HSt
   #61
 37,749     Lillestrøm kommune     0
Jeg som har lang henger bruker som sagt trikset med en tom pall foran da skal blokkene kun holdes nede så de ikke klarer å hoppe over pallen. Da unngår jeg å måtte laste alt mot frem lemmen

Men det går også å legge 2 rader med blokker frem til karmen foran hovedstabelen og så må dette surres på et vis

Så vi får håpe de som ikke skjønner hva som skjer oppi en tilhenger i denne tråden ikke skal ut på veien med henger selv siden de visst heller ikke vil lære av andre.


TSt
   #62
 15,080     0
Det er merkelig lite erfaring på en del her. Alle må jo forså at ved kraftig oppbremsning vil alt som ikke ligger inntil noe fortsette med nesten samme fart inntil det treffer noe hvis det ikke har en ekstrem friksjon mot underlaget. Det har ikke en Leca blokk iallefall. Det kan være at sjåfør har startet med blokkene fremme også men at humper etc har flyttet på disse. Derfor må det sikres også om det legges frem mot karmen.
   #63
 2,843     1
3) Mener du treghetskreftene? Friksjonskraften øker sammen med vekten, ergo må man sikre uansett tyngde.
Med usikret lecablokker kan disse hoppe og forflytte seg i små humper i middels fart og sving, samme gjelder forsåvidt last på 10 tonn(...)

Kraften som må til for å bevege objektet tilsvarer friksjonskraften som motvirker bevegelsen, som igjen er direkte proporsjonal med vekten (eller for å være helt presis; normalkraften, som bestemmes av massen og tyngdekrafta), ja. Eksempelvis at en lastebil på 20 tonn og et barn på 20kg sklir på isen ved samme helling; bevegelseskraften som virker i motsatt virkning av friksjonskraften er jo også direkte proporsjonal med vekta (bevegelseskrafta langs et skråplan er jo en funksjon av masse, tyngdekraft og hellingsvinkel), om friksjonen er lik, dvs skosåler og bildekk har samme gummi og mønster.

En åpenbar logisk konsekvens er jo at så lenge friksjonen mellom last og lasteplan er større enn mellom vei og bildekk (som kan være alt mellom under 0,1 på våt is og opp mot 0,9-1 på tørr asfalt), så vil kjøretøyet slippe veien før lasta slipper og beveger seg på planet. Kolliderer du med noe, derimot, så stopper kjøretøyet gjerne mye fortere enn friksjonen mot veien tilsier, og da skulle du gjerne ønske du hadde sikret bedre...

På lett og omfangsrik last (lettere enn leca...) må man også ta med overflate/vindfang og luftmotstand/fartsvind som en faktor man må sikre lasten mot. Når det gjelder bevegelse pga humping og risting, så tror jeg vel det også blir direkte proporsjonalt med vekta, det er jo en konsekvens av at lasta i øyeblikket ikke presses ned mot planet med hele sin vekt; selv om den kanskje ikke blir helt "vektløs", så blir den lett nok til å bevege seg forover/bakover/sideveis om den samtidig påvirkes av krefter i de retningene.

Når jeg nevner G-krefter, så er det vel et begrep mer kjent fra luftfarten, men prinsippet gjelder jo i høyeste grad på jorda også. Rent fysisk, så er jo G-kraft konsekvensen av at "noe", enten det er leca-blokker eller en pilot) helst vil fortsette å bevege seg i samme retning, når "noe annet" (tilhenger, lastebil, fly) endrer bevegelsesretning/hastighet, altså treghet.

Lite apropos/sidespor; missiler og dropptanker etc under en F-16 som "trekker" 9G må jo da være "lastsikret" tilsvarende minst 9x egen vekt, og setet må tåle 9 ganger pilotens vekt (et prakteksempel på "stenging" av lasta, akkurat som det å stable last helt inntil hengerkarmene...). Nå trekker ikke jagerfly så mye som 9G negativt, så setebeltet trenger ikke tåle 9G for å holde piloten nede i setet, selv om det sikkert tåler enda større krefter enn det. (Og med dropptank er nok tillatt G-belastning mye lavere enn 9.)