#21
 3,258     Akershus     0

Har større sans for det Pingle kommer med.


Takk for det Smile Nå er jo det jeg beskriver i all hovedsak det loven sier at man skal gjøre, og loven gir helt fornuftige og greie føringer på hvordan dette skal løses.

Problemet er jo at ingen gidder å ta iniativ, ingen gidder å bruke egen tid på å sitte i styre, ordne med regnskap, sende ut innkallinger til årsmøte, ta i mot forslag, arrangere valg av styre osv.

Etter min mening  burde de som har noe å utsette på dagens ordning være de første til å ta iniativ og ansvar for å få ting i orden og etter loven.

Men dessverre er det veldig ofte stikk motsatt, de som klager og sutrer tar hverken iniativ eller ansvar, de vil helst sitte på utsiden og plage de som velger å engasjere seg positivt for å bidra til felleskapet.
------------

Om trådstarter feks bruker en kveld til å gjøre dette:

1. Les paragrafene i vegloven om privat vei.

2. Snakk med en nabo og ta iniativ til stiftelsesmøte for veilaget.

3. Google frem vedtekter for diverse veilag og snekre i sammen egne vedtekter.

4. Legg lapp i postkassene til naboene med innkalling til møte. Innkallingen inneholder disse punktene:

a) Valg av referent for dette møte
b) Stiftelse av veilag
c) Godkjenning av vedtekter
d) Valg av styre.
e) Man spør om noen er villig til å fungere som revisor for regnskap. Det er ikke regnskapsplikt men det er uansett en god ordning.
f) Fastsette dato for dugnad
g) Diverse
h) Grilling og øl

Etter årsmøtet velger styret formann. Om styret har partall antall medlemmer får formann dobbelstemme. Styret velger kasserer og evt sekretær.

Styret begynner sitt arbeid med å innhente all informasjon og papirer på eksisterende avtaler og tar et styremøte rundt dette for å se om det er ok eller må endres på.

Voila! Man har et demokratisk styre basert på loven.
Signatur

   #23
 81     0
I sameiet så fordeler vi slike utgifter etter hvor mange kvadrat hver leilighet er på. Kunne vært en måte å gjøre det på her og?

En 4 mannsbolig er sikkert større enn eneboligene. Så dere vil ende opp med å betale over 1/4, men langt under det dere betaler i dag.
   #24
 3,258     Akershus     0

Du synes ikke dette er litt over kill for 7 boenheter?


Nei. Nesten større grunn til å ha det ordentlig da uenigheter blir desto viktigere/vanskligere for de som bor der.

Og med 7 boenheter er det jo veldig enkelt å få til dette. I bunn og grunn handler det om ett møte i året og valg av ett-to mennesker som står ansvarlig for "daglig drift". Dvs at man møtes i stua til noen en gang i året drikker kaffe og snakker sjit en stund.

Styret har papirer osv i en perm og det føres protokoll fra årsmøter og styremøter, ikke store jobben akkurat.

Jeg skjønner jo overhodet ikke grunnen til å ikke ha slikt på stell.
-----------------------

En annen ting man kan tenke i gjennom er at man ved å organisere seg riktig også samler kreftene i nabolaget og man kan få til ting som ellers ikke blir gjort. Dugnad om våren før 17 mai for å plukke søppel og shine opp litt skjønner de fleste poenget med. Dernest kan man ta noen fells tak for å løfte fellesområdet noen hakk for plutselig har man tilgang på folk og ressurser man ikke hadde før. Noen kan få tak i ditt og datt rimelig, noen har tilgang på det ene og det andre og så har man fått til noe som løfter hele bo-området.

Og også som "føre var" spiller man en rolle. Et veilag kan be om å bli hørt i reguleringssaker osv. Og hva skjer om en selger og naboen fra helvete flytter inn? Da kan det være veldig greit å ha en organisasjon som definerer en del spilleregler og som kan være et utganspunkt for å finne løsninger.

Med 7 boenheter vil det garantert dukke opp "utfordringer" med jevne mellomrom, trådstarter har jo allerede en, og den prisen for snømåking høres helt vill ut i mine ører. 

Eller man kan la humla suse og håpe på det beste.... men etter min mening, tar man ikke ansvar og iniativ for å ordne opp kan man like godt klappe igjen med klaginga (med mindre man er i en veldig spesiell situasjon eller noe).  "Oppskriften" på hvordan dette skal løses ligger der allerede og er lovfestet.
Signatur
   #25
 765     Østfold     0
Jeg støtter også Pingles metode.
Jeg har eid, og eier, flere eiendommer langs private veier, og min opplevelse er at der det finnes veilag så finnes ingen problemer, der det ikke finnes veilag finner man problemer, uenighet og murring under overflaten. Det er dessverre alltid noe å strides om og det ene fører gjerne til det andre.

Poenget med et veilag er at bestemmelsene er vedtatt. Er man uenig i bestemmelsene må man fremme sitt syn på en gitt måte, gjennom vedtektsendringer i årsmøtet. Det hjelper ingenting å skule ondt på naboene.
Et annet moment er at man i et veilag kan bygge opp en kapitalbase, slik at man slipper å hensynta hver enkelts økonomi før et tiltak kan utføres. Det kan også oppstå ad-hoc situasjoner der tiltak må utføres straks.

Et veilag er underlagt svært enke regler ift andre samdrifts-/eieformer og terskelen er lav for å få veien inn i ordnede former - til det beste for alle parter.
Signatur
   #26
 5,432     Akershus     0
Tiltredes. Høres meget fornuftig ut. Som medlem av 2 vel/veilag vet jeg av erfaring at den naboen fra helvete før eller senere dukker opp.

Så vidt jeg kan skjønne vil det kanskje være minst en av naboene som synes han allerede har flyttet inn.  Wink