1,909
16
1
Kjøpt komplett hvitevarepakke - fått installert annet enn avtalt?
138
0
Hei, jeg har kjøpt hvitevarer til en ny bolig i Spania, via et norsk firma i utlandet.
Avtalen var "pakke med hvitevarer i normal kvalitet, ikke de billigste merkene".
De har imidlertid installert, etter min mening, de billigste modellene til billige merker. Det blir jo litt definisjonsspørsmål hva som er billigste merker så spør her hva dere mener.
1. De fleste hvitevarene er fra Balay (billigmerket til Bosch, populært i spania) og Beko. Det eksisterer billigere merker ("Candy" og "OK"), men etter min mening er dette likevel å anse som "blant de billigste merkene". Hva mener dere?
2. Når det står "normal kvalitet", er det da også mulig å forvente noe i henhold til funksjonalitet? Hvitevarene er fullstendig ribbet for funksjonalitet, det er i hovedsak de billigste modellene til disse "billigmerkene".
3. Kjøpte også 3 stk Aircondition. Leiligheten var klargjort for dette, med avsatt plass til uteenheten, med kanaler ned til soverommene og stue. Jeg anså derfor det som en svært simpel monteringsjobb. Jeg har blitt fakturert 13 000 kr for frakt og montering av 3 stk AC. Synes det er en svært drøy pris med tanke på hvor enkelt jeg forestilte meg at jobben var. Men jeg vet jo ingenting om AC installasjon. Ble installert av 2 personer på én arbeidsdag. Hva mener dere?
4. Firmaet har norsk navn, under .no domene, henvender seg kun til nordmenn, men opererer i utlandet (ikke norskregistrert). Har jeg da samme rettigheter som om dette var et norsk firma?
Avtalen var "pakke med hvitevarer i normal kvalitet, ikke de billigste merkene".
De har imidlertid installert, etter min mening, de billigste modellene til billige merker. Det blir jo litt definisjonsspørsmål hva som er billigste merker så spør her hva dere mener.
1. De fleste hvitevarene er fra Balay (billigmerket til Bosch, populært i spania) og Beko. Det eksisterer billigere merker ("Candy" og "OK"), men etter min mening er dette likevel å anse som "blant de billigste merkene". Hva mener dere?
2. Når det står "normal kvalitet", er det da også mulig å forvente noe i henhold til funksjonalitet? Hvitevarene er fullstendig ribbet for funksjonalitet, det er i hovedsak de billigste modellene til disse "billigmerkene".
3. Kjøpte også 3 stk Aircondition. Leiligheten var klargjort for dette, med avsatt plass til uteenheten, med kanaler ned til soverommene og stue. Jeg anså derfor det som en svært simpel monteringsjobb. Jeg har blitt fakturert 13 000 kr for frakt og montering av 3 stk AC. Synes det er en svært drøy pris med tanke på hvor enkelt jeg forestilte meg at jobben var. Men jeg vet jo ingenting om AC installasjon. Ble installert av 2 personer på én arbeidsdag. Hva mener dere?
4. Firmaet har norsk navn, under .no domene, henvender seg kun til nordmenn, men opererer i utlandet (ikke norskregistrert). Har jeg da samme rettigheter som om dette var et norsk firma?
1:
Det står at det ikke er det billigste, så hvis det finnes noe billigere enn modellene du har fra Balay og Beko i butikken så har du ikke fått det billigste.
Hva som definerer normal kvalitet går på produktets levetid, og har egentlig ingenting med prisen å gjøre. Det finnes også billige ting med knallgod kvalitet, og dyre ting som har helt elendig kvalitet.
2:
Kvalitet har ingenting med funksjonalitet å gjøre.
3:
I Spania er dette dyrt. I Norge er dette kanskje litt i det øverste laget jeg ville ha betalt, men noen synes kanskje det er OK.
4:
Da antar jeg at dette er et NUF, og ikke AS. Aldri kjøp fra NUF da disse ikke står til ansvar etter norsk lov ved svindel.
Konklusjon: Aldri inngå en slik uspesifisert kontrakt som kan tolkes på så mange måter og hold deg unna NUF selskap uansett. Til syvende og sist er det ordene som gjelder og der står det at det ikke er det billigste (så det finnes noe billigere) og at kvaliteten er normal, dvs. livslengden på produktet er normal. Føler du deg lurt (noe jeg hadde følt) så kan du prøve å diskutere med de. Hvis du ikke er enig med resultatet dere kommer fram til der, så kan du heller gi de dårlig omdømme for å varsle andre. Hvis du skal gå rettens vei så gjelder ikke norsk lov, du må finne ut av hvilket land de er registrert i.
2) igjen vag beskrivelse, vanskelig å komme noen vei her og
3) Høres ut som de har tatt Norske timespriser (og trolig betalt for spansk arbeidskraft)
4) Domenet har som regel en Norsk eier med Norsk orgnummer, gjør et søk på norid.no
Men det står jo: ikke de billigste merkene
I flertall altså. Jeg mener disse merkene er blant de billigste, basert på det faktum at om en sorterer varene etter pris i en typisk elektrobutikk, finner vi varer fra disse produsentene som regel helt i bunn prismessig.
Det er jo sant, men generelt så vil vel de fleste være enig i at pris og kvalitet har en ganske klar sammenheng. Hvorvidt disse merkene holder god kvalitet blir jo bare en påstand. La oss si at det skulle havne i retten, da må vel de kunne føre bevis for at kvaliteten er bedre enn andre produkter i samme prisklasse.
Avtalen ble inngått over e-post, fra Norge. De har for øvrig et norsk kontor også, men ingen norsk organisasjonsnr. .no domenet er registrert på et enkeltpersonforetak til daglig leder.
At jeg har gjort en tabbe når jeg godtok tilbudet uten å få spesifisert hva jeg kjøpte er jeg selvfølgelig fullstendig klar over nå. Jeg ba forøvrig å få spesifisert, men det kunne jeg ikke få av diverse årsaker.
Det er selger som brukte disse ordene, jeg godtok bare lovnaden.
Greit nok at det er vag formulering, men kan ikke se at det er for vagt for å kunne fastslå hvorvidt de har levert etter avtalen.
For eksempel at det står i flertall på punkt 1, er så enkelt som at da holder det med at det er to merker som er billigere enn det du har. (det er det det står sort på hvitt)
Når det kommer til kvalitet vs pris så må en se forskjell på markedsføring og fysisk kvalitet. Et selskap kan bygge opp et image som folk er villig til å betale mye for, selvom produksjonskostnadene er like lave som andre på det produktet. Det heter merkevare bygging og er ren psykologi og strategi. Noen selskap har flere merkenavn/datterselskap under samme paraply hvor produktene er temmelig like (dette senker produksjonskostanden betraktelig - dvs. økt gevinst), men selges for ulik pris, med kanskje en liten software endring og utseende messig og under annet navn. Dette gjør at de treffer både de som er villig til å betale mer for noe likt, og samtidig de som er mindre villig til det. Dette øker markedsandelen world wide. Og allt knyttes opp til merkevaren og image. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle men skjer i ganske stor skala. Som forbruker er ofte det beste er å bygge seg opp litt teknisk på utstyret og undersøke det nøye, og ignorere merkenavn, for da kan en finne noen gullkorn til en vanvittig bra pris - (men også mye dritt dersom prisene blir lavere enn normal produksjonskostnad..).
Du nevner at leverandør har et enkeltmannsforetak her i Norge - hvis det er han som har levert dette og det er der hvor fakturaen kom fra, så gjelder norsk lov. Merk at et enkeltmannsforetak har et organisasjonsnummer - det skal være registrert i enhetsregisteret og denne kan du finne i brønnøysundregistrene. Sjekk om faktura er betalt til norsk konto. Jeg sier det ikke 100% ettersom ikke alle detaljene er på plass. Har han derimot et NUF, framfor ENK, så kan du ikke gjøre så mye.
I tillegg til at hvitevarene skulle være i "normal kvalitet", ble jeg også lovet at hvitevarene skulle være "tilsvarende" de som var installert i et demokjøkken vi så på.
Jeg mente å huske at hvitevarene i dette kjøkkenet var ganske OK, men ikke toppmodeller. Jeg anslo at det var dette som var "normal" kvalitet, og da var det noe slikt jeg forventet å få.
Når har jeg funnet ut nøyaktig hva som stod i dette kjøkkenet, og stekeovn og mikrobølgeovn viser seg å være Bosch apparater, i en betydelig høyere prisklasse enn jeg har fått, og i en fullstendig annen klasse funksjonsmessig.
Så da får jeg se om de fortsatt mener jeg har fått det jeg bestilte.