§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten 1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
Akkurat.... så da skal vi kjøre i 20 km i timen alle sammen... praktiseres ikke slik.. vikeplikt knuser den lovteksten... Uansett så tror jeg TS (med det treffende navn) skal være glad alt gikk bra ..
Signatur
Skrev i 10 år om led belysning og gulvvarme for elby, skriver fra 01.01.2020 kun som privatperson .
Hvem som juridisk har skylda, og hvordan "skyld" fordeles mellom forsikringsselskap er vel ikke alltid 1:1. Så det kan godt være at det blir skylddeling i oppgjøret, men det er et annet spørsmål og et annet tema, egentlig...
Hvordan forsikringen teller inn er en annen diskusjon, men hvem som har skylda her er jo nettopp det topic handler om. (Skylddeling etter min mening).
Det er jo ganske relevant hva fartsgrensen er på de respektive veiene det er snakk om! men du ser jo om en bil kommer i 30 eller 60....det gjelder å analysere opplysninger som mottas i hjernen, bearbeide de opplysningene og handle utifra det en da antar er fakta. men uansett tror ikke han kom i 120 nei, så vikeplikten her blir jo selvfølgelig den gjeldene faktoren skulle jeg tro. Lykke til uansett:)
To faktorer som kan gjøre at dette blir skylddeling: 1: Om det er mulig på noe måte å bevise at den andre bilen kjørte over fartsgrensen..... 2: Begge er forsikret i samme selskap, ved litt uklare forhold så velges ofte 50/50 fordeling.....
...........ellers er dette en tapt sak, fordi å bryte vikeplikten er så alvorlig!
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Beklager, men her tror jeg ikke du har noen sak. Hadde det vært en rundkjøring kunne det vært sådd tvil om skyldspørsmålet, for der kan det faktisk bli en vurdering hvem som er først inne i rundkjøringen og dermed ha forkjørsrett.
Her har du soleklar vikeplikt og må ta all skyld selv. Har du kjørt ut på en forkjørsvei eller brutt vikeplikten og fått en bil i siden, skal det særdeles sterke vitneutsagn om motpartens eventuelle uaktsomme kjøring for å påberope deg uskyld.
I en 30 km sone vil muligens andre hensyn tas, for der vil man normalt kunne henvise til at motparten kunne klare å unngå sammenstøt.
Akkurat.... så da skal vi kjøre i 20 km i timen alle sammen... praktiseres ikke slik..
vikeplikt knuser den lovteksten...
Uansett så tror jeg TS (med det treffende navn) skal være glad alt gikk bra ..
Hvordan forsikringen teller inn er en annen diskusjon, men hvem som har skylda her er jo nettopp det topic handler om. (Skylddeling etter min mening).
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.
Noen steder holder jeg fartsgrensen (som regel 50-60 sone), mens i 30-40 sakker jeg ned nesten hver gang.
Konklusjonen må være at det er ikke en ja/nei sak, men veldig situasjonsavhengig.
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.
1: Om det er mulig på noe måte å bevise at den andre bilen kjørte over fartsgrensen.....
2: Begge er forsikret i samme selskap, ved litt uklare forhold så velges ofte 50/50 fordeling.....
...........ellers er dette en tapt sak, fordi å bryte vikeplikten er så alvorlig!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Her har du soleklar vikeplikt og må ta all skyld selv. Har du kjørt ut på en forkjørsvei eller brutt vikeplikten og fått en bil i siden, skal det særdeles sterke vitneutsagn om motpartens eventuelle uaktsomme kjøring for å påberope deg uskyld.
I en 30 km sone vil muligens andre hensyn tas, for der vil man normalt kunne henvise til at motparten kunne klare å unngå sammenstøt.