2,064
64
0
(bil:) Spyling av motorrom - lurt?
5,111
Sørnorge
0
Hadde bilen inne til skift av olje og filter i går. Da hadde de glemt å skru til til oljefilteret, så mekkanikerns kjøretur ut av verkstedhallen og rundt bygget til parkeringsplassen medførte at det meste av motorrommet ble innsatt med olje. De tok da bilen tilbake og spylte motorrommet med en hageslange. Er det en akseptabel løsning?
Det eneste problemet jeg har oppdaget er at det stinker olje av lufta som blåses inn i kupeen. Men er dette bra for elektronikk og annet som har blitt spylt med olje og vann? Bør jeg foreta meg noe i etterkant av dette?
Det er en 2004 primera p12 diesel.
Det eneste problemet jeg har oppdaget er at det stinker olje av lufta som blåses inn i kupeen. Men er dette bra for elektronikk og annet som har blitt spylt med olje og vann? Bør jeg foreta meg noe i etterkant av dette?
Det er en 2004 primera p12 diesel.
Glemte selv å sette på påfyllingslokket for olje en gang, kom ca 8 mil før oljenivået var for lavt. "Søl" var vel stikkordet etterpå.
Min erfaring med motorvask er forøvrig at det går bra. Du trenger ikke nispyle rett på dynamo eller sikringsblokka, men det meste i motoren blir sauset i vann når du ligger i 100 på veien i regnvær-
spyle lett over gjerne med varmt vann, ha så på fettløser og motorvask som du lar stå å virke litt før du spyler av ( bruk gjerne munnstykke så du får litt trykk.)
Tips jeg fikk for noen år siden va å sørge for at motoren er halvvarm.
det vil si kanskje vente 15 minutter etter du har kjørt, for da er olje å skitt varmt og mykt, samt at noe av vannet som blir liggende på teite plasser damper bort litt fortere.
når det gjelder olje lukt, så krev at de bytter filterene dine.
Lukta vil være der til du har vasket uansett, men skader jo ikke :)
Om lukta blir vedvarende, får du kjøpt "motor Parfyme" som fjerner det
For noen suppegjøker. Dette er grunnen til at jeg bytter olje og filtre selv. De setter udugelige folk til "enkle" ting og hva skjer?
Overstrammer hjulmuttere/drar av bolten, ødelegger gjenger i bunnpannen, suger opp oljen fra bunnpannen isteden for la dritten (bunnfallet) renne skikkelig ut, bruker billig motoroljer og fakturerer den dyreste.........akk listen er lang.
Men!
Oljesprut i motorrommet hadde jeg brydd meg minst.
Langt verre at motoren har kjørt uten skikkelig oljetrykk.
Du har kanskje fått noen skikkelige skader på lagrene, ripet opp. Skal være glad for at motoren din ikke har skjært seg fullstendig. Motoren trenger oljetrykk for å presse opp roterende deler fra anleggsflatene.
Ang. vask av motorrommet så er det som oftest harmløst, men man skal ikke spyle direkte på koblinger og andre følsomme elektrodeler.
Hadde de gjort dette på bilen min, så måtte politiet komme for å roe meg ned. Herregud for ei suppa........
Det minste de nå kan gjøre er å rense motorrommet slik at du ikke må puste inn skadelig oljedamp. Den er dessverre sterkt kreftframkallende.
(Med mindre at oljen har fossa ut, ei oljepumpe har bra kappasitet når det kjem til volum, så ei lita lekasje har minimalt å seie for oljetrykket).
När dette er gjort pä verksted er jeg rimelig sikker pä at de ikke har kjört motoren lenge uten oljetrykk sä tror ikke du har mye ä frykte, som Aktiv sier, en liten lekasje er ikke verdens undergang, det skaper mest söl.
Nå skal det vel understrekes at selv om det skal mye til for at oljelampa lyser så mister man endel smøreeffekt ved lav oljestand på motorer med sprutsmøring av sylinderveggen. Om det har noe å si for en kort tur er noe helt annet.
Det jeg er mer bekymret for er hva olje og vann kan ha gjort av andre skader. Det har spruta godt når selv panseret var oljete på undersiden. Jeg tolker innspillene som har kommet til at det er filteret for luft til kupeen som antagelig bør byttes, men ellers er det ikke stort å bry seg om.
Klart det, men dei fleste motorar med trykksmøring har en dyse som er plassert under sylinderen som sprutar olje opp på sylinderveggane og stempet (denne er med på å kjøle stempelet og er forsynt med olje frå oljepumpa)
Bare til info, har ingen ting med oljesøle ditt å gjøre siden det var så løst at du fortsatt kunne stramme det, men oljefilter skal kun strammes til for hånd, man skal ikke bruke verktøy for å stramme til oljefilteret.
Dette er helt rett!
Oljepumpen suger fra bunnpannen og presser oljen inn ytre del av oljefilteret.
Oljen kommer så ut fra sentrum av oljefilteret og skal her distribueres ut i motoren.
Hvis oljefilteret ikke er skrudd til skikkelig, så vil oljepumpen presse oljen ut ved pakningen til oljefilteret og du er i fare for å miste oljetrykket totalt, siden det er ganske mye motstand ved å presse oljen rundt motorens deler. Det er derfor det har sprutet så j...
Ergo: Oljepumpen tømmer bunnpannen og motoren har ikke nok oljetrykk til å løfte akslinger fra lagrene.
Hvordan ville du reagert hvis dette skjedde på din bil? Smile & le?
Kommer nok til å lukte olje av denne bilen i LANG tid. Hvis motorrommet er sprayet med olje og motorvask (whitespirit), så vil det fordame og siden innsuget til kupeluft ligger ved bunnen av ruten så vil TS kunne nyte herlig kreftframkallende luft i tiden framover.
Elendige amatører, rett og slett ;D
Bruk av ordet "skal" er voldsomt ;D
(I mine Honda manualer, som forklarer alt så enkelt at selv bestemor kan bytte ventilseter, er det tydelig bilde av verktøy under montering av oljefilter, men dog...)
Synes du jeg bør kreve at verkstedet gjør noe med saken? I tilfelle, hva er rimelig å kreve?
I følge flyfoto kjørte dem bilen 400m, og hvor mye de evt kjørte på tomgang inne i verkstedhallen er ukjent.
Alle kan gjøre feil, men denne feilen her får større konsekvenser enn bare søl. Å bytte olje og filter er ingen kunst, men det krever to helt elementære enkle ting når oljen er ute. Å sjekke at tappeskruen er montert igjen, og da helst med ny pakning (her føler jeg mange jukser på 2kr, og det ender med at olja drypper ut litt etter litt). Og ikke minst skru på filter skikkelig, og da med litt olje på selve pakningen før montering (med mindre vi snakker om et innsatsfilter). Hvordan klarte han å delmontere det, dvs bare sette det inntil. Selv temmelig lett tilskruing har jeg erfaring med er nok for å få det tett (som regel en tykk gummipakning).
Som sagt, dette er ikke bare snakk om en liten lekasje. Dette er hovedpulsåren for olja, og all olja vil passere gjennom her. Det meste er avhengig av skikkelig trykk, og uten det så får det konsekvenser. Kanskje ikke på kort sikt, men motor kan ha fått interne skader/riper som vil øke slitasjen ekstra.
Den andre ulempen er et tilgriset motorrom. Avspylning føler jeg ikke er nok. Det blir bare en fastbrent hinne du vil slite med lenge. I det minste hadde jeg krevd å få dekket en real motorvask som fjerner dette. Samt filterbytte.
Alle kan som sagt drite seg ut, fagfolk eller ikke, men så lenge de krever betalt for dette får de ta konsekvensene når de bommer såpass på relativt enkle oppgaver.
Det er ikke lett å si hvilke rettigheter man har som forbruker når et verksted ramponerer bilen din. Det var en sak her i byen for 10+ år siden, hvor en av lærlingene hos et VW merkeverksted skulle ut å teste en snedden bil. Det endte som det måtte, med relativt store materielle skader. Mener å huske at kunden ble avspist med reparasjon av skadene, til tross for at bilen var "helt ny." En eventuell verdiforringelse som følge av dette måtte kunden selv ta. Så hva som er "rettspraksis" på området nå til dags er ikke godt å si, kanskje forbrukerrådet kan gi deg noen gratis råd?
Jeg hadde blitt ganske forbannet hvis noen hadde gjort dette med min bil. Greit nok at motor ikke har skjært seg fullstendig, men stempelringer, lagre og annet snacks kan ha tatt litt skade - i prinsipp slitasjeskade provosert frem ved manglende olje. Forenklet sagt kan denne fadesen ha kostet motoren det ekvivalente av 100.000 km driftstid.
Det beste hadde vært om en uavhengig instans kunne sjekket dette for deg, men det betyr å rive motoren for å undersøke og det koster. Hør med forsikringsselskapet. Kanskje de har råd. Sjekk også oljen ofte og se etter økt oljeforbruk (stempelringene tatt skade). Er du medlem av NAF e.l. så kanskje de kan hjelpe.
Hondaen et al: Tror dere det er noen vits i å forsøke å tappe den nye oljen på motoren for å se etter spon/støv etter en evt. skade? Gitt at verkstedet ikke byttet oljen nok engang for å maskere feilen.
Det var eit Toyota verksted, dei gjorde det vel for å oppretthalde sitt gode rykte.
På min bil er faktisk dette foreskrevet fremgangsmåte fra produsenten. Man kan bruke peilepinnen som "sugerør". Det er en liten grop der pinnen går ned, så evt. slam vil samle seg der. Nå spesifiserer også produsenten at det skal brukes helsyntetisk olje, som tar opp grumset i seg i stedet for å legge det igjen rundtomkring i motoren.
En tur rundt verkstedet med halvløst filter er neppe nok til å gjøre noen skade.
Overreagerer en smule, kanskje?
Jeg ville bedt verkstedet rydde opp, dvs. vaske skikkelig av motoren, og sørge for at det ikke lukter olje noe sted.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Eg har sikkert meir utdanning og erfaring på dette området er deg, men du har vel alltid rett!
Eg har faktisk målt oljetrykket ved slike lekasjer, og det var fortsatt laangt over minimumsgrensa.
Bilen passerte 375000km i dag, så det kan jo bli kranglete å få frem at et kommende oljeforbruk skyldes verkstedet.
Forøvrig lukta det ikke olje i kupeen i dag.
Kjør som vanlig og sov godt om natta.
Å peile olje regelmessig er ingen uvane uansett.
Dette syns jeg har blitt ganske tabloid.
Men en skikkelig motorvask syns jeg de bør spandere på deg.
Dette er vel trykket rett ut av pumpa? Det blir jo ikke noe større trykk på vitale deler når olja fosser ut før det kommer inn i filteret.
Man kan vel sjekke oljen for spon, men det vil kanskje være vanskelig å se med blotte øyne iallefall. Å få et konkret svar på om det har oppstått skader nå må man demontere motoren helt for å finne ut. Dessuten vet man jo aldri helt tilstanden før heller.
Skal like ä se den som er villig til ä si at, joda her har nok motoren kanskje tatt skade av lekasjen og verkstedet skal betale for ekstra slitasje..
Blir bare tull i det hele tatt ä diskutere.
1. Vet ikke hvor lenge motoren til TS faktisk har kjørt.
2. Vet ikke omfanget av lekkasjen.
Tabloid kan man si, men en ting er du sikkert enig i, motoren vil ikke godt av dette, så kan graden av alvorlighet og synsing av omfanget diskuteres i det uendelige.
Jeg hadde ikke funnet meg i dette, men det gjør sikkert andre. Gjør som dere vil ;)
Derimot lekker servopumpa litt - ca 0,5 dl pr 100 lukeparkeringer = etterfylling månedlig mens jeg bodde i Oslo, og årlig når jeg ikke bor i Oslo.
PÅ dei fleste motorar er oljetrykksbrytar og/eller manometer montert etter filteret, dette for at man skal ha kontroll om filteret er tett og by-pass ventilen er blokkert, dersom ikkje detter halve vitsen med dette "kontrollorganet" vekk.
Større motorar måler endatil trykkfallet over filteret for å gi alarm i god tid før det er fare for tilstopping.
(men alt dette veit selvfølgeligvis alle dei proffe synsarane i denne tråden, fin poppcorntråd)
Og hva ville du gjort, og hvordan i all verden skulle du bedt om kompensasjon pä en bil som har gätt 375.000km?
Du kan önske hva du vil og kan gjerne tro pä nissen, men her ville selv ikke du kommet noen vei!
Nettopp at motor har "rotert" 375.000km gjorde vell sitt til at motor ikke tok skade av det her. Om det var de første 400 meter for motor derimot, så kunne man sett et annet resultat om det var så at oljetrykket var lavt. (Men null var det neppe).
Er man redd for slikt, tilsett MoS2 til motoroljen en gang i blandt.
+1
Nå sitter jeg med følelsen av at verkstedet har gått inn for å ødelegge motoren! Kan man si noe slikt som at det er mulighet for at skadene verkstedet har påført bilen har redusert dens levetid med 100.000km, av en forventet levetid på 600.000km, og dermed fremme erstattningskrav på en sjettedel av nybilprisen?
Finnes det noe lovverk som fastsetter erstattning ved skader påført av bilverksted?
Det som også er spennende er at på søndag må jeg ha bilen, på en ukestur. Det er vel ikke bare-bare å tappe ut litt olje for å komme seg til normalstand? Det blir vel alt ut, ny pakning og ny olje inn, og ny pakning er vel ikke av det enkleste å få tak i når det er helg?
En Nissan P12 har vel forventet levetid på 200.000km :D
Neida, men dette er noe som er helt umulig å forutsi, det er ingen som kan si at dette har forringet motoren med sikkerhet. Så lenge den ikke har havarert så kan man ikke kreve noe som helst. Det eneste du kan forvente er at verkstedet tapper av den mengden som er for mye og vasker motoren skikkelig.
Du klarer sannsynligvis å tappe av litt fra bunnpluggen bare du ikke mister den ned i det den løsner.
Pakningen er det "ingen" som bytter uansett ,så der har du ingenting å frykte, du får bytte den neste gang du får oljen skiftet.
Om du til nå ikke har havarert, så går det fint det her med for mye olje.
Ja, man skulle tro det. Det er jo en renault-motor som sitter i haugevis av bilmodeller. Da jeg bytta kam (på 350k) fikk jeg høre at det til nå bare var solgt 6 kamakslinger til den motoren i hele skandinavia. Det kan jo tyde på at dens brødre ikke holder like lenge. Så er den da også pent kjørt. Sjelden med tung last eller henger, sjelden på turer som er kortere enn 3 mil, og bytta olje ca hver 10.000km.
Hvilke skader kan oppstå av for mye olje?
Fordi for mye olje burde gitt havari i løpet av den første timen?
(Har kjørt ca 30 mil denne uka)
Har du ikke registrert varmgang, redusert trekkraft, ujevn trekkraft, oljelekkasje (Ny?), nye lyder, blårøyk, uvanlig tomgang sammen med bruken du beskriver, lange jevne kjøreturer uten overdreven last, så overlever din japsemotor uten problemer.
Men selvfølgelig, peilepinnens skala bør man etterleve, men at en bilmotor tar skade av for mye olje uten at man opplever noe "nytt" i opptreden fra motor er i mitt hode en umulighet. Spesielt en japsemotor som har gått såpass som din.
Med det sagt, det er din bil og ditt valg.
Mente det ikke så veldig seriøst, den motoren sitter vel i gammle Volvo V40 også. Rimelig driftsikker sak.
For mye olje kan skade stempler,veiv toppakning osv. Det er ikke bra i det hele tatt.
Men det skal normalt mer enn 0.5L til før motoren tar skade, men hvor mye er forskjellig fra motor til motor. ser VW nærmest utelukkende fyller på mer olje enn max, men så har mange VAG motorer et voldsomt oljeforbruk. Vanlig sier verkstedet..
Hva har det seg av VAG motorer bruker så mye olje egentlig? Min nylig avdøde SAAB (snufs) rundet 200kkm for en stund siden og brukte ikke en dråpe mellom oljeskift. Iallefall så lite at jeg ikke trengte å etterfylle mellom skift.
Hadde en Ford der ventil stamme tettningene løsnet. Den brukte olje og hadde tåkeeffekt.
Jeg har selv en VW 1.9TD som så og si ikke bruker olje og den har rundet 355.000km siden '93.
Så det er ikke bare Opel og Subaru.
Men er det slik at pakninger som får overbelastning pga for mye olje ryker med en gang, eller sprekker de litt etterhvert?
Trekkkraften har økt. Det er ikke uvanlig da jeg bruker en tynnere olje om vinteren, som ser ut til å gjøre at turboen får fart på et litt lavere turtall enn med sommeroljen.
Jeg har aldri sett noe oljeforbruk. Den har vært fylt til like under max-merket, og der har den også vært ved oljeskift 10.000km senere. Men det er flekker som tyder på at det kommer noe ut - det ser vått ut, men kjennes ikke vått.
Servo'n derimot lekker litt ved mye rattbruk (=lukeparkering)
Helt enig i at dette er formykkje, men tru det eller ei, akseptabelt oljeforbruk er intill 1 liter/1000 kilometer.
Dette er en bransjenorm, som du også lærer når du går skule.
I mitt hode er det helt ugørt at du på en moderne bil skal etterfylle 6-8 dl olje når du fyller drivstoff.
Er det så mye olje at det vil skape fare for feil på motor vil jeg tro at om du åpnet oljepåfyllinglokket med motor i gang, så kommer det ut en stor oljetåke fra all oljen som veiv eventuelt pisker opp. MEn har du det, så vil den tåken etter hvert avta i og med at veivhusventilasjonen som går til innsuget leder oljetåken dit og etter hvert har du "kjørt opp" all oljen som er for mye. Kjør tenker jeg, 5mm overfylling er det nok millioner av biler som har opplevdt, og de ruller fortsatt uten probelmer eller varige men. ;)
Enig, og en en uheldig så nivå en gang i løpet av 300000km er få mm over maks, kjør.
Det er min mening også, men verkstedene sier det er normalt..
Og flere VAG motorer har dette syndromet.
Som aktiv sier, det er en bransjenorm..
Hver gang stempel går opp/ned, så blir en (nødvendig) oljehinne brent av og kommer ut med eksosen.
Blir bilen brukt mye til småkjøring, så kan det bli akkumulert bensin i oljen. Denne bensinen vil fordampe ved langkjøring. Er jo typisk tabloide avisoppslag hver sommer om nordmenn som får motorhavari i tyskland. Oljepeilepinnen viser korrekt nivå, men er bensin+olje. Når så motoren blir skikkelig kjørt på motorvei, vil bensinen fordampe og man får en sur overraskelse.
Hondamotorer liker seg på høye turtall og da er oljeforbruket tilsvarene. Så lenge eksosen ikke lukter surt og det ikke er mulig å se blå eksos ved heftige gasspådrag, så bryr det meg ingenting å etterfylle litt olje ved behov. Men ett sted går jo grensen.
Folk som bastant sier "motoren bruker ikke olje" eller "fri for rust", gjerne på litt eldre biler, er det grunn til å bli skeptisk til......
På biler uten turbo går dette, selv om jeg personlig ville byttet oftere.
På biler med turbo derimot, vil sløvhet rundt oljeskift medføre at man lett får turbohavari. Ny turbo = kostbart.
Med alle de nye bilene med dieselturbomotor, så spår jeg innslag turboproblemer vil få folk til å steile i framtiden, da de innser at turboen må byttes etter 120k km. Og ikke minst, partikkelfilter........ Blir penger av denslags ;D
Nei, men er det lite olje vert sotkonsentrasjonen høgre pr volumenhet, + at oljetemperaturen vil verte ørliten grann høgre, så skal man krangle på dette vil det ha en marginal innvirkning.
Antakelig ikke, men det genereres en del drit som oljen skal ta opp, og jo mindre olje som er der, jo mer bedriten blir den av samme mengde drit :-)
Bilen min får mobil1 fullsyntetisk olje (ca.) hver 10.000 km, slik den skal. Jeg åpnet den ved 401.000 km pga. sprekk i toppen. Da var fortsatt honeripene i sylinderveggene like fine, og det var INGEN antydning til slitasje på kammen. Om oljeskiftintervallene hadde vært strukket en god del, og det hadde vært brukt billigere olje, tror jeg neppe det hadde gjort noen som helst forskjell. Min hadde gått 286' da jeg kjøpte, og 552' nå. Den har alltid brukt ca. 1 liter pr. 10.000 km. Det er også ca. 1 liter mellom max og min (av totalt 8 liter som går på ved skift), og ei lampe som begynner å lyse når det går mot minimum. Dvs. at lampa faktisk lyser rimelig nøyaktig når det er på tide med oljeskift. Ikke ille på en 92-modell
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis det blir en vane: ja. (Ref: Aktiv's svar.)
En ting du kanskje ikke er klar over er at ved aktiv (unnskyld) kjøring så kan oljetrykket falle kortvarig i svingene. På en bil jeg hadde så hendte dette i høyresvinger under høy hastighet. Pickupen satt i høyre side av den tverplasserte motoren. Oljelampa lyste ikke da det fortsatt var over innslagsgrensen for denne. Men oljetrykksmåleren datt langt under reguleringstrykket. Dette er neppe relevant for en eldre dieseldrevet familiebil, men som svar til deg Hans9001.
En mer relevant betrakting er at oljemengden også skal la oljen få ro til å kvitte seg med luft som piskes inn i den før den suges opp igjen.
Vel det var slik jeg merket det. Oljetrykket forsvant da jeg kjørte fort i en rundkjøring, noe jeg ikke pleier.
Det er egentlig litt flaut da en del av jobben min er å peile og skifte olje...