7,893    24    0  

For lite plass til parkering mellom søyler i garasjeanlegg

 6     0
Hei,

har akkurat overtatt en parkeringsplass i et helt nytt sameie hvor det viser seg at det konsekvent er 10 cm for lite plass i forhold til minimumsbredden som er 2.30 for vanlig parkering, og 4 for HC-parkering.

Det er da 4.40 mellom søylene for små plasser, og HC-plasser er kun 3.80 mellom søyler.

Søylene er i tilegg bygget sånn at det ikke er mulig å parkere enten foran eller bak dem for å åpne dørene uten å treffe søylene.

Er dette en sak vi kan regne med å kunne gå etter utbygger på?

   #1
 3,412     Akershus     0
Hvor er minimumsbredden på 2.30 definert? Står dette i kontrakten deres, eller er utbyggeren på en annen rettskraftig måte bundet til dette målet?

Håndbok 017 om offentlige gater, fra Statens Vegvesen, nevner minimumsbredde på 2.30 for parkeringsplass. Er utbygger forpliktet til å følge denne?
Signatur
   #2
 38,464     Lillestrøm kommune     0
Besøker jevnlig et hus med p-kjeller med veldig trange plasser, men der går det ved å velge riktig parkeringsretning å få åpnet bildøren mellom betongsøylene (de er brede i lengderetning av plassene så søyler er kanskje galt begrep). Det kan bety at dere må rygge inn for å få til dette (evt at dere står 2.hver vei).
  (trådstarter)
   #3
 6     0
KB, hva utbygger er forpliktet til å følge er vel egentlig noe av det jeg spør om. Smile

I sin egen søknad til kommunen om rammetillatelse er følgende hva selger selv har oppgitt:

"P-plasser er utformet i hht. NBI Byggforsk, planleggingsserien. Bredde på vanlig p-plass følger «høy standard» for faste brukere i hht. NBI Byggforskserien 312.130. Parkeringsplasser og garasjeanlegg. "

   #4
 1,463     Harstad     0
I henhold til publikasjon 312.130 har de fulgt kravet til høy standard som er 2.3m for "Faste brukere" (bolig, kontor).

For lite plass til parkering mellom søyler i garasjeanlegg -  - common
Signatur
   #5
 1,574     Trondheim     0
Utfordringen er at denne tar utgangspunkt i bil på bredde 1,8 meter, mens for eks en Tesla er 2,2. To Teslaer mellom to søyler vil dermed ikke være nær umulig - og i ytterste konsekvens vil sameiet risikere å sette begrensinger i hvilke biler som kan parkere.
Signatur
   #6
 3,412     Akershus     0
At det er trangt kan man være enig om. 4.40 for to plasser er 2.20 per plass, og det er så lite at det er dårligere enn alt i tabellen som Knett viser.

Parkeringsanlegget vil neppe bli revet ned og bygget opp igjen med 10 cm større bredde på parkeringsplassene.

Spørsmålet er vel da om man kan kreve kjøpet av parkeringsplass hevet og/eller om man kan kreve prisavslag.

For å finne ut om utbyggerens søknad om rammetillatelse til kommunen fører til en forpliktelse ovenfor kjøperen av parkeringsplass må man vel finlese kontrakten mellom kjøper og utbygger. Sier kontrakten "1 stk parkeringsplass" har vel utbygger sitt på det tørre; sier kontrakten noe i retning av "1 stk parkeringsplass slik vist i byggesøknad av XX/XX/XX" har kjøper en sak siden søknaden henviser til høy standard på 2.30 pr plass.

Det er dumt at noen skal være så kjipe på centimeterne.

Jeg betalte Follohus ekstra for å få takhøyde på 2.50 i en etasje i huset mitt. De bomma også med rundt 10 cm... De forsvarte seg med at forskriftene krevde bare 2.4, altså hva som helst fra 2.35 og oppover (ifølge dem), og nektet å si noe som helst om kontrakten vår som sa 2.50... Da jeg sendte dem e-mailer om dette ble jeg møtt med øredøvende taushet, og jeg var ikke i stemning for rettssak siden jeg hadde et nybygd hus som trengte siste finish. Håper TS har en mer medgjørlig motpart.
Signatur
   #7
 38,464     Lillestrøm kommune     0
Nå blir 2.20 også under lav standard i tabellen. Usikker på hva bredden er på det stedet jeg refererte til, men trangt er det.

Det virker jo som om utbygger har gått i den klassiske fellen å glemme at vegger/søyler har en tykkelse...

   #8
 3,412     Akershus     0
Det blir neppe mange BMW 750 i den garasjen der; bredde 2.13 gir 7 cm til å åpne døren, hvilket ikke er nok til at man kan komme ut... Men Kia og VW har noen modeller som kan passe for de som er smidige; med en Kia cee'd eller Golf på 1.79 vil man kunne åpne døren litt...

Noen har dummet seg skikkelig ut.

Det er muligens ikke noen god løsning å fjerne søylene.
Signatur
   #9
 25,405     Akershus     0
Er 2.2 bredden av Tesla med sidespeil i kjørestilling eller med speilene brettet inn til bilen? (Om Tesla kan det)

Da vi bygde var tommelfingerregelen 3*6m
Signatur
   #10
 1,574     Trondheim     0
Er 2.2 bredden av Tesla med sidespeil i kjørestilling eller med speilene brettet inn til bilen? (Om Tesla kan det)

Da vi bygde var tommelfingerregelen 3*6m

Tesla S : Bredde 2187 mm Med innfelte speil 1964 mm. All tid man oftest parkerer med speilene ute, er det 2,2 meter som gjelder.

Amerikansk "standard" p-plass er 2,7 meter bred - mens Europeisk "stor" er 2,5 og 2,3 når den er "trang". BMW 7serie har også blitt bredere mer årene - men ikke like bred som Teslaen (fra opprinnelig 1800 mm til gjeldene modell på 1902 mm http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_7_Series).

Hverken 750 eller Tesla er vel egentlig representativ for trend i bilutviklingen, dog komfort ofte er koblet mot bredde. Det blir noe snodig om det bygges plasser som er dimensjonert for iMiev på 1475mm bredde.

Byggforsk veilederen åpner for minimum 50 cm fri passasje på "trange båser" og 70 cm på "romslige" for "standard bil" på 1800 mm bredde. For private garasjer anbefaler en alltid minst 3 meter (husk også at her kommer sykler og ræl lagret langs vegg)
Signatur
   #11
 2,297     Ski     0
Hva hvis man har en Suburban? Blir megateit å trekke frem Tesla kortet i slike situasjoner Hro. Har man en parkeringsplass som er smal så får man vel bare kjøpe seg en bil som passer, eller flytte. De fleste biler i dag ville fint fått plass der, Tesla er ikke en normal bil da den er like bred som en Suburban og man KAN faktisk ikke gå ut fra unormale biler når man lager plassene.

" og i ytterste konsekvens vil sameiet risikere å sette begrensinger i hvilke biler som kan parkere. "

Ja, og hva er problemet med det? Hvor mange Suburban ser man i trange parkeringshus, eller hva med en 8 seter Expert på godt over 5 meter? Har man stor bil så må man tilpasse seg og parkere der det er plass. Egentlig ganske enkelt i grunn.
   #12
 1,574     Trondheim     0
Poenget er ikke å trekke et Teslakort - det er kun et eksempel på mange biler som er på markedet og er brede. Tesla kun brukt som illustrerende eksempel da den er "ny".

Utfordringen er at god plass i baksetet er viktig for folk som kjøper bil og sakser nett 
=18pxEn spørreundersøkelse utført for TNS Gallup viser at god bakseteplass=18px er svært viktig for 36,2 prosent av nybilkjøperne, og helt avgjørende 8,5 prosent. Det er folk i aldersgruppen 35 til 44 år som legger størst vekt på bakseteplassen=18px.


God plass = brede biler. Over tid vil små parkeringsplasser medføre at beboerene tilpasser bilparken sin. Konflikten oppstår når folk flytter inn og har forventet seg bedre plass enn hva som faktisk er - og er en klassisk utbygger triksing. 

Ofte er tegningene med i teorien store nok plasser, men grunnet reprosjektering - flyttes /forsterkes bærende søyler - som gir uhensiktsmessig små plasser. Jeg vil mene dette ikke er i samsvar, men for kommunens vedkommende er det ikke en stoppende mangel for ferdigattest. Kun kjedelig for de som eier en slik plass. 
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 6     0
Dette er et nytt sameie som er solgt inn som familieboliger, og da må det forutsettes at folk stort sett har stasjonsvogner type Passat og lignende.

Rent teknisk: Er det mulig å gjøre noe med søyler, som f.eks å montere en drager på langs og bygge to slankere søyler i hver ende sånn at bildører kan åpnes mellom dem?
   #14
 1,574     Trondheim     0
Rent teknisk: Er det mulig å gjøre noe med søyler, som f.eks å montere en drager på langs og bygge to slankere søyler i hver ende sånn at bildører kan åpnes mellom dem?

Det er ofte en grunn til at søylene står der de står - men alt er jo mulig. Det springende spørsmålet er hvor mye vekt som skal fordeles. Snakker vi her en lavblokk på 5 etg, er det betydelig vekt og drager blir fort uhensiktsmessig.

Dessverre er det ofte slik at P-plassene ikke er riktig prosjektert i prospektet: Dette da arkitektene ikke nødvendigvis har byggteknisk innsikt. Derfor blir det i prosjekterende som må plassere inn bærende konstruksjoner på bekostning av andre kvaliteter (her P-plasser).
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 6     0
Nå vet jeg ikke helt hvilken hatt du sitter med her, men det du skriver høres smått utrolig ut. Smile Arkitekter som tegner et hus har ikke byggteknisk innsikt, og derfor kan det unnskyldes at det bare kommer søyler som ødelegger noe så viktig som parkeringsplasser?
   #16
 3,412     Akershus     0
Arkitekter som tegner et hus har ikke byggteknisk innsikt, og derfor kan det unnskyldes at det bare kommer søyler som ødelegger noe så viktig som parkeringsplasser?


Ofte er det en arbeidsdeling: Arkitekter fokuserer mye på det funksjonelle og estetiske, mens (bygg-)ingeniører tar seg av dimensjonering av armering, søyler, ventilasjonssystem og slikt.

Ofte vil en arkitekt tegne noe, tegninger vil bli sendt til kommunen, og først når man vet om man vil få bygge bygningen vil all detaljprosjektering gjøres ferdig så man får arbeidstegninger med oppdaterte dimensjoner.

Dermed kan dimensjonene for eksempel på søyler ende opp med å bli større enn arkitekten ønsket seg, og dermed kan man få for eksempel for trange parkeringsplasser...

Dette er ikke et forsvar for noen, men heller en forklaring på hvordan slike feil ofte oppstår.
Signatur
   #17
 25,405     Akershus     0
Det er vist til byggeblad her. Hitsetter deler av en epost fra SINTEF/NBI:

"I forbindelse med revisjonen [av 312.130 Parkeringsplasser og garasjeanlegg] har vi sjekket dimensjoner på en rekke vanlige bilmodeller. Den første perioden etter at anvisningen ble utgitt, ble bilene verken bredere eller lengre, bare høyere. I de siste årene har bilene imidlertid blitt både bredere og lengre. Dette gjenspeiles i den reviderte anvisningen, hvor vi har tatt bort parkeringsbredder 2,3 og 2,4 m og bare anbefaler bredde 2,5 m. Vi viser selvfølgelig til Håndbok N 100 (tidligere Håndbok 017) som fortsatt angir 2,3 m bredde, men det er ikke lenger vår anbefaling."

Vet ikke om det hjelper TS
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 6     0
Det er nok regelrette krav som vil være til nytte for min sak, men det er jo flott at infoen nå er tilgjengelig.
   #19
 3,412     Akershus     0
Detaljbladene til SINTEF/NBI har ikke status som lovpålegg... Håndbok 017 / N 100 gjelder i utgangspunktet for offentlige gater, og forplikter neppe en privat utbygger som selger til privatkunder med mindre dette er kontraktsfestet, bestemt i reguleringsplan eller lignende...
Signatur
   #20
 2,297     Ski     0
Dette er et nytt sameie som er solgt inn som familieboliger, og da må det forutsettes at folk stort sett har stasjonsvogner type Passat og lignende.



Vel, en Passat er jo rundt 180cm bred så det går nok fint..
  (trådstarter)
   #21
 6     0
Vet ikke om at du kjenner til konseptet med sidespeil på biler?

Bredde på passat inklusive speil er 2062mm.

Å rygge bilen inn klarer jo de som har god kontroll. Å åpne døren nok til at det går an å komme seg ut og inn uten å ripe opp bilen er en helt annen sak.
   #22
 25,405     Akershus     0
Det kan som nevnt lenger opp være en fordel om annenhver bil rygges inn, men tett mot veggen uten sidespeil er hasard. Eget sidemontert ryggekamera?
Signatur
   #24
 25,405     Akershus     0
Eller en MB S-klasse: parkerer selv etter at en er gått ut.
Signatur