3,693    5    0  

Vann igjennom vegg i kjeller - eierskifteforsikringssak?

 414     Norge     0
Hei

Oppdaget igår etter et relativt heftig regnvær at det hadde siget inn litt vann igjenom den ene kjellerveggen mellom gulv og vegg.

Lurer på om dette er noe som sannsynligvis kan utbedres vha eierskifteforsikringen av følgende årsak:
Det vannet har siget inn er det et vindu rett over med ei lyskasse som er satt inn/grav ned av forige eier (lyskassa er datomerket i betongen). Kan virke som om det har rent vann inn bak knotteplasten der lyskassa sitter inntil veggen et eller annet sted - enten over eller under "bakken".

Kan jeg eventuelt få hjelp av mitt eget forsikringsselskap til å presse eierskifteforsikringsskapet?

Rommet det seg inn vann i har kunn betonggulv, og veggene er av betong, skum og ei gipsplate (typen multielement) - ikke innredet, så det er ingen skader på selve rommet - men mere vann over tid er jo ikke akkurat gunstig.

Huset er bygget i 84, og jeg flyttet inn i januar i år. Har ikke merket noe vann eller fukt i dette rommet før igår.


Har dekketet over lyskassa og skjøtene til veggen med plast nå for å se om det blir tørt ved neste heftige regnvær som antageligvis kommer ikveld.

   #1
 992     Østlandet     0
Nope.

1. Feilen er, slik jeg forstår deg, "åpen", dvs du kunne se lyskassen, vinduet etc på visning.

2. Skaden er liten. Rettspraksis skal være at skaden må være 3-4% av kjøpssummen før du har en sak. Hus til 3mill -> skade på 100k minimum.
   #2
 32     Lillestrøm     0
Hei!
Eierskifteforsikringsselskapet skal bare dekke de forpliktelsene selger ville hatt i henhold til Avhendingsloven.
Når boligen er "solgt som den er", er det tre vanlige tilfeller hvor kjøper kan kreve prisavslag o.l:
§ 3-7 Manglende opplysninger som ville påvirket salget
§ 3-8 Gale opplysninger som ville påvirket salget
§ 3-9 Boligen er i vesentlig dårligere stand enn man hadde objektiv grunn til å regne med
(sjekk Avhendingsloven for nøyaktig tekst)

Det er essensielt å kunne dokumentere skadenes/feilenes omfang, årsak og hvorvidt selgeren kjente til dem. Feil og mangler etter § 3-7 eller § 3-8, trenger ikke nødvendigvis å være så store som 5-10% av kjøpesummen. Det er tilstrekkelig at de ville påvirket kjøpsavtalen.

Det høres ut til du tror selger kjente til feilene ved lyskassene. Dersom du kan sannsynliggjøre dette, blir spørsmålet om prisen ville blitt annerledes ved korrekte opplysninger. Dette må du vurdere før du svir av mye tid, krefter og penger.

Husk også at man i utgangspunktet ikke kan klage på noe man ville oppdaget på visning.

Uansett bør du nok sporenstreks sende inn en nøytral reklamasjon slik at du ikke risikerer frist-trøbbel.
  (trådstarter)
   #3
 414     Norge     0
Reklamasjonen skal sendes inn til eierskifteforsikringsselskapet?
   #4
 32     Lillestrøm     0
Ja, reklamasjonen sendes til Eierskifteforsikringsselskapet. Den trenger ikke inneholde mye dokumentasjon. Bare at du har oppdaget noe som du tror kan være en mangel i henhold til Avhendingsloven, og at du holder på å undersøke dette. Det kan være lurt å sende epost, da vil du kunne dokumentere tidspunkt for reklamasjon. Det har nok hendt at reklamasjoner "forsvinner i posten"...

Legger ved skjema som vi brukte for et par år siden, men det kan jo ha kommet nye...

Epostadressen til NCL var: post@ncl-as.no
  (trådstarter)
   #5
 414     Norge     0
Har funnet ut at dette har vært et problem som eier før forrige eier kjente til da de laget nye lyskasser og vistnok prøvde å utbedre dette. Var en av naboene  her som fortalte meg dette. Dette er ikke nevnt noe sted i egenerklæringen eller takst. Så da bør jeg vel ha en bedre sak? Har selvfølgelig fått avslag på reklamasjon og klage hos NCL, men det var før jeg fikk denne infoen fra naboen, så saken er sendt Finansklagenemda med tilleggsoplysningene.

Noen som har noen tips å komme med her videre?