349    6    0  

3-ukerssak har nå tatt over 4 uker, og fremdeles ingen tilbakemelding.

 69     Oslo     0
Først og fremst, dette er en endringssøknad, og det opprinnelige tiltaket ble godkjent uten problemer. Endringene er minimale, det er kun snakk om endret fasade, samt at vi har økt kjellerens volum under terreng. Vi har også tilføyd et basseng på utomhusplanen, forskriftsmessig plassert. Ingen dispensasjoner, ingen merknader.

Plan- og bygningsloven er rimelig klar på at vi kan utføre tiltaket, siden PBE har overskredet fristen. Men så sier arkitekten at det er en sannhet med modifikasjoner. PBE kan når som helst etter 3-ukersfristen fremdeles hevde at saken ikke er komplett eller har mangler, og da mister man sin automatiske rett til å bygge. Stemmer det? I så fall er man jo rettsløs i 3-ukerssaker. Da kan PBE ignorere saksbehandlingsfristen uten at det har noen konsekvenser for dem, det er ingen tilbakebetaling av gebyr i 3-ukerssaker siden man får automatisk godkjennelse... 

Noen som har erfaring med dette? Vi får ikke svar fra verken saksbehandler, enhetsleder eller kundesenter, og vi er nødt til å fortsette byggeprosessen med utgangspunkt i endringene vi har søkt om.

   #1
 825     Oslo     0
Det stemmer at fristen ikke begynner å løpe før søknaden er komplett, dvs etter du har sendt inn eller ettersendt alt de måtte ha å pirke på.

Men jeg mener å huske at det rent juridisk ikke er noen 3-ukersfrist for endringssøknader. En endringssøknad er i utgangspunktet ikke en egen søknadsform, derfor skal den behandles som en ny søknad. Derfor har det i de fleste tilfeller vært presedens at en endringssøknad skal behandles på samme grunnlag som det det søkes endring fra. F.eks. hvis rammesøknaden din tilfredsstilte 3-ukerskravet så bør saksbehandlingstiden for endringssøknaden være det samme. Men hva de bør og skal er to forskjellige ting og jeg tror som sagt at rent juridisk så kan kommunen legge 12-ukersfristen til grunn for en endringssøknad.
  (trådstarter)
   #2
 69     Oslo     0
Nei, dette stemmer ikke helt. Kommunens frist på 3 uker løper fra saken er registrert mottatt. Om de i løpet av disse 3 ukene finner noe å pirke på, så kan fristen forlenges hvis det er vesentlige mangler.

Endringssøknad er å regne som ny søknad:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-21-7-departementets-tolkingsuttalelse---tidsfrist-for-behandling-av-soknad-om-endring---pbl.--21-7-og-sak--7-1/id2509235/

Departementet bemerker at en ”endringssøknad” ikke er en egen søknadsform. En søknad om endring er i realiteten en ny søknad og omfattes av samme regelverk som den opprinnelige søknaden. Dette innebærer at dersom vilkårene for behandling av søknaden etter pbl. § 21-7 andre ledd er oppfylt, skal den avgjøres innen 3 uker. Dersom kommunen ikke har avgjort søknaden innen fristens utløp regnes tillatelse som gitt, jf. § 21-7 andre ledd, andre punktum.
   #3
 825     Oslo     0
Ja, den tolkningsuttalelsen beskriver ganske godt det jeg mener. Utdraget du henviser til er fra en tidligere uttalelse (sak 14/5773). Dette er altså ikke fra lovteksten. To avsnitt senere skriver de at denne uttalelsen er i strid med tidligere forarbeider.

Konklusjonen helt til slutt er følgende:
Etter en tolkning av gjeldende regelverk legger departementet til grunn at 12-ukersfristen må gjelde ved søknader om endring av rammetillatelser, slik at disse søknadene skal behandles innenfor samme frist som den opprinnelig rammesøknaden. Men departementet oppfordrer kommunene til å behandle slike søknader så snart som mulig.


De oppfordrer altså kommunene til å legge 3-ukersfristen til grunn der det er relevant men dette er altså ikke et absolutt krav. Jeg vet det har vært forslag til endringer av lovteksten ute til høring etter dette men så vidt jeg kan se er ingenting endret i PBL så langt.
Ebe
   #4
 4,452     Vestlandet     0
Saksbehandlingstid er tatt inn i plan- og bygningsloven nå, §21-7:

«Søknad om endring av en gitt tillatelse, herunder rammetillatelse, som oppfyller vilkårene i andre eller tredje ledd, skal avgjøres av kommunen innen tre uker. Har ikke kommunen avgjort søknaden innen fristens utløp, regnes tillatelse som gitt.


En endringssøknad skal også få sin saksbehandlingstid bestemt ut i fra endringssøknaden i seg selv. Det vil si at saksbehandlingstiden på søknaden den endrer er ikke relevant.

Altså: Oppfyller endringssøknaden i seg selv de normale vilkårene for 3-ukersfrist, så er tiden tre uker. Så en endring på en rammetillatelse (rammesøknad er alltid 12 uker) kan være en 3-ukerssak.

Det er forøvrig rett det du sier at fristen på 3-ukerssaker ikke er særlig kraftig. Men det er ikke helt rett at kommunen sitter med alle rettigheter selv etter det har gått tre uker. Departementet har uttalt at forhold som går på «kommunens skjønn ikke kan være avslagsgrunn etter tre uker. Det må være en objektiv mangel (ikke skjønn) dersom kommunen skal kreve tilleggsinfo eller avslå etter tre uker er omme.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 69     Oslo     0
Takk for et godt bidrag, Ebe Smile. Vi får jage etaten videre i neste uke, da.
Ebe
   #6
 4,452     Vestlandet     0
Det er forøvrig ikke noe som etter loven heter «tre-ukerssak  eller 12-ukerssak . Alt heter «Søknad om tillatelse til tiltak» . Så er det lovsatte vilkår som avgjør hvor lang tid kommunen har på å behandle den. Så man kan ikke «sende inn en 3-ukerssak» . Men man kan si et treukersfristen er gjeldene for en søknad.

Siden det er veldig vanskelig å vite om en søknad er komplett eller ikke, så venter de aller fleste proffe søkere på å gjøre noe selv om fristen er ute. Risikoen og dermed kostnaden ved å starte noe ulovlig er ofte større enn gevinsten med å starte tidlig.
Signatur