2,886
13
7
Hjelp? Kan man benytte BYA avsatt til parkering på terreng til å bygge garasje på tilsvarende størrelse?
26
0
Vi har en bolig på 100 m2 BYA, med en garasjeplass inni huset. I tillegg har vi 18 m2 veranda som teller med i BYA, og 2 parkeringsplasser på terreng på 18 m2 hver.
Til sammen er altså eiendommen vår i opprinnelig byggesak godkjent (og deretter tinglyst med) 154 m2 BYA, hvorav 36 m2 av disse nå er ubebygd i form av 2 p-plasser.
Vi leker med tanken på å bygge ut huset og/eller bygge garasje. Det er veldig trangt på tomta, og utnyttelsesgraden er - med dagens 154 m2 - maksimalt utnyttet. MEN siden vi har en ekstra p-plass registrert som BYA, så vet jeg at vi kan gjøre om dagens garasje inni huset til boareal, fordi vi da fremdeles vil ha de pålagte 2 p-plassene på terreng. Så det er jo et alternativ.
Men kan vi også øke boligens fotavtrykk og bygge inn feks det som nå bare er en veranda og/eller de 36 m 2 med BYA som vi pr i dag har ute på terreng?
Så lenge vi etter ombygging/utbygging har 2 p-plasser, samt ikke overskrider de 154 m2 med BYA som vi har pr idag? Om vi nå søker om å bygge ut huset og fotavtrykket på boligen dermed øker markant - så er det i prinsippet i orden? Eller kan de si at nei, det blir for mye bygningsmasse, noe av arealet må være åpent, så dere MÅ ha parkering på terreng (?)
Jeg ser jo at mange nye hus bygges med to garasjeplasser inni huset.
Jeg klarer ikke å finne noe regelverk på dette annet enn for sameier med flere enn 4 enheter, der står det noe om at noen av p-plassene "kan" være på terreng. Ble ikke så klok av det dessverre.
Det står ikke noe konkret noe sted om kommunen feks vil skille på BYA som er "åpent", som en p-plass, eller om man kan få bygge vegger og tak rundt den, så lenge kommunen i eksisterende byggetillatelse for tomten har registrert plassen som BYA avsatt til parkering og man ikke overskrider dagens utnyttelsesgrad, og selvfølgelig holder seg innenfor regelverket på høyder, utforming, avstand til tomtegrense, snuareal, osv osv...
Noen som har erfaring med noe lignende?
Veldig takknemlig for svar
Til sammen er altså eiendommen vår i opprinnelig byggesak godkjent (og deretter tinglyst med) 154 m2 BYA, hvorav 36 m2 av disse nå er ubebygd i form av 2 p-plasser.
Vi leker med tanken på å bygge ut huset og/eller bygge garasje. Det er veldig trangt på tomta, og utnyttelsesgraden er - med dagens 154 m2 - maksimalt utnyttet. MEN siden vi har en ekstra p-plass registrert som BYA, så vet jeg at vi kan gjøre om dagens garasje inni huset til boareal, fordi vi da fremdeles vil ha de pålagte 2 p-plassene på terreng. Så det er jo et alternativ.
Men kan vi også øke boligens fotavtrykk og bygge inn feks det som nå bare er en veranda og/eller de 36 m 2 med BYA som vi pr i dag har ute på terreng?
Så lenge vi etter ombygging/utbygging har 2 p-plasser, samt ikke overskrider de 154 m2 med BYA som vi har pr idag? Om vi nå søker om å bygge ut huset og fotavtrykket på boligen dermed øker markant - så er det i prinsippet i orden? Eller kan de si at nei, det blir for mye bygningsmasse, noe av arealet må være åpent, så dere MÅ ha parkering på terreng (?)
Jeg ser jo at mange nye hus bygges med to garasjeplasser inni huset.
Jeg klarer ikke å finne noe regelverk på dette annet enn for sameier med flere enn 4 enheter, der står det noe om at noen av p-plassene "kan" være på terreng. Ble ikke så klok av det dessverre.
Det står ikke noe konkret noe sted om kommunen feks vil skille på BYA som er "åpent", som en p-plass, eller om man kan få bygge vegger og tak rundt den, så lenge kommunen i eksisterende byggetillatelse for tomten har registrert plassen som BYA avsatt til parkering og man ikke overskrider dagens utnyttelsesgrad, og selvfølgelig holder seg innenfor regelverket på høyder, utforming, avstand til tomtegrense, snuareal, osv osv...
Noen som har erfaring med noe lignende?
Veldig takknemlig for svar
Så fint når det står sånn uttrykkelig i reguleringsplanen, da vet man hva som gjelder -
Reguleringsplanen som gjelder hos oss er Småhusplanen S-4220 for Oslo, og samme hvor mye jeg leser både i plan og veileder så klarer jeg ikke å finne noe om akkurat dette, selv om mye annet er beskrevet veldig detaljert. Men kanskje jeg bare ikke klarer å finne det.
Eller, kan hende det da er en av disse tingene som blir opp til saksbehandlers skjønn, og det er litt skummelt synes jeg.
Eneste jeg vet er at akkurat nå så er 2 stk parkering a 18 m2 nok til å oppfylle kravene. Men ikke om èn plass skal/kan være ute.
Jeg tror det er slik at et slikt tiltakt utløser nytt regelverk, og de eneboligene som bygges her nå etter gjeldende regelverk, har enten integrert dobbeltgarasje, eller de selges med bare 1(!), maks 2 parkeringsplasser i en felles parkeringskjeller. Merkelig.
Det står om hvor store parkeringsplasser skal være: "Parkeringsplasserpå terreng, dvs. frittstående, i carport eller garasje, skal være minimum 18 m2 per plass og medregnes i bebygd areal (BYA)."
Ser med andre ord ut til at det ikke skilles mellom terreng, carport eller garasje her, så jeg er forsiktig optimistisk?
Det neste avsnittet gjelder for sameier med mer enn 4 boenheterog demed ikke for vårt hus, men her står det noe ala det dere skriver ser jeg: "Ved fire eller flere boenheter skal minimum 25 % av parkeringsplassene, dog minst en plass, ligge på terreng og være felles for beboerne. Felles P-plasser på terreng skal ikke være overbygd."
Når jeg var på visninger for en del år siden var det veldig vanlig at det sto at en av to P plasser kunne flyttes inn i garasje dvs ikke alle er så fleksible som Asker kommune eksempel over.
Nå har jeg ikke lett hva som står i småhusplanen i Oslo, ulempen der er at de har rotet veldig mye så hva som er gammelt og slettet og hva som er nytt er alltid spennende.
Jeg tror jeg får ta meg en fridag, troppe opp nede på kundesenteret til plan og bygg, trekke kølapp og spørre og grave til de gir meg et tydelig svar. Vil ikke risikere furtne naboer uten grunn ved å nabovarsle et tiltak som det i ettertid viser seg at man får nei på
Er skeptisk, for jeg har også vært borti forvirring om slikt andre steder - vi har kjøpt en hyttetomt i en liten kommune hvor det er slik, helt umulig å vite hva som gjelder. Det finnes ikke noe dokument som viser hva som gjelder, man må skrape sammen info fra ymse kommunestyrevedtak og tre ulike planer som de delvis - men ikke helt - har vedtatt endringer på i flere omganger... og så har kommunen slått seg sammen med en annen kommune etterpå, og der hadde de jo andre regler, så hva gjelder nå?
Kravet til antallet plasser er beskrevet i et eget dokument, parkeringsnormen for åpen by. For enebolig er dette to plasser om jeg husker riktig.
Det som er litt interessant er hvorfor du har 4 plasser når du regner BYA, har du mer enn en boenhet?