8 215    114    9  

Bakkestarthjelp - båtslipp

 5 111     Sørnorge     0
Jeg føler ubehag hver gang jeg tar båten opp på tilhenger. (Og jeg tar med båten rundt til forskjellige områder med bil.) Den stakkars bilen har manuelt gir. På de bratteste slippene er det 3000rpm og sluring på clutchen i 10 sekunder for å komme opp fra vannet. Jeg har lyst til å finne på noe for å redusere slitasjen. Noen som har ideer å komme med?

Noen ideer:
1: Strikk
Før man rygger ned slippen fester man elastisk slepetau fra tilhenger til en eller annen fortøyningsmulighet på begge sider. Når man rygger ned strammes strikken i slepetauene. Når man skal opp igjen bidrar strikken for å komme igang.
Utfordringer: Man er avhengig av fortøyningsmulighet på passende sted. Man må også beregne lengden av strikken i utstrakt lengde før man kjører ned - ellers må man opp igjen og endre lengden. Og skulle strikken eller et festepunkt ryke, er faren for skader stor.

2: Elmotor på tilhenger
Slike motorer som er tiltenkt campingvogn. Da kan tilhengeren kjøre opp selv (hvis motorene er sterke nok). Denne løsningen har fordeler i andre tilfeller hvor henger skal manøvreres også.
Utfordringer: Dyrt i innkjøp. Tåler de saltvann (som hjulene drar med seg opp)?
Bilen må være tilkoblet henger når båten trekkes opp på henger for ikke å tippe. Hvordan kobler man fra bilen uten risiko for at båt og henger ruller ned eller tipper bakover? (Båt på henger har så høyt tyngdepunkt at draget ikke skal løftes mye på en bratt slipp før tyngdepunktet kommer bak akslingen.)

3: Kjøreramper
I enkleste versjon er dette halvmåne-vedkubber som legges bak hjulene. Man kjører da litt opp på kubbene når man kjører ned på slippen, slik at man får noen cm med helling rette veien når man skal opp igjen. En videreutvikling må jo være noe tilsvarende slike bukker man kan kjøre bilen opp på, hvor toppflaten ikke er parallell med underlaget. Hvis man har noe slikt både på bil og henger slipper man helt bakkestarten, samtidig som man får løftet nederste del av hengeren ut på litt dypere vann (som er en fordel der det er grunt). Ved å binde dem fast i bil og tilhenger slik at de som ligger i vann ikke forsvinner, og de som ligger under bil ikke blir liggende i veien for neste aksling.
Utfordringer: Hvordan lager man en slik innretning som er solid nok, ikke sklir, og ikke tar veldig mye plass under transport? Hvordan plasseres innretningen bak tilhengeren, på rett sted, uten å skli, og uten at man blir våt på beina? Har man en slik under bilens drivhjul, er faren stor for at den vil skyte avgårde når man begynner på bakken. Har man en slik under hjulparet med parkeringsbrems er man prisgitt at den har godt grep. Og når man har forhjulsdrift og parkeringsbrems bak....

Noen som har andre ideer eller synspunkter på de nevnte ideene?

   #1
 1 806     Trondheim     0
Hva med å bytte bil.. ellers så er det nok av båtplasser i tønsberg?
HSt
   #2
 30 141     Lillestrøm kommune     0
Bytter bil eller velger en slipp som har slakere stigning. F.eks. strikk utgaven fungerer greit med lego biler i virkeligheten blir det litt puslete.
   #3
 21 852     Akershus     1
Enkelte feltvogner har montert winch i nesa.
Hva med en flyttbar winch montert på en "krakk" og forankret i tilhengerfestet? Alternativt en manuell "nikketalje", men da får du endel wire å rydde.

En kraftig håndwinch ala båthenger montert på "krakk"?
Signatur
   #4
 317     0
En elektrisk vinsj til å trekke tilhengeren opp det bratteste partiet før du kobler den på bilen kunne muligens være et alternativ? Problemet er dog at du da må ha en motvekt foran på hengeren samt at også vinsjen må forankres et sted...

Tror nok det greieste er å bytte bil (til 4x4) eller en mindre og lettere båt?
   #5
 798     Stavanger     0
Enkelt.. Sett på håndbrekket og gi gass til du kjenner bilen "dupper" så løser du ut brekket så beveger bilen seg i rett retning Smile
Signatur
   #6
 5 990     Finnmark     1
Bytt til bil med 4wd og gjerne lavgirserie også......
Signatur
   #7
 474     Sarpsborg     0
Dette har vel ingen sammenhenh med 2wd/4wd, men med at clutch er underdimensjonert. (Jeg vil gjette på at bilen din er laget av vag, eller toyota)
Du kan jo vurdere å kjøpe deg en egen tilhengerbil, om det ikke er aktuelt å bytte ut den du kjører med nå. Du får mye brukbart for 15-20 penger.

HSt
   #8
 30 141     Lillestrøm kommune     0
Det har mye å si hva gir utvekslingen er på 1. gir mange biler har overaskende høyt giret 1. gir. Og uavhengig av underdimensjonert clutch eller ikke så hjelper 4wd ved at det er ofte ikke mer friksjon enn nødvendig så starten blir ofte snillere. Men kanskje må en ha 4WD lock e.l. siden det er Subaru jeg har erfaring fra.
   #9
 5 990     Finnmark     0
Dette har vel ingen sammenhenh med 2wd/4wd, men med at clutch er underdimensjonert. (Jeg vil gjette på at bilen din er laget av vag, eller toyota)
Du kan jo vurdere å kjøpe deg en egen tilhengerbil, om det ikke er aktuelt å bytte ut den du kjører med nå. Du får mye brukbart for 15-20 penger.

Selvsagt har det sammenheng med om man har 2wd/4wd........
Hjelper alltid med flest mulig drivhjul, når man skal ta løs i bakke (og som regel 4wd som har lavgirserie)
Lavgirserie  er fornuftig å ha om man trekker henger/ vogn Smile
Signatur
   #10
 474     Sarpsborg     0
På hvilken måte hjelper det med flere drivhjul når clutchen ikke evner å overføre tilstrekkelig med dreimoment?
Lavgir begrenser valg av bil ganske voldsomt, og er vel ikke noe man ha for å trekke en henger på båtrampe 4-5 ganger i året.
Jeg vil påstå at:
Tilstrekkelig sterk motor, med tilstrekkelig dimensjonert clutch, (evnt. "ordentlig" automatgir) gjør samme nytten for TS.