#21
 4,148     Oslo Vest     0
Hvorvidt private kan besørge borttauing av feilparkerte biler er uklart. Private grunneiere kan kreve at politiet tauer bort biler som urettmessig står på privat grunn.

Men det er sjelden politiet prioriterer slik saker. Hvis private på egenhånd besørger borttauing, kan dette anses som selvtekt.

Utgangspunktet i norsk rett er selvtekt ikke er lovlig da det er myndighetene som sørger for rettshåndhevelse. Likevel er selvtekt ansett som lovlig i visse tilfeller.

I en dom avsagt av Høyesterett 3. november 2006, var retten enig i partenes felles oppfatning om at en grunneier har rett til å fjerne biler som er parkert i strid med et forbudsskilt.

Og private har i en slik situasjon ingen mulighet til å sette opp et forbudsskilt.

Kravet til skilting er i visse tilfeller upraktisk. Dette gjelder for eksempel private villa- oppkjørsler. Der slik skilt ikke er satt opp, må man foreta en konkret helhetsvurdering før borttauing iverksettes. Man må blant annet vurdere hvorvidt grunneier har et behov for å få bilen fjernet, hvor lenge bilen har stått feilparkert (kort stopp for på- og avlessing må være tillatt) og om borttauing påfører bilen uforholdsmessige skader.
Signatur

Ebe
   #22
 4,452     Vestlandet     0
Tror jeg ville vært svært forsiktig meg å gjøre for mange tiltak på egenhånd...
Signatur
   #23
 24,742     Akershus     0

Hvorvidt private kan besørge borttauing av feilparkerte biler er uklart. Private grunneiere kan kreve at politiet tauer bort biler som urettmessig står på privat grunn.

Men det er sjelden politiet prioriterer slik saker. Hvis private på egenhånd besørger borttauing, kan dette anses som selvtekt.

Utgangspunktet i norsk rett er selvtekt ikke er lovlig da det er myndighetene som sørger for rettshåndhevelse.


Så langt jeg forstår det du skriver så kan en fritt spekulere i at politiet ikke har kapasitet/vilje til å gjøre noe som helst. Mao en kan være frekk og gjøre akkurat som en vil og slippe unna med det i uker og år? Mulig at det er korrekt juss, men uforståelig for oss amatører.


Vi antar at enighet, forhandlinger, diskusjoner, avtaler ... ender bare opp i bla, bla og tomme løfter. Naboen parkere der han vil, når han vil, i din innkjørsel om han vil.

Med utgangspunkt i jus, her parkerer naboen slik at du ikke kommer ut med din bil. Hva vil du konkret gjøre (for å rekke flyet)?

En løsning vil jo være at du selv parkere ytterst i innkjøringen for å siker deg fri adkomst til offentlig vei. Hva da om naboen parkere i offentlig vei slik at han sperrer deg inne?
Signatur
   #24
 4,148     Oslo Vest     0
Bare for å gjøre en ting klinkende klart. Jeg lager ikke lovene!!!!!

Jeg engasjerer meg en sjelden gang innen juridiske spørsmål, og siden jeg, i motsetning til de fleste andre som deltar i justråder, sjelden uttaler meg bastant, opplyser jeg om et regelverk og hvordan det normalt sett fungerer i en NORMAL verden.

I de tilfellene hvor det synes uoversiktlig, som er i de aller fleste trådene, anbefaler jeg en advokat. Jeg synes det er et mye bedre råd enn de mange råd som gis ut i fra hva en del tror, føler og synes.

Jeg er helt enig i at loven i enkelte tilfeller virker urimelig, og at det ikke passer inn slik en del synes. Som den som opplyser om et regelverk kan jeg ikke gjøres ansvarlig for at enkelte ikke liker loven. Jeg har ikke laget lovene.

Dersom man ikke liker loven kan man engasjere seg som politiker og forsøke å endre loven, istedet for å kritisere budbringer.

Jeg er enig i at det kan spekuleres i at politiet ikke rykker ut ved feilparkering, men det er nå en gang regelverket. Det er ikke min feil at politiet har andre prioriteringer enn feilparkering. Om det er god prioritering for politiet å rykke ut til enhver feilparkering på privat eiendom skal jeg ikke uttale meg om.

Som en av de ytterst få identifiserbare på dette forumet og jurist velger jeg å skrive om, og forholde meg til et regelverk, som gjelder for oss alle.

Jeg skjønner at dere ikke liker det, fordi det ikke er slik dere vil, men det kan jeg som sagt ikke noe for. Så ta politikerne som lager lovene og som prioriterer galt i deres øyne.

Når det gjelder meg selv så har jeg god kontakt med mine naboer, og har aldri opplevd at det å bli parkert inne er et problem. Det kan selvsagt ha litt med hvor og hvordan jeg bor.

Men min erfaring og opplevelse med parkering kan ikke brukes analogisk og gjelder ikke for alle, derfor bruker jeg ikke en slik generalisering på denne saken.

Skulle jeg ha vært parkert inne ville jeg ha snakket med naboen slik at han hadde flyttet bilen og jeg kunne ha nådd flyet. Hva jeg hadde gjort etterpå, dvs når jeg kom tilbake fra flyturen har jeg svart på videre.

Det er svært sjelden jeg ikke har klart å få til en avtale med andre mennesker.

Jeg tror også det er en mulighet i denne saken.

Mange maner til krig her, og det er selvsagt lett når man ikke selv er involvert. Jeg tror fortsatt at en godt naboforhold er viktig.

Og for å presisere, siden det tydeligvis er uklart; Jeg lager ikke lovene, jeg er ikke dommer som skaper presedens og jeg er ikke alltid enig i lovene. Men fortsatt mener jeg at det tilfører tråden noe positivt, det å opplyse om gjeldende regelverk, og ikke bare skrive om det man tror go det man synes. Dersom det blir en rettslig konflikt av det vil man oppleve at det er lovene som gjelder, og at det enkelte tror, synes og føler IKKE BETYR NOEN TING rent juridisk sett.
Signatur
   #25
 1,806     Trondheim     0

Ser jeg tok feil innledningsvis. TS eier 29A og ikke 29B.
Reguleringsplan viser det som er omsøkt. situasjonsplan viser det som er bygget.

Det tyder på at det er ett avvik mellom omsøkt og gjennomført tiltak på innkjøring.

Jeg oppfatter servitutten som en kompensasjon fordi det er avvik mellom bygget og omsøkt innkjøring.
Det virker som at det var lettere å skrive en servitutt før salg en å gjennomføre det omsøkte tiltaket.


   #26
 4,148     Oslo Vest     0
Det er en helt legal måte å gjøre det på.

Utfordringen er fortsatt å finne ut hvor grensene for servitutten går, dvs hvor mye parkering er tillatt iht servitutten.
Signatur
   #27
 1,806     Trondheim     0

Det er en helt legal måte å gjøre det på.

Utfordringen er fortsatt å finne ut hvor grensene for servitutten går, dvs hvor mye parkering er tillatt iht servitutten.


Vi er enige om at dette er en privatrettslig sak.
Da er det servitutten som regulerer mulighetene for 29b sine parkeringsmuligheter på 29a sin eiendom.

Ebe
   #28
 4,452     Vestlandet     0
I mine øyne er det kun den eksakte ordlyden, og hvordan dette tolkes i norsk rettspraksis, i servituten som er avgjørende i denne saken. Vanskelig å gi noe mer råd uten å vite denne.
Signatur
   #29
 225     0
Litt OT, men Incognito: Jeg bestrider ikke at dette juridisk er to helt ulike forhold, men som landsmora sa "så henger alt sammen med alt". Hvis man ikke bestrider hyblene hans når man går i forsøk på løsning av parkering, har man ikke da akseptert han har tre boenheter som premiss og må løse konflikten på basis han skal ha parkeringsplass for alle tre?

Og hva innsats, tid og penger koster det å gå løs på en privatretslig konflikt? Og hvor faktisk permanent klarer man å få den? En mulig løsning er jo å la noen andre (hvis kommunen kan stimuleres til å gjøre noe som helst...) gjøre en jobb først med å rydde bort to boenheter, og se om det virker? Hvis kommunen slakter ned hybel-drifta hans kan det jo være det løser problemet? Greit nok har man ikke noen løsning på akkurat privatretslige retten til parkering, men mulig status quo går tilbake til som det var før og virker? For som TS begynte, ting har virket frem til noen utvidet husholdet kraftig.

En annen mulighet hvis man hakker løs på hybeldrifta er jo at kommuen krever at han oppretter nok parkeringsplass på egen tomt til alle tre for å få ting i nærheta av godkjent, og da vil jo spørsmålet også løse seg selv?

Og hvis en kun får løst privatretslige parkeringkonflikten på si tomt til at naboen kun har en oppstillingsplass og gjerne fysisk adskilt den, så vil jo problemet bare fortsette med at naboen har to hushold ekstra som leter etter parkering og tar seg til rette hvor det er plass. Antagelig flytter vel det bare problemet til at gata blir fyllt opp og ufremkommelig og uoversiktelig.

   #30
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg er opptatt av å løse problemer på en realistisk måte, ikke uttale meg om oppkonstruert faktum.
Signatur