Dere har en privatrettslig avtale, og da har og bør ikke kommunen ha noen myndighet. Det som kan avgjøre slikt er at dere blir enig, eller evt tar det i retten. Men du kan sjekke tinglysningen selv, så ser du hva som står eksakt.
Kommunen kan gi innspill på hva som er en god og dårlig vei. Brann kan gi innspill på krav. Men dette er til slutt privatrettslig.
I følge plan- og bygningsloven så har kommunen følgende ansvar:
§ 27-4.Atkomst Før opprettelse eller endring av eiendom til bebyggelse eller oppføring av bygning blir godkjent, skal byggetomta enten være sikret lovlig atkomst til veg som er åpen for alminnelig ferdsel eller ved tinglyst dokument eller på annen måte være sikret vegforbindelse som kommunen godtar som tilfredsstillende.
Det er viktig å presisere at på denne tomten er det absolutt ingen hindringer av noe slag som dere ser på foto. Det er plass til å bygge motovei tomten, uten at noen blir berørt direkte. Med dette i bakhodet, burde ikke vi kunne forvente at kommunen ikke godtar en snirkelvei som "tilfredsstillende"?
Jeg mener saken hadde vært annen om det faktisk var bebyggelse eller andre hindringer på tomten som gjorde det vanskelig å lage en vei.
Innsnevringen av veien er ingen katastrofe for meg, men når vi først har begynt å lage baluba av dette så vil jeg gjerne til bunns i hva jeg har rett på, og øyner en mulighet til å utvide veien i svingen slik at den er enklere å kjøre i enn i dag. Det er en bratt oppoverbakke i slutten av svingen som gjør den vanskelig å kjøre i siden vi må stoppe helt opp pga den er så krapp.
Siste redigering: Wednesday, October 9, 2019 3:53:53 PM av Lurifaksen
Innsnevringen av veien er ingen katastrofe for meg, men når vi først har begynt å lage baluba av dette så vil jeg gjerne til bunns i hva jeg har rett på, og øyner en mulighet til å utvide veien i svingen slik at den er enklere å kjøre i enn i dag. Det er en bratt oppoverbakke i slutten av svingen som gjør den vanskelig å kjøre i siden vi må stoppe helt opp pga den er så krapp.
Vekker denne gamle tråden til live igjen, da jeg befinner meg i en lignende situasjon. I vårt tilfelle er grensene veien skal følge tegnet opp på 50-tallet, med strek fra punkt til punkt. Det fører i praksis til at vi får en skarp knekk på veien som gjør det vanskelig å kjøre inn/ut. Denne veien er i utgangspunktet litt smalere (3.0 meter) enn vanlig veistandard i dag også, som gjør det litt verre.
Så jeg er veldig nysgjerrig på hva du fant ut av her, og hva dette ble til.
Det var 3m vei vi hadde som veirett der jeg bodde før så bredden kan en ikke si noe på. Hos oss fant i i riksarkivet at det var tinglyst slik i gamle dager. Om alt er digitalisert nå vet jeg ikke. Det er ingen som kan kreve to felts vei helt til garasjen. Men i veldig krapp sving burde en kunne få litt ekstra.
I følge plan- og bygningsloven så har kommunen følgende ansvar:
§ 27-4.Atkomst
Før opprettelse eller endring av eiendom til bebyggelse eller oppføring av bygning blir godkjent, skal byggetomta enten være sikret lovlig atkomst til veg som er åpen for alminnelig ferdsel eller ved tinglyst dokument eller på annen måte være sikret vegforbindelse som kommunen godtar som tilfredsstillende.
Det er viktig å presisere at på denne tomten er det absolutt ingen hindringer av noe slag som dere ser på foto. Det er plass til å bygge motovei tomten, uten at noen blir berørt direkte. Med dette i bakhodet, burde ikke vi kunne forvente at kommunen ikke godtar en snirkelvei som "tilfredsstillende"?
Jeg mener saken hadde vært annen om det faktisk var bebyggelse eller andre hindringer på tomten som gjorde det vanskelig å lage en vei.
Innsnevringen av veien er ingen katastrofe for meg, men når vi først har begynt å lage baluba av dette så vil jeg gjerne til bunns i hva jeg har rett på, og øyner en mulighet til å utvide veien i svingen slik at den er enklere å kjøre i enn i dag. Det er en bratt oppoverbakke i slutten av svingen som gjør den vanskelig å kjøre i siden vi må stoppe helt opp pga den er så krapp.
Vekker denne gamle tråden til live igjen, da jeg befinner meg i en lignende situasjon. I vårt tilfelle er grensene veien skal følge tegnet opp på 50-tallet, med strek fra punkt til punkt. Det fører i praksis til at vi får en skarp knekk på veien som gjør det vanskelig å kjøre inn/ut. Denne veien er i utgangspunktet litt smalere (3.0 meter) enn vanlig veistandard i dag også, som gjør det litt verre.
Så jeg er veldig nysgjerrig på hva du fant ut av her, og hva dette ble til.