(trådstarter)
   #11
 2,435     Hordaland     0
Kjerreveien gir nok langt større utslipp pr kjøretøy. I forhold til lokalgeografien i Bergen ligger kjerreveien på utsiden av fjellkjeden som omkranser Bergen sentrum. Dette gjør at utslippene ikke vil forverre luftkvalitetsproblemene i sentrumsområdet, selv om utslippet antagelig vil være høyere.

Jeg er ellers enig i at det burde være mulig å innføre en rekke tiltak for å gi E39 trafikantene bedre informasjon. I Bergen er det også piggdekkgebyr, med oblatautomater plassert ved kommunegrensene. I så måte kan det trekkes parallell til Italia-konseptet som du skisserer, hvor oblater kjøpt ved kommunegrensene kunne gitt aksept for å følge E39 gjennom sentrum, men ikke for sideveier.
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 2,435     Hordaland     1
Datokjøringen er ganske heftig debatert i dag, og det er en god del artige scenarier som dukker opp.

Eksempel:
Etter at BA meldte at Bergen får datokjøring på onsdag, har spørsmålene rent inn fra leserne. Et av lesernes spørsmål var en skikkelig nøtt for både politi og kommune.

Noen av dem var vanskeligere enn andre, og BA presenterte et utvalg for både leder Atle Heradstveit i politiets trafikkseksjon og Tallak Rundholt som er politisk rådgiver for klimabyråden.

Hva hvis man setter av en passasjer?

Når det gjelder BA-leser Rolf Erik Alfheims spørsmål, innrømmer begge at de står litt fast. Han lurer på detaljene rundt unntaket for biler med tre personer eller mer:

«Hva om man er tre personer i bilen når man kjører inn i forbudssonen og setter av den ene passasjeren innenfor sonen?

– Godt spørsmål. Det vet jeg ikke, sier Rundholdt og henviser til Trafikketaten.

Atle Heradsveit i politiet synes også spørsmålet er godt, og begynner å le.

– Ha ha ha! Skriver du dette, vil jo alle ha hatt tre passasjerer! Vet du hva? Det får vi ta hvis problemstillingen dukker opp, sier han.

Politilederen legger til at politiet alltid bruker skjønn, og at folk kan føle seg trygge på at de vil få veiledning i et tiltak som er nytt for mange.

– Men det er klart; her vil alle steiner bli snudd, og vi kommer til å se om folk respekterer datokjøringen. Om folk gir blaffen, vil vi bruke sanksjonene.


I praksis betyr det at man kan alliere seg med nok telefonvenner, som kan bekrefte at de har vært "passasjer" i bilen. Smile

Et annet artig moment er "ballkastingen" mellom Bergen kommune og Politiet. Politiet har opplevd telefonstorm i løpet av dagen, som har medført at Politiets telefonlinjer har vært vanskelig å komme gjennom. Pga dette har Politiet henvist til Bergen kommune ang spørsmål om datokjøringen. Samtidig så opplyser Bergen kommune at det er Politiet som har hjemmel for å stoppe samt å bøtelegge trafikanter, og at spørsmål i så måte må rettes mot Politiet for hvordan de vil praktisere tiltakene som blir innført.
Signatur
   #13
 230     0
Det er mange interessante problemstillinger her, og det er klart det slår rart ut for en del tilfeller, derav telefonstormen til myndighetene. I kjølvannet av dette tror jeg det vil tvinge seg fram andre virkemidler som ikke rammer en vilkårlig halvdel av bilparken. Tipper at kommunene/vegvesenet får hjemmel til å vedta økning i bompenger for dager med mye forurensning. Slik man har køprising i rushtiden kan man se for seg en ytterligere "miljøprising".
   #14
 230     0
Til trådstarters spørsmål om hjemmel til å stenge E39, ligger vel hjemmelen for dette i en lokal forskrift i Bergen kommune. Som forvaltningsmyndighet for arealene i Bergen kommune er det nok ved første øyekast en OK hjemmel.

Såvidt jeg vet er Vegloven ganske "tynn", den sier ikke så mye som man noen ganger skulle tro, hvis man skulle lete etter momenter som hindrer Bergen kommune i ferdselsnekt. Det er juridiske skiller mellom privat, kommunal og statlig vei, men tror ikke Europaveier eller regionale gjennomfartsårer har noen spesiell juridisk status som gjør det vanskeligere å stenge disse.

Det største juridiske motargumentet her vil nok være legalitetsprinsippet, som sier at jo større inngripen lov/vedtak gjør, jo klarere hjemmel må det ha. Ergo, voldsomme krav/inngripen mot enkeltpersoner bør ha en klar hjemmel i lov, i steden for f. eks. å ha hjemmel i uklar rettspraksis eller veileding til forskrift eller andre mindre klare rettskilder.

Bergen kommunes tiltak rammer en vilkårlig halvpart av bilparken, med begrensede muligheter for å varsle de berørte på en tilstrekkelig måte fordi det vedtas brått når forurensningen er høy. Inngrepet er heller ikke ubetydelig når det faktisk er tale om forbud mot å kjøre. Det kan hende at det, ut fra legalitetsprinsippet, burde vært enda klarere hjemmel i lov.
   #15
 107     0
Kan vi kreve reduksjon i veiavgiften da siden vi får kjøre annenhver dag? Få vekk alle supply og båter som ligger til kai og spyr ut røyk så er det mest sikkert bra. Masse plass på CCB, Mongstad og hanøytangen hvor de kan ligge.
   #16
 544     Nedre Romerike     0
Jeg synes at diskrimineringsombudet burde komme på banen fordi regelen favoriserer kjøretøy med oddetall som siste siffer Grin
  (trådstarter)
   #17
 2,435     Hordaland     0
Saken med supplyskipene i havnen er en kraftig tankevekker.

Et par raske fakta:
- Bergen og omegn havnevesen er et interkommunalt selskap, som administrerer havnene i 11 kommuner rundt Bergen.
- Stortinget har brukt 2 år på å gi svar til Bergen kommune, om kommunen har hjemmel til å kunne vise bort skip fra Bergen havn i perioder med dårlig luftkvalitet.
- Det er nå bekreftet at Bergen kommune kan vise bort skipene.
- Havnevesenet velger likevel å ikke vise bort skipene, til tross for at byrådet har bedt om dette, i frykt for søksmål fra rederiene som blir bortvist.
- Dagens måleverider viser at det er ingen endring i luftkvaliteten, selv om datokjøring er innført. Både meteorologer og eksperter har spådd at datokjøring ikke vil gi noe merkbar forskjell på luftkvaliteten.
- Bergen havn har ikke landstrømanlegg, slik at alle båter som ligger i havnen går for eget maskineri. Onsdag morgen var det 12 supplyskip ved Bergen havn, kun ett skip var tilkoblet landstrøm.

Det fremstår som at skipene som ligger til kai ved Bergen havn har langt større rettigheter enn bilistene. Bilistene i Bergen betaler både bompengeavgifter, rushtidavgifter, piggdekkgebyr, veiavgift, og nå er det innført datokjøring. Det fremstår som rimelig absurd at bilistene er blottet for rettigheter i en slik sak, sammenlignet med skipene som fortsatt ligger til kai ved havnen.
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 2,435     Hordaland     0
Det er ganske artig å følge med på alle spørsmål og problemstillinger som dukker opp i forhold til datokjøringen.

Siste kreative påfunn er å fylle opp bilen med nok antall passasjerer, slik at man er 3 personer i bilen, for å få lov til å kjøre i forbudssonen. Dersom bilen er parkert i forbudssonen, så plukker man med seg noen passasjerer, og kjører bilen ut av sonen, også kan de overflødige passasjerene ta bussen tilbake. Det samme gjelder også for biler som er på vei inn i forbudssonen. Stopper man på et busstopp og plukker opp noen passasjerer, så kan man fint kjøre inn i sonen og slippe av passasjerene. Politiet har godtatt at man har lov til å slippe av passasjerer i forbudssonen, så lenge man var 3 personer i bilen når man kjørte inn i forbudssonen.

Datokjøring... Håpløst prosjekt. Smile
Signatur
   #19
 705     Vestlandet     0
Det er ganske artig å følge med på alle spørsmål og problemstillinger som dukker opp i forhold til datokjøringen.

Siste kreative påfunn er å fylle opp bilen med nok antall passasjerer, slik at man er 3 personer i bilen, for å få lov til å kjøre i forbudssonen. Dersom bilen er parkert i forbudssonen, så plukker man med seg noen passasjerer, og kjører bilen ut av sonen, også kan de overflødige passasjerene ta bussen tilbake. Det samme gjelder også for biler som er på vei inn i forbudssonen. Stopper man på et busstopp og plukker opp noen passasjerer, så kan man fint kjøre inn i sonen og slippe av passasjerene. Politiet har godtatt at man har lov til å slippe av passasjerer i forbudssonen, så lenge man var 3 personer i bilen når man kjørte inn i forbudssonen.

Datokjøring... Håpløst prosjekt. Smile

Det foreslo jeg faktisk for en kollega i dag som måtte gjennom Bergen. Jeg sa at hun bare kunne stoppe ved busstoppet og spørre om noen ville sitte på gratis for å kunne kjøre lovlig.

Jeg hørte forresten om en dame fra Voss som hadde en viktig time på Haukeland og derfor trengte bilen. Svaret fra politikerne var da at hun jo kunne ta taxi i stedet.
   #20
 134     0
Folk som bor rundt Bergen må påse å ha to biler i bilparken med der den ene har skilt med partall og den andre med oddetall. På den måten velger du "riktig" bil når datokjøring innføres.

Hva sier reglen om biler på prøveskilter? Kanskje er det en løsning å anskaffe prøveskilter for kortere perioder når datokjøring innføres.