2,060
7
0
Batterilader bil. Hvordan lese av dette amperemeteret?
752
0
Kjøpte en Biltema lader og ser at det er to skalaer på amperemeteret. Aritmetisk og effektiv.
Er det noen som har en rask forklaring på hvordan man tolker begge skalaene og forholdet mellom de?
Har søkt en del på google, men er ingen enkle svar på dette.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702
Er det noen som har en rask forklaring på hvordan man tolker begge skalaene og forholdet mellom de?
Har søkt en del på google, men er ingen enkle svar på dette.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702
Edit : litt rart med Max 8A og skala som går lengre så er litt usikker på svarer mitt
I think those are French abbreviations. I believe "moy/arit" is an abbreviation of "moyenne arithmétique," meaning "arithmetic mean," or average.
"moy" or "moyenne" most likely refers to "average" and "eff" or "effusion" is most likely put here to signify "burst"... as in some sort of vehicle jump mode.
(idea stolen from my dinky battery charger at home that has 10A continuous and 30A "burst" capability for helping to jump a car)
Utklippet over fant jeg og på et av forumene på internett. Det forteller ikke direkte "hva" jeg skal lese av skalaen.
Får ta et tangamperemeter og måle hva denne leverer og prøve å få et forhold til amperemeteret.
Aritmetisk middel av første halvperiode av en sinus er 2/pi=0,64
Effektivverdien er 0,707
Slik sett skal øvre skala vise et mindre tall enn nedre, men tallene går ikke opp og strømmen er en likestrøm (tror vi).
Gamle batteriladere var kun en likeretter og en reostat til å stille inn ladestrømmen. Denne er nok noe mer sofistikert, men med instrument fra tidlig i forrige år hundre? Inndelingen er også pussig. Grei på arith siden, men noe rot på rms-siden. Burde ikke være så vrient å marker litt mer leselig.
En finner litt lett stoff her: http://www.learnabout-electronics.org/ac_theory/ac_waves02.php