#11
 5,730     0
Duggpunkt på 1ºC er med 84%RF og utetemp på 3ºC meiner eg.
Avkastlufta vil ha meir fuktighet enn innlufta, så duggpunktet blir høgare enn 1ºC, kor mykje er det RF% som avgjer, ved 100%RF er det 6,6ºC.

Da skulle jeg hatt et kjempeproblem på loftet der jeg bor, og det har jeg på ingen måte.

Uten varmegjenvinnig er jo naturligvis lufta varm&tørr.

   #12
 10,486     Akershus     1
Jeg tenker ...

-Slutt å kjøre bilen inn når den er våt. Den har det bedre ute, og bygget ditt har bedre av å ikke få all fukten inn.
-Hvis du allikevel MÅ ha bilen inn, så varm opp garasjen absolutt minst mulig. Bilen må stå inne mange døgn før den er tørr uansett hva du gjør, og ved å heve temperaturen vil den bare ruste enda mer. Masse ventilasjon er viktigere.

For bygget sin del, tror jeg det vil være greit å få hevet temperaturen og luftet godt ut. For bilens del, mer skeptisk.

Så er det også noe med at overtrykk i en fuktig garasje ikke nødvendigvis er bra. Det vil presse fuktig luft inn i bygningsdelene, der det kan kondensere.

I min garasje har jeg avfukter og noe oppvarming. Det fungerer bra, men hverdagsbilene får stort sett stå ute.
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 18     0
#oblygre - det er varmegjenvinner i dag også.

#frodes - det er mye jeg er enig i her. Men du forutsetter at jeg er den som styrer plassering av bilen, og det er utfordringen. Det er hun jeg deler avisen med som må ha bilen inn, for da kan hun gå tørt inn i boligen.

Som du videre skriver så er masse luft bra, og her er jo like mye luft skiftet ut, som boligen (200kvm) har i alle rom til sammen. Og det er ingen egen varmekilde i garasjen, kun tap fra bygningsdeler som deler vegg/tak/gulv med garasjen. Overtrykk blir det, men det er mange ventiler ut gjennom veggene slik at avkasten slipper ut ulike steder og går gjennom hele rommet.
   #14
 10,486     Akershus     0

Jeg forutsetter vel egentlig ingen ting, bare forteller hvordan det er. Jeg sliter selv med ettervirkningene av tidligere eiers varm-garasje-parkering nå, med masse rust over alt. Det blir litt fiks nå, kanskje mer enn hva som er fornuftig, men bilen er litt for god til å kaste ennå. Jeg skjønner lett at det er komfortabelt å kunne gå tørrskodd ut i varm bil, men det er kun brukeren som har godt av sånt. Jeg så det selv her, hvor ekstremt fuktig det ble inne i garasjen. Oppvarming og avfukting hjelper for bygget, men absolutt ikke for bilen. Aller helst skulle en hatt en enkel carport.

Overtrykk er overtrykk, uansett hvor lite det er. Jeg tror jeg ville vært skeptisk til å sende lufta inn der. Kjøp heller et brukt ventilasjonsanlegg og sett inn separat for garasjen.
Signatur