88,488    126    9  

Miele vaskemaskin - Reklamasjon ifm skade på gummibelg rundt døråpning

 24     skien     0
hei alle sammen  :D
Noen har erfaringer med reklamasjon på vaskemaskiner?
Vi kjøpte en Miele vaskemaskin (W1713) på Elkjøp for et år siden, kostet 7000 kr på tilbud (ordinær pris 10 000 kr, sier de ihvertfall)
en dag hørte vi plutselig en bang og kom vi inn på vaskerommet så fant vi at alt vannet har lekket ut gjennom døren og ut på gulvet . Da jeg åpent døra fant jeg ut at gummibelgen har fått en rift som var relativ stor og liten del av gummibelgen var løsnet.
Fikk beskjed av  Elkjøp å kontakte en lokal elektriker (Risse elektro ) som de har avtale med.
Seinere kom en tekniker og så på maskinen og tok bilder av belgen som skal sendes til Miele for vurdering og videre skal Miele avgjøre om saken skal dekkes av garantien eller ikke.
Tilbake melding fra Miele, selvfølgelig, var det at dette ikke var en garanti sak grunnen til det skal være at riften har typisk utseende av en rift som forårsaket av en krøllet klær som inneklemt mellom døren og belgen eller en glidelås fra en bukse som revet belgen. Miele mener videre at de ikke tar ansvar for dette og det er vi som forårsaket skaden.
Videre opplyser Riise elektro at en ny belg koster 2000 kr , kommer i tillegg arbeidet som koster minst 1500 kroner. ( man kan kjøpe en ny vaskemaskin fra Whirlpool for 3-4 tusen kr.)
Forrige vaskemaskinen fra Whirlpool  kjøpe jeg i 2001 for 3500 kr. og hadde den i nesten 8 år.
Nå ? hva skal man gjøre ? skal man bare godta hva Miele sier ? Det er bare tull det de sier , de har jo ingen bevis på det og vi har ikke gjort noe galt , vi har bare vasket klær på samme måte som alle gjøre i alle tider ?
Er det ikke helt idiotisk å betale 3500 kr for ny belg ?
hvorfor var jeg så dum og kjøpte Miele ??? må man betalte for sin dumhet ?
Eller er det bare å kaste hele dritten fra Miele og bruker pengene til en ny maskin fra Whirlpool?
Hva kan man gjøre i en slik situasjon?   skal man til retten , kanskje ? :-[
kan noen hjelpe ? :-[

   







   #1
 7,686     Bærum     1
Antar du har garanti på makinen. Da har leverandøren bevisbyrden. Dvs de må bevise at feilen skyldes feil bruk. Det skal mye til. Nå vet jo ikke jeg hvordan dette skjedde og hvem som er ansvarlig så dette blir en generell betrakning. Forøvrig synes jeg 2000 for en gummibelg høres hinsides ut. Dette hadde jeg ikke akseptert. Det ser ut til at mange leverandører har som prinsipp å avvise i første runde. Trodde Miele var av de bedre.
   #2
 22,342     Akershus     1
Dessverre er det mulig at slikt skjer. Jeg har sett skader på mange maskiner pga gjenstander som har flenget belg, også Miele. Ett eller annet har nok fått feste og skadet belgen. Grunnen til at de ikke erstatter er at de tenker dette er en brukerfeil, men du kan selvfølgelig ha vært uheldig og at det er en knapp eller glidelås som har hengt seg opp.

2000 kr er alt for mye for en belg. Jeg pleier å kjøpe uoriginale belger for brøkdel av prisen. Er du fingernem klarer du å skifte den selv.
   #3
 1,043     Akershus     0
Torango har helt rett. Det er Miele som må sannsynliggjøre at dere har brukt maskinen feil, dvs i strid med bruksanvisning og normalt bondevett. Dersom de ikke kan konkretisere hva dere har gjort feil, er dette en sak som dekkes av garantien.

Dette er en sak jeg ikke ville gitt meg på, evt tatt til forbrukertvistutvalget selv om beløpet er lite. Jeg trodde ikke Miele drev med slikt.
   #4
 111     vestlandet     0
Hva miele mener er knekkende likegyldig!

Kjøpsloven sier at den sterke part (fabrikant/butikk ol) har bevisbyrden ovenfor den svakepart (private forbruker dvs deg)
Gå til elkjop og si at du ikke finner deg i å bli behandlet slik. og at det er siste gang du handlere hos de om de ikke rydder opp. Elkjøp pleier å være grei på da det ikke liker å miste kunder.

Kjøpsloven tilsier også at hvis du har brukt vaskemaskinen til det den skal være brukt til ( dvs at du ikke har vasket et knivsett el) så skal vaskemaskinen vare i 5år. (Reklamasjonsrett, som ikke må forveksles med garanti, som er noe som butikk,grosist, fabrikant ol pålegger seg selvutover kjøpsloven. som feks hente garantien til samsung om tvn ryker)

Anbefaler alle å sette seg inn i kjøpsloven, da kan du spare ti-tusner enkelt.
http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html

Så veldig kort sagt: hvis ikke Miele/elkjop kan bevise at du har gjort noe galt; ikke la deg av spise med historier om glidelåser,,,en vaskemaskinbelg skal tåle glidelåser eller sammen rullede klær.... SÅ ER DE ERSTATNINGSPLIKTIGE!

Viktig ikke gi deg! stå på krava. vær  gjerne en drittsekk om de setter seg på bakbeina, true med avis internett forum alle bekjente tv2 osv....
   #5
 1,126     Trøndelag     0

Dette er en sak jeg ikke ville gitt meg på, evt tatt til forbrukertvistutvalget selv om beløpet er lite. Jeg trodde ikke Miele drev med slikt.


Hadde en sak i fjor der belgen på Miele-maskinen hadde kommet ut av posisjon og en del klær ble ødelagt før vi ble klar over hva som foregikk. For å gjør en lang historie kort så kom Miele og byttet denne, teknikeren mente at dette var garanti men ikke "hovedkontoret" (maskinen var 5 år, men belgen bare 1 år). En telefon til forbrukerrådet bekreftet at det var reklamasjonsrett også på deler, og med dette argumentet samt flere opplysninger fra tekniker ga de seg.

En vesentlig forskjell i min sak var at belgen denne gangen IKKE hadde rifter e.l. - likevel valgte de altså å "prøve seg", antagelig basert på at de aller fleste skader på belg er brukerfeil...
   #6
 2,265     2
Jeg hadde banka på døra til kjøpssted ja. Saken er mellom deg og de, ikke mellom deg og Miele.
Elkjøp er vant med å håndtere privatkunder, Miele har stort sett med bedrifter (det er bedrifter som kjøper produktene deres og videreselger) å gjøre, og bedrift-bedrift har helt andre vilkår for kjøp og reklamasjone enn privat-bedrift. Elkjøp tenker mer image hvis dette havner i lokalavisa, Miele driter i dette.

Antar det ble vasket vanlige klær i maskinen, og ikke bh'er med piggtråd som spiler.
Ta et bilde et bilde av hva du vasket når den røk, send dette til Elkjøp, spør et enkelt spørsmål: Er denne vaskemaskinen laget for å vaske det du ser på bildet her? Ja? -> Da fikser dere vaskemaskinen på garanti eller reklamasjon.

Hvis de mener du ikke vasket det som er på bildet, be de legge frem bevis for dette.

Hvis de mener vaskemaskinen ikke tåler å vaske det du vasket, er det fin reklame for Miele og aktuell butikk i lokalavisa.
   #7
 28     sunnmøre     0
Våre bosch maskin fikk en rip i belgen sin. Vi har to gutter som holder alle slags ting - klinkekuler, Lego - i lomma og det var sikkert årsaken.  :-\

Vi kjøpte en ny belg fra Elkjøp for 680 kroner og installerte den selv ved hjelp av instruksjoner fra internetten. Det var en forferdelig to timer, men vi klarte det.

Lykke til!

   #8
 811     Tromsø     0
Vi hadde akkurat samme erfaring som TS (bortsett fra at regningen kom på totalt 1700kr inkl jobb og ny belg). MEN, vår maskin var kun 2 mnd gammel! Og såvidt jeg kunne tolke loven, så er det forskjell på hvem som skal bevise feilbruk avhengig av hvor gammel varen er. (tror det gikk et skille på 6 mnd). Uansett sto jeg knallhardt på kravene, og argumenterte høflig, samtidig til at jeg refererte til Mieles ønske og rykte for kvalitet. Vår forrige masikin (Ariston, ca 5000kr) varte i 11 år uten at noen belg ble ødelagt, derfor valgte jeg å snu på flisa og spørre Miele om de trodde vårt vaskemønster og innleggingsteknikk hadde endret seg over natta da vi fikk Miele-maskin? Eller om det faktisk kunne være noe med maskina, og hvordan den var konstruert? Jeg reagerte, og argumenterte, også sterkt på at de konkluderte med at jeg var skyldig (brukerfeil) allerede før jeg var ferdig og beskrive feilen på telefon! Utifra dette tolker jeg det slik at dette er et MEGET godt kjent problem blant kundeserviceansatte hos Miele, som igjen burde ringe noen bjeller hos Miele sentralt slik at de kan vurdere endring i konstruksjonen. OG, de burde informere i bruksanvisning (og selgerne) at det lett kan oppstå skade på belgen hvis man ikke forsikrer seg 150% at det ikke kommer klær imellom, da dette er en kjent reklamasjonssak på produktet og som normalt ikke dekkes av garanti.
Her er det Miele svarte min henvendelse med, og som resulterte at jeg fikk tilbakebetalt min faktura fra reperatør:

"Miele AS, beklager de problemer dere har hatt med deres nye vaskemaskin.
For å gjøre en lang historie litt kortere,ønsker vi å imøtekomme din reklamasjon på den utførte servicen.
Det som imidlertid skal være sakt,er at vi ikke konkluderer med skyld før teknikker har sett på skaden og konferert oss.
I dette tilfellet vil vi kreditere dine kostnader til tekniker og håper at vi kan opprettholde vårt rennome, og håper at deres vaskemaskin
fungerer tilfredsstillende etter reparasjonen. "

Basert på mine erfaringer med kundeservicen til Miele vil jeg ikke anbefale å kjøpe Miele vaskemaskin (den vasker derimot veldig bra, men det burde den jo når den koster 14000kr...)
   #9
 1,043     Akershus     0
Dette er faktisk en svært god grunn til å IKKE kjøpe Miele. Virker som det er en konstruksjonsfeil som de ike ønsker å ta konsekvensen av.

Men vasker godt, det gjør de (vi har også Miele...)
   #10
 811     Tromsø     0
Ja, jeg husker jeg opplevde dette som svært så irriterende. Man kjøper jo ikke Miele fordi de er så fantastisk mye bedre enn de andre, eller at de har de mest avanserte finessene, mest nyskapende design etc, man kjøper jo fordi de har skapt seg et inntrykk av at dette er solide greier. "Ja du kan kjøpe en billigere maskin, som vasker mer, har flere program og ser ut som million dollars, men Miele er kvalitet, og du har maskina i over 20 år bla bla bla" Da forventer jeg at de rir inn på sin hvite hest og fikser maskina uten spørsmål.
Blir nok ikke miele neste gang...