27,983    24    1  

Sprekk i leca mur

 1,245     Norge     0
Hei,
Har et hus med leca blokker som grunnmur. På sørveggen av grunnmuren er det påforet leca blokket utenpå den eksisterende grunnmuren med terasse på toppen.

I skillet mellom grunnmurene er det et riss eller sprekk. Kan dette komme av at det mangler armering inni der? Sprekken har vært der i noen år, så tror huset har satt seg. Kan jeg f.eks slisse inn armering og støpe igjen etterpå?

Noen som har vært borti dette? Har laget en tegning i paint

Husk dette under oppussing: Lagre kvitteringer, bilder og avtaler i Boligmappa. Logg inn her

  (trådstarter)
   #2
 1,245     Norge     0
Hva med å slisse inn armeringsjern slik som bildet viser?
Tenker da å slisse inn 4-5 cm, inn med egnet mørtel, trykke inn 90 graders vinkel armeringsjern slik at mørtel tyter ut, og tilslutt glatte over med mørtel. Hva med utsiden? Kanskje samme fremgangsmåte, men med rette armeringsjern?

   #3
 5,188     Østlandet     0
Hvordan vet du at det ikke er lagt inn armering?
Det er bare amatører som glemmer slikt.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 1,245     Norge     1
Det er en mistanke jeg har, da det ser veldig amatørmessig oppsatt ut. Ved flere steder er det opptil flere cm åpning mellom leca blokkene. Du kan faktisk se knasteplasten på baksiden  ???

Her kommer noen bilder til. Er det mellom hver leca det skal være armering eller hvert tredje lag?



  (trådstarter)
   #5
 1,245     Norge     0
Tviler også på at lecamuren her er pusset bak knasteplasten, da enkelte områder er litt fuktige og saltutslag.
  (trådstarter)
   #7
 1,245     Norge     0
Denne så ikke dum ut. Spørsmålet er om dette er sterkt nok?
Et annet problem for meg er at mørtel fugene på lecablokkene mellom hus og terrassen, ikke er i samme høyde.

  (trådstarter)
   #8
 1,245     Norge     0
Her er et bilde utvendig:



Gulvet i kjelleren under terrassen har de brukt støpt dekke med knasteplast under. Det er kun bare på den ene siden den stikker opp litt.

  (trådstarter)
   #9
 1,245     Norge     0
Kan jeg bruke Hey'di Rett i Sprekken, i risset i lecamuren? Eller må jeg bruke noe annet siden sprekken er vertikal?
Det kommer inn noe fukt ved mye nedbør, derfor jeg spør.
   #10
 5,432     Akershus     0
Tror ikke du kan belage deg på å få tettet denne sprekken med annet enn en meget fleksibel tettemasse. Det er ingen mørtel eller armering som kan holde dette på plass i ettertid. Denne bygningsdelen beveger seg tydligvis noe, antagelig pga setninger i grunnen.

Om det kommer inn  vann via vertikal sprekk ville jeg krasset ut løs puss og kjøpt en patron eller to med f.eks denne  http://www.novatech.as/flex7-438.aspx

Jeg har ikke selv prøvet produktet, men det skal etter beskrivelsen passe til denne oppgaven.

Deretter ville jeg ha byttet ut og forlenget bordet som du har over skjøten lenger opp på huset, (med et noe bredere), som dermed dekker sprekken.
   #12
 5,432     Akershus     0
Jeg mener fremdeles du må bruke en fleksibel masse. Du klarer ikke permanent å lime sammen separate bygningsdeler med en hard masse.

Klarerer du å lime sammen et sted, vil risset senere oppstå andre steder og du får et større reparasjonsområde.
   #13
 199     0
Hvis murene er satt opp med noen års mellomrom, vil det i mange tilfeller oppstå slike sprekker mellom gammelt og nytt. Ofte oppstår svinnsprekken allerede i fundamentet.

Jeg ville skjært/ meislet opp ca 30-40 cm på hver side av sprekken, slisset inn og murt fast noen armeringsjern. Fylt igjen med vanlig murmørtel, forsterket med netting og pusset over med en armert puss. Ingen fullgod løsning da slike spekker kan oppstå på nytt.
  (trådstarter)
   #14
 1,245     Norge     0

Hvis murene er satt opp med noen års mellomrom, vil det i mange tilfeller oppstå slike sprekker mellom gammelt og nytt. Ofte oppstår svinnsprekken allerede i fundamentet.

Jeg ville skjært/ meislet opp ca 30-40 cm på hver side av sprekken, slisset inn og murt fast noen armeringsjern. Fylt igjen med vanlig murmørtel, forsterket med netting og pusset over med en armert puss. Ingen fullgod løsning da slike spekker kan oppstå på nytt.


Kanskje ikke en dum løsning, men hva med å bruke en armeringsmatte i stedet for armeringsjern?
Mulig dette blir enda sterkere. Regner med leca blokkene er hule innvendig. Kan vel da derfor ikke skjære inn mere en 3-4cm.
   #15
 39,571     Lillestrøm kommune     0

Mener at huset har satt seg nå.


Helt sikker på at det ikke er noe telepåvrikning på terassetilbygget, et hus jeg var å så på, der jeg hadde leid inn min egen takstmann, hadde garasje inntil hus med slike sprekker, takstmann mente dette var bevegelser pga tele under yttervangen.

Epoksy vil i allefall ikke holde dette sammen uten nye riss.
  (trådstarter)
   #16
 1,245     Norge     0
Vanskelig å si 100%, men såleblokkene er minst 120cm under terreng. Er det ikke 80cm som er å regne som frostfritt da?
   #17
 5,188     Østlandet     0

Kanskje ikke en dum løsning, men hva med å bruke en armeringsmatte i stedet for armeringsjern?
Mulig dette blir enda sterkere. Regner med leca blokkene er hule innvendig. Kan vel da derfor ikke skjære inn mere en 3-4cm.
Er det ingen armering der nå?
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 1,245     Norge     0


Kanskje ikke en dum løsning, men hva med å bruke en armeringsmatte i stedet for armeringsjern?
Mulig dette blir enda sterkere. Regner med leca blokkene er hule innvendig. Kan vel da derfor ikke skjære inn mere en 3-4cm.
Er det ingen armering der nå?


Tenker du da på i skillet mellom ny og gammel grunnmur? Ellers så regner jeg med det er armering for hvert 2 eller 3 lag med lecablokker.
   #19
 5,188     Østlandet     0
Ja i skjøten.
Har du støpt inn armering på innsiden?
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 1,245     Norge     0
Regner med lecablokkene er murt tett inntill grunnmuren, og ingen armering som forbinder de sammen. Det er vel det som er vanlig?

Har ikke gjort noe som helst enda, men prøver å finne en lur måte å løse dette på.
   #21
 5,188     Østlandet     0

Regner med lecablokkene er murt tett inntill grunnmuren, og ingen armering som forbinder de sammen. Det er vel det som er vanlig?
Nei. Det som er vanlig er å støpe inn armering i skjøten.
Signatur
  (trådstarter)
   #22
 1,245     Norge     0
Kan du forklare hvordan dette gjøres? og evt linke til en beskrivelse?
   #23
 5,188     Østlandet     0
Litt seint nå, men en måte er feks å borre inn og feste kamjern, ekspansjonsbolter eller gjengestenger i den gamle muren før man setter opp den nye. Da sitter det begge veier.
At det sprekker i skjøten er ikke unaturlig selv om det er armert. Kan være dårlig fundamentert/isolert under påbygget. Vanskelig å si.
Er du helt sikker på at det mangler armering?

Fyll TEC-7 i sprekken så blir den mindre synlig.
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 1,245     Norge     0
Av det jeg kan se er det hvertfall ikke armert mellom hvert blokkskifte.