Hva hvis man har en Suburban? Blir megateit å trekke frem Tesla kortet i slike situasjoner Hro. Har man en parkeringsplass som er smal så får man vel bare kjøpe seg en bil som passer, eller flytte. De fleste biler i dag ville fint fått plass der, Tesla er ikke en normal bil da den er like bred som en Suburban og man KAN faktisk ikke gå ut fra unormale biler når man lager plassene.
" og i ytterste konsekvens vil sameiet risikere å sette begrensinger i hvilke biler som kan parkere. "
Ja, og hva er problemet med det? Hvor mange Suburban ser man i trange parkeringshus, eller hva med en 8 seter Expert på godt over 5 meter? Har man stor bil så må man tilpasse seg og parkere der det er plass. Egentlig ganske enkelt i grunn.
Poenget er ikke å trekke et Teslakort - det er kun et eksempel på mange biler som er på markedet og er brede. Tesla kun brukt som illustrerende eksempel da den er "ny".
Utfordringen er at god plass i baksetet er viktig for folk som kjøper bil og sakser nett
=18pxEn spørreundersøkelse utført for TNS Gallup viser at god bakseteplass=18px er svært viktig for 36,2 prosent av nybilkjøperne, og helt avgjørende 8,5 prosent. Det er folk i aldersgruppen 35 til 44 år som legger størst vekt på bakseteplassen=18px.
God plass = brede biler. Over tid vil små parkeringsplasser medføre at beboerene tilpasser bilparken sin. Konflikten oppstår når folk flytter inn og har forventet seg bedre plass enn hva som faktisk er - og er en klassisk utbygger triksing.
Ofte er tegningene med i teorien store nok plasser, men grunnet reprosjektering - flyttes /forsterkes bærende søyler - som gir uhensiktsmessig små plasser. Jeg vil mene dette ikke er i samsvar, men for kommunens vedkommende er det ikke en stoppende mangel for ferdigattest. Kun kjedelig for de som eier en slik plass.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Dette er et nytt sameie som er solgt inn som familieboliger, og da må det forutsettes at folk stort sett har stasjonsvogner type Passat og lignende.
Rent teknisk: Er det mulig å gjøre noe med søyler, som f.eks å montere en drager på langs og bygge to slankere søyler i hver ende sånn at bildører kan åpnes mellom dem?
Rent teknisk: Er det mulig å gjøre noe med søyler, som f.eks å montere en drager på langs og bygge to slankere søyler i hver ende sånn at bildører kan åpnes mellom dem?
Det er ofte en grunn til at søylene står der de står - men alt er jo mulig. Det springende spørsmålet er hvor mye vekt som skal fordeles. Snakker vi her en lavblokk på 5 etg, er det betydelig vekt og drager blir fort uhensiktsmessig.
Dessverre er det ofte slik at P-plassene ikke er riktig prosjektert i prospektet: Dette da arkitektene ikke nødvendigvis har byggteknisk innsikt. Derfor blir det i prosjekterende som må plassere inn bærende konstruksjoner på bekostning av andre kvaliteter (her P-plasser).
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Nå vet jeg ikke helt hvilken hatt du sitter med her, men det du skriver høres smått utrolig ut. Arkitekter som tegner et hus har ikke byggteknisk innsikt, og derfor kan det unnskyldes at det bare kommer søyler som ødelegger noe så viktig som parkeringsplasser?
Arkitekter som tegner et hus har ikke byggteknisk innsikt, og derfor kan det unnskyldes at det bare kommer søyler som ødelegger noe så viktig som parkeringsplasser?
Ofte er det en arbeidsdeling: Arkitekter fokuserer mye på det funksjonelle og estetiske, mens (bygg-)ingeniører tar seg av dimensjonering av armering, søyler, ventilasjonssystem og slikt.
Ofte vil en arkitekt tegne noe, tegninger vil bli sendt til kommunen, og først når man vet om man vil få bygge bygningen vil all detaljprosjektering gjøres ferdig så man får arbeidstegninger med oppdaterte dimensjoner.
Dermed kan dimensjonene for eksempel på søyler ende opp med å bli større enn arkitekten ønsket seg, og dermed kan man få for eksempel for trange parkeringsplasser...
Dette er ikke et forsvar for noen, men heller en forklaring på hvordan slike feil ofte oppstår.
Signatur
Først var nicket mitt her Misfornøyd, men nå har jeg fått sagt det jeg ville si om FolloHus
Det er vist til byggeblad her. Hitsetter deler av en epost fra SINTEF/NBI:
"I forbindelse med revisjonen [av 312.130 Parkeringsplasser og garasjeanlegg] har vi sjekket dimensjoner på en rekke vanlige bilmodeller. Den første perioden etter at anvisningen ble utgitt, ble bilene verken bredere eller lengre, bare høyere. I de siste årene har bilene imidlertid blitt både bredere og lengre. Dette gjenspeiles i den reviderte anvisningen, hvor vi har tatt bort parkeringsbredder 2,3 og 2,4 m og bare anbefaler bredde 2,5 m. Vi viser selvfølgelig til Håndbok N 100 (tidligere Håndbok 017) som fortsatt angir 2,3 m bredde, men det er ikke lenger vår anbefaling."
Detaljbladene til SINTEF/NBI har ikke status som lovpålegg... Håndbok 017 / N 100 gjelder i utgangspunktet for offentlige gater, og forplikter neppe en privat utbygger som selger til privatkunder med mindre dette er kontraktsfestet, bestemt i reguleringsplan eller lignende...
Signatur
Først var nicket mitt her Misfornøyd, men nå har jeg fått sagt det jeg ville si om FolloHus
" og i ytterste konsekvens vil sameiet risikere å sette begrensinger i hvilke biler som kan parkere. "
Ja, og hva er problemet med det? Hvor mange Suburban ser man i trange parkeringshus, eller hva med en 8 seter Expert på godt over 5 meter? Har man stor bil så må man tilpasse seg og parkere der det er plass. Egentlig ganske enkelt i grunn.
Utfordringen er at god plass i baksetet er viktig for folk som kjøper bil og sakser nett
God plass = brede biler. Over tid vil små parkeringsplasser medføre at beboerene tilpasser bilparken sin. Konflikten oppstår når folk flytter inn og har forventet seg bedre plass enn hva som faktisk er - og er en klassisk utbygger triksing.
Ofte er tegningene med i teorien store nok plasser, men grunnet reprosjektering - flyttes /forsterkes bærende søyler - som gir uhensiktsmessig små plasser. Jeg vil mene dette ikke er i samsvar, men for kommunens vedkommende er det ikke en stoppende mangel for ferdigattest. Kun kjedelig for de som eier en slik plass.
Rent teknisk: Er det mulig å gjøre noe med søyler, som f.eks å montere en drager på langs og bygge to slankere søyler i hver ende sånn at bildører kan åpnes mellom dem?
Det er ofte en grunn til at søylene står der de står - men alt er jo mulig. Det springende spørsmålet er hvor mye vekt som skal fordeles. Snakker vi her en lavblokk på 5 etg, er det betydelig vekt og drager blir fort uhensiktsmessig.
Dessverre er det ofte slik at P-plassene ikke er riktig prosjektert i prospektet: Dette da arkitektene ikke nødvendigvis har byggteknisk innsikt. Derfor blir det i prosjekterende som må plassere inn bærende konstruksjoner på bekostning av andre kvaliteter (her P-plasser).
Ofte er det en arbeidsdeling: Arkitekter fokuserer mye på det funksjonelle og estetiske, mens (bygg-)ingeniører tar seg av dimensjonering av armering, søyler, ventilasjonssystem og slikt.
Ofte vil en arkitekt tegne noe, tegninger vil bli sendt til kommunen, og først når man vet om man vil få bygge bygningen vil all detaljprosjektering gjøres ferdig så man får arbeidstegninger med oppdaterte dimensjoner.
Dermed kan dimensjonene for eksempel på søyler ende opp med å bli større enn arkitekten ønsket seg, og dermed kan man få for eksempel for trange parkeringsplasser...
Dette er ikke et forsvar for noen, men heller en forklaring på hvordan slike feil ofte oppstår.
"I forbindelse med revisjonen [av 312.130 Parkeringsplasser og garasjeanlegg] har vi sjekket dimensjoner på en rekke vanlige bilmodeller. Den første perioden etter at anvisningen ble utgitt, ble bilene verken bredere eller lengre, bare høyere. I de siste årene har bilene imidlertid blitt både bredere og lengre. Dette gjenspeiles i den reviderte anvisningen, hvor vi har tatt bort parkeringsbredder 2,3 og 2,4 m og bare anbefaler bredde 2,5 m. Vi viser selvfølgelig til Håndbok N 100 (tidligere Håndbok 017) som fortsatt angir 2,3 m bredde, men det er ikke lenger vår anbefaling."
Vet ikke om det hjelper TS
Vel, en Passat er jo rundt 180cm bred så det går nok fint..