(trådstarter)
   #11
 1,617     Rogaland     0
Nei i prinsippet er jeg enig i at dette er trefellerens ansvar. Er bare ikke sikker på hvor mye bråk vi skal gidde å bruke på å spare 5000.-
Blir jo uansett ord mot ord selv om vi var 2 stykker da vi fikk anbudet.
Noen nevnte tidligere her at man er lovpålagt å inkludere mva i anbud.
Er dette noe jeg kunne finne et sted å ta en utskrift på?

   #14
 489     Oslo     0
Det er et par paragrafer til i lov om bruk av håndverkertjenester som kan ha en betydning.

§ 32. Fastsetting av prisen.

(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

§ 36. Rekning og gebyrer.

(1) Forbrukeren kan kreve at tjenesteyteren skriver rekning. Rekningen skal gjøre det mulig for forbrukeren å bedømme arten og omfanget av arbeidet og materialer som er brukt. I den utstrekning tjenesten ikke er utført til fast pris, skal det også gå fram hvordan prisen er reknet ut. Pristillegg etter § 33 skal særskilt angis.                                                                                          

(2) Tjenesteyteren kan ikke kreve bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr, gebyr for skriving og sending av rekning e.l. i tillegg til prisen for tjenesten.

(3) En forbruker som har fått rekning, er bundet av den prisen som er oppført, om forbrukeren ikke innen rimelig tid sier fra at prisen ikke blir godtatt. Dette gjelder likevel ikke når en lavere pris følger av avtale eller den oppførte prisen er urimelig.

§ 37. Betalingstid.

(1) Følger ikke betalingstiden av avtalen, skal forbrukeren betale når tjenesteyteren krever det etter at tjenesten er utført.

(2) En forbruker som i tilstrekkelig tid før forfall har krevd spesifisert rekning etter § 36, plikter ikke å betale før rekningen er mottatt


Krev en spesifisert regning så sant regningen ikke er forfalt.

Ved uenighet ang pris kan §32, (3) komme til anvendelse

Transport skulle ikke bli noe særlig av om man kunne kombinere med annen jobb. Nå gikk ikke det så jeg fikk transport også på toppen.


Slik jeg tolker den så var det et forbehold om at hvis transport kunne utføres med et annet jobb ville det ikke kommet noe særlig kostnad på dette, men siden det ikke kunne utføres med en annen jobb blir det da tillegg på dette.

Be om en spesifisert regning i første omgang.
Hvis de allerede har har slått av 5000,- er det ikke sikkert det er fryktelig urimelig.
Som skrevet over skal priser til forbruker oppgis  med mva, så sant det ikke antas at forbruker visste at mva ikke var inkl i prisen.  

Om den ikke var inkl blir et kjapt regnestykke: 10 000,-+mva+15%=14 375,-
Hvis jeg da tolket det med frakt riktig så kan det komme pris på frakt på toppen av den summen.
Hvor mye dette evt. er/ bør være har jeg ingen formening om.
Men som sagt, mulig jeg misstolket dette litt.

Be iallefall om en spesifisert regning.  

(Dette er bare ment som velmenende råd/synspunkter)
Hele loven om bruk av håndverkertjenester for forbruker mm finner du på http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-063.html#32
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 1,617     Rogaland     0
Har bedt om spesifisert regning. Får den sikkert i morgen.
Avtalen var 10k+trevirke.
I tillegg kunne det bli noe på frakt om de ikke var i området den aktuelle dato.
Dette skulle utgjøre 2-4k. Ikke et pip om Mva.

Legger man godviljen til blir det da: 10+4+15% I avik=16100kr..

Jeg hadde vel satt av 12k til denne jobben så om vi må ut med 20k istedet er det kjipern. Er mange nok prosjekter nedover lista som skal jobbes inn kapital til.

Mulig vi sender det beløpet vi mener er korrekt, samt sender et forklarende brev med utskrift av loverket. Får tygge litt på det. Jeg er nok trygg på at vi har retten på vår side. Allievel tror jeg nok dette var en glipp av utførende firma og ikke et forsøk på å lure oss på pris. Spørsmålet er om det er vi som skal ta støyten for det. Ikke sikkert vi hadde valgt å ta det prosjektet nå om vi hadde fått oppgitt et slikt krav i forkant.
   #16
 489     Oslo     0
Da ville jeg betalt kr: 16 100,-  siden muligheten for frakttilegg var der kan det være vanskelig å si noe på dette. Det samme med de 15%.
Da møtes dere på halvveien i forhold til 20 000,-. Firmaet bør ikke ha problemer med å gå med på dette.

Signatur
  (trådstarter)
   #17
 1,617     Rogaland     0
kan ikke skade å prøve i hvertfall.. Er de uenig får jeg vel en purring i retur.

   #18
 489     Oslo     0
Legg gjerne ved et skriv hvor du forklarer hvorfor det er blitt som det er med det som er/blir betalt inn, og hvorfor du ikke betaler resten. Evt krav videre da kan du bestride(når det evt går til inkosso) og da må de ta det til forliksrådet, noe jeg tviler på de gjør.
Signatur
   #19
 435     0

Legg gjerne ved et skriv hvor du forklarer hvorfor det er blitt som det er med det som er/blir betalt inn, og hvorfor du ikke betaler resten. Evt krav videre da kan du bestride(når det evt går til inkosso) og da må de ta det til forliksrådet, noe jeg tviler på de gjør.

De kan ikke gå til inkasso - de må gå direkte til forliksrådet som er veldig sannsynlig de vil gjøre da det bare koster ca 700 kr (?). Derimot vil de neppe gå til tingretten om du i Forliksrådet nekter å betale noe mere,, da de vil pådra seg sakskomkostninger ikke bare for seg selv, men en risiko for å dekke dine også.