Har du identifisert lekkasjen? Fylle på, noe som øker systemtrykket, gjør bare at det du fyller på lekker ut igjen innen "kort" tid. Så tett lekkasjen.
Bra det er vansklig å få tak i kuldemedie, dette er en klimagass og skal kun håndteres av folk med F-gass sertifisering.
Men et par ting jeg stusser på. Du mener at det mangler "noen gram" på anlegge, hvordan kan du vite dette sikkert uten å tappe ned anlegget? Du sier du har alt nødvendig utstyr for å gjøre denne jobben, inkluderer dette: tømmeagrigat, kuldemedievekt, manometersett, vakuumeter, nitrogen og utstyr for å rette lekkasjen?
For kuldemedie er ikke magisk, det blir ikke brukt opp og det forsvinner ikke uten grunn, det vi sa si, at mangler du noe så er det en lekkasje. Og da må lekkasjen finnes og fikses før fylling av korrekt mengde med kuldemedie.
En stor del av prisen på kuldemedie er avgift, og når folk som ikke har kompetanse på området slipper ut gassen, med eller uten vilje, så vil nok avgiftene bare fortsette å stige og gjøre det dyrere for alle.
Og finne lekkasjen er ikke alltid lett, vi hadde mange runder med service på en enhet på jobb og jeg tror egentlig ikke han fant den egentlige lekkasjen, uten erfaring må det være enda vanskeligere. Vi byttet medie når han mente den var tett, men kasserte enheten når dette ikke holdt så veldig lang tid.
Grunnen til at jeg vet det er for lite er fordi den iser når det er rundt -2 til 2 grader og høy luftfuktighet. Jeg skulle ta av hurtigkoblingen for å flytte på utedelen og da lakk det litt ut da hurtigkoblingen ikke holdt det helt tett. Jeg fikk på koblingen igjen, men det lakk ut litt før jeg fikk tatt den på igjen. Gjorde dette for å prøve å isolere utedelen bedre. Jeg får kanskje leve med at den muligens iser ned igjen, legge en 200w varmekabel rundt registeret for at den ikke iser eller kjøpe ny pumpe når det evt blir for ille.
Slik pumpe med hurtigkobling har ikke nipler for å koble på gass/manometer, ikke min i alle fall.
Jo de har serviceport. Men en må skru av litt dekksler.
OK, mer enn hva min Coolix fra 2011 har. Forøvrig tett som en potter. Fryser jevnt og pent på, og defroster helt OK etter mange års drift nå. Har like godt en kamera på pumpen så jeg kan følge med på hvordan den oppfører seg
Tror ikke man skal skryte for mye av de profesjonelle som driver med slik miljøgass. AC i bilen hadde sluttet og virke og jeg skulle på langtur. Bilen fikk time på verksted dagen før avreise. De fant ingen lekkasjer og fyllte på. Den dagen var ikke av det varme slaget slik at det ikke ble mye testing da bilen ble hentet. Neste dag hadde jeg kjørt 50mil før varmen kom, og AC funket overhode ikke. Det var ikke et alternativ å snu for å klage. Da ferga var fremme i Polen gikk turen til første verksted. De fant heller ingen lekkasje og fylte på. Da blåste det kaldt. Men det det tok slutt før jeg kom til Østerrike. Da ga jeg litt opp. Senere, på vei til Finland dro jeg innom et verksted i Pålsboda som jeg har brukt flere ganger og de har alltid gjort en god jobb. De fant heller ikke lekkasje og fylte på gass - og det funker fortsatt, nesten 2 år senere. Jeg misstenker at disse andre verkstedene ikke klarer å koble fra utstyret sitt uten å slippe ut trykket igjen.
perjan nå snakker du om ac i bil. Selv om det bygger på samme prinsipp. Så er det ikke det samme som en luft til luft varmepumpe.
I en bil er det mere akseptert at det blir lekkasjer da det er gummislanger og o-ringer. Kunnskapen hos bil mekanikere er desverre varierende.
Å finne en lekkasje kan være tidkrevende. Men det er helt feil å bare fylle på uten å ha utbedret en feil og så trykksatt systemet for å bekrefte at det er tett.
En luft til luft varmepumpe kan heller sammenlignes med et kjøleskap. Et system som står i ro. Hvor mange er det som etterfyller kuldemedie på kjøleskapet sitt?
Men et par ting jeg stusser på. Du mener at det mangler "noen gram" på anlegge, hvordan kan du vite dette sikkert uten å tappe ned anlegget?
Du sier du har alt nødvendig utstyr for å gjøre denne jobben, inkluderer dette: tømmeagrigat, kuldemedievekt, manometersett, vakuumeter, nitrogen og utstyr for å rette lekkasjen?
For kuldemedie er ikke magisk, det blir ikke brukt opp og det forsvinner ikke uten grunn, det vi sa si, at mangler du noe så er det en lekkasje. Og da må lekkasjen finnes og fikses før fylling av korrekt mengde med kuldemedie.
En stor del av prisen på kuldemedie er avgift, og når folk som ikke har kompetanse på området slipper ut gassen, med eller uten vilje, så vil nok avgiftene bare fortsette å stige og gjøre det dyrere for alle.
Ja, har utstyr du nevner til.
Jo de har serviceport. Men en må skru av litt dekksler.
OK, mer enn hva min Coolix fra 2011 har. Forøvrig tett som en potter. Fryser jevnt og pent på, og defroster helt OK etter mange års drift nå. Har like godt en kamera på pumpen så jeg kan følge med på hvordan den oppfører seg
Da ferga var fremme i Polen gikk turen til første verksted. De fant heller ingen lekkasje og fylte på. Da blåste det kaldt. Men det det tok slutt før jeg kom til Østerrike. Da ga jeg litt opp.
Senere, på vei til Finland dro jeg innom et verksted i Pålsboda som jeg har brukt flere ganger og de har alltid gjort en god jobb. De fant heller ikke lekkasje og fylte på gass - og det funker fortsatt, nesten 2 år senere. Jeg misstenker at disse andre verkstedene ikke klarer å koble fra utstyret sitt uten å slippe ut trykket igjen.
I en bil er det mere akseptert at det blir lekkasjer da det er gummislanger og o-ringer. Kunnskapen hos bil mekanikere er desverre varierende.
Å finne en lekkasje kan være tidkrevende. Men det er helt feil å bare fylle på uten å ha utbedret en feil og så trykksatt systemet for å bekrefte at det er tett.
En luft til luft varmepumpe kan heller sammenlignes med et kjøleskap. Et system som står i ro. Hvor mange er det som etterfyller kuldemedie på kjøleskapet sitt?