Jeg mener alle tilbudene vi fikk mens vi drev og forhandlet/endret på huset vårt inneholdt en passasje med: Prisen er pr. xx.yy.200z og reguleres ihht Statistisk Sentralbyrås Byggekostnadsindeks fram til byggestartsmåned og er fast i byggeperioden. Siste kjente indeks er på xxx poeng.
Dermed gikk taksameteret til byggesaken var godkjent, grunnarbeidet var ferdig og husleverandør kunne starte opp hvor den nye indeksen ble brukt, og ny pris ble regnet ut.
I perioden januar - mars/april innhentet vi tilbud fra ulike leverandører. Valget falt til slutt på BlåBolig pga at tilbudene var relativt like, og at vår kontakt hos BlåBolig virket mest imøtekommende.
Mai/Juni har vi vært i en dialog i forhold til planløsning og andre ting rundt selve huset. Første pristilbud med fasadetegninger og mål kom nå i slutten av juni. De tidligere pristilbudene har stort sett dreid seg om ulike hustyper for at vi skulle se hvilke hus vi følte vi fikk mest for pengene. (type heving av knevegger og utbygg etc).
Siste tilbud, som jeg har limt inn over, var ment som et alternativ til tilbudet a juni, i forhold til å få kostnadene ned. I dette tilbudet har vi valgt å trekke ut de fleste endringene, bl.a terrasse og bjelkelag til underetasjen. Dette kunne vi eventuelt handle selv og slippe husprodusentens fortjeneste. Likevel ender prisene omtrent likt, og dette skal visstnok skyldes dette indeksregulerte pristillegget vi ikke har hørt noe om. Har heller ikke undersøkt om tilbudet a juni fortsatt kan aksepteres. Dette regner jeg med går.
Hovedproblemet føler jeg ligger i det, at vår kontaktperson MÅ høre med husprodusent på det aller meste, og at vi har problemer med BlåBolig sentralt og ikke vår kontaktperson.
Synes det er rart at ingen tar husleverandørens side her?
At varekost og timelønn til snekker m.fl. er steget 2% fra det opprinnelige tilbudet er vel ikke BlåBoligs feil? At det er etterjustert kommer av at SSB har et visst etterslep før de presenterer ny indeks.
De kom med tilbudet i slutten av juni, og det er etter det prisen ble øket.
Hovedproblemet føler jeg ligger i det, at vår kontaktperson MÅ høre med husprodusent på det aller meste, og at vi har problemer med BlåBolig sentralt og ikke vår kontaktperson.
Jeg hevder fortsatt at dere bør prøve å få til en løsning, og dere har min fulle sympati. Men jeg tror ikke dere har noen god sak, siden det ikke er inngått en avtale. Som det er nevnt tidligere så har nok husleverandør "lov" til heve pris iht indeks, og når det gjelder offentliggjøring så kjenner iallefall ikke jeg til at det foreligger krav til akkurat det. Jeg er enig i at dette ikke er forbrukervennlig, men jeg er redd for at dere ikke kommer noen vei med dette.
Jeg forstår deres frustrasjon over at prosjektet blir kr. 50,000,- dyrere på grunn av at det tar tid å bestemme seg, men det å "konfrontere" husleverandøren og krangle kan faktisk føre til at de ikke ønsker å selge et hus til dere. Det er selvsagt ikke en god måte å behandle sine potensielle kunder på, men denne saken har to sider. Og dessverre oppfatter jeg det slik at dere ikke har et opplagt krav for å kunne "tvinge" gjennom det opprinnelige tilbudet.
Jeg tror derfor dere er best tjent med å finne en fornuftig løsning, i fellesskap med husleverandøren. Man kommer lenger med honning enn med eddik.
Lykke til
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Enig i det! Vi har ikke kranglet noe enda,bare snakket og forsøkt å få en logikk i prisene. .prøvd å finne en løsning i fellesskap. Det som er problemtaisk er at vi ikke får snakke direkte med de som bestemmer. Det går gjennom en lokal byggmester, med mailer frem og tilbake. Det tar tid og gir rom for misforståelser.
Jeg hevder fortsatt at dere bør prøve å få til en løsning, og dere har min fulle sympati. Men jeg tror ikke dere har noen god sak, siden det ikke er inngått en avtale. Som det er nevnt tidligere så har nok husleverandør "lov" til heve pris iht indeks, og når det gjelder offentliggjøring så kjenner iallefall ikke jeg til at det foreligger krav til akkurat det.
Tilbudet ble gitt for to uker siden slik jeg forsto det og at det var i forbindelse med spesifisering og uttrekk fra dette at prisen ble skrudd opp.
Dermed gikk taksameteret til byggesaken var godkjent, grunnarbeidet var ferdig og husleverandør kunne starte opp hvor den nye indeksen ble brukt, og ny pris ble regnet ut.
Arne
2007: Nordbohus Espira spesial m/sokkel, 320m2
2010: Lekestueprosjekt
I perioden januar - mars/april innhentet vi tilbud fra ulike leverandører. Valget falt til slutt på BlåBolig pga at tilbudene var relativt like, og at vår kontakt hos BlåBolig virket mest imøtekommende.
Mai/Juni har vi vært i en dialog i forhold til planløsning og andre ting rundt selve huset. Første pristilbud med fasadetegninger og mål kom nå i slutten av juni. De tidligere pristilbudene har stort sett dreid seg om ulike hustyper for at vi skulle se hvilke hus vi følte vi fikk mest for pengene. (type heving av knevegger og utbygg etc).
Siste tilbud, som jeg har limt inn over, var ment som et alternativ til tilbudet a juni, i forhold til å få kostnadene ned. I dette tilbudet har vi valgt å trekke ut de fleste endringene, bl.a terrasse og bjelkelag til underetasjen. Dette kunne vi eventuelt handle selv og slippe husprodusentens fortjeneste.
Likevel ender prisene omtrent likt, og dette skal visstnok skyldes dette indeksregulerte pristillegget vi ikke har hørt noe om.
Har heller ikke undersøkt om tilbudet a juni fortsatt kan aksepteres. Dette regner jeg med går.
Hovedproblemet føler jeg ligger i det, at vår kontaktperson MÅ høre med husprodusent på det aller meste, og at vi har problemer med BlåBolig sentralt og ikke vår kontaktperson.
Ikke la dem få inntrykk av at de er valgt - det er et dårlig utgangspunkt for prispress...
Arne
2007: Nordbohus Espira spesial m/sokkel, 320m2
2010: Lekestueprosjekt
Jeg forstår deres frustrasjon over at prosjektet blir kr. 50,000,- dyrere på grunn av at det tar tid å bestemme seg, men det å "konfrontere" husleverandøren og krangle kan faktisk føre til at de ikke ønsker å selge et hus til dere. Det er selvsagt ikke en god måte å behandle sine potensielle kunder på, men denne saken har to sider. Og dessverre oppfatter jeg det slik at dere ikke har et opplagt krav for å kunne "tvinge" gjennom det opprinnelige tilbudet.
Jeg tror derfor dere er best tjent med å finne en fornuftig løsning, i fellesskap med husleverandøren. Man kommer lenger med honning enn med eddik.
Lykke til
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.