#21
 5 432     Akershus     0
https://www.youtube.com/watch?v=uitRNlH3zeU

Kjøpte slik en som kunne kutte 4mm stål, og 2,5mm syrefast. Vanvittig effektiv. Har spart mye arbeid med den!

Jeg visste om nibler og har faktisk liggende en uprøvd tilsats til drill, men at den hadde slik formidabel kutteevne var jeg ikke klar over. Spørs om dette blir mitt neste verktøy.

   #22
 5 995     Finnmark     0
https://www.youtube.com/watch?v=uitRNlH3zeU

Kjøpte slik en som kunne kutte 4mm stål, og 2,5mm syrefast. Vanvittig effektiv. Har spart mye arbeid med den!

Jeg visste om nibler og har faktisk liggende en uprøvd tilsats til drill, men at den hadde slik formidabel kutteevne var jeg ikke klar over. Spørs om dette blir mitt neste verktøy.


Til å kutte kurver o.l er nibler bra......med alt annet som vises i youtube videoen klarer metall håndsirkel fortere......
Signatur
   #24
 5 995     Finnmark     0
Bruker alltid multikutter som siste valg( bortsett fra gipsplater).
Først vurderer jeg om jeg har andre verktøy som kan gjøre jobben....
Tre:
Håndsirkel i forskjellige størrelser, bajonettsag.....
Drill kan også brukes om det ikke er så viktig med helt rett kant, perforere kuttlinje med hull, deretter multikutter som ikke trenger å jobbe så hardt........Dette gjelder der det er for trangt til andre sager..

Metall:
Vinkelslipere, bajonettsag, Dremel ( oftest til bolter,skruer på trange steder).....

Bruker lille håndsirkel til å sage "litt" veggplater, feks løfte en dør o.l

Multikutter som baufilerstatter? -  - petterg
Signatur
   #25
 836     Østfold     0
Og ikke noe annet verktøy jeg kommer på hadde kuttet det så bra helt i flukt med gulvet.

Vinkelsliper. (med slipeskive til slutt)


Jeg skjønte jo egentlig at setningen kom til å få litt motstand:) det finnes helt sikkert. I dette tilfellet var også poenget å gjøre det så skånsomt som mulig for eksisterende gulv. Har ikke brukt vinkelsliper så mye at jeg tror jeg hadde fått det til pent (og ser ikke helt for meg hva slags slipeskive du mener). Kort og godt brukt vinkelsliper lite. Fikk min første for få måneder siden.
Signatur
   #26
 2 624     0
(og ser ikke helt for meg hva slags slipeskive du mener)

Helt vanlig slipeskive for metall, på ca. 6 mm tykkelse. Du _kan_ holde sliperen på skrå (noe du må for å komme helt inntil, med tanke på spindel og mutter) og slipe med kappeskive også, men det er en viss risiko for at skiva splintres...

Litt erfaring hjelper også, ja. Smile
   #27
 75     Trondheim     0
Er ikke komfortabel med bruk av vinkelsliper, og for spiker som skulle kappes kom jeg ikke til med bajonettsaga. Ble til at jeg kjøpte en Fein 350Q (forøvrig tilbud nå på 350Q top til 2500 på OBS Bygg!) og den fungerte utmerket, saget med minste hastighet, passet på at det ikke ble for varmt, og kappet ca 50 spiker uten at bladet er utslitt.

   #28
 83     Oslo     0
Er multikutter totalt uegnet til å kutte metall?
Jeg hadde en mutter som skulle fjernes fra en bolt, og jeg kom ikke til på noen måte for å holde bolten. Det var også for trangt for vinkelsliper. Valget falt derfor på å kutte bolten med multikutter (Meec, som har ligget ubrukt i skapet et par år.). Mutteren var en 14mm, så det burde ikke være store utfordringen, selv om kuttet måtte gå igjennom både mutter og bolt. Først ut var bladet som fulgte med multikutteren. Dette holdt til å så vidt lage synlig spor i mutteren før alle tennene på bladet var borte.
Deretter ble det tur til nærmeste åpne butikk (lørdag ettermiddag), altså Jula, for å kjøpe nye blad. Kjøpte da et blad fra bosch og et sett med blader fra HardHead.
Boschbladet kom med målemarkering slik at man kunne se hvor langt det hadde skåret. Det kom til 3mm før alle tennene var borte. Da hadde den laget et 2mm dypt kutt, samt slitt bort 1mm fra seg selv.
Så fikk hardhead prøve seg, og også det måtte gi tapt etter 2mm.
Enden på visa ble å kutte med manuell baufil.

Spørsmålet er: Er det dårlig blad eller uegnet verktøy som var årsaken til at dette stoppet opp?
Hvis dårlig blad; Hvilke blad funker?
Hvis uegnet verktøy; Hvilket el-verktøy er egnet til å erstatte baufil på trange steder?



Verktøy er halve jobben er det noe som heter.... (men nå skal jeg ikke gå inn på det)

-Når du forsøkte å kappe denne. Presset du veldig hardt mot godset (altså det du skal kappe) ?

Det er mange som gjør dette feil. Man skal la sagbladet jobbe seg selv igjennom godset. Ikke presse det igjennom med makt. Da spiser du reserveblader til frokost.

Du må ha et lett, bestemt trykk. - Ikke presse mot med masse makt. Smile


Lykke til!







Signatur