#12
 7,685     Bærum     0
Ser flere steder det står at de ikke har garanti på Lagan, men undres da litt over at de på f.eks denne siden skriver at de har 5 års garanti på ALLE hvitevarer:
https://m2.ikea.com/no/no/kjokken/hvitevarer-7b0742014ee511e7ba45c1fb37b7097a

Det står jo ikke noe hva denne garantien egentlig inneholder og heller ikke noe ang. hvitevarer på Ikeas side for utvidede garantier - https://m2.ikea.com/no/no/customer-service/-f4a6e9d00da311e8b60de7ba835f6e21.

Så dersom de ikke er villige til å gi deg ett spesifikt skriv på dette ifm. tilbud, så er nok ikke garantien noe som helst verdt (ut over de grunnleggende rettigheter og plikter man har ihht forbrukerkjøpsloven).

Når det er sagt, så kan det vel være lurt å kikke på hvitevarer andre steder enn IKEA. Spesielt oppvaskmaskin. Egen erfaring er at innredning/kurvsystem i IKEA sine oppvaskmaskiner er noe ordentlig hærk som er dårlig tilpasset til kopper, glass og tallerkner. Har selv maskin fra Ikea på hytta og det er helt utrolig hvor lite oppvask man egentlig får plass til i maskina. Har opplevd dette andre steder også.

Anbefaler derfor og kanskje ta noe/alt av hvitevarer ut og heller handle på f.eks Whiteaway el. Schousen.

En garanti skal gi rettigheter utover de lovpålagte. Problemet er at det ikke er definert hva disse ekstra rettighetene skal være. Så i praksis trenger det ikke være store forkjellen.
HSt
   #13
 36,582     Lillestrøm kommune     0


Men ser at lynnedslag og overspenninger kan være unntak


Dette dekkes vel normalt av innboforsikring. Minus egenandel.

Ja, Men dette er faktoren som kanskje kan gjøre et en død ovn 3.5år ikke byttes på reklamasjon. Så det var bare for å lufte usikkerheten rundt et reklamasjonskrav jeg nevnte dette.
   #14
 30     2
Dette er et evig problem. Det første man må gjøre er å rydde opp i begrepene.

Reklamasjonsrett er en rett du har som forbruker. Den er 2/5 år, og gjelder feil som var på utstyret ved kjøpet (ikke ting som kommer senere som lynnedslag, dårlig vedlikehold etc). Etter 6 mnd er bevisbyrden hos forbrukeren. Reguleres av forbrukerkjøpsloven.

Garanti er noe en selger kan gi deg i tillegg til reklamasjonsretten. Garanti er frivillig. Man kan fint selge ting uten garanti.

Problemet er når folk snakker om garanti, men egentlig mener reklamasjonsrett.

---

Kjøper du noe som næringsdrivende så gjelde rikke reklamasjonsretten. Da er det kjøpsloven som gjelder (ikke forbrukerkjøpsloven.)

Kjøper du noe for videresalg til en forbruker så må du ofte kjøpe etter kjøpsloven, og selge etter forbrukerkjøpsloven. Det gir deg en ekstra risiko.
  (trådstarter)
   #15
 227     Trøndelag     0
Dette er et evig problem. Det første man må gjøre er å rydde opp i begrepene.

Reklamasjonsrett er en rett du har som forbruker. Den er 2/5 år, og gjelder feil som var på utstyret ved kjøpet (ikke ting som kommer senere som lynnedslag, dårlig vedlikehold etc). Etter 6 mnd er bevisbyrden hos forbrukeren. Reguleres av forbrukerkjøpsloven.

Garanti er noe en selger kan gi deg i tillegg til reklamasjonsretten. Garanti er frivillig. Man kan fint selge ting uten garanti.

Problemet er når folk snakker om garanti, men egentlig mener reklamasjonsrett.

---

Kjøper du noe som næringsdrivende så gjelde rikke reklamasjonsretten. Da er det kjøpsloven som gjelder (ikke forbrukerkjøpsloven.)

Kjøper du noe for videresalg til en forbruker så må du ofte kjøpe etter kjøpsloven, og selge etter forbrukerkjøpsloven. Det gir deg en ekstra risiko.

Det som er et problemet er når Ikea sier at det er 2 år reklamasjon på en oppvaskmaskin, fordi dem ikke gir noe garanti på den.
HSt
   #16
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Og det er nøkkelen til feilen, det er ikke mulig for leverandør (IKEA) å koble disse to, garanti kan de gi hvis de vil i den tiden de selv ønsker. Reklamasjonsretten kan de ikke ta bort.
   #17
 30     0
Det som er et problemet er når Ikea sier at det er 2 år reklamasjon på en oppvaskmaskin, fordi dem ikke gir noe garanti på den.



Ja, det er akkurat sånn det er. IKEA gir ingen garanti. De gir en reklamasjonsrett på to år, men ingen garanti.

Garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting.

For å vise med et banalt eksempel:
- Hvis du selger brød, så er du pålagt å selge med smør (reklamasjonsrett). Du kan gjerne selge med pålegg (garanti) i tillegg, men det er ikke noe lovkrav.

IKEA er dermed i sin fulle rett om de vil selge brød med smør (reklamasjonsrett) men uten pålegg (garanti).

I ditt tilfelle har du loven på din side når det gjelder reklamasjonsretten, men du får ingen garanti utover dette. Så enkelt er det, men likevel så vanskelig....

Slik jeg ser det gjør IKEA alt riktig her, sett fra lovgivers side. Sett fra din side så ønsker du deg en garanti i tillegg til reklamasjonsretten, men hvis dette er et krav fra din side så får du kjøpe dette et annet sted enn hos IKEA.

Problemet oppstår når man forveksler de to begrepene, og det er veldig vanlig. Det er mange som har problemer med å se forskjellen på reklamasjon og garanti.

   #18
 29     0
Det spiller egentlig ingen rolle hva IKEA sier.
Ryker den etter 3 år så er det bare å reklamere. Ikke vits å ta bekymringene på forskudd.
   #19
 2,779     0
Det som er et problemet er når Ikea sier at det er 2 år reklamasjon på en oppvaskmaskin, fordi dem ikke gir noe garanti på den.

Slik jeg ser det gjør IKEA alt riktig her (...)

Bortsett fra at det er opplest og vedtatt at store hvitevarer som f.eks. kjøleskap, vaskemaskin og oppvaskmaskin har fem års reklamasjonsrett, ikke to. Og slik jeg leser påstanden, så mener IKEA at nettopp det at produsenten ikke gir noen garanti er en brukbar begrunnelse for dem å gi to års reklamasjon i stedet for fem, altså en fullstendig håpløs sammenblanding fra IKEAs side.

https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/hvitevarer/
   #20
 30     0
Her kommer en generell advarsel til alle som vurderer å kjøpe kjøkken og SÆRLIG hvitevarer fra "IKEA".

"IKEA" lager ikke produktene sine selv og henviser deg til "leverandøren" når noe blir feil. I mitt tilfelle "Electro-jux". Etter dette må du påregne minst 2 mnd. som kasteball mellom selger "IKEA", leverandør og verksted. Disse tre snakker ikke sammen og du er IKKE en prioritert kunde hos leverandør når du har kjøpt gjennom "IKEA".

Jada. Du får hjelp etter å i noen måneder ha fortalt vitnesbyrdet ditt ca. 20 ganger for ulike personer som alle LOVER å kontakte deg i løpet av en ukes tid. Så når verkstedet endelig skal komme får du en trusselmelding på telefonen der det står at dersom dette viser seg å være noe du i din idioti på en eller annen måte har forsårsaket så må du betale i tusenvis av kroner bare for at verkstedet måtte ta seg bryet med å seg på produktet.

Verkstedet ringer deg så på jobb samme dagen som de planlegger å komme (ikke datoen du ble forespeilt i utgangspunktet), "ser" på produktet og bestiller deler. Nå kan du belage deg på alt fra 1 - 6 mnd. venting. Selv ventet jeg 6 mnd. på en del. Til slutt ringer verkstedet igjen på dagen de ønsker å komme mens du er på jobb og hvis du er heldig nok til å kunne forlate jobb den dagen ja så får du kanskje fikset produktet ditt.

Bare la vær å kjøpe fra IKEA. Bare drit i det. Rett og slett.