661/Default.aspx

Er det noen vesentlige kvalitetsforskjeller på disse? De tre tilbudene jeg har fått ligger nærme hverandre i pris.
Signatur

   #1
 24     Tønsberg     0
Hei!
Nå er jeg litt inhabil, siden jeg er en av ovennevnte leverandører men jeg skal svare så upartisk jeg kan. Belegningssteinen Miljøstein-Norge leverer er fra danske IBF, som til nå har vært levert kun til proffmarkedet i Norge.(all stein er produsert i Danmark)

Benders sin variant kjenner jeg ikke så godt, men både ASAK og IBF sine belegningssteiner er godkjent i henhold til alle gjeldende standarder. Kvalitetsmessig så holder begge merker høy kvalitet og brukes av proffmarkedet, ASAK har tradisjonelt vært størst i Norge, mens IBF dominerer markedet i Danmark.

Så om du har fått omtrent samme pris inkludert transport, blir det til slutt din magefølelse for hvilket produkt som passer deg best som teller Smile

Håper svaret mitt var til hjelp :)

Anders.




Signatur
   #2
 135     Oslo     0
Kvalitetsmessig er det neppe store forskjeller. Pass på å velge en leverandør som har flere formater tilgjengelig og pass på å sammenlikn prisen ferdig levert på gårdsplassen.
   #3
 661     Bærum     0
Kan jeg spørre omtrent hva prisene ligger på? Legger du selv? Hvordan gjør du grunnarbeidet?
   #4
 24     Tønsberg     0
Hei om du søker på belegningsstein på finn.no http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?keyword=belegningsstein&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&sort=5&periode=
Så får du en fin oversikt over prisbildet på belegningsstein, da de fleste leverandører annonserer der.
Signatur
   #5
 661     Bærum     0
Takker. Det finnes jo som regel en tommelfingerregel for kvadratmeterpris på ulikt type arbeid - noen som kjenner til en tommelfingerregel for legging av belegningsstein? Dvs for graving, fylle pukk etc, bortkjøring av masse og legging av stein?
  (trådstarter)
   #6
 736     Drøbak     0
Pris vil avhenge helt av hvilke grunnforhold, hvilken masse det er og til hvilket formål du skal legge steinen. For sistnevnte tenk jeg da på at du for gangstier f.eks. ikke trenger å grave like dypt som for steder det forventes bilkjøring.

Jeg prosjekterer for tiden parkeringsplass og gangsti, hhv. 56m2 + 6 m2.
Jeg har tilnærmet flat tomt (men helning fra vei mot hus) med jordmasser. Det skal visstnok være leireholdig grunn her, men jeg tror tomta ble omhyggelig planert i sin tid. Planen er derfor:
Grave ut 40cm med helning mot vei, vekk fra hus. Dette for at vann som evt søker ned gjennom massene ledes bort fra huset. Dette utgjør 24m3 jord som må fraktes bort.
Duk kl.2
Dreneringsrør langs vei
Masse, 0-60mm tilkjørt fra pukkverk, 30cm tykt, avrettes med naturlig fall mot hus, komprimeres
Settelag 0-8mm, tilkjørt fra pukkverk, 6cm tykt, komprimeres
Jeg planlegger drensrenne langs vei 7 m, samt på tvers av gangsti innenfor parkering (tar unna overflatevann fra parkering) samt ved huset (tar unna for overflatevann fra gangsti). Totalt 10 m drensrenne og 3 sandfangkummer.
Samtidig planlegger jeg å grave grøft og legge opp til lyktestolper langs gangsti.
En bekjent kjører graver og jeg betaler da timespris med mva for gravejobben og planering av 0-60 mm. Jeg tar selv jobben med settelag, drenering og legging av stein.
Har beregnet meg fram til en pris på 41500 for dette (med 40 cm dybde over hele de 62 m2). Av dette utgjør belegningsstein, kantstein og fugesand, levert på dør, et sted mellom 37-41% av kostnadene. Endelig pris blir sikkert ca. 45000 med alt av småinnkjøp.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 736     Drøbak     0
Forøvrig stemmer det forsåvidt at de fleste er på finn.no. Det som ikke fremkommermer pris for frakt, som varierer en del. Dessuten fikk jeg pris fra Ski Bygg som vær veldig konkurransedyktig. Ergo er ikke nødvendigvis nettbutikk/varespesialister billigere enn byggvarehusene. Kommer selvfølgelig an på rabatt du får hos byggvarehusene, men det kan man forhandle på. I prisene fra Ski Bygg lå rabatter på 15-25%.

Når det gjelder smakssak, så tror jeg det stemmer i dette tilfellet. Steinen fra IBF som hetr gråmix har mye større variasjon i gråfargene enn de to andre. Hvorfor vet jeg ikke. Derfor ser det for meg ut som at IBF sin "grå" er mest lik Asak og Benders sin "gråmix". IBF sin "grå" koster 133/m2 vs. deres "gråmix" som koster 117/m2. Til Miljøstein-Norge: hva avgjør denne prisforskjellen? Hadde de "grå" kostet 117/m2 hadde det væ et soleklart valg i mitt tilfelle  Smile Smakssak (dvs. diskusjon med kona) avgjør nok dette valget  Wink
Signatur

   #8
 24     Tønsberg     0
Hei.
Det er som du sier alltid lurt å shoppe rundt, så får man sette seg ned å vurdere kriterier pris, kvalitet og utseende sammen med tilhørende tilbehør og varianter leverandøren har å tillby, om man ønsker å utvide belegningen senere.

IBF-Gråmixen som vi leverer har muligens noe mer fargepigmenter i seg enn konkurrentene, uten at jeg vet noe om det.

Det vil på all belegningsstein være fargevariasjoner, og sammenligner vi en pall med årets produksjon med den som ble produsert i fjor er det forskjeller, grunnet herdingsprosesser, vær og vind.

Jeg forstår at du stusser over at gråmixen er billigere enn vanlig grå, og det kommmer av at den er på tilbud nå til Hagemessen er ferdig på Lillestrøm.
Signatur
   #9
 813     Østfold     0

Pris vil avhenge helt av hvilke grunnforhold, hvilken masse det er og til hvilket formål du skal legge steinen. For sistnevnte tenk jeg da på at du for gangstier f.eks. ikke trenger å grave like dypt som for steder det forventes bilkjøring.

Jeg prosjekterer for tiden parkeringsplass og gangsti, hhv. 56m2 + 6 m2.
Jeg har tilnærmet flat tomt (men helning fra vei mot hus) med jordmasser. Det skal visstnok være leireholdig grunn her, men jeg tror tomta ble omhyggelig planert i sin tid. Planen er derfor:
Grave ut 40cm med helning mot vei, vekk fra hus. Dette for at vann som evt søker ned gjennom massene ledes bort fra huset. Dette utgjør 24m3 jord som må fraktes bort.
Duk kl.2
Dreneringsrør langs vei
Masse, 0-60mm tilkjørt fra pukkverk, 30cm tykt, avrettes med naturlig fall mot hus, komprimeres
Settelag 0-8mm, tilkjørt fra pukkverk, 6cm tykt, komprimeres
Jeg planlegger drensrenne langs vei 7 m, samt på tvers av gangsti innenfor parkering (tar unna overflatevann fra parkering) samt ved huset (tar unna for overflatevann fra gangsti). Totalt 10 m drensrenne og 3 sandfangkummer.
Samtidig planlegger jeg å grave grøft og legge opp til lyktestolper langs gangsti.
En bekjent kjører graver og jeg betaler da timespris med mva for gravejobben og planering av 0-60 mm. Jeg tar selv jobben med settelag, drenering og legging av stein.
Har beregnet meg fram til en pris på 41500 for dette (med 40 cm dybde over hele de 62 m2). Av dette utgjør belegningsstein, kantstein og fugesand, levert på dør, et sted mellom 37-41% av kostnadene. Endelig pris blir sikkert ca. 45000 med alt av småinnkjøp.


Du gjør noe feil her  ;)
- Du har glemt "ese" faktoren på massen du graver opp
- Jeg ville anbefalt drenerende steinmasser som bærelag, ikke 0-60, bruk 20-70 eller 20-120 komprimer med minimum 400kg plate, minimum 3 overfarter.
- Du bør og unngå 0 stoffer som settelag pga maur, er bedre med 2-4mm. Men dette strides de lærde om  Cool
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 736     Drøbak     0

Du gjør noe feil her  ;)
- Du har glemt "ese" faktoren på massen du graver opp
- Jeg ville anbefalt drenerende steinmasser som bærelag, ikke 0-60, bruk 20-70 eller 20-120 komprimer med minimum 400kg plate, minimum 3 overfarter.
- Du bør og unngå 0 stoffer som settelag pga maur, er bedre med 2-4mm. Men dette strides de lærde om  8)


Du har rett ang. jordmassen. Mine 24m2 i bakken blir nærmere 36m2 i hengeren. Dette vil selvfølgelig gi utslag på antall kjøreturer med masse.

Når det gjelder oppbygning så er jeg mer usikker. Bærelag med grovere stein vil gi bedre drenering, men jeg vil tro masser med mer finmasse vil kunne komprimeres enda bedre og være mindre utsatt for setning over tid? Eller vil komprimering med 400kg-plate komprimere mer enn godt nok? Videre vil vel steinmasser uten finmasse kunne medføre at fugesanden vaskes lettere ned i lagene? Da vil man måtte etterfylle raskere, samt at lagene under vil gradvis fylles med finmasse. Jeg er ingen ekspert, og tar imot velbegrunnede tiås videre med takk!  ;D
Signatur
   #11
 661     Bærum     0
Er det noen som har brukt et firma de har vært fornøyd med i Oslo/Akershus? Jeg tenker jeg inviterer noen på befaring for å se hva det vil koste å sette ut hele jobben...
   #12
 135     Oslo     0
Bransjen anbefaler 0-60 i bærelag, samt nullstoffer i settelaget. Det sies at dersom man bruker knuste masser, altså ikke sand, så trives ikke mauren i dette.
  (trådstarter)
   #13
 736     Drøbak     0
Hvis vi holder oss til arealer for trafikk, har produsentene de følgende anbefalinger:

Asak: Ingen spesifikk anbefaling bærelag, anbefaler 0-8mm settelag og IKKE 2-4mm (http://www.asak.no/toppmeny/Raad-og-tips/arbeidsbeskrivelser/Belegningsstein-og-heller)

Benders: 0-63mm bærelag, 0-8 eller 2-5 settelag (http://www.benders.no/ctxserver/picpath/public/bilder/Mark/pdf/Belegningsstein%20og%20heller%20leggeanvisning_LU.pdf)

Aaltvedt: 12-22mm+0-12 bærelag, og 0-8mm settelag (http://aaltvedt.no/rad_og_tips/leggeanvisning_2.php)

IBF: ?


Ergo ingen enhetlig anbefaling her...
Signatur
   #14
 24     Tønsberg     0
Hei om man følger vedlagt pdf doc. så er man på trygg grunn. Her er hele prosessen beskrevet i detalj fra planlegging til sluttprodukt.

Veiledingen er på Dansk men det går vel bra  :)

Om du ikke har pdf leser kan du også se den i nettleseren her: http://www.miljostein-norge.no/pages/bruker-veiledinger
Signatur
   #15
 135     Oslo     0

Hvis vi holder oss til arealer for trafikk, har produsentene de følgende anbefalinger:

Asak: Ingen spesifikk anbefaling bærelag, anbefaler 0-8mm settelag og IKKE 2-4mm (http://www.asak.no/toppmeny/Raad-og-tips/arbeidsbeskrivelser/Belegningsstein-og-heller)

Benders: 0-63mm bærelag, 0-8 eller 2-5 settelag (http://www.benders.no/ctxserver/picpath/public/bilder/Mark/pdf/Belegningsstein%20og%20heller%20leggeanvisning_LU.pdf)

Aaltvedt: 12-22mm+0-12 bærelag, og 0-8mm settelag (http://aaltvedt.no/rad_og_tips/leggeanvisning_2.php)

IBF: ?


Ergo ingen enhetlig anbefaling her...


Ok, da er det litt ulike anbefalinger. Nå har jeg ikke NKF sin publikasjon foran meg men mener at bransjen samlet tok utgangspunkt i den tidligere og der mener jeg at det ble anbefalt 0-60. Tykkelse dimensjoneres selvsagt ut ifra stedlige masser.
  (trådstarter)
   #16
 736     Drøbak     0
Ja, jeg tror 0-60mm for trafikk og 0-32mm for gangarealer var anbefalingen.

Takk til Miljøstein-Norge v/Anders for informative opplysninger og oppfølgning - veldig bra!

Slik jeg ser det anbefaler IBF og Aaltvedt det samme. I mitt tilfelle med jord, potensielt leirholdig jord, vil jeg nå legge et mer drenerende nedre bærelag, f.eks. pukk 12-22. Over dette benyttes så finere masse med nullstoffer for å hindre utvasking. Over dette settelag av steinmel 0-8mm. Dette sikrer god komprimering samt hindrer utvasking av fugesand. Steinmel trives ikke maur i? (i motsetning til sand). På denne måten dreneres oppbygningen tilstrekkelig, samtidig som man ikke får utvasking av masser.

Et siste spørsmål er jo da; når bør man benytte isolasjon kontra ikke? Benytter man grov, og drenerende masse i nedre bærelag minimerer man vel behovet for isolasjon?
Signatur
   #17
 24     Tønsberg     0
Hei for meg ser oppsettet ditt bra ut, men jeg ville puttet inn en fiberduk nederst for å skille massene. Isolasjon eller ikke?, jeg ville lagt inn isolasjon der det er leire eller leireholdig jord for å unngå problemer senere.

Maur trives godt i det meste har jeg inntrykk av, men som settesand er steinmel 0-8mm helt riktig produkt å bruke. Settesanden komprimeres ned fra rundt 5cm til 4, ikke pakk den for hardt for da kan det bli vanskelig å få justert steinlaget.

Om du bruker fugesand av kvarts til fugene, så har den skarpe kanter som mauren ikke trives i.
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 736     Drøbak     0
Ok, men da blir spørsmålet hvilken type isolasjon og hvilken tykkelse?
Jeg antar XPS bør brukes både pga trykkfasthet, og at maur trives i EPS. På en åpen parkeringsplass som dette er jo isolasjonens funksjon å skille telefarlige/ikke masser. Det er ingen oppvarming, og således vil jeg tro at man kan holde tykkelsen til et minimum?
Signatur
   #19
 24     Tønsberg     0
Hei her er det forskjellige regler fra kommune til kommune jeg tok en prat med en kollega og han anbefaler
Jackofoam® 400
Bruksområde: For isolering og telesikring av fundamenter, VA-ledninger, veier, jernbane og flyplasser.
http://www.jackon.no/eway/default.aspx?pid=261&trg=MainPage_4926&MainPage_4926=5666:16580::0:6166:1:::0:0

Men her bør du ringe produsent og rådføre deg. Tlf:  69 36 33 88
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 736     Drøbak     0
Takk for link.
Her er en til: http://www.jackon.no/dav/fb90b5ac6c.pdf

Kort fortalt anbefaler Jackon bruk av XPS med trykkfasthet 200 kN/m2 (feks Jackofoam 200) for privat bruk i kalde konstruksjoner, som her omtalt.

De anbefaler 100mm telesikre masser under isolasjonen, og minimum 300mm telesikre masser over isolasjonen. Tykkelse på isolasjonen er avhengig av hvor du bor, i mitt tilfelle anbefales 60mm. Total bygghøyde blir da  460mm, ergo bare litt mer enn opprinnelig planlagt. Dvs. at jeg velger å også isolere når jeg er igang med en slik operasjon.
Signatur
   #21
 135     Oslo     0
Hva blir prisforskjellen mellom å skifte ut ytterligere stedlige masser vs markisolasjon?
Siste redigering: Friday, April 12, 2013 8:17:38 AM av THNH
   #22
 813     Østfold     0

Hva blir prisforskjellen mellom å skifte ut ytterligere stedlige masser vs markisolasjon?


Det kan beskrives slik : dyrt vs gratis
Signatur
   #23
 5,337     Tromsø     0
Hvilket av dem er gratis? Markisolasjon er ikke gratis, å få gravd og kjørt bort leirjord eller morene samt få tilkjørt frostsikre masser er heller ikke gratis.
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 736     Drøbak     0
For mitt posjekt har jeg grovt beregnet at ekstra utgraving (og bortkjøring) og isolering med 5cm utgjør en kostnadsøkning på 19%. Det er ganske betraktelig.
Signatur