(trådstarter)
   #11
 396     0
Jeg kjøpte denne tilhengeren nå i sommer :
http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=11352
og er meget fornøyd, får fint med meg plater osv. kjekt med tipp så kan man kjøre gressklipper,atv osv inn på tilhengeren.
Fordelen med litt lengere drag en den til bauhaus er jo at den er enklere og rygge med og på den jeg har så kan man legge litt materialer oppå karmingen. Smile

Hos gaupen er jo nesehjul.

Hvilke beslag tenkte du på som er ekstra utstyr?

http://www.gaupen.no/HengereHome.aspx?visKat=1


Det var en hendig liten henger, ingen tvil om det! Men vi hadde ikke tenkt til å bruke så mye penger på det ettersom det primært er hageavfall som skal kjøres. Vi tenkte i prisklassen opp til 7.000 - 8.000. Det handler jo også om økonomi. Vi må prioritere!
Dette med langt drag ser jeg også på som en fordel. Har faktisk ikke tenkt på det! Det skal tas med i vurderingen. Men vi har lånt en henger av noen vi kjenner, og den er det ikke langt drag på. Men den har vært grei å rygge. Vi slipper heldigvis i all hovedsak å rygge, så behovet er ikke så stort for langt drag for oss som det er for oss som er nødt til å rygge pga f.eks. trang plass.

Hvilke beslag det er snakk om vet jeg ikke.

Hva er det som er fordelen med nesehjul? Ser denne på Bauhaus har det...

  (trådstarter)
   #12
 396     0
Noen plater er på 60, eksempelvis smartpanel, gulvspon og mye veggspon. Gips, kryssfiner, OSB, ubehandlet MDF osv. er gjerne 120.


Det var godt jeg ikke var helt grønn på feltet. Smile
Vi skal først og fremst ha smartpanel og gulvspon til loftet, så da er jo ikke bredden noe problem hva gjelder bygningsplater. Smile
   #13
 2,779     1
Den største på 130 x 250 blir for stor for bilen vår. Bilen kan maks dra 1.200 kg med bremser og 610 uten bremser. (...) Når du skriver karmene åpne, da mener du lemmene?

Karmer og lemmer betyr det samme, ja.

Det er helt lovlig å ha henger med større tillatt totalvekt enn bilens tillatte hengervekt (også på klasse B, om summen av tillatte totalvekter blir under 3500kg), men du kan ikke utnytte den (nyttelasta) fullt ut. Altså, det er aktuell (ikke tillatt) totalvekt som må holdes under bilens tillatte hengervekt.

Fordelen med nesehjul er enkelt og greit at du slipper å løfte draget om du skal trille hengeren for hånd.
   #14
 120     0
Den største på 130 x 250 blir for stor for bilen vår. Bilen kan maks dra 1.200 kg med bremser og 610 uten bremser. (...) Når du skriver karmene åpne, da mener du lemmene?

Karmer og lemmer betyr det samme, ja.

Det er helt lovlig å ha henger med større tillatt totalvekt enn bilens tillatte hengervekt (også på klasse B, om summen av tillatte totalvekter blir under 3500kg), men du kan ikke utnytte den (nyttelasta) fullt ut. Altså, det er aktuell (ikke tillatt) totalvekt som må holdes under bilens tillatte hengervekt.

Fordelen med nesehjul er enkelt og greit at du slipper å løfte draget om du skal trille hengeren for hånd.


Denne lover du referer til, hvor finner du den?
Jeg har nemlig blit stoppet akkurat slik du sier, og det gikk ikke spes greit.
Fikk lov å kjøre hjem, men det var det.
Signatur
TSt
   #17
 14,509     0
Kort drag og smal tilhenger, begge forhold gjør den vanskelige å rygge med. Rygger en over en liten kul forsvinner tilhenger i bakvindu / speil og da ser du den først når den star så mye på skrå at en kanskje må fremover igjen for å rette opp. Med hjul utvendig får en mer stabil last, lavere tyngdepunkt og større bredde mellom hjulene. Min tilhenger blir lånt et pr ganger I året av en som har midre henger med hjul under men de har oppdaget at høy last er farlig på denne. Vinduer som ofte skal fraktes stående er eksempel på dette.

   #18
 2,779     0
Denne lover du referer til, hvor finner du den?
Jeg har nemlig blit stoppet akkurat slik du sier, og det gikk ikke spes greit.
Fikk lov å kjøre hjem, men det var det.


Førerkortforskriften §3-5:
Førerett i klasse B gjelder for: (...) 3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.

(merk spesielt at denne ikke sier noe som helst om forholdet mellom henger og bilens tillatte hengervekt, det er det bare den andre forskriften, under, som gjør.)

sammen med forskrift om bruk av kjøretøy, §4-2, 4. ledd:
Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides.

(min utheving. Dette gjelder naturligvis uansett B eller BE, fordi det er en begrensning som gjelder trekkbilen, ikke føreren. )
   #19
 744     Verdens navle     0
...Med hjul utvendig får en mer stabil last, lavere tyngdepunkt og større bredde mellom hjulene. ....

Det er et poeng, men med utvendige hjul er det etter egen erfaring litt for lett å hekte et hjul opp i noe, særlig hvis sporbredden er like stor, eller større, enn på bilen.

En henger med underliggende hjul er mye greiere sånn sett.
Signatur
   #20
 3,083     Gol     0
...Med hjul utvendig får en mer stabil last, lavere tyngdepunkt og større bredde mellom hjulene. ....

Det er et poeng, men med utvendige hjul er det etter egen erfaring litt for lett å hekte et hjul opp i noe, særlig hvis sporbredden er like stor, eller større, enn på bilen.

En henger med underliggende hjul er mye greiere sånn sett.

Her er jeg ikke enig med deg, du må jo ha kontroll på den du drar etter uansett.. Kjekt med utenpå liggende hjul. Da får man lavere tyngdepunkt.
Men bakdelen er st du ikke får lagt ned sidelem slik at man kommer til med en truck foresten.

Ser ofte det at folk kjøper seg en liten henger og sparer 2-4 tusen på det når se kjøper, men så når de kommer og skal kjøpe materialer/byggevarer angrer de når de ikke får med seg nok materialer på et lass. Jeg ville ha revurdere valget av henger og kjøpt en som det var bremser på og litt lengere drag på. ??
Signatur