(trådstarter)
   #111
 24     skien     0


Det er butikk/importør/produsent som må påvise at det er feil bruk. Ikke forbrukeren som må påvise produktfeil. Ref. forbrukerkjøpsloven. Til tross for dette er mange produsenter raske for å forsøke seg på brukerfeil til tross for kjente produktsvakheter.

Jeg tviler dog på at en konstruksjonsfeil eller materialfeil i belgen lar seg påvise uten en omfattende teknisk undersøkelse, og da er det tvil om den norske avdelingen til Miele er i stand til å gjennomfører dette.

Det er nok mulig å lage en svær sak av dette og bruke mye tid og krefter, men er det verdt det?

Når belgen røyk på min Miele (etter mange års hard bruk og trofast tjeneste), bestilte jeg bare belg fra Miele til rundt 750,-. Jeg husker ikke helt hvordan jeg byttet den, men skrur du av topplokket ser du nok til å finne ut hvordan du kommer til belgen. (Tror det innebar å skru av døra).

Man må regne med at hverken Miele heler ikke de andre merker skal dekke belgskader.
De kommer med argumenter som de ikke har bevis på det. Problemet at forbrukeren ikke kan motbevise det Miele mener brukerfeil. Men som ofte så er det forbrukeren som må betale.
Jobber man for Miele eller er man en selger/tekniker så er man bevis 100% at det er brukerfeil , eller folk selv som ødelegger sine maskiner som advokt og beltiz mener. Er man forbruker så er det vanskelig å tro eller bli overbevist på teorien fra Miele ( inneklemt klær)  eller andre forklaringer som er umulig å bevise, mener jeg.
Det beste kan man gjøre hvis man kan det og har tid er å skifte belgen selv.
For å slippe det hele kan man kjøpe trygdeforsikring hvis man har råd når man kjøper maskinen først.
Belgskade/rift er et kjent problem for Miele og forekommer ofte. Har du Miele så må du regne med at du SOON OR LATER FÅR DU EN ELLER ANNEN TYPE BELGSKADE  , men Miele vil ikke innrømme feilen.
Sist for de som kommenterte bildende: riften utseende eller riftens type forteller ikke noen ting om skadeårsaken. Å komme med konklusjon basert kun på riftens utseende er bare idioti.
Jeg tviler på om forbrukerråder kan gjøre noe i slike saker så lenge Mile kan vurdere og bestemme alt selv. Det er fordi det er mange som får belgskader og de tapper på det og vil ikke innrømmer det.


Det var mange som reagerte på prisen og reparasjonskostnadene selv om kostnaden ikke var sakens-kjerne. Saken var at brukeren ikke skal ta ansvar for en feil som jeg mener at jeg om mange andre mener at det en kjent feil  fra Miele. Man må regne med ca. 2500 kr alt i alt.
Skifte du selv ? koster det 800- 850 kr for en ny belg fra Miele. Teknikeren krever 1800-2000 kr ( varierer noe , hvis du ikke bor i senter av verden , Oslo!)

   #112
 7,686     Bærum     0
Hvis Miele ønsker å være steile på dette må man ta et valg. Enten stå på og kjøre løpet helt ut. Dette blir en lang og tung vei. Det bør være en prinsippiell sak slik at f.eks. Forbrukerrådet tar over saken. Den andre muligheten er å gi opp og la frustrasjonen lekke ut på steder som dette og alle venner og bekjente. Nå er dette en garantisak noe som medfører at Miele har en større bevisbyrde når det gjelder om dette er feil bruk eller ikke. Hvordan noen her kan være så skråsikre på brukerfeil utfra de dårlige bildene er en gåte for meg.
  (trådstarter)
   #113
 24     skien     0
Anbefaler at du skifte belgen selv hvis du kan ? vanskelig å få dekket belgskade ! det er sak som du ikke har bevis på, nemlig at det ikke er deg elle dere som ikke feil bruker maskinen dvs. at dere bruker maskinen som en vaskemaskin  :-\
   #114
 7,686     Bærum     0
Som jeg skrev tidligere er det Miele som må bevise at dette skyldes feil bruk. Et saklig brev med henvisning til forbrukerkjøpsloven og de rettigheter forbrukeren har i følge denne samt forventningen til Miele som kvalitetsmerke er det første du bør prøve. Brevet må rettes til Adm.dir. Å diskutere dette med en saksbehandler har ingen hensikt. De har sine retningslinjer å forholde seg til. Ledelsen vil vurdere dette utfra den dårlige omtalen og hvordan denne vil belaste varemerket.
   #115
 22,342     Akershus     0

Belgskade/rift er et kjent problem for Miele og forekommer ofte. Har du Miele så må du regne med at du SOON OR LATER FÅR DU EN ELLER ANNEN TYPE BELGSKADE  , men Miele vil ikke innrømme feilen.
Sist for de som kommenterte bildende: riften utseende eller riftens type forteller ikke noen ting om skadeårsaken. Å komme med konklusjon basert kun på riftens utseende er bare idioti.
Om du får skade kommer an på hva du putter i maskinen. Jeg har aldri hørt at hverken Miele eller noen andre Europeiske produsenter har problemer med belgen under fornuftig bruk. Ett eller annet tilfelle kan sikkert forekomme, men det er ikke mulig å fastslå hva årsaken er for produsent. Asko har pga konstruksjonen en mere utsatt leppe på dørpakningen. Selv der er det ikke problemer. Jeg har en 15 år gammel Asko med original pakning. Den brukes hver dag og jeg er ikke forsikrig med hva jeg putter i den.

Jeg skrev at skaden så ut som om det var klær som var kommet i klem. Det er da typisk at skaden er nede. Jeg sa ikke nødvendigvis at det måtte være slik.
   #116
 7,686     Bærum     0
Ett eller annet tilfelle kan sikkert forekomme, men det er ikke mulig å fastslå hva årsaken er for produsent.
Da bør vel leverandøren ta det på garantien?
   #117
 22,342     Akershus     0

Hvis Miele ønsker å være steile på dette må man ta et valg. Enten stå på og kjøre løpet helt ut. Dette blir en lang og tung vei. Det bør være en prinsippiell sak slik at f.eks. Forbrukerrådet tar over saken. Den andre muligheten er å gi opp og la frustrasjonen lekke ut på steder som dette og alle venner og bekjente. Nå er dette en garantisak noe som medfører at Miele har en større bevisbyrde når det gjelder om dette er feil bruk eller ikke. Hvordan noen her kan være så skråsikre på brukerfeil utfra de dårlige bildene er en gåte for meg.
Det ble kjørt en sak til høyesterett om en del i en videospiller (halvleder) fordi det var prinsipiel viktig. Bransjen tapte dette, men dette blir en helt annen sak enn dette da skaden her er direkte forbundet med bruksmåten. Hvis bransjen taper en slik sak vil enhver kunne vaske verktøykassen sin og få skadene dekket. Jeg tror dette vil påvirke prisen på vaskemaskiner en del.

Bildet var godt nok.

   #118
 22,342     Akershus     0

Ett eller annet tilfelle kan sikkert forekomme, men det er ikke mulig å fastslå hva årsaken er for produsent.
Da bør vel leverandøren ta det på garantien?
Det blir som om man skal få dekket alle dekkskader på garanti...
  (trådstarter)
   #119
 24     skien     0


Belgskade/rift er et kjent problem for Miele og forekommer ofte. Har du Miele så må du regne med at du SOON OR LATER FÅR DU EN ELLER ANNEN TYPE BELGSKADE  , men Miele vil ikke innrømme feilen.
Sist for de som kommenterte bildende: riften utseende eller riftens type forteller ikke noen ting om skadeårsaken. Å komme med konklusjon basert kun på riftens utseende er bare idioti.
Om du får skade kommer an på hva du putter i maskinen. Jeg har aldri hørt at hverken Miele eller noen andre Europeiske produsenter har problemer med belgen under fornuftig bruk. Ett eller annet tilfelle kan sikkert forekomme, men det er ikke mulig å fastslå hva årsaken er for produsent. Asko har pga konstruksjonen en mere utsatt leppe på dørpakningen. Selv der er det ikke problemer. Jeg har en 15 år gammel Asko med original pakning. Den brukes hver dag og jeg er ikke forsikrig med hva jeg putter i den.

Jeg skrev at skaden så ut som om det var klær som var kommet i klem. Det er da typisk at skaden er nede. Jeg sa ikke nødvendigvis at det måtte være slik.



Det er ingen som menet personlig her.
Det er litt rart at man sier at man feilbruker vaskemaskin hvis man bruker den som en vaskemaskin dvs. å vaske klær  Smile det er helt en annen sak hvis man putter kniver eller spiker i vakemaskinen
   #120
 7,686     Bærum     0

Det ble kjørt en sak til høyesterett om en del i en videospiller (halvleder) fordi det var prinsipiel viktig. Bransjen tapte dette, men dette blir en helt annen sak enn dette da skaden her er direkte forbundet med bruksmåten. Hvis bransjen taper en slik sak vil enhver kunne vaske verktøykassen sin og få skadene dekket. Jeg tror dette vil påvirke prisen på vaskemaskiner en del.

Bildet var godt nok.
Videospillersaken dreide seg om noe helt annet. Det gikk på om feilen skulle falle inn under 5 års regelen. Dvs. forventet levetid på komponenten. Den omhandlet ikke om det var brukerfeil eller ikke.