Jeg ville aldri funnet på å forslå å koble en elektronisk metronom koblet til stereoanlegget, da ville jo en kunne sette ett tempo som ikke går i takt med pianospillingen og det ville jo ikke vert morro for pianisten. Jeg ville iallefall ikke kjøpt meg en "exiter" høyttaler, slike som bruker overflater for å lage lyd, det ville jo vert helt hull i hode å koble en slik exiter til sitt eget tak og brukt metronomen som lydkilde!
Nei det er nok bedre å bare vente å håpe han gir seg tilslutt, en dag, i fjern fremtid.
Av KE sitt innlegg kom jeg på en video jeg så på på youtube fra usa(tror jeg) om en som hadde bråkete naboer over seg. Han løste det effektivt med å sette høytalere mot taket, og mikrofoner rundt omkring i leiligheten. Lyden ble tatt opp og sendt tilbake til naboen i disse høytalerene. Han hadde en del profesjonelt utstyr så han kunne fjerne ekkoer og annet. Lurer på hvordan dette ville blitt for pianisten da å spille rett.... Hører med til historien at naboen hadde da sendt klage til politiet...
Borhammer/stempel som slår mot en trekloss i taket. Borghammeren styres av en mikrofon som tar opp spillerens takt + en stokastisk liten forsinkelse. Starter automatisk og brukes mens en selv jobber overtid.
Ufattelig at ikke denne personen kjøper seg et elektrisk piano.
Ufattelig at ikke denne personen kjøper seg et elektrisk piano.
Finnes det elektriske pianoer som gir en taktil respons som er så mye som i nærheten av et "ekte" piano?
Kanskje godt nok for en tiåring som skal øve på pianoleksa før timen sin neste tirsdag, men neppe for en konsertpianist.
Forøvrig: Dette med "Jeg har selveier-leilighet, så jeg kan gjøre som jeg vil": Må jeg gjøre om eneboligen til leilighet hvis jeg skal kunne lage all den støy jeg ønkser uten at naboene kan klage? Selvsagt kan naboene klage på støy som plager dem! For støyens del er det fullstendig uvedkommende om man eier, leier, eller er andelhaver i et borettslag.
Hvis denne pianisten er vant med pipeorgler: Organister i store kirker (f.eks. Nidarosdomen) må kunne spille like godt med øreklokker på hodet. Det tar så lang tid for ventilene å reagere (hvis det er mekanisk overføring) og for de fjerneste pipene å nå fram at du bare må fortsette å spille uten å ha hørt om det forrige anslaget var riktig. For en mer 'ren' pianist kan det jo hende at det med å forstyrre rytmen er en mulig farbar vei.
Jeg er ikke musiker. En kamerat er en ytterst habil hobbypianist (og elektroing). For mange år siden kom han til at "nå var el-piano blitt veldig bra". Bl. a. var taktil respons et tema.
For en amatør som meg synes el-piano å være brukbart til øving, og mye enklere å flytte på og en kan fritt øve alt en orker.
Stusser litt over utsagnet on orgel. Hvordan kommer tidsforsinkelsen inn på et mekanisk orgel? Det er liten bevegelse i en tangent. Med direkte overføring til pipeventil synes slark, les tidsforsinkelse, å måtte være ytterst liten?
Om en kan høre tidsforsinkelsen fra fjerne piper tilbake til organisten kjenner jeg ikke til.
Du kan definitivt høre tidsforsinkelsen fra fjerne piper tilbake til organisten! I vanlig marsjtakt, 120 slag i minuttet, er kvartonene 1/2 sek, eller 165 m lydvandring. 1/64 toner, som vel er det raskeste man vanligvis skriver ut i noter, er 10 m lydvandring. Nidarosdomen er rundt 100 m fra ende til annen, og med det "nye" (altså det romantiske) orgelet i vest-enden og den elektriske spillepulten oppe ved høyalteret har du vel i nærheten av 80 m avstand, 8 toner i raske løp.
Sommerro (hvem ellers kunne det være?) hadde en konsert for noen år siden der han bygde opp effekter bevisst på gangtiden for lyden i Nidarosdomen - klangene og harmoniene avhang av hvor i kirkerommet du satt; pipene er fordelt langsetter hele langskipet. I den ene enden hørte du den 'nye' tonen sammen med den 'forrige' som nettopp nådde deg fra andre enden av rommet, mens den andre enden fikk 'din' nye tone sammen med en som de selv fikk som sin nye to toner senere. Alt var fullstendig avhengig av hvilke piper som var plassert hvor; verket kan ikke framføres noe annet sted.
I orgelet i Oslo konserhus er det mekanisk overføring fra tangentene til pipene, og de lengste stagene er på 18 meter. Da kan man ikke bruke stålstenger - tenk hvilken vekt det da ville være å løfte! Jeg tror (men ikke ta mitt ord for det!) at man bruker balsatre, som er ganske mykt og elastisk, sammenlignet med stål. Det blir litt som å ha en springfjær mellom tangenten og ventilen, det er slett ikke noen umiddelbar respons. Men det har den fordelen for organisten at han må sitte ganske nær pipene, så han får bare 1/18 sek forsinkelse på Oslo-orgelet. Men selv det er jo nesten en 32-dels-tone, og det er det mye av i løp!
Kanskje det finnes en kirkemusiker på forumet som kan formidle litt egenerfaring? Jeg gjengir bare hva jeg har hørt et halvt dusin organist-bekjente forteller!
Jeg ville iallefall ikke kjøpt meg en "exiter" høyttaler, slike som bruker overflater for å lage lyd, det ville jo vert helt hull i hode å koble en slik exiter til sitt eget tak og brukt metronomen som lydkilde!
Nei det er nok bedre å bare vente å håpe han gir seg tilslutt, en dag, i fjern fremtid.
Han løste det effektivt med å sette høytalere mot taket, og mikrofoner rundt omkring i leiligheten. Lyden ble tatt opp og sendt tilbake til naboen i disse høytalerene. Han hadde en del profesjonelt utstyr så han kunne fjerne ekkoer og annet. Lurer på hvordan dette ville blitt for pianisten da å spille rett....
Hører med til historien at naboen hadde da sendt klage til politiet...
Ufattelig at ikke denne personen kjøper seg et elektrisk piano.
Finnes det elektriske pianoer som gir en taktil respons som er så mye som i nærheten av et "ekte" piano?
Kanskje godt nok for en tiåring som skal øve på pianoleksa før timen sin neste tirsdag, men neppe for en konsertpianist.
Forøvrig: Dette med "Jeg har selveier-leilighet, så jeg kan gjøre som jeg vil": Må jeg gjøre om eneboligen til leilighet hvis jeg skal kunne lage all den støy jeg ønkser uten at naboene kan klage?
Selvsagt kan naboene klage på støy som plager dem! For støyens del er det fullstendig uvedkommende om man eier, leier, eller er andelhaver i et borettslag.
Hvis denne pianisten er vant med pipeorgler: Organister i store kirker (f.eks. Nidarosdomen) må kunne spille like godt med øreklokker på hodet. Det tar så lang tid for ventilene å reagere (hvis det er mekanisk overføring) og for de fjerneste pipene å nå fram at du bare må fortsette å spille uten å ha hørt om det forrige anslaget var riktig. For en mer 'ren' pianist kan det jo hende at det med å forstyrre rytmen er en mulig farbar vei.
Ellers finne litt her: http://www.musikkskolen.no/blogg/akustisk-eller-digitalt-piano/
For en amatør som meg synes el-piano å være brukbart til øving, og mye enklere å flytte på og en kan fritt øve alt en orker.
Stusser litt over utsagnet on orgel. Hvordan kommer tidsforsinkelsen inn på et mekanisk orgel? Det er liten bevegelse i en tangent. Med direkte overføring til pipeventil synes slark, les tidsforsinkelse, å måtte være ytterst liten?
Om en kan høre tidsforsinkelsen fra fjerne piper tilbake til organisten kjenner jeg ikke til.
Sommerro (hvem ellers kunne det være?) hadde en konsert for noen år siden der han bygde opp effekter bevisst på gangtiden for lyden i Nidarosdomen - klangene og harmoniene avhang av hvor i kirkerommet du satt; pipene er fordelt langsetter hele langskipet. I den ene enden hørte du den 'nye' tonen sammen med den 'forrige' som nettopp nådde deg fra andre enden av rommet, mens den andre enden fikk 'din' nye tone sammen med en som de selv fikk som sin nye to toner senere. Alt var fullstendig avhengig av hvilke piper som var plassert hvor; verket kan ikke framføres noe annet sted.
I orgelet i Oslo konserhus er det mekanisk overføring fra tangentene til pipene, og de lengste stagene er på 18 meter. Da kan man ikke bruke stålstenger - tenk hvilken vekt det da ville være å løfte! Jeg tror (men ikke ta mitt ord for det!) at man bruker balsatre, som er ganske mykt og elastisk, sammenlignet med stål. Det blir litt som å ha en springfjær mellom tangenten og ventilen, det er slett ikke noen umiddelbar respons. Men det har den fordelen for organisten at han må sitte ganske nær pipene, så han får bare 1/18 sek forsinkelse på Oslo-orgelet. Men selv det er jo nesten en 32-dels-tone, og det er det mye av i løp!
Kanskje det finnes en kirkemusiker på forumet som kan formidle litt egenerfaring? Jeg gjengir bare hva jeg har hørt et halvt dusin organist-bekjente forteller!