2,875    13    1  

Ettårsbefaring underleverandør sender faktura

 15     0
På lista etter ettårsbefaringa har min entreprenør satt opp "Dårlig trykk, spesielt ute, sjekk." Underleverandør/rørleggerfirma har vært og sjekket og han renset sila og skrudde opp trykket. Så fikk jeg faktura direkte fra rørleggerfirma for rensing av sil.. Jeg prøver å si at jeg har ikke bestilt dette og at det er en del av ettårsbefaringa og det som skal ordnes opp der og at det er et forhold mellom hovedentreprenøren og underleverandøren i tilfelle. De nekter og påstår at det er vanlig vedlikehold blabla og at den måtte renses til slutt uansett. (trykket har vært dårlig fra starten og jeg mener at det er entreprenøren som skal fikse det vi har blitt enige om å fikse og at han også er ansvarlig for eventuelle kostnader med å fikse det.).

Rørleggeren mener da at når de kommer på oppdrag fra entreprenør om å sjekke et dårlig trykk, altså feilsøke..at det å ta sila og å skru opp trykket er 2 helt forskjellige aktiviteter som ikke har noen sammenheng og den aktiviteten "å sjekke sila/rense" kan skilles ut og faktureres for. Jeg derimot mener at det å ta en titt på sila som del av feilsøkinga er fullstendig nødvendig og er ikke en "fakturerbar ekstra god service som de gjør fordi det er vanlig å måtte gjøre fra tid til annen uansett".


   #1
 5,570     0
Om det er fakturerbart eller ikke er vel ikke så interessant for deg, det er jo ikke deg de er på oppdrag for? Merkelig å sende regning til andre enn oppdragsgiver.
   #2
 1,806     Trondheim     0
Det er den som fremmer krav om reklamasjon som sitter på bevisbyrden. Rørlegger sjekker saken og finner at kriteriene for reklamasjon ikke er oppfylt. Egentlig skal du ikke få fakturaen fra rørlegger. Den skal gå kontraktsvei.
   #3
 44     sør     0
Enig med deg - trykket var for lavt i utgangspunktet og kan derfor ikke skyldes brukerfeil fra din side. At rørlegger ender med å bruke litt mer tid på rengjøring av en sil er jo kun fordi jobben ikke ble utført korrekt første gangen, og rørlegger burde ikke har brukt tid å ressurser på separat fakturabehandling på dette.
Signatur
   #4
 4,452     Vestlandet     0
Avvis fakturaen og henvis dem til entreprenør. Så kontakter du entreprenøren og forklarer saken.
Signatur
   #5
 1,151     Akershus     0
Du har ikke bestilt en jobb, de kan ikke sende faktura til deg. Så enkelt er det.
  (trådstarter)
   #6
 15     0
Rørlegger hevder at det ikke er en reklamasjonsak(rensing av sil) og synser t.o.m at entreprenør neppe tar regninga. (de har et godt sammarbeid). Entreprenør hevder at de ikke har noe med rensing av sil å gjøre. Flott å drive næringsvirksomhet nå om dagen, får lyst til å starte opp selv. Smile
   #7
 5,570     0
Send meg adressen din, skulle gjerne sendt deg et par fakturaer jeg også Smile

Seriøst, slik kan man ikke holde på. De må jo være i stand til å se dette fra kundens side.

   #8
 1,806     Trondheim     1
Når du påberoper deg reklamasjonsrett bærer du også risikoen og bevisbyrden for at det faktisk foreligger en reklamasjon.
I ditt tilfelle kan det faktisk trykket i gata være for svakt.
Dette vil være utenfor rørleggerens råderett og er en sak mellom deg og kommunen.
Du har da i dette eksempelet reklamert til feil part.
Satte du deg inn i funksjonskravet på hva trykket skal være på utekran?
Hvis kravet er 2 bar og du har 1.9 bar så har du en sak.. men de er ikke sikkert at rørleggeren er den du skal rette reklamasjonen til...

Jeg fikk en reklamasjon her om dagen vedrørende installasjon i nytt rekkehus.
Kunden klaget på at sikringen til vaskerommet gikk hele tiden.
Vi informerte på forhånd at hvis feilen lå på kunden sendte i faktura. Det var greit.
Da vi kom frem viste det seg at kunden hadde etablert minikjøkken sammen med kursen til oppvaskmaskinen.
Dette var feil bruk og vi sendte faktura.

På 1.års befaring på ett annet prosjekt fikk vi reklamasjoner på en del ringeklokker som var defekt fra kunder.
Vi rykket ut... og det viste seg at batteriet i ringeklokkene måtte skiftes.
Nevnte kunder hadde ikke lest FDV dokumentasjonen.
Reklamasjon var ikke til stede og vi sendte faktura.

En næringskunde klaget på at 12 armaturer var defekt i ett lager. Det var ikke feil på armaturene, men de trengte pæreskift. Vi ba montøren ta dialog med kunden om at vi kunne skifte dette etter medgått tid siden vi allerede hadde rigget til lift på stedet.
Kunde bestridet fakturaen med bakgrunn at han oppfattet dialogen med montøren som en ekstraservice vi hadde tilbydd. Vi krediterte timene mot at kunden betalte for nye lysrør.



   #9
 44     sør     0
Når du påberoper deg reklamasjonsrett bærer du også risikoen og bevisbyrden for at det faktisk foreligger en reklamasjon.


Trykket hadde jo hele tiden vært lavt og må være "bevis" nok. Når man har bestilt et hus "inklusiv vann", så har rørlegger bare å sjekke at trykket er ok, og hvis ikke det er ok, så meldes det fra om dette til entreprenør eller den som ellers har bestilt jobben. Det er ikke noe i det som trådstarter beskriver som tyder på at de nødvendige forutsetningene for prosjekteringen ikke var tilstede, og så skal heller ikke trådstarter motta noen faktura.

Eksemplene som på de øvrige reklamasjonene må være mindre relevante ettersom ingen her har påstått at urettmessige reklamasjoner ikke kan forekomme.
Signatur
   #10
 1,806     Trondheim     0
I Trondheim er kommunen forpliktet til å levere innenfor 2-10bar. Så hva er OK trykk i krana?