13,357    21    1  

Bytte lager på en AEG Lavamat 75620

pwb
 2,292     Ski     1
Noen som har byttet bakre lager på denne motoren
http://www.spareshop.eu/nb/Vaskemaskin-Deler/Aeg-vaskemaskin-deler/AEG-Vaskemaskin-Motor/5919-Komplett-motor-7-kontakter.htm
Altså det lageret på den enden vi ikke ser på bilde. For det første er det spesielle "skruer" for å dele motoren men det bør gå bra. Det sitter jo en "føler" under det sorte dekselet (synes ikke på bilde) på baksiden som må bort, er det bare å dra den løs fra akslingen? Hvilket lager trenger jeg så å kjøpe, finner kun komplett motor og ingen deleliste på motoren.
Hvis dette ikke er rett forum så flytt den gjerne :-)

   #1
 538     Øst-Finnmark     0
Nummeret står garantert på lageret når du får det ut. Skruene er kanskje en utvendig torx?  Det kan være et tachometer som sitter rundt akslingen. I tilfelle så sitter det en magnet på akslingen.  Det kan sikkert være lurt å bytte børster samtidig. Disse bruker å være lange som 4 cm.  Sjekk også kommutatoren. Har vært borti at den er slitt så mye at motoren bare må byttes.
   #2
 25,138     Akershus     0
Hvis du ikke finner deler, så kan du ha et problem.

"Vikleværste" i Fredrikstad kan kanskje være et alternativ om du er i nærheten.

Ellers så er det gått av moten med rep.
(Insisterte på å reparerer starter'n til Forden: Nei, bare hel starter 3000,- takk. Heldigvis var "gamlefar" på jobb og i roteskuffen fant vi bronsebøssingen, kr 60,- og "ny" starter som ikke klebet lenger  Laughing
Signatur
   #3
 22,342     Akershus     0
Merk hvordan motoren sitter sammen. Skru løs børstene. Skru ut skruene. Det er lett å lage et verktøy til disse. Ta ut rotoren.

Bak lageret sitter den en magnet ring. Denne må tas av og skades lett. Du kan nå ta av lageret.

Lageret er helt standard og kan trolig kjøpes på Clasern, Tess, Biltema eller liknende. Bare pass på å få riktig utførelse/kapsling og et kvalitetslager.

Er du sikker på at det er denne typen motor du har? Denne er til en maskin som er over ti år.
   #5
 25,138     Akershus     0

Er du sikker på at det er denne typen motor du har? Denne er til en maskin som er over ti år.


Min er fra 1980, Borsch. Byttet en membranbryter, thats it.
Signatur
   #6
 22,342     Akershus     0

Nummeret står garantert på lageret når du får det ut. Skruene er kanskje en utvendig torx?  Det kan være et tachometer som sitter rundt akslingen. I tilfelle så sitter det en magnet på akslingen.  Det kan sikkert være lurt å bytte børster samtidig. Disse bruker å være lange som 4 cm.  Sjekk også kommutatoren. Har vært borti at den er slitt så mye at motoren bare må byttes.
Det er en taktgiver som sitter bak på disse motorene. Det finnes flere typer børster på disse motorene. Noen er korte i utgangspunktet. Det som har vært et problem med disse motorene er ikke slitasje, men hopp i kommutator og til dels jordfeil foruten lagrene. Lageret på "den synlige" siden er surt å skifte da drivtappen må dras av.
   #7
 25,138     Akershus     0
Hva legger du i "hopp i kommutator"?
Signatur

   #8
 22,342     Akershus     0


Er du sikker på at det er denne typen motor du har? Denne er til en maskin som er over ti år.


Min er fra 1980, Borsch. Byttet en membranbryter, thats it.

De gamle AEGmaskinene var knall. Motoren på bildet ser ut til å passe en maskin i 6XX og 6XXX serien, men så er de omtrent identiske med de siste av de gamle "kvalitetsmaskinene".
pwb
  (trådstarter)
   #9
 2,292     Ski     0

Merk hvordan motoren sitter sammen. Skru løs børstene. Skru ut skruene. Det er lett å lage et verktøy til disse. Ta ut rotoren.

Bak lageret sitter den en magnet ring. Denne må tas av og skades lett. Du kan nå ta av lageret.

Lageret er helt standard og kan trolig kjøpes på Clasern, Tess, Biltema eller liknende. Bare pass på å få riktig utførelse/kapsling og et kvalitetslager.

Er du sikker på at det er denne typen motor du har? Denne er til en maskin som er over ti år.


Jepp, det er den motoren. Har byttet børster en gang og vannpumpe en gang pga. noe spiler/dritt som satte seg fast i den.
Den er nok godt over 10 år, vil vel si nærmere 14 og med 3 unger på 10 12 og 14 så har den kjørt seg jæ**a mye, og med ei i huset som har den meningen at så lenge man får stappet noe inn i den så er den ikke full så er det utrolig at den har holdt så lenge.
Ny motor koster fort 2.500,- og det blir for mye å bruke på en så gammel maskin. Men utrolig god og solid maskin så får vel prøve å bytte lageret. Skruene ser ikke ut som skruer i det hele tatt, de ser ut som tuppen på en vanlig flat trekker. Finnes det hun flat trekker?

   #10
 22,342     Akershus     0

Hva legger du i "hopp i kommutator"?
At kommutator ikke er helt rund. Feks at en eller flere av kobberelementene har løsnet/seget utover. Dette fører til at børstene ikke klarer å ligge inntil hele kommutator når den går i tusenvis av runder i minuttet.