#21
 3,587     1
Jeg vet godt at mange forhandlere forsøker å henvise deg til sin underleverandør - jeg har opplevd det selv, flere ganger. Men det er forhandleren du har gjort et kjøp med, og han står fullt ut ansvarlig for det han har solgt til deg. Han har ingen rett til å fraskrive seg noe ansvar ved å henvise til sine underleverandører. Selv om underleverandøren må inn, f.eks. for å rette en feil, kan du kreve at forhandleren tar seg av den kontakten. Du skal bare behøve å forholde deg til den du har kjøpt fra.

Det kan naturligvis i mange tilfeller hende at ting går glattere om du kommuniserer direkte med noen som har faglig peiling og skjønner hva der er som ikke virker hos deg, og da kan det være irriterende å måtte gå gjennom en forhandler som misforstår og forvrenger alt du rapporterer om. Da er det fint om du får lov til å gå direkte. Men du har verken krav på det eller plikt til det.

Men det absolutt mest vanlige i slike tilfeller er at forhandleren forsøker å skyve ansvaret fra seg. Det bør du absolutt ikke gå med på.

  (trådstarter)
   #22
 227     Trøndelag     1
Det som er et problemet er når Ikea sier at det er 2 år reklamasjon på en oppvaskmaskin, fordi dem ikke gir noe garanti på den.





Slik jeg ser det gjør IKEA alt riktig her, sett fra lovgivers side. Sett fra din side så ønsker du deg en garanti i tillegg til reklamasjonsretten, men hvis dette er et krav fra din side så får du kjøpe dette et annet sted enn hos IKEA.

Problemet oppstår når man forveksler de to begrepene, og det er veldig vanlig. Det er mange som har problemer med å se forskjellen på reklamasjon og garanti.


så du mener at 2år reklamasjon på oppvaskmaskin er ok?
   #23
 3,587     0
Det var dette med å ikke blande sammen garanti og reklamasjonsrett, da.

IKEA kan ikke gjøre noe for å fraskrive seg fem års reklamasjonsrett på hvitevarer. Når de sier at de bare gir to års garanti, har de ikke sagt noe som helst om reklamasjonsretten.

At de krysser fingrene for at kundene skal blande sammen begrepene og tro at det ikke nytter å reklamere etter to og et halvt, tre eller fore år, er så sin sak. Det er åpenbart fra denne debatten at de har fått en del kunder til å gjøre nettopp den sammenblandingen. Men de er nok nøye med sine ord: De har neppe noen sinne uttrykt noe om begrensing i reklamasjonsretten, kun at garantien er begrenset til to år. Egnet til å misforstås: Ja. I strid med loven: Nei.

Det vil si: Jeg har ikke sett IKEAs egen formulering, som eventuelt skulle begrense den lovbestemte reklamasjonsretten, så det er delvis en antagelse fra min side. Men i kritikken som her reises mot IKEA snakkes det om garanti, og da vil jeg tro det er det begrepet IKEA bruke. De kan si hva de vil om garanti uten å si noe om reklamasjonsrett.

Nå skal vi ikke stikke under stolen at sammenblanding av garanti og reklamasjonsrett ikke er begrenset til kunde-siden: Butikk-personale er ikke nødvendigvis mer opplyste enn andre. Det gjelder på en rekke felter, ikke bare garanti vs. reklamasjon. Se f.eks. en annen tråd de siste par dagene om forhandlere som ved klage/reklamasjon prøver å fri seg fra ansvaret ved å si at du må gå til produsenten. Eller alt det sprøytet du kunne høre fra radio-selgere ved overgangen til DAB.

Men at en uopplyst IKEA-selger, som enkeltperson, forteller deg at du må komme tilbake innen to år for å få erstattet eller fikset en feil ved apparatet, fritar ikke IKEA som konsert for lovbestemte forpliktelser. Kanskje man burde gå til selgens sjef og fortelle at vedkommende selger trenger litt opplæring i lover og regler.

Legg til at selgeren formidler et inntrykk av at IKEAs tilbud er <i>dårligere</i> enn det faktisk er: Det framstår som at IKEA gir kunden svakere rettsbeskyttelse enn det konkurrentene gir, men det er i realiteten helt identisk (med hensyn til reklamasjon). IKEA er ikke tjent med på den måten å bli satt i et dårlig lys.
   #24
 260     Oslo     2
Om man har lyst til å lese, så står det om garantien på Lagan oppvaskmaskin her på side 43:

Lagan oppvaskmaskin

Den er unntatt fra Ikeas 5 års garanti og har bare 2 års garanti. 5 års reklamasjon følger også med på kjøpet.

Skriv ut og vis til selger så blir det nok stille fra den kanten.

   #25
 3,587     0
Eller for å gjøre det eksplisitt: "Garantien vil på ingen måte gi  dårligere betingelser enn hva de lokale forbrukerlovgivningen krever".

Vi bare håper at kjøperen ikke aner hva "de lokale forbrukerlovgivingen" krever!
   #26
 611     Bergen     1
Om man har lyst til å lese, så står det om garantien på Lagan oppvaskmaskin her på side 43:

Lagan oppvaskmaskin

Den er unntatt fra Ikeas 5 års garanti og har bare 2 års garanti. 5 års reklamasjon følger også med på kjøpet.

Skriv ut og vis til selger så blir det nok stille fra den kanten.


Ser det bare var en til utenom meg som faktisk sjekket at dette stemte.

"Hvor lenge er garantien fra IKEA gyldig?

Denne garantien gjelder i fem (5) år fra
datoen apparatet ble opprinnelig kjøpt hos
IKEA, med mindre apparatets merke er
LAGAN. I så fall gjelder garantien bare i to
(2) år. Originalkvitteringen kreves som
kjøpsbevis. Dersom reparasjoner utføres i
løpet av garantitiden, forlengers ikke
garantiperioden for apparatet.

Hvilke apparater dekkes ikke av (5)
femårsgarantien fra IKEA?

Apparater med merkenavnet LAGAN, samt
alle apparater som ble kjøpt hos IKEA før 1.
august 2007..

Så det er nok bare en ansatt som har blandet begrepet reklamasjon og garanti, da garantien er anderledes på akkurat dette produktet. Det er jo lett å blande, selv om det ikke burde skje.
Signatur
   #27
 4,193     0
Her kommer en generell advarsel til alle som vurderer å kjøpe kjøkken og SÆRLIG hvitevarer fra "IKEA".

"IKEA" lager ikke produktene sine selv og henviser deg til "leverandøren" når noe blir feil. I mitt tilfelle "Electro-jux". Etter dette må du påregne minst 2 mnd. som kasteball mellom selger "IKEA", leverandør og verksted. Disse tre snakker ikke sammen og du er IKKE en prioritert kunde hos leverandør når du har kjøpt gjennom "IKEA".


Har lyst til å nyansere dette litt. Mikrobølgeovnen vår røyk og måtte på verksted. Verkstedet brukte vel et par uker, men i mellomtiden hadde vi låneprodukt fra ikea - ingen krangling med verken ikea eller verkstedet.

   #28
 3,876     Asker     0
Dersom det tar urimelig lang tid (mange mnd) kan dere med forbrukerkjøpsloven i hånd heve kjøpet og kreve pengene tilbake.

Min erfaring med IKEA personlig er at de bytter alt som har hatt et hint av å ha noe galt ved seg.
Signatur