3,685    54    16  

Reklamasjonstid

 10,486     Akershus     0
Jeg var i går på elkjøp og leverte en 3 år gammel Wilfa avfukter. Den går, men avfukter ikke lenger. Mulig den er tom for gass. 

Elkjøp har stort sett vært greie med reklamasjoner, så jeg regnet ikke med at det skulle være noe problem. 

Men.. Wilfa hadde visst lagt inn et "filter", der de bare anså reklamasjonstiden for å være 2 år, og garantien 1 år. 

Kan man virkelig gå utfra at en avfukter fra Wilfa ikke er beregnet å vare mer enn 2 år? 


Fra forbrukerkjøpsloven (min utheving): 
"§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. "
Signatur

   #1
 475     Stavanger     0
En må se det litt skjønnsmessig an ihvertfall, da mtp pris og tilsvarende produkter og priser!
Jeg er rimelig bastant på slike ting, og krever nært sagt at alt skal vare minst 3-4 år om ikke annet er opplyst (noe selger aldri gjør), men jeg ser jo at om en kjøper noe som er langt rimeligere enn tilsvarende konkurrerende produkter, og rimelig i seg selv, så kan din situasjon fort bli en problemstilling. Det spørs også hva som er feil, om en ser direkte at feilen skyldes produksjon eller annet som tilsier at det faktisk er en reklamasjon, så hadde jeg stått noe hardt på. I din situasjon er det uklart hva som er galt, så det er vanskeligere å hevde at den og den delen eller funksjonen må vare lengre enn..

Jeg hadde gitt Elkjøp klar beskjed om hva jeg mente, og hadde holdt meg unna butikken.
Ellers så hadde jeg valgt en mer anerkjent avfukter fra feks Woods. Dette er arbeidshester som bare går og går 24/7 i årevis...
  (trådstarter)
   #2
 10,486     Akershus     0
Den var ikke av de billigste. 2000,- . Syns det blir feil at den da bare skal holde 2 år, og jeg tror de sliter litt med å hevde det.

Den har ikke vært så hardt brukt. Den står på badet, og går normalt noen timer etter dusjing. Den drar fort ned fuktigheten, men får gjerne gå litt ekstra så den blåser tørr håndklærne som henger like over.

Den er tatt inn til sjekk, så får en høre hva de sier.

Som sagt, så har jeg vært veldig fornøyd med elkjøp og reklamasjoner tidligere, det er også litt av grunnen til at jeg stort sett handler der.


Jeg har egentlig aldri vært helt fornøyd med wilfaen. Vifta står og går så lenge den er på, og så kobler kompressoren ut/inn ettersom det trengs avfuktig. Når vi skrur den av, resetter den fuktighetsnivået, og står alltid på 60 når den skrus på igjen. Vi setter den gjerne til 40, noe som betyr en del trykking hver gang.
Signatur
HSt
   #3
 37,749     Lillestrøm kommune     0
Garanti er noe ut over lovpålagt reklamasjonsrett så om den er 1 eller 2 år betyr ingen ting for reklamasjonsrett. Men jeg forstår jo Frodes problem, har hatt en sak med Bosh og sprekte håndtak på et kombiskap og hvis de bare i praksis sier at de ikke vil følge norsk lov så er det jo litt jobb å utforde de på dette. Jeg endte opp med å skru av Miele håndtak fra et gammelt skap.

Som student lærte jeg juristene hos IBM om forbrukerkjøpsloven som var ganske ny den gangen, men det var ingen protester når de bare fikk lov å tenke seg litt om. Reklamasjon ble godkjent på et hovedkort som var noe mer enn 2år gammelt.
  (trådstarter)
   #4
 10,486     Akershus     0
Garanti "kan" ha en innvirkning. Hadde det f.eks. vært 3 år garanti, så ville det automatisk vært 5 år reklamasjon.

Det heter seg også et hele enheten skal holde så og så lenge. Man kan ikke si at en vaskemaskin bør holde 5 år, men avvise reklamasjon om børstene ryker, og de bare skulle holde 2. Enten skal maskinen som helhet holde 5 år, eller så gjør den det ikke.

Det som blir litt interessant med Wilfaen, er at jeg har måttet åpne den et par ganger, da den tetter seg med støv. Det har bare vært snakk om å ta av deksler og blåse ren, men det kan sikkert brukes mot meg. Det hadde liksom blitt litt for dumt å levere den inn på reklamasjon fordi den er full av støv og vannet renner alle andre steder enn ned i tanken også.
Signatur
   #5
 154     0
Generelt så opererer bransjen med 2 år som standard på småelektrisk, såfremt ikke leverandør har gått inn og gitt lengre garantitider.

Spørsmål til TS; brukte du ordet garanti eller reklamasjon når du snakket med elkjøp?
Noen ganger så kan det være at den ansatte søker på garanti, som er utløpt og får avslag, men at hvis man spesifikt ber om reklamasjon så kan det gå igjennom. Se på servicekvitteringen om det står garanti eller reklamasjon.
  (trådstarter)
   #6
 10,486     Akershus     1
Han slo opp, og fikk 2 år reklamasjon / 1 år garanti. Jeg stilte da spørsmål ved om dette var et produkt man ikke anså at skulle holde "vesentlig lenger enn 2 år" og etterlyste begrunnelse for hvorfor det ikke var 5 år reklamasjon.
Signatur
   #7
 475     Stavanger     0
Tja, jeg mener du er litt i grenseland, men 2000 eller 1995,- kroner er nå ikke akkurat småelektrisk-pris for mange da! Jeg heller litt mer mot at du bør kjøre på og kreve fiks eller ny vare. Ren logikk sier at du ikke skal betale 10.000,- kroner for Wilfa avfukter, om du skal ha avfukter fra de de neste 10 årene? Altså bruke opp 5 stk de neste 10 årene.

Rent tøyse-teoretisk: Om du da har Vaffeljern, hørtørker, avfukter, krølltang og kjøkkenprodukter fra de, så skal du altså i løpet av de 10 neste årene gjerne jobbe inn snart 100.000,- brutto for å kunne kjøpe disse varene. Det blir litt vilt?

Bank i bordet....

  (trådstarter)
   #8
 10,486     Akershus     0
Jeg må helt ærlig innrømme at jeg mener egentlig kjøpsloven er litt for god (for forbruker). En del ting har rett og slett for lang reklamasjontid, og kanskje kan man si at denne er i grenseland. Jeg mener at en enhet til ~2000,- bør holde mer enn 2 år, og at det på denne er greit med 5 år reklamasjon. Det gir grunnlag for å ikke selge drit som ender med bruk&kast, men heller sørge for å føre kvalitet.

Snakker vi f.eks. hodetelefoner, som folk går rundt med dagen lang, så syns jeg 6 mnd hadde vært mer passelig.

Et sprett nytt hus.... Der er 5 år latterlig lite. Burde vært minst 10. kanskje 15 på en del ting.


Det blir interessant å høre hva de kommer til. Uansett så blir det oppdatering her Smile
Signatur
   #9
 974     0
Du bør passe på å halde kommunikasjonen skriftleg - via e-post. (bruk kundekontakt på elkjop.no, oppgje e-post-adresse, så får du svar på e-post). Det sit ganske langt inne å skrive konkret at tingen ikkje er meint å vare i vesentleg lengre enn to år - samanlikna med tåkepratet dei kan levere munnleg i telefon eller i butikken.

Du kan godt spørje direkte om ikkje tingen er meint å vare i vesentleg meir enn to år.
  (trådstarter)
   #10
 10,486     Akershus     0
Takk for tips.

Jeg sa det til han som tok i mot, men syns ikke det var noen grunn til å begynne å krangle med han. Han registrerte det inn, og så skulle noen få se på det.
Signatur