Er undergulvet spon eller støp? Er det primet? Er bruksanvisning på produkt leveransen fulgt av håndverker? Blandingen skal være veldig, veldig tørr for å hindre bom, oppspreknkng og krymp. Har du bilde av gulvet? Hvor lenge siden er det siden jobben er gjort? Har du fått kantløft? Hvis bruks anvisning følges, så skal det ikke gå an å bruke mørtel som avretningsmasse. Da blir blandingen for tørr og klumpete.En ekte murer med erfaring vil se forskjell på avretningsmassse som er som mel og mørtel som er mye grovere i konsistens når pakke åpnes/blandes. Forskjell er som mel og have gryn. Er mureren egentlig en maler? De at hånverker svarer ja, ingen problem. Kan bli problem. Egen erfaring med polakker på byggeplass. En med noe erfaring vil nok under blanding se forskjell på mørtel og avretningsmasse. En uten erfaring kunne finne på å bare blande mer og mer vann i mørtelen og bruke den som avreningsmasse. Når betongen tørker og vannet forlater betongen (tørking) vil betongen lett sprekke opp. Har du bilder av gulv og emballasje ? En annen feil noen gjør er å ha varme på gulvet for tidlig. Da "koker" betongen..Sprekker hurtig opp.
Hva er et kantløft?
Jeg får også angst når jeg hører en polakk sier "No problem...." - men skjærer ikke alle over en kam - de som holder på sånn reiser raskt hjem - de greier seg ikke her i lengden. Denne mannen turte vi å bruke pga ekstremt gode referanser av noen som har brukt han over tid.
Håndverkeren vår er veldig dyktig på muring og flisearbeid - det er det han er best på - og han er seriøs. Han pleier å støpe badegulv med B20 betong og det var planen hans her også til jeg fikk beskjed fra leverandør på vbv at det ikke funker med vbv fordi støpen da blir for tykk for effekt på vannrørene og badet blir kaldt. Håndverkeren har ikke greie på hvordan bygge opp et selvbærende gulv over vannbåren varme - aldri gjort det før. Han har fått Weber støpemørtel for bad utlevert og brukt det riktig i forhold til blandeforhold på pakkene. Gulvet er støpt veldig nøyaktig med riktige mengder vann - ikke noe å si på det - det står beskrevet på pakken - mannen kan da engelsk. Legger ut mitt langvater hvor som helst i rommet og alt er dønn i vater. Gulvet ble støpt på mandag og ser helt perfekt ut - bortsett fra at støpen er for tynn i tykkelse - pga feil produkt utlevert - dvs. ikke brukerfeil - ikke bestillerfeil.
Vårt gulv er bygget opp slik; først pigget vekk alt til fjellgrunn, bygget opp med lecakuler, xps, vbv-plater med rør limt sammen med xps, fiberduk, glassfiberarmering, kantlister på utsiden av fiberduk og til slutt støp oppi fiberduk.
Leverandør av vbv har snakket direkte med Weber Norge - salgsingeniør på gulv - for å få løsningen vår spesifikt godkjent av dem.
Gulvet blir like varmt om du bruker sement eller avretningsmasse. Så lenge det er isolert under. Det er isoleringen (tykkelse/kvalitet) som avgjør varmetap ikke om det er avretningsmasse eller støp. Eller om betong tykkelse er 3 eller 5cm. Hvor mye isolasjon har du under ? Er det trykkfast sps (styrofoam)? Har du bilder? Om det er brukt rett blande mengde, så vil du ikke få kantløft (betongen løfter seg ut mot kanter 0,5-3 mm opp). Med rett vannmengde får du ikke spreking, bom og alle mulige feil på gulvet. Vent minst 1 måned med å sette varme på gulvet. Sett eventuelt innen vifte ovn for å få lunk. Da herder betongen bedre. For mye varme for fort er ikke bra for betong.
Denne setningen er feil:vbv at det ikke funker med vbv fordi støpen da blir for tykk for effekt på vannrørene og badet blir kaldt.
Halvparten av badegulv og kjeller stuer er støpt. Mange med vbv
Gulvet blir like varmt om du bruker sement eller avretningsmasse. Så lenge det er isolert under. Det er isoleringen som avgjør varmetap ikke om det er avretningsmasse eller støp. Eller om tykkelse er 3 eller 5cm. Hvor mye isolasjon har du under ? Er det trykkfast sps (styrofoam)? Har du bilder? Om det er brukt rett blande mengde, så vil du ikke få kantløft (betongen løfter seg ut mot kanter 0,5-3 mm opp).
Jeg har hørt om flere som har kalde støpte gulv med vbv fordi støpen er så tykk at varmen ikke kommer igjennom. Skal man bruke støpemørtel i denne konstruksjonen tor jeg man må opp i 5-7 cm. Det er forskjell på temperaturen i vbv og elektriske kabler
Isolasjon er ikke ideell nedover, den er et lag med leca iso- vet ikke hvor tykt, deretter 2*3cm xps 300 lagt i kryssende lengder og limt sammen. Det er alt vi får til med vår takhøyde, og forventer et visst akseptabelt varmetap nedover.
Hva vil du se bilde av? Jeg kan ikke legge merke til noe kantløft, det ser rett ut og er rett med langvater lagt oppå.
Kantløft, bom og spreking kommer gjerne 6-12 måneder etter støp. Det beste hadde vært mindre leca og mer isopor. Hvor tykt er gulvet støpt? Er de mulig å ha vaskemaskin og tørketrommel i et annet rom? Det er jo de som belaster gulvet mest. Alle nystøpte gulv ser pene ut. Feila kommer når gulvet tørker/herder.
Er ikke enig i denne : Jeg har hørt om flere som har kalde støpte gulv med vbv fordi støpen er så tykk at varmen ikke kommer igjennom. Problemmet er ofte manglende eller lite isolasjon.
Mitt nye) bad var iskalt på gulvet helt til jeg isolerte underfra. Da ble gulvet varmt og strøm forbruk halvert.
Du er i ytterområdet til "forbrukerkjøp" når du betaler en håndverker for å gjøre en jobb, og det er denne håndverkeren som henter og bruker materialene i en betalt jobb for dere. Sannsynligvis er dere innenfor, men jeg ville likevel være varsom med på presse for hardt på dette punktet.
Gode argumentasjonsrekker - mye å plukke på juridisk her...
Jeg tviler på at man kan være i ytterområdet til forbrukerkjøp - akkurat som om man ikke kan være "litt gravid"....det er enten eller. Loven er tydelig: Kjøp som forbruker gjør til eget privat bruk er et forbrukerkjøp. Det er ingen krav i forhold til hvem som skal montere. Hvem som henter er også irrelevant.
Artig eksempel du har med aupairen som ikke kan lese, men om ditt sammenlikningstilfelle skulle vært likt som mitt tilfelle skulle aupairen da; hatt med en skriftlig oppskrift på norsk som hun viste de ansatte - pekt på sukker -sagt at hun skulle ha sukker som står på listen– betalt for sukker i kassen - det står tydelig sukker på kassekvitteringen - og likevel i etterkant mot fremvisning av kvitteringen med sukker som den eneste varelinjen på kvitteringen - fått salt utlevert av de ansatte som godt vet forskjell på sukker og salt.
Virker for meg litt søkt å ansvarliggjøre butikken når varene er brukt. Sannsynligvis så kan man få noe penger igjen hvis det er en prisdifferanse. Har du tid til å vente mange uker på å få avklart saken?
Har du tilgang på en dom der feil vare er betalt og hentet ut av butikk og hvor butikkens erstatningsansvar inngår i feil som skjer på byggeplass. Det har ikke skjedd så lenge jeg har vært i byggebransjen.
Kjøper kunde feil produkt, så er det en mangel på produktet som kjøper bør kunne lese når kvittering og produkt ikke samsvarer ?
Forbrukeren kan likevel ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet i sin helhet, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 tredje ledd. Hentet fra http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1187/1191 § 40.Forbrukerens medvirkning ved oppfyllelse av kjøpet Forbrukeren skal
a)
yte slik medvirkning som det er rimelig å vente av ham eller henne for at selgeren skal kunne oppfylle kjøpet, og
Kjøper kunde feil produkt, så er det en mangel på produktet som kjøper bør kunne lese når kvittering og produkt ikke samsvarer ?
Forbrukeren kan likevel ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet i sin helhet, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 tredje ledd. Hentet fra http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1187/1191
§ 40.Forbrukerens medvirkning ved oppfyllelse av kjøpet Forbrukeren skal
a)
yte slik medvirkning som det er rimelig å vente av ham eller henne for at selgeren skal kunne oppfylle kjøpet, og
b)
Selger må vel forvente at kjøper kjøper rett vare?
Jeg HAR kjøpt rett vare, jeg har: - sjekket på butikkens hjemmeside for å finne ut hvem som hadde Weber gulvavretting på lager og dro dit - vist fram webers liste i butikken - snakket med de som jobber på lageret om hva jeg skal ha - sagt høyt og tydelig at jeg skal ha fiberarmet gulvavretting fra Weber - sjekket mengdeberegner bakpå riktig sekketype sammen med en av dem for å dobbeltsjekke mengden jeg trenger -avtalt henting av varene ved stedfortreder - kjøpt Weber gulvavretting, betalt for weber gulvavretting - har både kassekvittering og salgsordre hvor det står weber gulvavretting - vært bak på lageret og levert kvitteringen i hånda til en som jobber der for å forsikre meg om at alt skal gå i orden med leveringen siden jeg ikke henter ut varen samtidig som jeg kjøper den - han sier - de sekkene dine ja - jeg reserverer dem for deg - varehuset har deretter levert ut Støpemørtel til den som hentet som tror han får det han skal bruke hos meg - støpemørtel ble deretter i god tro lagt etter bruktsanvisningen bakpå pakken.
Når jeg ringer butikken for å varsle reklamasjonen hører jeg noen si i bakgrunnen "de sekkene er helt like ut og ligger ved siden av hverandre".
Selger har begått kontraktsbrudd, vare har mangel etter kjøpsloven siden avtalt vare ikke er levert, følgelig oppstår et erstatningsansvar etter Forbrukerkjøpsloven, paragrafene 26,33 og 52.
Bestilt og betalt rett vare og men hentet feil vare? Mangelen oppsto ved at produktet var feil? Det er flere feil på gulvet ditt. Underlag er isopor? Anbefalt høyde på avretningsmasse med vbv er 50mm. http://aker-byggteknikk.no/wp-content/uploads/2015/09/A-plan-vannb%C3%A5ren-gulvvarme-med-selvutjevnende-gulvmasse.pdf Anbefalt høyde på støp er 60-70mm. Ditt gulv er 35mm og lang utenfor produsentens anbefalinger? Uansett hvilket produkt du bruker. Hvis røra til vannbåren varme er 20 mm, så har du bare 7,5 mm overdekning. Hvordan har du klart å armere eller hvordan klarer du å dekke armeringsjernet med 35mm høyde? Det krever mer styrke i overgulv på isopor en avretning på spon eller betong.
Jeg tviler på at man kan være i ytterområdet til forbrukerkjøp - akkurat som om man ikke kan være "litt gravid"....det er enten eller.
Naturligvis - men det er ikke alltid 100% entydig klart uten grundigere undersøkelser om du er gravid eller om det er et forbrukerkjøp. I noen situasjoner er det ingen diskusjon, i andre tilfeller trekker noen indisier den ene veien, andre indisier den andre veien. Jeg mente å påpeke at det er en del indisier på at dette ikke er forbrukerkjøp.
En håndverker kan ikke få den ekstra beskyttelsen man har ved et forbrukerkjøp ved å sende oppdragsgiveren til kassa for å betale materialene han skal bruke. Selv om han gjør et oppdrag for en forbruker, er ikke kjøp av materialer til oppdraget forbrukerkjøp. Siden du forteller at håndverkeren er et etablert håndverkerfirma, kan en rett komme til at selv om dere foretok bestillingen og betalte i kassa, er kjøpet av disse materalene å betrakte som en del av hånverkerens yrkesmessige aktivitet, ikke som forbrukerkjøp. Det er ikke absolutt entydig.
om ditt sammenlikningstilfelle skulle vært likt som mitt tilfelle skulle aupairen da; hatt med en skriftlig oppskrift på norsk som hun viste de ansatte - pekt på sukker -sagt at hun skulle ha sukker som står på listen– betalt for sukker i kassen - det står tydelig sukker på kassekvitteringen - og likevel i etterkant mot fremvisning av kvitteringen med sukker som den eneste varelinjen på kvitteringen - fått salt utlevert av de ansatte som godt vet forskjell på sukker og salt.
Hvis din polske håndverker hadde med din bestilling ("oppskrift") burde vel han vært i stand til se at det står noe på bestillingen, noe annet på ordreseddel/emballasje. (Han er ihvertfall kjent med bokstavene - hadde jeg vært på besøk i Thailand og gått i butikken for mitt vertskap med handleliste skrevet i thai-skrift ville jeg vært ekstremt usikker på om jeg matchet riktig mellom vertskapets håndskrift og skriften på emballasjen!) Selvsagt vet Rema-folk forskjell på sukker og salt. Selgerne i byggvarehuset vet selvsagt forskjellen på ulike typer sement. Som i ditt tilfelle: Hvis betjeningen gjorde en feil, må de rette opp den. Spørsmålet er hvor langt ansvaret for følgefeil strekker seg.
Du gir litt spinkelt med informasjon om hva som faktisk skjedde fra betaling til golvet var støpt. At kvitteringen viser riktig sementtype er greit, men hva viste pakkseddelen? Hva sa emballasjen? Hadde din polske håndverker med noen som helst papirer som viste hva han skulle hente? Viste han disse papirene? Hadde gutta på lageret tilgang til detaljer om hva som skulle utleveres, eller ble det forklart muntlig av håndverkeren at han skulle ha ut så og så mange sekker med sement? Hadde håndverkeren mulighet for å kontrollere at det som sto på kvitteringen ikke var det som sto på emballasjen og papirene ved utlevering?
Alt du sier om papirer slutter ved kvitteringen og betalingen, en stund før feilleveransen. For spørsmålet om ansvar for feilleveransen er det vel så viktig hvilken informasjon som var tilgjengelig ved leveransen. Hvis håndverkeren har kvittert på et utleveringsordre der han bekrefter å ha mottatt det han faktisk har mottatt, og pakkseddel og emballasje angir det han faktisk har mottatt, er du i en helt annen situasjon en om utlveringsordre og pakkseddel angir det dere har bestilt, og det er vanskelig ut fra emballasjen å skille mellom bestilt og levert produkt. Er du villig til å fortelle litt mer om papirflytenetter at varen ble betalt? (Antar det skjedde før foregående helg, siden arbeidet startet på mandag!)
Ellers synes jeg du er noe utolmodig: Når dere oppdaget at det var brukt feil sement etter arbeidstid mandag, da kan det hende dere meldte ifra til varehuset mandag kveld dersom det var kveldsåpent, men du kan ikke forvente at hele det administrative apparatet er aktivt etter vanlig kontortid. Dere kan tidligst regne med at saken deres kom ansvarlige for øre utpå formiddagen tirsdag. Fredag ettermiddag i samme uke, mindre enn fire dager senere, høres det som at du beskylder varehuset for å trenere saken ("de holder de fortsatt på med... sjekker og sjekker juridiske momenter - for å finne ut om de kan snike seg unna"). Når du antyder ekstrakostnader i området 30'+, da kan du rett og slett ikke forvente å kunne gå inn i butikken dagen etter og vandre ut av butikkdøra med 30 tusenlapper i hånda! Jeg blir ikke forbauset om denne saken ender opp i retten, og da kan det ta måndedsvis før du (eventuelt) får noen erstatning (utover omlevering).
Tre-fire dager er ikke trenering, når det er snakk om beløp på flere titusener. Og spesielt ikke når det er uklart (som det går tydelig fram av denne tråden) hvor langt butikkens ansvar strekker seg. Hadde det vært helt klart at ansvaret var begrenset til omlevering, da burde det gå på en dag eller to, men det jo det du ikke er enig i - du vil ha mer enn det. Da må du bare vente til det er avklart!
Det burde selvsagt ikke holde igjen oppussingen av badet deres! Her er det er spørsmål om håndverkeren burde ha skjønt at det var feil materiale, og om det er brukt rett: Du viser til at håndverkeren "kan da engelsk" - men altså ikke godt nok til å skjønne at det ikke var rett produkt, til tross for at han skal være en svært erfaren håndverker. (For meg som er totalt amatør på murarbeide er dette litt overraskende.) Da kan det være nødvendig for nøytrale utenforstående å vurdere arbeidet som er gjort for å se om det faktisk er slik som du sier, og vurdere om håndverkeren burde ha forstått at han var på villspor. Det finnes ikke noe utrykkings-patrulje som sitter klar til å rykke ut i slike situasjoner; de må avbryte andre aktiviteter før de kan komme. Du kan ikke vente det på en dag eller to varsel. Byggvarehusets egne folk er ikke nøytrale i saken; de må hente noen utenfra.
Hvis en rettsavgjørelse går i disfavør av dere, at byggvarehuset ikke har noe ansvar for bruk av feil sement, da må du regne med at dere selv må betale for den konsulenten som kalles inn for å vurdere materialbruken.
I ditt siste innlegg sier du at du har hørt noen si at "de sekkene er helt like ut og ligger ved siden av hverandre" - men de er altså ikke så like at håndverkeren har brukt støpemørtelen som golvavretting: Du forteller selv at hånverkeren leste bruksanvisningen på pakken (f.eks. med hensyn på vannmengde). Jeg blir svært forbauset hvis det ikke står noe som helst på samme sted om hva slags produkt det er. Om sekkene ser ganske like ut der de ligger i en stabel på lageret er en ting, men at en fagmann som leser bruksanvisningen på sekkene ikke har mulighet for å se forskjell, det er litt vanskeligere å svelge.
Visste håndverkeren at han skulle bruke avrettingsmase og ikke støpemørtel? Hvis dere ikke hadde gitt ham informasjon om det, gir det dere noe som helst ansvar for at han brukte feil materiale?
Jeg må medgi at jeg blir mer og mer usikker på om dere kommer til å få full erstating i den størrelsesorden som du antyder. At dere får levert ny avrettingsmasse er greit, men hvor langt utover det dere vil komme er høyst usikkert. I verste fall kan dere få nevneverdige tilleggskostnader utover å pikke opp golvet og legge det på nytt, f.eks. at dere må betale en konsulent som vurderer materialbruken, dersom retten kommer til at det er åpenbart at arbeidet aldri skulle vært startet, at en profesjonell yrkeshåndverker måtte forstå at det var levert feil mørtel.
Hva er et kantløft?
Jeg får også angst når jeg hører en polakk sier "No problem...." - men skjærer ikke alle over en kam - de som holder på sånn reiser raskt hjem - de greier seg ikke her i lengden. Denne mannen turte vi å bruke pga ekstremt gode referanser av noen som har brukt han over tid.
Håndverkeren vår er veldig dyktig på muring og flisearbeid - det er det han er best på - og han er seriøs. Han pleier å støpe badegulv med B20 betong og det var planen hans her også til jeg fikk beskjed fra leverandør på vbv at det ikke funker med vbv fordi støpen da blir for tykk for effekt på vannrørene og badet blir kaldt. Håndverkeren har ikke greie på hvordan bygge opp et selvbærende gulv over vannbåren varme - aldri gjort det før. Han har fått Weber støpemørtel for bad utlevert og brukt det riktig i forhold til blandeforhold på pakkene. Gulvet er støpt veldig nøyaktig med riktige mengder vann - ikke noe å si på det - det står beskrevet på pakken - mannen kan da engelsk. Legger ut mitt langvater hvor som helst i rommet og alt er dønn i vater. Gulvet ble støpt på mandag og ser helt perfekt ut - bortsett fra at støpen er for tynn i tykkelse - pga feil produkt utlevert - dvs. ikke brukerfeil - ikke bestillerfeil.
Gulvet skulle bygges opp slik som i denne beskrivelsen https://www.weber-norge.no/gulv/produkter-loesninger/gulvloesninger/weber-komfortgulv-deluxe.html
Vårt gulv er bygget opp slik; først pigget vekk alt til fjellgrunn, bygget opp med lecakuler, xps, vbv-plater med rør limt sammen med xps, fiberduk, glassfiberarmering, kantlister på utsiden av fiberduk og til slutt støp oppi fiberduk.
Leverandør av vbv har snakket direkte med Weber Norge - salgsingeniør på gulv - for å få løsningen vår spesifikt godkjent av dem.
Denne setningen er feil:vbv at det ikke funker med vbv fordi støpen da blir for tykk for effekt på vannrørene og badet blir kaldt.
Halvparten av badegulv og kjeller stuer er støpt. Mange med vbv
Jeg har hørt om flere som har kalde støpte gulv med vbv fordi støpen er så tykk at varmen ikke kommer igjennom. Skal man bruke støpemørtel i denne konstruksjonen tor jeg man må opp i 5-7 cm. Det er forskjell på temperaturen i vbv og elektriske kabler
Isolasjon er ikke ideell nedover, den er et lag med leca iso- vet ikke hvor tykt, deretter 2*3cm xps 300 lagt i kryssende lengder og limt sammen. Det er alt vi får til med vår takhøyde, og forventer et visst akseptabelt varmetap nedover.
Hva vil du se bilde av?
Jeg kan ikke legge merke til noe kantløft, det ser rett ut og er rett med langvater lagt oppå.
Er ikke enig i denne : Jeg har hørt om flere som har kalde støpte gulv med vbv fordi støpen er så tykk at varmen ikke kommer igjennom.
Problemmet er ofte manglende eller lite isolasjon.
Mitt nye) bad var iskalt på gulvet helt til jeg isolerte underfra. Da ble gulvet varmt og strøm forbruk halvert.
Gode argumentasjonsrekker - mye å plukke på juridisk her...
Jeg tviler på at man kan være i ytterområdet til forbrukerkjøp - akkurat som om man ikke kan være "litt gravid"....det er enten eller. Loven er tydelig: Kjøp som forbruker gjør til eget privat bruk er et forbrukerkjøp. Det er ingen krav i forhold til hvem som skal montere. Hvem som henter er også irrelevant.
Artig eksempel du har med aupairen som ikke kan lese, men om ditt sammenlikningstilfelle skulle vært likt som mitt tilfelle skulle aupairen da; hatt med en skriftlig oppskrift på norsk som hun viste de ansatte - pekt på sukker -sagt at hun skulle ha sukker som står på listen– betalt for sukker i kassen - det står tydelig sukker på kassekvitteringen - og likevel i etterkant mot fremvisning av kvitteringen med sukker som den eneste varelinjen på kvitteringen - fått salt utlevert av de ansatte som godt vet forskjell på sukker og salt.
Kjøper kunde feil produkt, så er det en mangel på produktet som kjøper bør kunne lese når kvittering og produkt ikke samsvarer ?
Forbrukeren kan likevel ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet i sin helhet, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 tredje ledd.
Hentet fra http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1187/1191
§ 40.Forbrukerens medvirkning ved oppfyllelse av kjøpet
Forbrukeren skal
Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§32
Selger må vel forvente at kjøper kjøper og henter rett vare? Sjekker produkt mot kassalapp og tekst på produktet. Sjekker produkt mot produsentens anbefalinger.
Kjøper kan ikke kjøpe en hvit ost, spise opp osten og så klage på at det sto brun ost på kassalappen? Forlange nytt kjøkken for tort og svie?
Jeg HAR kjøpt rett vare, jeg har:
- sjekket på butikkens hjemmeside for å finne ut hvem som hadde Weber gulvavretting på lager og dro dit
- vist fram webers liste i butikken
- snakket med de som jobber på lageret om hva jeg skal ha
- sagt høyt og tydelig at jeg skal ha fiberarmet gulvavretting fra Weber
- sjekket mengdeberegner bakpå riktig sekketype sammen med en av dem for å dobbeltsjekke mengden jeg trenger
-avtalt henting av varene ved stedfortreder
- kjøpt Weber gulvavretting, betalt for weber gulvavretting
- har både kassekvittering og salgsordre hvor det står weber gulvavretting
- vært bak på lageret og levert kvitteringen i hånda til en som jobber der for å forsikre meg om at alt skal gå i orden med leveringen siden jeg ikke henter ut varen samtidig som jeg kjøper den
- han sier - de sekkene dine ja - jeg reserverer dem for deg
- varehuset har deretter levert ut Støpemørtel til den som hentet som tror han får det han skal bruke hos meg
- støpemørtel ble deretter i god tro lagt etter bruktsanvisningen bakpå pakken.
Når jeg ringer butikken for å varsle reklamasjonen hører jeg noen si i bakgrunnen "de sekkene er helt like ut og ligger ved siden av hverandre".
Selger har begått kontraktsbrudd, vare har mangel etter kjøpsloven siden avtalt vare ikke er levert, følgelig oppstår et erstatningsansvar etter Forbrukerkjøpsloven, paragrafene 26,33 og 52.
Det er flere feil på gulvet ditt. Underlag er isopor?
Anbefalt høyde på avretningsmasse med vbv er 50mm.
http://aker-byggteknikk.no/wp-content/uploads/2015/09/A-plan-vannb%C3%A5ren-gulvvarme-med-selvutjevnende-gulvmasse.pdf
Anbefalt høyde på støp er 60-70mm.
Ditt gulv er 35mm og lang utenfor produsentens anbefalinger? Uansett hvilket produkt du bruker. Hvis røra til vannbåren varme er 20 mm, så har du bare 7,5 mm overdekning. Hvordan har du klart å armere eller hvordan klarer du å dekke armeringsjernet med 35mm høyde? Det krever mer styrke i overgulv på isopor en avretning på spon eller betong.
Her er produsentens anbefaling på you tube. https://www.youtube.com/watch?v=WwQF5qINt68
Både mørtel, avretningsmasse og fliselim og fugemasse har omtrent samme emballasje. Det samme gjelder maling.
Naturligvis - men det er ikke alltid 100% entydig klart uten grundigere undersøkelser om du er gravid eller om det er et forbrukerkjøp. I noen situasjoner er det ingen diskusjon, i andre tilfeller trekker noen indisier den ene veien, andre indisier den andre veien. Jeg mente å påpeke at det er en del indisier på at dette ikke er forbrukerkjøp.
En håndverker kan ikke få den ekstra beskyttelsen man har ved et forbrukerkjøp ved å sende oppdragsgiveren til kassa for å betale materialene han skal bruke. Selv om han gjør et oppdrag for en forbruker, er ikke kjøp av materialer til oppdraget forbrukerkjøp. Siden du forteller at håndverkeren er et etablert håndverkerfirma, kan en rett komme til at selv om dere foretok bestillingen og betalte i kassa, er kjøpet av disse materalene å betrakte som en del av hånverkerens yrkesmessige aktivitet, ikke som forbrukerkjøp. Det er ikke absolutt entydig.
Hvis din polske håndverker hadde med din bestilling ("oppskrift") burde vel han vært i stand til se at det står noe på bestillingen, noe annet på ordreseddel/emballasje. (Han er ihvertfall kjent med bokstavene - hadde jeg vært på besøk i Thailand og gått i butikken for mitt vertskap med handleliste skrevet i thai-skrift ville jeg vært ekstremt usikker på om jeg matchet riktig mellom vertskapets håndskrift og skriften på emballasjen!) Selvsagt vet Rema-folk forskjell på sukker og salt. Selgerne i byggvarehuset vet selvsagt forskjellen på ulike typer sement. Som i ditt tilfelle: Hvis betjeningen gjorde en feil, må de rette opp den. Spørsmålet er hvor langt ansvaret for følgefeil strekker seg.
Du gir litt spinkelt med informasjon om hva som faktisk skjedde fra betaling til golvet var støpt. At kvitteringen viser riktig sementtype er greit, men hva viste pakkseddelen? Hva sa emballasjen? Hadde din polske håndverker med noen som helst papirer som viste hva han skulle hente? Viste han disse papirene? Hadde gutta på lageret tilgang til detaljer om hva som skulle utleveres, eller ble det forklart muntlig av håndverkeren at han skulle ha ut så og så mange sekker med sement? Hadde håndverkeren mulighet for å kontrollere at det som sto på kvitteringen ikke var det som sto på emballasjen og papirene ved utlevering?
Alt du sier om papirer slutter ved kvitteringen og betalingen, en stund før feilleveransen. For spørsmålet om ansvar for feilleveransen er det vel så viktig hvilken informasjon som var tilgjengelig ved leveransen. Hvis håndverkeren har kvittert på et utleveringsordre der han bekrefter å ha mottatt det han faktisk har mottatt, og pakkseddel og emballasje angir det han faktisk har mottatt, er du i en helt annen situasjon en om utlveringsordre og pakkseddel angir det dere har bestilt, og det er vanskelig ut fra emballasjen å skille mellom bestilt og levert produkt. Er du villig til å fortelle litt mer om papirflytenetter at varen ble betalt? (Antar det skjedde før foregående helg, siden arbeidet startet på mandag!)
Ellers synes jeg du er noe utolmodig: Når dere oppdaget at det var brukt feil sement etter arbeidstid mandag, da kan det hende dere meldte ifra til varehuset mandag kveld dersom det var kveldsåpent, men du kan ikke forvente at hele det administrative apparatet er aktivt etter vanlig kontortid. Dere kan tidligst regne med at saken deres kom ansvarlige for øre utpå formiddagen tirsdag. Fredag ettermiddag i samme uke, mindre enn fire dager senere, høres det som at du beskylder varehuset for å trenere saken ("de holder de fortsatt på med... sjekker og sjekker juridiske momenter - for å finne ut om de kan snike seg unna"). Når du antyder ekstrakostnader i området 30'+, da kan du rett og slett ikke forvente å kunne gå inn i butikken dagen etter og vandre ut av butikkdøra med 30 tusenlapper i hånda! Jeg blir ikke forbauset om denne saken ender opp i retten, og da kan det ta måndedsvis før du (eventuelt) får noen erstatning (utover omlevering).
Tre-fire dager er ikke trenering, når det er snakk om beløp på flere titusener. Og spesielt ikke når det er uklart (som det går tydelig fram av denne tråden) hvor langt butikkens ansvar strekker seg. Hadde det vært helt klart at ansvaret var begrenset til omlevering, da burde det gå på en dag eller to, men det jo det du ikke er enig i - du vil ha mer enn det. Da må du bare vente til det er avklart!
Det burde selvsagt ikke holde igjen oppussingen av badet deres! Her er det er spørsmål om håndverkeren burde ha skjønt at det var feil materiale, og om det er brukt rett: Du viser til at håndverkeren "kan da engelsk" - men altså ikke godt nok til å skjønne at det ikke var rett produkt, til tross for at han skal være en svært erfaren håndverker. (For meg som er totalt amatør på murarbeide er dette litt overraskende.) Da kan det være nødvendig for nøytrale utenforstående å vurdere arbeidet som er gjort for å se om det faktisk er slik som du sier, og vurdere om håndverkeren burde ha forstått at han var på villspor. Det finnes ikke noe utrykkings-patrulje som sitter klar til å rykke ut i slike situasjoner; de må avbryte andre aktiviteter før de kan komme. Du kan ikke vente det på en dag eller to varsel. Byggvarehusets egne folk er ikke nøytrale i saken; de må hente noen utenfra.
Hvis en rettsavgjørelse går i disfavør av dere, at byggvarehuset ikke har noe ansvar for bruk av feil sement, da må du regne med at dere selv må betale for den konsulenten som kalles inn for å vurdere materialbruken.
I ditt siste innlegg sier du at du har hørt noen si at "de sekkene er helt like ut og ligger ved siden av hverandre" - men de er altså ikke så like at håndverkeren har brukt støpemørtelen som golvavretting: Du forteller selv at hånverkeren leste bruksanvisningen på pakken (f.eks. med hensyn på vannmengde). Jeg blir svært forbauset hvis det ikke står noe som helst på samme sted om hva slags produkt det er. Om sekkene ser ganske like ut der de ligger i en stabel på lageret er en ting, men at en fagmann som leser bruksanvisningen på sekkene ikke har mulighet for å se forskjell, det er litt vanskeligere å svelge.
Visste håndverkeren at han skulle bruke avrettingsmase og ikke støpemørtel? Hvis dere ikke hadde gitt ham informasjon om det, gir det dere noe som helst ansvar for at han brukte feil materiale?
Jeg må medgi at jeg blir mer og mer usikker på om dere kommer til å få full erstating i den størrelsesorden som du antyder. At dere får levert ny avrettingsmasse er greit, men hvor langt utover det dere vil komme er høyst usikkert. I verste fall kan dere få nevneverdige tilleggskostnader utover å pikke opp golvet og legge det på nytt, f.eks. at dere må betale en konsulent som vurderer materialbruken, dersom retten kommer til at det er åpenbart at arbeidet aldri skulle vært startet, at en profesjonell yrkeshåndverker måtte forstå at det var levert feil mørtel.