7,893
24
0
For lite plass til parkering mellom søyler i garasjeanlegg
6
0
Hei,
har akkurat overtatt en parkeringsplass i et helt nytt sameie hvor det viser seg at det konsekvent er 10 cm for lite plass i forhold til minimumsbredden som er 2.30 for vanlig parkering, og 4 for HC-parkering.
Det er da 4.40 mellom søylene for små plasser, og HC-plasser er kun 3.80 mellom søyler.
Søylene er i tilegg bygget sånn at det ikke er mulig å parkere enten foran eller bak dem for å åpne dørene uten å treffe søylene.
Er dette en sak vi kan regne med å kunne gå etter utbygger på?
har akkurat overtatt en parkeringsplass i et helt nytt sameie hvor det viser seg at det konsekvent er 10 cm for lite plass i forhold til minimumsbredden som er 2.30 for vanlig parkering, og 4 for HC-parkering.
Det er da 4.40 mellom søylene for små plasser, og HC-plasser er kun 3.80 mellom søyler.
Søylene er i tilegg bygget sånn at det ikke er mulig å parkere enten foran eller bak dem for å åpne dørene uten å treffe søylene.
Er dette en sak vi kan regne med å kunne gå etter utbygger på?
Håndbok 017 om offentlige gater, fra Statens Vegvesen, nevner minimumsbredde på 2.30 for parkeringsplass. Er utbygger forpliktet til å følge denne?
I sin egen søknad til kommunen om rammetillatelse er følgende hva selger selv har oppgitt:
"P-plasser er utformet i hht. NBI Byggforsk, planleggingsserien. Bredde på vanlig p-plass følger «høy standard» for faste brukere i hht. NBI Byggforskserien 312.130. Parkeringsplasser og garasjeanlegg. "
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.
Parkeringsanlegget vil neppe bli revet ned og bygget opp igjen med 10 cm større bredde på parkeringsplassene.
Spørsmålet er vel da om man kan kreve kjøpet av parkeringsplass hevet og/eller om man kan kreve prisavslag.
For å finne ut om utbyggerens søknad om rammetillatelse til kommunen fører til en forpliktelse ovenfor kjøperen av parkeringsplass må man vel finlese kontrakten mellom kjøper og utbygger. Sier kontrakten "1 stk parkeringsplass" har vel utbygger sitt på det tørre; sier kontrakten noe i retning av "1 stk parkeringsplass slik vist i byggesøknad av XX/XX/XX" har kjøper en sak siden søknaden henviser til høy standard på 2.30 pr plass.
Det er dumt at noen skal være så kjipe på centimeterne.
Jeg betalte Follohus ekstra for å få takhøyde på 2.50 i en etasje i huset mitt. De bomma også med rundt 10 cm... De forsvarte seg med at forskriftene krevde bare 2.4, altså hva som helst fra 2.35 og oppover (ifølge dem), og nektet å si noe som helst om kontrakten vår som sa 2.50... Da jeg sendte dem e-mailer om dette ble jeg møtt med øredøvende taushet, og jeg var ikke i stemning for rettssak siden jeg hadde et nybygd hus som trengte siste finish. Håper TS har en mer medgjørlig motpart.
Det virker jo som om utbygger har gått i den klassiske fellen å glemme at vegger/søyler har en tykkelse...
Noen har dummet seg skikkelig ut.
Det er muligens ikke noen god løsning å fjerne søylene.
Da vi bygde var tommelfingerregelen 3*6m
Tesla S : Bredde 2187 mm Med innfelte speil 1964 mm. All tid man oftest parkerer med speilene ute, er det 2,2 meter som gjelder.
Amerikansk "standard" p-plass er 2,7 meter bred - mens Europeisk "stor" er 2,5 og 2,3 når den er "trang". BMW 7serie har også blitt bredere mer årene - men ikke like bred som Teslaen (fra opprinnelig 1800 mm til gjeldene modell på 1902 mm http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_7_Series).
Hverken 750 eller Tesla er vel egentlig representativ for trend i bilutviklingen, dog komfort ofte er koblet mot bredde. Det blir noe snodig om det bygges plasser som er dimensjonert for iMiev på 1475mm bredde.
Byggforsk veilederen åpner for minimum 50 cm fri passasje på "trange båser" og 70 cm på "romslige" for "standard bil" på 1800 mm bredde. For private garasjer anbefaler en alltid minst 3 meter (husk også at her kommer sykler og ræl lagret langs vegg)
" og i ytterste konsekvens vil sameiet risikere å sette begrensinger i hvilke biler som kan parkere. "
Ja, og hva er problemet med det? Hvor mange Suburban ser man i trange parkeringshus, eller hva med en 8 seter Expert på godt over 5 meter? Har man stor bil så må man tilpasse seg og parkere der det er plass. Egentlig ganske enkelt i grunn.
Utfordringen er at god plass i baksetet er viktig for folk som kjøper bil og sakser nett
God plass = brede biler. Over tid vil små parkeringsplasser medføre at beboerene tilpasser bilparken sin. Konflikten oppstår når folk flytter inn og har forventet seg bedre plass enn hva som faktisk er - og er en klassisk utbygger triksing.
Ofte er tegningene med i teorien store nok plasser, men grunnet reprosjektering - flyttes /forsterkes bærende søyler - som gir uhensiktsmessig små plasser. Jeg vil mene dette ikke er i samsvar, men for kommunens vedkommende er det ikke en stoppende mangel for ferdigattest. Kun kjedelig for de som eier en slik plass.
Rent teknisk: Er det mulig å gjøre noe med søyler, som f.eks å montere en drager på langs og bygge to slankere søyler i hver ende sånn at bildører kan åpnes mellom dem?
Det er ofte en grunn til at søylene står der de står - men alt er jo mulig. Det springende spørsmålet er hvor mye vekt som skal fordeles. Snakker vi her en lavblokk på 5 etg, er det betydelig vekt og drager blir fort uhensiktsmessig.
Dessverre er det ofte slik at P-plassene ikke er riktig prosjektert i prospektet: Dette da arkitektene ikke nødvendigvis har byggteknisk innsikt. Derfor blir det i prosjekterende som må plassere inn bærende konstruksjoner på bekostning av andre kvaliteter (her P-plasser).
Ofte er det en arbeidsdeling: Arkitekter fokuserer mye på det funksjonelle og estetiske, mens (bygg-)ingeniører tar seg av dimensjonering av armering, søyler, ventilasjonssystem og slikt.
Ofte vil en arkitekt tegne noe, tegninger vil bli sendt til kommunen, og først når man vet om man vil få bygge bygningen vil all detaljprosjektering gjøres ferdig så man får arbeidstegninger med oppdaterte dimensjoner.
Dermed kan dimensjonene for eksempel på søyler ende opp med å bli større enn arkitekten ønsket seg, og dermed kan man få for eksempel for trange parkeringsplasser...
Dette er ikke et forsvar for noen, men heller en forklaring på hvordan slike feil ofte oppstår.
"I forbindelse med revisjonen [av 312.130 Parkeringsplasser og garasjeanlegg] har vi sjekket dimensjoner på en rekke vanlige bilmodeller. Den første perioden etter at anvisningen ble utgitt, ble bilene verken bredere eller lengre, bare høyere. I de siste årene har bilene imidlertid blitt både bredere og lengre. Dette gjenspeiles i den reviderte anvisningen, hvor vi har tatt bort parkeringsbredder 2,3 og 2,4 m og bare anbefaler bredde 2,5 m. Vi viser selvfølgelig til Håndbok N 100 (tidligere Håndbok 017) som fortsatt angir 2,3 m bredde, men det er ikke lenger vår anbefaling."
Vet ikke om det hjelper TS
Vel, en Passat er jo rundt 180cm bred så det går nok fint..
Bredde på passat inklusive speil er 2062mm.
Å rygge bilen inn klarer jo de som har god kontroll. Å åpne døren nok til at det går an å komme seg ut og inn uten å ripe opp bilen er en helt annen sak.