#21
 3,607     1
Det virker på meg som at all ropingen og skrikingen kommer fra folk som leter etter måter å omgå kjøreforbudet - folk som skal inn til Bergen sentrum, slett ikke gjennomfarts-reisende fra Trondheim til Kristiansand. Folk med et aktivt ønske om å sabotere dette tiltaket for å få bedre luft i byen.

Bilan ska fræm! Det e bilistan som ska arve jorda!

Eneste utgave jeg fant på nett er ikke helt som Otto Nielsens original, men teksten er verd å høre på: https://tv.nrk.no/serie/da-capo/FSTL73000391/21-11-1991#t=13m41s

Visa er vel bortimot femti år gammel (jeg har ikke klart å finne nøyaktig årstall), men vi har akkurat samme oppfatning i dag som den gang.

Det er i og for seg "legitimt" å mene at alle andre hensyn, inkludert liv og helse, må vike for at bilister skal få kjøre hvor de vil, når de vil. Men da bør man si det rett ut, og ikke be for sin syke mor og fremstille det som at man har sååå stor omtanke for de stakkars forbipasserende på vei fra Trondheim til Kristiansand! Den omsorgen er ikke verd fem flate øre. Det som gjelder er at jeg ikke må hindres i min frie bilkjøring, og de som bare skal rett gjennom er bare et passende redskap, en brekkstang, som kan brukes for å tvinge fram retten til selv å kjøre bil.


  (trådstarter)
   #22
 2,435     Hordaland     0
Det virker på meg som at all ropingen og skrikingen kommer fra folk som leter etter måter å omgå kjøreforbudet - folk som skal inn til Bergen sentrum, slett ikke gjennomfarts-reisende fra Trondheim til Kristiansand.

Det er helt riktig. Smile

Gjennomgangstrafikken for E39 gjennom forbudssonen i Bergen vil påvirke luftkvaliteten marginalt. Jeg tror heller ikke tiltakene berører så mange E39 trafikanter i praksis.

Sett i forhold til måten tiltakene er innført og gjennomført, mener jeg det kunne vært håndtert på en annen måte, dersom man tar i betraktning at tiltakene gjelder en europavei.
Signatur
   #23
 4,452     Vestlandet     0
Bilistene i Bergen betaler både bompengeavgifter, rushtidavgifter, piggdekkgebyr, veiavgift, og nå er det innført datokjøring.

Dette, pluss 100/50% rabatt på parkering, er vel ene og alene grunnen til at Bergen kommune og omegn har en av landets høyeste konsentrasjon av elbiler Smile
Signatur
   #24
 5,570     0
Bodde i Bergen tidligere. Forrige gang det var snakk om datokjøring var vi akkurat i gang med å kjøpe en ny nr 2-bil. Sørget da selvsagt for å få "motsatt" skilt enn den vi allerede hadde.
   #25
 7,686     Bærum     0
Poenget er vel at en kommune ikke kan bestemme over en riksvei. Det er det Veidirektoratet som gjør. I Oslo har de fått dette med seg.
   #26
 3,607     0
Hva kan, og hva kan kommunen ikke, si om kjøring på en riksvei?

Kan de si: Du får ikke kjøre på riksveien uten å ha piggfrie dekk?
Kan de si: Du får ikke kjøre på riksveien uten å betale bompenger?
Kan de si: Du får ikke kjøre på riksveien uten å være minst tre i bilen?
Kan de si: Du får ikke parkere langs riksveien?

En riksvei er ikke noen "de-kommunalisert sone", et område der kommunal trafikkhandtering er umyndiggjort. Veidirektoratet går ikke inn og tar ansvaret for trafikavviklingen på E18 gjennom Oslo, E6 gjennom Trondheim eller E39 gjennom Bergen.

Ellers ville jeg tro at gjennomgangstrafikken i Bergen er en knøttliten andel av trafikken sammenlignet med Oslo. Selvsagt i absolutt antall, men jeg vil tro at det også prosentvis er langt mindre gjennomgangstrafikk i Bergen. Min magefølelse sier at konsekvensen av å på dagtid bare slippe halvdelen av private gjennomgangreisende i Bergen er langt mindre dramatisk enn om halve den private gjennomgangtrafikken i Oslo skulle bli stoppet på tilsvarende måte. Selv om omkjøringsmulighetene i Oslo er langt bedre.
   #27
 7,686     Bærum     0
Nå er det vel prinsippet som er interessant. Jeg er usikker på kommuners "råderett" over riksveier. Det nærmeste jeg kom er Vegloven:

§ 9.Sentralstyremakt for riksvegar er eit vegdirektorat under leiing av ein vegdirektør. Kongen gir nærare føresegner om korleis Vegdirektoratet skal vere organisert, og kva styringsområde det skal ha, og gir instruks for vegdirektøren. Vegdirektoratet kan etter nærare føresegner fastsett av departementet delegere styremakt til fylkeskommunen, regionvegkontor og kommunen. Regionvegkontoret kan etter nærare føresegner gitt av Vegdirektoratet delegere til kommunen styremakt som regionvegkontoret har etter denne lova når det gjeld riksvegar.

   #28
 5,570     0
Har ikke regjeringen sagt at lokal luftkvalitet er kommunens ansvar? I så fall kan man jo ikke samtidig si at "men kommunene kan ikke gjøre noe med riksveiene (Europaveien i dette tilfellet) som forårsaker dårlig luftkvalitet*".

*) Så er det en diskusjon akkurat i Bergen om hva som egentlig er det største problemet; vedfyring i alle hus, svære supply-båter i havnen, osv, men la oss følge antagelsen om at E39 = problemet her.
   #29
 4,452     Vestlandet     0
Det er vel både vedfyring, suplybåter og biltrafikk som er problemet.

Politikerene prøver å bedre alle tre momentene, med varierende hell. Men det er, som alltid, tilltak som rammer privatbilen til Ola Nordmann det skrikes høyest om Smile
Signatur