1,789    30    19  

Byggebransjen - hva er rimelig fortjeneste?

 15     0
Jeg har fulgt diskusjoner her på forumet i mange år og lagt merke til at mange er veldig prisbevisste. Siden jeg jobber med salg så er jeg litt nysgjerrig på hva folk her inne tenker om fortjeneste.
Hvis du går til en kjøkkenhandler og får 5-7 timers hjelp og kjøper et kjøkken til 100.000 kr ink mva, hva synes du det er rimelig at butikken sitter igjen med av fortjeneste? 
Og hva er du villig til å betale for at 2 mann kjører varene hjem og bærer de inn hos deg?
Husk at også de som driver med transport kan tenke seg en lønn og vi synes alle det er greit at lastebilene er utstyrt med vinterdekk når det er sesong for det.
Det samme spørsmålet kan også stilles om byggevarer. 28x120 mm terrassebord er et produkt man får fra 9-12 kr pr meter. Hva synes du det er rimelig at butikken tjener pr meter?

   #1
 293     2
Butikkene sørger for å tjene penger, de selger ikke med tap, så det kan du ta helt med ro. Det er også butikken/leverandøren som har ansvaret for at ansatte får en lønn å leve av, og at bilene er i forskriftsmessig stand. 
  (trådstarter)
   #2
 15     0
Jeg tror du misforstod spørsmålet.
Hva synes du det er rimelig at butikken har i fortjeneste på en vare?
Og hva synes du er rimelig pris for transport?

   #4
 5,336     Tromsø     2
For trelast til en tier per meter er det ikke bare spørsmål om hva butikken skal ha, men også hva den som eier skogen skal ha, hva tømmerhoggeren skal ha, hva sagbruket skal ha, transportøren skal ha, osv.
I første ledd bør skogeieren, uansett om han er lokal bonde, lokal almenning, privat konsern eller Statsskog ha nok til at de ser verdi i å stelle skogen, både hogge og plante nytt. Det gir rom for en til tre kroner i hvert ledd, og jeg ville vært forbanna på bondens og tømmerhoggerens vegne hvis jeg fant ut at de ble avspist med småtterier og byggevarehuset tok f.eks fem av mine ti kroner.

Transport av kjøkken: Kjøpte et tonn kjøkken fra IKEA i fjor, snaut 50000 kr. Transporten utgjorde ca 10% av totalprisen, levert på døra og båret inn. Helt greit, når det opplyses om alternativer for transport/levering/henting tidlig nok i bestillingsprosessen og før man fikk totalprisen. Skulle det vært fri frakt og levering, hadde sannsynligvis hver del i kjøkkenet vært priset 10% høyere, og totalsummen minst like høy.
Det som ikke var like greit, var at elektriker krevde mer enn prisen for kjøkkeninnredninga for å montere ni stikkontakter og komfyrvakt, to lampepunkter med dimmer, og kabler fram fra sikringsskap. Som allerede var oppgradert med nye kurser med jordfeilautomat i forbindelse med at det ble lagt gulvvarme etc på badet, på en regning på ca. 30000.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 15     0
20% og 1.500,-

20% vil altså si at den aktuelle kjøkkenbutikken tjener 20.000 kr på denne jobben.
1.500 kr for å få et kjøkken kjørt hjem og båret inn. Det tar 2 timer for 2 mann. Da skal det dekke 4 timer lønn, moms, forsikring og utgifter på bilen. Det firmaet går ganske kjapt konkurs hvis det skal drive etter boka.

   #9
 293     0
Jeg tror du misforstod spørsmålet.
Hva synes du det er rimelig at butikken har i fortjeneste på en vare?
Og hva synes du er rimelig pris for transport?


Jeg tror du misforsto svaret.
Det er ingen grunn til å insinuere at kunden har ansvaret for at de ansatte i butikken får en lønn å leve av.
Eller at bilene til leverandørene er i forskriftsmessig stand.
   #10
 3,041     Akershus     2
Jeg ser ingen grunn til å bekymre meg for hva butikker sitter igjen med fortjeneste da det er deres ansvar å drive butikk. Hva butikkene fører priskrig på – eksempelvis terrassebordene du nevner – er heller ikke noe jeg rår over, og om de faktisk taper penger så antar jeg det er en del av deres prisstrategi for å trekke kunder.

Det å være prisbevist handler i stor grad, for min del, å unngå å kjøpe de produktene med mye påslag eller som har alt for høy innkjøpskost som igjen medfører høy pris for meg. Eksempelvis 250 stykk 45mm A4 terrasseskruv til enten 149,- eller 299,-. Jeg føler ikke jeg må drive veldedighet overfor butikkene som selger dyrest. De setter prisen ut fra noen parametre, og et hav av selgere i butikken som jeg uansett ikke stoler på er ikke noe jeg gidder å betale for.

Å lykkes i markedet handler om å jakte på marginene. Da får selgere gjøre det heller enn å forvente sympati og donasjoner fra kunder. Enkelte bygger forhold som gir markedsandeler – f.eks. Montér her inne – og det er en helt gyldig tilnærming. Motek selger dyrt, men med produkter, garantier og oppfølging som er svært attraktivt for visse kunder – da er de det beste valget. Trenger jeg en liten borhammer for å ta tre ynkelige små hull så sier det seg selv at Motek ikke er det logiske valget.