#11
 22,342     Akershus     0

Skruene ser ikke ut som skruer i det hele tatt, de ser ut som tuppen på en vanlig flat trekker. Finnes det hun flat trekker?

Jeg tok et verktøy og skar et spor i enden med vinkelsliper for å lage en slik.

pwb
  (trådstarter)
   #12
 2,292     Ski     0


De gamle AEGmaskinene var knall. Motoren på bildet ser ut til å passe en maskin i 6XX og 6XXX serien, men så er de omtrent identiske med de siste av de gamle "kvalitetsmaskinene".


Joa, den motoren passer i mange modeller, også 6xxx(x).
   #13
 25,138     Akershus     0
De få tilfellen jeg har vært borti så har ikke motoren overlevd løse lameller. Kommutator ala trådsnelle derimot har jeg dreid noen ganger ved børstebytte.
Signatur
   #15
 538     Øst-Finnmark     0


Nummeret står garantert på lageret når du får det ut. Skruene er kanskje en utvendig torx?  Det kan være et tachometer som sitter rundt akslingen. I tilfelle så sitter det en magnet på akslingen.  Det kan sikkert være lurt å bytte børster samtidig. Disse bruker å være lange som 4 cm.  Sjekk også kommutatoren. Har vært borti at den er slitt så mye at motoren bare må byttes.
Det er en taktgiver som sitter bak på disse motorene. Det finnes flere typer børster på disse motorene. Noen er korte i utgangspunktet. Det som har vært et problem med disse motorene er ikke slitasje, men hopp i kommutator og til dels jordfeil foruten lagrene. Lageret på "den synlige" siden er surt å skifte da drivtappen må dras av.


Tachometer, taktgiver, turtallsmåler kjært barn har mange navn.
   #16
 22,342     Akershus     0

De få tilfellen jeg har vært borti så har ikke motoren overlevd løse lameller. Kommutator ala trådsnelle derimot har jeg dreid noen ganger ved børstebytte.
Det som har skjed er at kommutatoren blir overopphetet og mister sin helt sirkulære form, ofte er det noen få segmenter som hever seg litt. Dette kan kanskje dreies, men disse motorene koster så lite at det ikke er verdt det når man tar risikoen for ytterligere skader i betraktning. Ofte gjør slike hopp at motoren skades ytterligere. Mangler det lameller forsvinner børstene iløpet av 0-tid.
   #17
 538     Øst-Finnmark     0

De få tilfellen jeg har vært borti så har ikke motoren overlevd løse lameller. Kommutator ala trådsnelle derimot har jeg dreid noen ganger ved børstebytte.


Mener du sleperinger?

Kommutatorene på disse motorene er laget av så tynt kobber at det er ikke noe å maskinere/dreie på.

   #18
 22,342     Akershus     0

Tachometer, taktgiver, turtallsmåler kjært barn har mange navn.

Jepp disse er kjære. Det var ikke navnet jeg tenkte på; du skrev at det kunne være et slikt kjært barn, jeg ville bare bekrefte at det er et slikt barn.