4,223    66    2  

"Ny" bil som kan trekke 3500kg

 8,022     Bærum     0
Snuser litt på større bil, helst med 7 seter, 4wd og diesel+automat. Hengervekt 3.5tonn.
Hvilke biler kan være aktuelle?
Har sett på Land Rover Disco2 og Mitsubishi Pajero rundt 2002-2004 modeller. Noen som har noe godt eller vondt å si om disse?
Smile

   #1
 543     Asker     0
Midt'i bushen er jo en traver av en riskoker. Den fungerer. Har aldri hatt eller kjørt, men kjenner flere godt fornøyde eiere.

Disco. Har hatt, skal ALDRI ha igjen! Denne ble kjøpt for å trekke tunge hengere og utstyr. Noe den i og for seg gjorde bra. Kjørekomforten var også god. Men verksteds regningene skyhøye! Ihvertfall hvis jeg var dum nok til å koble til hengerkontakten...... andre ting som jevnt gikk var laste brems føleren, el vindu og sentral låsen hadde vel 1 runde med startsperra også.... Kjøpte den som 1 år gammel og solgte under året etter. Regner med at det var en grunn til at den første opprinnelige eieren hadde samme erfaringen siden han solgte den innen første året?

Jeg har 5 hengere, alle i orden. Men koblet jeg en av disse til Discon, så rakna elektronikken. 2 ganger så mye at den måtte på verksted å flashe hele motorstyringen på nytt. Typiske scenarioer: blinke til venstre= passasjer vindu gikk ned. Bremse= nødblink starter og vindusvisker på full rulle ++++
Signatur
   #2
 575     Romerike     0
Ja, hvis valget står mellom disse to så ville jeg gått for Pajero'en.
   #3
 2,265     0
Har aldri vurdert noen av disse bilene, så jeg er ingen ekspert, men jeg hadde valgt Pajero med mindre du har et tonn med penger å bruke på litt bedre kjørekomfort. Discovery er vel kjent for elektriske feil som dukker opp tilsynelatende uten årsak, som tilsynelatende er umulig å rette og som koster uforståelig mye å rette.

   #5
 255     Trøndelag     0
Ssangyong Rexton? trekker 3500 kg framtil 2007/08 og 3200 kg etterpå.
Signatur
   #7
 255     Trøndelag     0
Tenke itj på rodius du no? Rexton e no litt tøff...
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 8,022     Bærum     0
Hehe, nei, skjønte at det var Rexton det var snakk om. Den blir litt for avantgardistisk for meg, pluss at den er laget i Korea...Ikke et land jeg forbinder med kvalitets automobiler for å si det slik  Grin
   #9
 255     Trøndelag     0
Aha. Faktisk mye bedre kvalitet enn navnet skulle tro. Sjøl om æ e "inhabil" etter 4 år som merkemekaniker da,så mene æ d e brukbar bil.. MEn utseende e jo opp te hver enkelt da..
Signatur
   #15
 255     Trøndelag     0
Alle 2.7 liter diesel er laget på fabrikk som også lager til blant annet MB men det er ikke MB motor i de.
Signatur
   #16
 543     Asker     0
Jeep Cherokee kan være et billig alternativ med god trekk kraft. Men styr langt unna 2,5 diesel!

Disse bilene er ikke helt feilfrie de heller, men de er veldig enkle å skru på og delene billige hvis du handler på de riktige stedene. Og veldig billige hvis du handler i statene!!
Signatur
   #17
 3,841     Haugesund     0
Jeep Cherokee, kan være helt ok den hvis du vet hvilken du skal styre unna.
De kjører med samme 2,5Td fra VM i Italia, som voyager opp til 98. Etter det fikk de som voyager oppgradert register, som ikke var fullt så problematisk. Fra 2001 fikk begge "ny" CRD motor, hvor de nevnte problemer ikke eksisterer.

Med andre ord velg i så fall Jeep etter 2001 Smile
Signatur
   #19
 2     Buskerud     0
Kjørte gammel Pajero i nesten ti år og det var aldri noe problem bortsett fra den gangen radiatoren rusta og motoren brant seg men det var min egen skyld og det får jeg bare leve med kostet ikke så mye å reparere tror det var 16000 for ny motor og så litt jobb med å få smetta den inn! Har ikke noe negativt å si om Pajero hvis du skal trekke tungt og mye for den bilen er sterk som et kraftverk og går som ei klokke! Eneste probleme er at den ruster men det gjør jo alle biler i dette landet hvor det er mer salt enn snå på veien men sånn er det nå en gang så jeg ville ikke anbefale deg å kjøpe en gammel pajero for den er det nesten garantert mye rust på men en ganske ny en med bra rustbehandling vil være super for deg tror jeg!
   #20
 10,486     Akershus     0
Hvor mye penger skal det investeres i ny-bil?

Det har jo litt å si.

Det er ikke allverden å velge i med 4x4, 7-seter, diesel og 3,5 tonn hengervekt, men noe er det da. Diverse japser er nevnt. Jeg har hatt patrol i noen år, og var rimelig fornøyd, men vet ikke helt om jeg ville anbefalt dem. Mye rust og tvilsom 3-liter dieselmotor i de "nyere".

Hva med Mercedes M-klasse? Jeg kjenner flere som har ML270 CDI, og er rimelig fornøyd.

En SÅNN f.eks.?

Dette var bare et kjappt eksempel. Akkurat denne er 5-seter, men jeg tror det kan ettermonteres ekstra seter bakerst i de som ikke har det originalt.
Signatur
   #21
 744     Verdens navle     0

Jeep Cherokee, kan være helt ok den hvis du vet hvilken du skal styre unna.
De kjører med samme 2,5Td fra VM i Italia, som voyager opp til 98. Etter det fikk de som voyager oppgradert register, som ikke var fullt så problematisk. Fra 2001 fikk begge "ny" CRD motor, hvor de nevnte problemer ikke eksisterer.

Med andre ord velg i så fall Jeep etter 2001 :)

Cherokee trekker bare 1590 kg, i alle fall de jeg vet om. Grand Cherokee trekker 3500 kg, og de som har bensinmotor får man billig. Har selv en -98 4-liter til trekking. Bensinmotorene regnes som skuddsikre, men vær obs på slitasje i drivverket.
Signatur
   #22
 543     Asker     0
Cherokee trekker bare 1590 kg


Mulig noen få kun kan dra 1590kg, men de fleste har 3000kg og noen har også 3500kg i vognkortet. Det avhenger av hvem ( firma ) som registrerte bilen. Hovedimportøren ( som tok inn færrest biler ) har minst hengervekt. Sideimportørene fikk riktig hengervekt i vognkortet 3000 - 3500kg ved registrering.

Er du en av de som har 1590kg, så ta kontakt med Jan Jedemo på Chrysler Norge og få korrekt dokumentasjon og ta turen innom BT. Da får du nesten doblet hengervekten.
Signatur
   #23
 744     Verdens navle     0
Selv endte jeg opp med en Grand Cherokee med 3500 kg på vognkortet, så jeg har rikelig. Greier meg med rundt 2000 kg.

Men jeg har en bekjent med en "vanlig" Cherokee som strever med å få øket hengervekten, så jeg skal tipse ham om hr. Jedemo.  Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 8,022     Bærum     0
Ser det har kommet mer feedback på denne tråden. Har inntil videre lagt tankene om en "alt-i-ett-bil" på is.

Behovet for å dra tung henger er ikke så stort at jeg vil kompromisse de andre kravene til ny bil.

Så kravene er redusert til mulighet for 7 seter, diesel og automat :-p Og masse plass til unger, barnevogner osv.

Så får jeg heller kjøpe en egen arbeidsbil på sikt  Grin
   #25
 3,706     Ringerike     0

........Så kravene er redusert til mulighet for 7 seter, diesel og automat :-p Og masse plass til unger, barnevogner osv........


.....i så fall kan jeg sterkt anbefale en C4 Grand Picasso, har alt en barnefamilie ønsker seg  +++  Cool
Signatur
   #26
 10,486     Akershus     0
E-klasse?
De får du fra ca 20k til 1mill

Der får du det meste du kan ønske deg, samtidig som det fortsatt er en BIL, ikke en brødboks.
Signatur
  (trådstarter)
   #28
 8,022     Bærum     0


........Så kravene er redusert til mulighet for 7 seter, diesel og automat :-p Og masse plass til unger, barnevogner osv........


.....i så fall kan jeg sterkt anbefale en C4 Grand Picasso, har alt en barnefamilie ønsker seg  +++  8)


Fin bil, men det EMG-automatgiret stinkre noe forferdelig! De bakerste klappsetene er desverre for jalla i denne bilen for vårt bruk  Sad
   #29
 282     0
bare å huske åpå at du må ha "tilhenger"-sertifikat for å kjøre bil med så stor tilhenger...

Er bil og tilhenger tilsammen registrert med totaltvekt over 3500kg må du ha utvidet tilhenger sertifikat.
(BE)

Unntaket er at om tilhengeren er under 750kg kan du kjøre den på bil inntil 3500kg. (så totalvekten kan da være over 3500kg)

Og - det er ikke virkelig vekt som teller, men registrert totalvekt i vognkortet. Dvs at det hjelper ikke om du kjører en pakke fyrstikker baki hengeren om den er registrert for f.eks. 2000kg.

En mitsubishi outlander veier ca 1900kg og kan trekke tilhenger inntil 1900kg. = 3800kg = krav om utvidet førerkort for tilhenger når du kjører med den tilhengeren.

F.eks. En Chevrolet suburban (totalvekt 3490kg eller noe slikt) kan du bare kjøre tilhenger inntil 750kg uten utvidet førerkort, skal du ha tyngre henger må du ha utvidet førerkort..

Koster 7-8000 i bot om du blir stoppet..... :-(



   #31
 10,486     Akershus     0

E-klasse, sitter ikke de bakerste feil vei i jalla-seter?

Jeg må ha mulighet for 6 ordentlige seter



De blir sittende med utsyn bakover, ja. Bagasjeplassen blir også en del redusert med klappsetene oppe. Trenger du 6 seter hele tida, så er det nok en litt dum løsning, men greier du deg normalt med 5, og trenger 1-2 ekstra av og til, fungerer det helt fint.
Signatur
   #33
 10,486     Akershus     0
Hvor mye kan / vil du bruke på bil, da?
Signatur
   #36
 10,486     Akershus     0
Hvorfor er det så viktig med diesel?

Jeg er glad i diesel jeg, men jeg tror ikke du sparer allverden. Se på totalregnestykket, så skal du se at drivstoffutgiftene er forsvinnende små oppi alt annet. Det du sparer i drivstoff med en diesel kan du fort få tilbake i form av tette partikkelfilter, dieselpumpe som går til helvete når kona fyller bensin på dieselbilen, dyser som må byttes etc.

Burde være mye fint å få rundt 230k
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 8,022     Bærum     0
har i dag en saab 9-5 turbo automat. Den drikker 1.4ltr/mil på småkjøring. Og vi bedriver mye barnehagekjøring. har en kamerat med passat 2.0 diesel, den bruker nøyaktig halvparten av saab'en. med drivstoffpriser på rundt 15kr literen, og 15.000 km i året blir det jo litt penger spart over 3 år f.eks.

så gjerrigknarken i meg sier diesel. bonus er også bra dreiemoment på lavt turtall.

har ikke tenkt noe på at en diesel er dyrere i vedlikehold for så vidt...
   #38
 10,486     Akershus     0
Helvetes, forp****, forb****, jæ*** autorefresh! Her har jeg trykket inn et langt svar til deg på min itelefon, men så bare forsvinner det!?!?!?
Signatur
   #40
 10,486     Akershus     0
Ja, men nå er jeg i det minste på en pc med google chrome så da slipper jeg sånt tull.

Saaben din har en tørst, gammel motor, og er ikke representativ for bensinmotorer generelt. Passaten tviler jeg litt på om vil bruke like lite ved mye småkjøring. Sjefen har en sånn, og når vi kjører pen langkjøring med den, kryper den ned mot 0,6 men ikke noe særlig under. Da er ikke forbruket til webastoen tatt med. Dieselmotoren blir ikke varm på småkjøring, så enten må du sitte og hutre med frosne vinduer, eller ha en tilleggsvarmer som starter og går litt. Typisk på biler opp til 2000-modell (mercedes) og 2006-modell (passat) (som er de jeg kjenner til sånn delvis) er det webasto. Når de ryker, så blir det fort 15-20k i reparasjon. Elektrisk tilleggsvarmer er også populært. De bruker så mye strøm at du må ha lader på batteriet helst hele tida når bilen står, de ryker etter hvert, og koster latterlig mye å skifte de også. Så lenge tilleggsvarmerene funker greit, må du fortsatt huske å gjøre som hjemmehjelpen i groruddalen et sted, som må lufte de splitter nye dieselbilene sine på en langtur et par ganger i uka, så de får blåst ren partikkelfilteret. Med småkjøringen de normalt driver med blir det ikke nok til at filtrene holder seg i stand.

Joda, du sparer nok 2-3-4 dl pr. mil med sammenliknbar dieselbil i forhold til bensin, men det kommer med en pris det også.

Små bensinmotorer uten pustehjelp blir fort litt stusselige å kjøre, men finner du en med litt volum eller turbo/kompressor, så er de slettes ikke så gærne. Hadde du greid deg med e-klasse, ville en 200 kompressor vært midt i blinken.



Skulle ikke tro jeg kun har eid dieselbiler til normal bruk?
Signatur
  (trådstarter)
   #41
 8,022     Bærum     0
Haha, nei, skulle tro du var en svoren petrol-head som Jeremy Clarkson og gutta  ;)

Saab'en er foresten ikke så gammel. 5 år. Men slurekasse suger mye fuel ved småkjøring. En DSG-boks hadde vært suverent...
   #42
 10,486     Akershus     0
Mulig saaben ikke er så gammel, men det har skjedd lite nyutvikling der på mange år, og motoren er vel i stor grad en etterlevning fra 80-tallet, og det er vel strengt tatt ikke de knallgode automatkassene saab er best kjent for heller?
Signatur
   #43
 10,486     Akershus     0
Hva med å beholde saaben et år til, og se om du får noe sånt her innenfor budsjettet?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29863081

De selges med ymse kombinasjoner av motor / girkasse / 2wd/4wd.

Foreløpig ser de litt dyre ut.

Signatur
  (trådstarter)
   #44
 8,022     Bærum     0
Konstruksjonen er ikke ny nei, det er riktig. 4-sylinderen er velprøvd og brukt mange steder.

Automaten er grei, men ikke helt på BMW-nivå.

Men uansett, skal du ha stor og tung bil med bensinmotor med litt slagvolum, så kommer du aldri under litern på småkjøring. Jeg har hatt japser, franskmenn i "2.0 bensin" varianter, og felles for dem alle er at de har ligget godt over literen med manuell kasse.

Legg på 200kg, turbo og automat så skjønner jeg hvorfor saab'en er tørst.

Anyway.

Eneste aktuelle kjerrer så langt er ; 807/c8 (samme bil), previa, grand voyager.

Touran, Zafira, grand picasso, verso oppleves som små og trange i forhold.
  (trådstarter)
   #45
 8,022     Bærum     0

Hva med å beholde saaben et år til, og se om du får noe sånt her innenfor budsjettet?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29863081

De selges med ymse kombinasjoner av motor / girkasse / 2wd/4wd.

Foreløpig ser de litt dyre ut.




De 2 bakerste setene er en vits. Kan like gjerne beholde saab'en.

Nå har jeg uansett fiksa så mye på saab'en sjæl, alt av foringer og greier er nytt, så bilen er bedre å kjøre enn noen gang. Beholder den sikkert over vinteren. Og da finner vi sikkert ut at vi kan beholde den enda ett år. Og ett år til...Og.....

   #46
 10,486     Akershus     0

Eneste aktuelle kjerrer så langt er ; 807/c8 (samme bil), previa, grand voyager.


Huff.. Her må det noe akutt hjelp til, skjønner jeg.

Signatur
   #47
 10,486     Akershus     0

Nå har jeg uansett fiksa så mye på saab'en sjæl, alt av foringer og greier er nytt, så bilen er bedre å kjøre enn noen gang. Beholder den sikkert over vinteren. Og da finner vi sikkert ut at vi kan beholde den enda ett år. Og ett år til...Og.....


Behovet for 7-seter og 4wd er ikke prekært, altså?
Signatur
  (trådstarter)
   #48
 8,022     Bærum     1
Nei, men hva er egentlig prekært. Uten 4wd blir det å la bilen stå på dager med snøvær hvis ikke plogen har vært her. 7 seter er ikke prekært, men hvis jeg først skal ha ny kjerre er det utrolig praktisk.
   #49
 10,486     Akershus     0
Tja, har man 6 unger i samme barnehage, vil jeg si 7-seter er prekært :)

denne hadde jo vært fin, men kanskje litt dyr?

Selv om den er litt over budsjettet, så er nok DETTE i nærheten av mitt beste forslag. Selv om bakerste seterad er feil vei. En takboks, så har du plass til alt du trenger, OG den kan trekke 2,1 tonn. En bil du ikke trenger å være flau over å ha stående på gårdsplassen
Signatur
  (trådstarter)
   #50
 8,022     Bærum     0
Feeet bil  ;D ;D Sannsynligvis så digg å cruise rundt i at man vil dra på tur hele tiden  :D

Men hvordan er det for en person på f.eks 175cm å sitte bakovervendt baki bagasjerommet?

Denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29654487 hadde jo også dekket alle funksjonelle behov, men aner ikke noe om kvalitet.
   #52
 10,486     Akershus     0
Skjønner at jeg snakker til veggen her :-)

'Zukien er sikkert grei den, men det er en "billigste av alt"-bil, laget på ramme. Blottet for alt som er morro med bil, men du får neppe noen store overraskelser økonomisk med den.

Signatur
  (trådstarter)
   #53
 8,022     Bærum     0
Skal være enig at den er dørgandes kjedelig. Men med begrenset bil-budsjett, så blir en praktisk bil ikke morsom  Sad :(

Pajero med 160HK diesel+automat er fortsatt favoritten på suv-fronten. Men neppe et alt for fornuftig valg...
   #54
 10,486     Akershus     0

Feeet bil  ;D ;D Sannsynligvis så digg å cruise rundt i at man vil dra på tur hele tiden  :D

Men hvordan er det for en person på f.eks 175cm å sitte bakovervendt baki bagasjerommet?


Skal du ha med 6 voksne, så kjøper du ikke en e-klasse, da kjøper du TO ...

I praksis har ikke voksne noe baki der å gjøre. Jeg vet ikke hvordan det er på de nyere, men i min gamle 1992-modell er det visst en begrensning på 150 eller 160 cm.
Jeg er 180 cm, og butter i taket hvis jeg sitter rett. Kona er 168, og satt fint der.

Jeg hadde gladelig gitt snaut 100k mer for den e-klassen enn XL-7, men det kom kanskje ikke så overraskende på?
Signatur
   #55
 340     Nord-Norge     0
Vi hadde en xl7 på jobben i min fra 05-07. Var endel plaga med den.
Bremsene måtte byttes, clutchen ble bytta 2 ganger, el feil osv osv....
Da firmaet skulle kvitte seg med bilen, 2 år gammel, til en mildt sagt god personal pris, var det ingen i firmaet som ville kjøpe den.
Dette var helt sikkert en mandags bil, og har snakket med flere som har xl7, og er kjempefornøyd med dem.
  (trådstarter)
   #56
 8,022     Bærum     0
Trolig grei japse-kvalitet i snitt på dem.

Mye fetere look på Pajero, men kona syns den ser ut som en bonde-bil, haha  ;D

Forøvrig har skjønt at for FrodeS er det ikke mye annet enn mercedes som gjelder ja  Grin
   #57
 10,486     Akershus     0
Generelt sett er jo suzuki en nordmanns drøm : Lite trøbbel, og så kjedelig at du risikerer å sovne på vei ut porten.

Svigers hadde en baleno i mange år. Eneste tullet var vel et blinklysrelé. Forresten risikerte man ikke så mye å sovne, mer varig tinnitus. Svigerfar lurte på om det var trygt å bruke høytrykkspyler på den, var redd for å bøye noen plater. Det var nok mest på spøk, så jeg sa det gikk helt greit, kjørte på med en medium foma og blåste lakken av støtfangeren  :o
En får tro Suzuki har skjerpet seg litt siden balenoene, for det var virkelig stusselige greier.



Forøvrig har skjønt at for FrodeS er det ikke mye annet enn mercedes som gjelder ja  :D


Nja, som formann i en MB-klubb, må jeg jo "jobbe for å fremme merket" :-)

For min egen del er det i stor grad kun MB som gjelder, men jeg kunne nok kjørt mye annet også. BMW f.eks. Jeg skiller heller på de bilene som er laget for å glede og de bilene som kun er laget for å kjøre til og fra barnehagen enn bare på merke. Jeg ville heller hatt en BMW 5-serie enn en Mercedes A-klasse for å si det sånn.

Pajero er bare en stylet terrengbil. Skal du ha suv, så kjøp noe sånt Smile
Signatur
   #59
 543     Asker     0
Pajero er bare en stylet terrengbil. Skal du ha suv, så kjøp noe sånt


Jeg er overhodet ikke glad i riskokere, men elsker amerikanere. Dog så er det vel hevet over enhver tvil at terreng egenskapene til Pajen knuser den tyskerbrakka langt ned i støvlene når grusveien slutter! Men som en daglig bruksbil, så er sikkert stjernegrisen en mer komfortabel bil en Pajeroen....

Kvaliteten på bil har jeg aldri brydd meg mest om. Det som betyr noe for meg er følelsen jeg får når jeg setter meg inn og kjører den. Det må være gøy og morsomt. Den følelsen har jeg aldri hatt bak rattet på en riskoker, dog heller ikke i en stjernegris, men jeg har aldri kjørt en merce av den sortsligere arten. M3 og M5 har jeg kjørt og de gir et behagelig glis om munnen i dagevis etter turen. samme med Porsche, Caterham super seven, Subaru Impreza WRC osv osv.

Jeg har en forkjærlighet til Jeep og kommer alltid til å ha en eller flere. Ikke pga av kvaliteten for den er ikke verdens beste. Dog er den mer enn god nok hvis du ikke velger de få utgavene som "alle" har hørt om. Det er bare et fåtall utgaver og spesielle årganger som kan være trøbblete! Slike problemer har de fleste bilmerker og de som kjenner merket vet hvem som ikke duger og hvem som funker.
Signatur
   #60
 543     Asker     0
Jeg vil mao sett på en Jeep alle Grand Cherokee. Aller helst den med 4,7 bensin da den er fryktelig morsom å kjøre. Dog i ditt tilfelle så hadde jeg kanskje valgt 270 dieselen. Den fungerer bra. Og de har ramlet nedover i pris og starter vel på en 220' og oppover. Har du litt mer penger, så er 3.0 CRD en flott motor!

Jeep GC på Finn.no
Signatur
   #61
 3,706     Ringerike     0
Når det gjelder 807/C8 så pass på at svinghjulet er fikset, ellers noe el-feil. Går godt og rimelig i forhold til størrelse. Kjøp C8 versjonen den er rimeligere og du slipper "merce" tillegget på alt av kostnader......Wink
Signatur
   #62
 10,486     Akershus     0

Pajero er bare en stylet terrengbil. Skal du ha suv, så kjøp noe sånt


Jeg er overhodet ikke glad i riskokere, men elsker amerikanere. Dog så er det vel hevet over enhver tvil at terreng egenskapene til Pajen knuser den tyskerbrakka langt ned i støvlene når grusveien slutter! Men som en daglig bruksbil, så er sikkert stjernegrisen en mer komfortabel bil en Pajeroen....

GLn er en stor SUV, den er ikke ment å være noen terrengbil. Pajeroen er slettes ikke så ille, og det har heldigvis skjedd mye siden patrol og pajero for alvor kom på 80-tallet. Med Patrol stoppet det vel litt opp da den nye modellen kom i '98, mens pajero har det skjedd mer med.
Uansett så har den GLn kjøreegenskaper som jeg knapt tror på selv etter å ha kjørt den. Jeg kjørte ikke selv, men satt på med en småchippet GL320 CDI 4matic rundt vålerbanen i fjor, og det var helt hinsides hvordan den kjørte. Den tok raskere runder enn jeg greide i en senket 188 hk 300E med manuelt gir. Det krenget vesentlig mindre også. Det var helt latterlig hvordan det digre beistet tok svingene.



Kvaliteten på bil har jeg aldri brydd meg mest om. Det som betyr noe for meg er følelsen jeg får når jeg setter meg inn og kjører den. Det må være gøy og morsomt. Den følelsen har jeg aldri hatt bak rattet på en riskoker, dog heller ikke i en stjernegris, men jeg har aldri kjørt en merce av den sortsligere arten. M3 og M5 har jeg kjørt og de gir et behagelig glis om munnen i dagevis etter turen. samme med Porsche, Caterham super seven, Subaru Impreza WRC osv osv.


Nå er vel strengt tatt Impreza en riskoker? Poenget er vel uansett at noen biler er lagt for å få frem smilet, mens andre bare er lagt for å få en frem.
Selv etter 8 år og 240.000 km med mercen min, koser jeg meg bak rattet, vel vitende om at det er en tvers gjennom gjennomtenkt bil, ikke bare noe greier som er kastet sammen for å kunne selges billig.

Signatur