TSt
   #21
 14,509     2
Uten bremser og vekt over 300 kg da er det 60km/t som gjelder. Dvs er det uten bremser ville jeg bare glemt det.

  (trådstarter)
   #22
 396     0
Kort drag og smal tilhenger, begge forhold gjør den vanskelige å rygge med. Rygger en over en liten kul forsvinner tilhenger i bakvindu / speil og da ser du den først når den star så mye på skrå at en kanskje må fremover igjen for å rette opp. Med hjul utvendig får en mer stabil last, lavere tyngdepunkt og større bredde mellom hjulene. Min tilhenger blir lånt et pr ganger I året av en som har midre henger med hjul under men de har oppdaget at høy last er farlig på denne. Vinduer som ofte skal fraktes stående er eksempel på dette.


Ja, jeg har fått inntrykk av det du sier om hjul utvendig og at det er mer stabilt. Hengeren vi låner har nettopp hjul utvendig, og selv om den er liten, så er den utrolig stabil på veien. Du merker omtrent ikke at du har den bak. Og den spretter ikke når man kjører over fartsdumper eller treffer et hull i veien. Husker ikke hvilket merke det er, men den er iallfall helt suveren til vårt bruk. Den er også bred innvendig til bygningsplater på 120 cm.
  (trådstarter)
   #23
 396     0
Uten bremser og vekt over 300 kg da er det 60km/t som gjelder. Dvs er det uten bremser ville jeg bare glemt det.

Veien vi skal kjøre er maks tillatt hastighet 70 km/t, og det er bare et lite strekke. Så jeg ser ikke behovet for bremser med tanke på hastighet. Vi kommer dessuten langt oftere til å ligge på under 300 kg, og da kan vi jo kjøre fortere. Smile

Man må nesten se an behovet sitt. For våres del handler det om å kjøre hageavfall og av og til andre ting. Men svært sjelden så store ting at vi ikke får plass.
   #24
 1,060     Jevnaker     0

Nei. Her er det da totalvekten som gjelder. Har hengeren en totalvekt på over 300kg og uten bremser så er det maks 60km/t. Uavhengig av aktuell vekt.

Personlig kommer jeg mest sannsynlig aldri til å kjøpe en henger med totalvekt under 2000kg Tongue og hvertfall ikke uten brems.
Signatur
   #25
 4,193     2
Nei, forskriften sier aktuell totalvekt - ikke tillatt totalvekt.


Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.


   #26
 758     Bærum     0
Ville nok aldri kjøpt en henger uten brems. Greit at du skal kjøre i nabolaget, men plutselig skal du dra til en butikk på andre siden av byen for å kjøpe en sofa eller materialer. Kanskje du vil kjøpe et lass med grus eller sand osv. Da blir det fort mye vekt og ligge da i 60km/t blir fort irriterende (du kommer nok uansett ikke til å kjøre i 60 i en 80 sone) så tenk alle de potensielle bøtene du kan spare:) Kjøp en ordentlig henger med en gang, som det ble nevnt tidligere er det fort dyrt å spare noen tusenlapper. Jeg har lånt en liten Gaupen som var 200cm lang og hjul under før, når jeg kjøpte selv gikk jeg opp en større med hjul på utsiden siden den hadde det jeg savnet på den jeg lånte:)
   #27
 120     0
Nei, forskriften sier aktuell totalvekt - ikke tillatt totalvekt.


Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.



Ser du alltid nevner "aktuell" vekt. Og skjønner godt hva du skal frem til.
Men av erfaring er det ikke dette som blir praktisert langs veien under en kontroll.
Hvordan mener du at man skal legge dette frem til Politi eller Vegvesen?
Er jo ikke akkurat som om dem har med seg vekt for å veie bilen og henger, for
så å beregne dette.
Signatur

   #28
 4,193     2
Men av erfaring er det ikke dette som blir praktisert langs veien under en kontroll.
Hvordan mener du at man skal legge dette frem til Politi eller Vegvesen?
Er jo ikke akkurat som om dem har med seg vekt for å veie bilen og henger, for
så å beregne dette.


Det fine med lovens lange arm er at også de må forholde seg til loven. Forskriften finnes her - https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 og reglene for tilhenger som jeg siterte finnes i §13 5-ledd.

Tilhenger-reglene er kompliserte og det er ikke alltid at politiet har hatt full kontroll på disse. Vi hadde mye problemer med seilflyhengere; disse er ganske lette, men gjerne over 10 meter lange. Det løste seg som regel ved å ha printet ut reglene og vise frem disse dersom politiet mente man kjørte ulovlig.

Hvis det er noen som prøver å praktisere noe annet under kontroll er det bare å vise til reglene. Bevisbyrden ligger uansett på påtalemyndigheten og de må dermed bevise at henger veier over 300kg dersom de skal ta deg for å kjøre over 60, men under f.eks. fartsgrensen på 80. På samme måte er det som regel greit å argumentere for at last og henger veier under 300kg dersom den FAKTISK gjør det, det må man jo ha kontroll på før man kjører 80 med henger uten brems uansett.

Samtidig trenger man jo heller ikke alltid vekt for å lukte lunta. Vognkortet sier hva hengeren veier tom og ofte er det relativt greit å anslå vekten av last - en henger full av sand veier IKKE under 300kg f.eks.
   #29
 120     0
Enig med deg der.
Tenkte mere slik genrelt egentlig. Med tanke på henge og kun klasse B førerkort.
Som nevnt før i denne tråden.

Skoda Superb ca 1600KG, kan dra 1600KG.

1600?1600=3200, altså innenfor 3500KG.
Men hvis jeg har en henger som er godkjent for 2300KG, men jeg vet med sikkerhet at
den totale vekten ikke overstiger 1600KG. Så skal dem da ikke kunne nekte meg å kjøre videre?
Signatur
   #30
 2,779     0
Skoda Superb ca 1600KG, kan dra 1600KG.

1600?1600=3200, altså innenfor 3500KG.
Men hvis jeg har en henger som er godkjent for 2300KG, men jeg vet med sikkerhet at
den totale vekten ikke overstiger 1600KG. Så skal dem da ikke kunne nekte meg å kjøre videre?

Dårlig eksempel. Tillatt totalvekt for bil og henger tilsammen (og her er det "tillatt" som gjelder!) blir 1600+2300=3900kg, ulovlig på kun klasse B uansett, og da skal de nekte deg å kjøre videre.

Om vi derimot tar følgende modifiserte eksempel:

Skoda Superb, 1600kg tillatt totalvekt, 1600 kg tillatt hengervekt, henger med 1900kg tillatt totalvekt. Dette blir under (dvs akkurat) 3500 kg, og kan kjøres på klasse B uten at politiet (om de kan og følger reglene...) kan stoppe deg. (som forklart i mitt forrige innlegg, med referanse til førerkortforskriften.) Men her setter bilens vognkort altså en strengere begrensning enn hengerens for hvor mye du kan laste, og den må overholdes uansett førerkortklasse.