1,846
17
1
Feil benkeplate - dekker reklamasjon montering?
53
0
Har kjøpt nytt kjøkken inkl. benkeplater, men uten montering. Har fått feil benkeplate og lurer på om det er vanlig å kreve montering / utbedring også? Alle jeg har snakket med sier dette, men kjøkkenleverandøren som jeg foreløpig ikke ønsker å nevne navn på, innrømmer at det er garantisak og vil levere nye plater/vask inkl. frakt men ikke selve utskiftingen.
Litt mer info: Vi oppdager først når innleid kjøkkenmontør har montert opp skrog og begynt å montere benkeplater at det er levert hvit istedenfor svart benkeplate. Dette ble ikke oppdaget tidligere pga beskyttelsefolie som ikke fjernes før under montering… Vi ringte umiddelbart kjøkkenleverandør, og de var raske og sa at dette skulle de ordne opp i da det er garantisak mot benkeplateleverandør for deres del. Det vil jo si at de slipper unna, benkeplateleverandør må levere nye benkeplater+innfelt vask på egen regning, og vi som kunde sitter igjen med 3 ukers forsinket kjøkken (inkl. ulempene med logistikk og oppbevaring) samt at vi må hyre inn kjøkkenmontør til å bytte inn benkeplatene igjen…. Ref. forbrukerrådets hjemmesider, er dette noe jeg kan henvise til, har eventuellt forbrukerkjøpsloven samme ordlyd?
"Så snart det er slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal han tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg, og selger kan normalt ikke forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger."
For ordens skyld så ønsker vi kun å kreve utskifting av selve benkeplatene, da vi har klart å leve med hvite benkeplater i mellomtiden.
Litt mer info: Vi oppdager først når innleid kjøkkenmontør har montert opp skrog og begynt å montere benkeplater at det er levert hvit istedenfor svart benkeplate. Dette ble ikke oppdaget tidligere pga beskyttelsefolie som ikke fjernes før under montering… Vi ringte umiddelbart kjøkkenleverandør, og de var raske og sa at dette skulle de ordne opp i da det er garantisak mot benkeplateleverandør for deres del. Det vil jo si at de slipper unna, benkeplateleverandør må levere nye benkeplater+innfelt vask på egen regning, og vi som kunde sitter igjen med 3 ukers forsinket kjøkken (inkl. ulempene med logistikk og oppbevaring) samt at vi må hyre inn kjøkkenmontør til å bytte inn benkeplatene igjen…. Ref. forbrukerrådets hjemmesider, er dette noe jeg kan henvise til, har eventuellt forbrukerkjøpsloven samme ordlyd?
"Så snart det er slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal han tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg, og selger kan normalt ikke forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger."
For ordens skyld så ønsker vi kun å kreve utskifting av selve benkeplatene, da vi har klart å leve med hvite benkeplater i mellomtiden.
.Thag
En seriøs leverandør ville nok gått med på en økonomisk kompensasjon her, med litt overtalelse.
Thag.
Er du sikker på at elektrikeren ikke får dekket reklamasjonsarbeid? Det er vel ganske vanlig.
men det stod riktig farge (den vi skulle ha) i papirer og beskyttelsefolie gjorde at vi ikke oppdaget at det var feil farge når vi mottok den.
"Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg". Det er helt klart en vesentlig ulempe å måtte betale for å få kjøkkenmontør inn igjen og skifte ut denne. Spørsmålet er, er dette å tolke som en rettighet forbruker har? Det er jo de som har forårsaket dette.
Vi ønsket i utgangspunktet å kjøpe montering gjennom kjøkkenleverandør, men de hadde ikke denne tjenesten, og ingen av snekkerne på listen deres over anbefalte montører hadde kapasitet til å hjelpe med det første.. uansett uvesentlig, hvorfor skal det være forskjell på med og uten montering når det var benkeplata som er problemet?
Minner litt om sånn som Elkjøp og andre giganter opererer, prøver seg først da kundene ofte ikke kjenner rettighetene sine, og så jekker de seg med en gang de merker at kundene kjenner garantirett, forbrukerkjøpslov osv.
Hadde akuratt en sak med ny tørketrommel (under 1 år) som var inne til reparasjon i over 1 måned uten å få ny, hadde jeg kjent reglene i forkant hadde jeg hatt krav på lånemaskin osv. De fortalte de selvfølgelig ingenting om i forkant og prøvde så godt de kunne å slippe unna, og skyve ansvaret over på sin leverandør :@@