(trådstarter)
   #11
 7     1
Hei Joakim

Dette er Steinar fra Sunbelt Massasjebad Norge.

Synes vel ikke servicen din fra oss har vært så dårlig som du fremstiller her.

Vi hentet badet fra din adresse og kjørte det opp til vårt verksted og renset hele rørsystemet ditt og leverte badet på plass igjen i Skien, som det hadde bygd seg opp biofilm i rørene dine, pga slett vann kjemi.

Feil vannkjemi i badet er ikke en garantisak, men vi ønsket og rydde opp.

Har aldri måttet kjøre så mange rørrenser på et bad før og vi har levert over 3500 bad i Norge, på de 13 årene vi har drevet med massasjebad. Så her er det meget tydelig at vannet ikke har vært optimalt.

Vannkjemien i vannet er kundens ansvar og ikke badets feil, at det ikke blir passet på sånn som det skal.

I utgangspunktet var det ikke vårt ansvar å fikse dette, men  vi forsto at dette  var noe kunden ikke klarte selv.

Mvh Steinar


Steinar: Kan du kommentere dette med brudd på forbrukerkjøpsloven? For oss som ikke har kjøpt men kanskje vurderer det er det en ganske stor "turn off" om dere som firma ikke forholder dere til 2 års garanti/5 års reklamasjonsrett. Refererer da til dette svarer lenger oppe i tråden:

Takk for svar. Jeg tok selv opp dette spørsmålet med reklamasjonsrett med de, med en kar ved navn Steinar, visstnok daglig leder og eier. Han mente at det var umulig for ham å drive med salg av massasjebad om man skulle forholde seg til reklamasjonsrett, da gikk de med tap. Da kunne jeg bare dra til Hotspring eller Sundance og betale dobbel pris, sa han.

NB: Jeg snakker da ikke om deres sak med Joachim, men på helt generelt grunnlag. Case: Hovedkortet i massasjebadet stoppet å virke etter 4.5 år. Dekker dere nytt?

Mvh
Sverre

En veldig god problemstilling. Sverre.

Hos Hotspring på Høvik kunne de fortelle at de stilte med servicetekniker innenfor 5 år, gratis for kunden om noe gikk i stykker.

Hos Sundance i Holmestrand hadde de til og men egen vakttelefon som var betjent jul og nyttår, om noe gikk galt med badet. Om badet var 4 år og 300 dager kommer vi og reparerer badet gratis for deg, om det er pumper, varmekolber eller annet som går i stykker, sa de hos Sundance. Vi vil ikke ha misfornøyde kunder, sa de hos Sundance.
Hos Sundance virket de også veldig profesjonelle, og kunne levere bad til 85 000 kroner eller 95 000 kroner med plass til 8, om man ville ha et bad med litt færre dyser og bare to motorer, noe som for meg er en fordel, med mindre deler, så færre ting kan gå i stykker. 

En venn har forøvrig et bad fra Arctic Spa, han fikk nytt etter 3 år fordi det var veldig mye galt med badet, et typisk mandagsbad, de kom altså med splitter nytt bad. Det siste har gått helt fint i over 5 år nå.

Steinar hos Sunbelt på Notodden sa at det var kunden som måtte bevise at det var fabrikkasjonsfeil, og både han og samboeren, som jeg også snakket med, fortalte at de ikke hadde 5 års reklamasjon. Det virker veldig utrygt hos Sunbelt, det må jeg si. Er det noe man med ganske stor grad av sikkerhet kan fastslå så er det at ting går i stykker. 

   #12
 499     Porsgrunn     1
Jeg prøver ikke på noen som helst måte å svartmale "Sunbelt" eller Steinar, men jeg ønsker å fortelle min opplevelse av handelen her. Som sagt, badet i seg selv er fint og sikkert bra, uten at jeg vet noe om kvalitet på diverse spabad, men det er hele opplevelsen  i ettertid som gjør meg lite tilfreds.

Når jeg nå får høre at Steinar fraskriver seg reklamasjon merker jeg at jeg angrer veldig på handelen. Det KAN være 50.000 ,- rett i "dass". Jeg har fått brukt badet særdeles få ganger, og om noe skulle ryke nå mener han altså at jeg ikke har krav på noe.

Vel, han skulle fått prøvd seg mot meg. Jeg hadde kjørt saken så langt som overhodet mulig om noe skjer med badet de neste 3 årene. Forbrukerkjøpsloven er klar og en runde i FTU hadde satt standaren for hva Steinar må rette seg etter i fremtiden. 
  (trådstarter)
   #13
 7     1
Jeg prøver ikke på noen som helst måte å svartmale "Sunbelt" eller Steinar, men jeg ønsker å fortelle min opplevelse av handelen her. Som sagt, badet i seg selv er fint og sikkert bra, uten at jeg vet noe om kvalitet på diverse spabad, men det er hele opplevelsen i ettertid som gjør meg lite tilfreds.

Når jeg nå får høre at Steinar fraskriver seg reklamasjon merker jeg at jeg angrer veldig på handelen. Det KAN være 50.000 ,- rett i "dass". Jeg har fått brukt badet særdeles få ganger, og om noe skulle ryke nå mener han altså at jeg ikke har krav på noe.

Vel, han skulle fått prøvd seg mot meg. Jeg hadde kjørt saken så langt som overhodet mulig om noe skjer med badet de neste 3 årene. Forbrukerkjøpsloven er klar og en runde i FTU hadde satt standaren for hva Steinar må rette seg etter i fremtiden.

Problemet med å begynne å krangle med leverandøren er at saken blir stoppet, man får ikke reparert badet. Kanskje derfor det tok ett år med den første saken din, du ville ikke komme på kant med Steinar og håpet at det skulle ordne seg til slutt? Dette er ikke noe problem om det er en mobiltelefon til noen tusenlapper, da er det bare å kjøpe en ny mens saken går. Det er heller ikke noe problem med en bil, det er bare å få den reparert et annet sted mens saken går. Men på et massasjebad kan det bli et problem, fordi det ikke finnes andre leverandører. Om den elektroniske styringsenheten går i stykker så får man ikke brukt badet på de to årene det tar før FTU behandler saken ferdig. Det er derfor det er spesielt viktig å ha en leverandør man kan stole her, og Sunbelt virker ikke å være en slik leverandør.
   #14
 499     Porsgrunn     0
Jeg prøver ikke på noen som helst måte å svartmale "Sunbelt" eller Steinar, men jeg ønsker å fortelle min opplevelse av handelen her. Som sagt, badet i seg selv er fint og sikkert bra, uten at jeg vet noe om kvalitet på diverse spabad, men det er hele opplevelsen  i ettertid som gjør meg lite tilfreds.

Når jeg nå får høre at Steinar fraskriver seg reklamasjon merker jeg at jeg angrer veldig på handelen. Det KAN være 50.000 ,- rett i "dass". Jeg har fått brukt badet særdeles få ganger, og om noe skulle ryke nå mener han altså at jeg ikke har krav på noe.

Vel, han skulle fått prøvd seg mot meg. Jeg hadde kjørt saken så langt som overhodet mulig om noe skjer med badet de neste 3 årene. Forbrukerkjøpsloven er klar og en runde i FTU hadde satt standaren for hva Steinar må rette seg etter i fremtiden.

Problemet med å begynne å krangle med leverandøren er at saken blir stoppet, man får ikke reparert badet. Kanskje derfor det tok ett år med den første saken din, du ville ikke komme på kant med Steinar og håpet at det skulle ordne seg til slutt? Dette er ikke noe problem om det er en mobiltelefon til noen tusenlapper, da er det bare å kjøpe en ny mens saken går. Det er heller ikke noe problem med en bil, det er bare å få den reparert et annet sted mens saken går. Men på et massasjebad kan det bli et problem, fordi det ikke finnes andre leverandører. Om den elektroniske styringsenheten går i stykker så får man ikke brukt badet på de to årene det tar før FTU behandler saken ferdig. Det er derfor det er spesielt viktig å ha en leverandør man kan stole her, og Sunbelt virker ikke å være en slik leverandør.

Du har rett i at jeg ikke ønsket å komme på kant med Steinar, men det gjelder jo generelt uansett hvor jeg kjøper et produkt. Jeg har tiltro til forhandleren og jeg forventer at forhandleren ordner opp ved feil.

Det hadde ikke skjedd noe i denne saken om jeg ikke sendte skriftlig beskjed til sunbelt om at saken nå vil bli tatt videre. Da først ringte en servicemann fra sunbelt og fortalte at de nå ville hente badet og reparere det for meg. Jeg mener det er veldig viktig å slippe trusler og tøv, men at man kan forholde seg til seriøse aktører som ønsker å rydde opp etter seg.

Jeg får all skyld lagt over på meg av sunbelt med beskjed om at ditt og datt er gjort feil, selv om jeg kun har fulgt denne blekka de sendte meg til punkt og prikke. Har fulgt med på teststrips og var nøye den korte tiden jeg hadde mulighet til å bruke badet.

Egentlig ville jeg tappe ut vannet og la badet stå, men det er ikke så enkelt med spabad og vinter i Norge. Da kan vannet som er gjenværende fryse og ødelegge deler inni badet, så her måtte jeg bruke penger på å holde badet varmt når det ikke kunne brukes!! Så mange momenter inni bildet her som gjør at jeg ikke tør å kjøpe spabad igjen. Vært for mye tull
  (trådstarter)
   #16
 7     3
Hei ! før jeg leste dette var jeg meget positiv til sunbelt og Steinar.
Bla pga disse kommentarene på gule sider:
http://www.gulesider.no/f/sunbelt-massasjebad-norge:84490048#reviews

Har lyst til å handle derfra, så er spent på hva som skjer videre i denne tråden.

Jeg er glad jeg ikke dro til Sunbelt på Notodden. Denne historien fra Joachim, i kombinasjon med min samtale med Steinar, hvor han sier rett ut at de ikke innfrir Forbrukerkjøpsloven og at kunden må bevise en eventuell fabrikasjonsfeil, ja, det er jo på en måte organisert svindel. Og kjeltringer trenger man ikke oppsøke, rett og slett. I tillegg er Steinar veldig opptatt av å fortelle hvor dårlige bad de andre har, av hvor dårlig butikkene til konkurrentene går og hvor lite konkurrenten kan om massasjebad. Vi snakker tross alt bare om et avansert badekar, at han gjør det så vanskelig virker som et forsøk på å tåkelegge. Denne bransjen er veldig vanskelig å finne uavhengig informasjon om, det er ikke uavhengige tester, flere påstår de er "best buy", fra utenlandske organisasjoner vi ikke kjenner til. Men uansett, alle de andre har i alle fall 5 års reklamasjonsrett i hht Forbrukerkjøpsloven. Sunbelt har ikke det, og for meg er det nok. For Joachim kunne ikke bade på ett år i det nesten nye badet sitt, og jeg orker rett og slett ikke krangle med leverandøren.
   #17
 499     Porsgrunn     0
Nei, sånn går det når bedrifter er ignorante og driter i kundene så fort betalingen for produktet er på kontoen! Her hadde jeg varmt anbefalt Sunbelt om de ville ordnet opp innen rimelig tid, og ikke la det gå langt over et år og i tillegg fraskrive seg ansvar for løse dyser etter service, samt all diskusjonen jeg har hatt på telefon med innehaver.

Badet er det ikke noe å si på, servicen er blant de dårligste jeg har opplevd noen sinne!

   #18
 499     Porsgrunn     3
Da ønsker jeg bare å spytte inn litt ny informasjon siden sist. Mitt ønske var egentlig å slette postene mine her, men da byggebolig's regler ikke aksepterer dette, velger jeg å skrive en liten post.

Jeg har fått veldig god service av Sunbelt den siste tiden, da jeg kom til enighet med Steinar rundt problemet jeg hadde. De henta badet mitt, fiksa problemene jeg hadde med det, bytta en hel masse deler, samt elektroden som muligens var problemet - helt kostnadsfritt. Betalte ikke en krone for dette i det hele tatt, ikke heller frakt fram og tilbake. Jeg var nok litt vel hard i mine uttaleser her tidligere.

Hadde en dyse som var litt dårlig på badet mitt ganske nylig, og dette ble fikset opp i med en gang jeg tok kontakt - helt uten problem, utenfor garantitiden på badet. Så jeg ønsker å gi litt skryt for dette - ikke bare negativ omtale.

Har også snakker ut med Steinar om problemene jeg hadde tidligere, og litt om garanti og lignende, og må si at med den servicen jeg i det siste har fått, er jeg ganske trygg på å kunne anbefale å kjøpe bad hos Sunbelt. Selv om jeg hadde litt problemer en gang, så virker det som om badet er av veldig god kvalitet, og jeg er særdeles fornøyd med badet! Det er pent å se på, oser kvalitet og har ikke bydd på noen problemer i senere tid!

Har en i familien som også kjøpte bad for et halvt års tid siden, som også er veldig fornøyd. Ingen problemer over hodet.. Så jeg ønsker ikke sverte dette firmaet basert på min uflaks med denne hendelsen!

Jeg tror de rydder opp etter seg, og jeg tror de har et ønske om å drive seriøst - og det tror jeg også de gjør. Fikk faktisk også med en bøtte salt gratis når jeg fikk boblebadet tilbake sist!

Så folkens, jeg mener Sunbelt gir et trygt kjøp. De er ikke noen junior i markedet Smile
   #19
 7,685     Bærum     4
Dette virker ikke spesielt betryggende. Først opplever du elendig service og fraråder folk å handle hos denne leverandøren. Etter at han får pepper på BB endrer han holdning til deg og rydder opp. Deretter snur du totalt og anbefaler ham til andre. Er du lettkjøpt? Det skal ikke være nødvendig å bruke sosiale medier for å få den servicen man har krav på. Hvis leverandøren ikke forholder seg til reklamasjonsfristen i loven ville jeg styrt langt unna.
   #20
 499     Porsgrunn     1
Jeg bare beskriver opplevelsen jeg har hatt nå, og at leverandøren har snudd om og iallefall gitt meg god service nå! Så da tror og håper jeg dette holder videre og Smile Så syns jeg det er viktig å få fram noe positivt når det først var noe negativt. Folk er veldig flinke til å skrike ut når noe er galt, men ikke fullt så flinke når det er noe positivt!