1,904
41
1
Bil: additiver/mirakelmidler o.l
725
Lier
0
Står nå og venter på at Torshov skal åpne så jeg får kjøpt qmi motorbehandling. Jeg har tidligere hatt stor suksess med qmi sin innvendige motorvask. Hadde en MB 190E med ventiltikk de første 5 sek etter oppstart. Qmi motorvasken i kombinasjon med ny olje fikset dette lett som en lek. Nå skal 325'n få en runde med både vask og behandling samt castrol olje.
Jeg har også hatt suksess med stp sin radiator tetting på en Audi.
Har dere noen historier å dele? Erfaringer, positive/negative?
Tror du slike tilsetninger har noe for seg?
Jeg har også hatt suksess med stp sin radiator tetting på en Audi.
Har dere noen historier å dele? Erfaringer, positive/negative?
Tror du slike tilsetninger har noe for seg?
Signatur
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har googla og lest utallige tråder hvor folk mener det ene og det andre. Mye er nok lureri men f.eks en del av produktene har jeg trua på.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Det er då fint å kunne sei at det er for å forebygge motorproblem.
Men for alldel, mange av desse produkta har av og til noko for seg, det er helt sikkert.
Har sjølv drivet bilverksted og har mykje erfaring med dette.
Jeg har brukt Diesel system cleaner fra http://lutken.no/produkter/ og etter 3 behandlinger så forvant melding om at partillefilteret måtte skfites. Biden det er snakk om er en 2009 730 d som har gått 180.000.
Jeg har ingen tilknytning til firmaet.
Det er et kjent problem med disse motorene i samband med VAG sine lange oljeskift-intervall. Jeg ble advart mot å bruke en del andre rensemidler for de kunne løsne for mye avleiringer for fort og dermed være med å tette oljesilen igjen.
Med AutoRX skulle visstnok møkk og dritt bli vasket av og bli blandet med oljen over lengre tid, noe som er mer skånsomt for motoren.
Det er ikke tvil om at " noe" skjedde etter 50-100km kjøring med AutoRX i oljen, for motoren hadde aldri gått så stille og pent som den gjorde da.
http://www.arxco.no/2/
Det er fryktelig mye rykter, "har hørt", "noen sier" og annet. Tror ikke jeg har sett noen bilprodusenter anbefale noe lurium så jeg er skeptisk. Vet jo om folk som har hatt god nytte av ymse stoff i diesel, spesielt VAG og tette partikkelfilter, EGR-ventiler og wastegater.
Men i tilfelle hans innlegg var myntet mot mitt innlegg ang AutoRx så vil jeg bare oppklare et par ting.
AutoRx bukes IKKE som et vanlig aditiv for å forlenge oljens levetid. Det er en renseprosess som man utfører en gang på den måten at man skifter olje og filter, fyller på en flaske AutoRX og kjører 3000km for så å skifte olje igjen. Deretter kjører man 3000km før man skifter olje enda en gang. Dette for å få ut mest mulig av urenhetene. Om nødvendig kan prosessen da gjentas. Men man skal alltid kjøre minst 3000km uten additiv i mellom. Den skal forøvrig ikke benyttes sammen med helsyntetisk olje.
VAG har faktisk et eget rensemiddel / additiv som de benytter ved nevnte problemer med tett oljesil på 1,8T. Men de kjører en renseprosess som pumper oljen rundt i motoren og ut i et eksternt filter mens bilen og motoren står i ro på verkstedet.
Men hele problemet kommer jo fra "longlife" oljen. Så for meg er oljeskift intervallene halvert og problemet løst.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Mulig jeg er fryktelig konservativ og jeg vet om flere som blåser i å følge kravene til punkt og prikke, men jeg tror jo at motorprodusentene gir klassifiseringene av en grunn (annet enn å sette sine egne krav som f.eks. VAG som godt kan være en annen klassifisering).
Det er helt klart nyttig "lurium" som faktisk funker, men problemet er vel at det er vanskelig å vite hva som er bra og ikke. For ikke å snakke om alle kranglene om hvilken motorolje som er best.
Men ....... har man problemer med avleiringer i motoren, så er da første bud å i hvert fall sørge for at man bruker ... helsyntetisk olje. Det bør man strengt tatt alltid sørge for å gjøre. Kjører vag de latterlig lange serviceintervallene sine med noe annet enn helsynt?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvordan stiller det seg med garanti fra "luriumprodusenten" hvis man får motorhavari? Dette stoffet skal altså løse opp avleiringer og myke opp simringer etc. uten å forringe smøreegenskapene til oljen. Stoffet er tross alt laget for å rense trykkerimaskiner, ikke bilmotorer. Hvilke bilprodusenter går god for dette? Jeg tror jeg heller ville gått for hyppigere oljeskift.
Ha ha ha, nei noko på flaske kan ikkje fikse dette.
Det er kun god reklame som klarer å bevise folk slike ting,
slik som supervaskemiddel som man berre sprutar på og skyller vekk.
I så fall hadde vel ei toppakning vart livet ut.
Men en gåen toppakning er da ikke verden undergang. Hvorfor skiftet du den ikke bare?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Nå var det ikke min mening å drive propaganda eller reklame for verken AutoRX eller andre tilsetningsmidler. Men for de som faktisk ønsker/trenger å prøve så er det greit å oppklare evnt misforståelser.
Når man benytter AutoRX skal man IKKE benytte helsyntetisk olje. På vanlig sugemotorer er mineralolje anbefalt, mens på turbo motorer er delsyntetisk olje anbefalt. Og det er INGEN motor som tar skade eller kokser pga "feil" motorolje i løpet av 3000km.
Ei heller er det nevnt at man skal benytte en annen viskositet.
VAG oppgir selvfølgelig helsyntetisk "longlife" olje. Og når det er sagt så er det nettopp VAG sine spesifikasjoner som er hele problemet! De krever at denne spesielle oljen skal benyttes fordi serviceintervallene er på 30000km.
Nå har jeg levd lenge nok til å ha kjørt flere hundre tusen km FØR syntetisk olje var et krav, og et slikt problem med koksing har jeg ALDRI hatt før på noen bil. Men jeg har heller aldri kjørt 30000km mellom oljeskiftene.
Jeg har aldri brukt tilsetningsmidler før heller, men problemet på nevnte bil var koksing som tettet silen til oljepumpen som igjen førte til at oljepumpen sa takk for seg. Når så ny oljepumpe er montert må man jo noe gjøre for å bli kvitt dritten. Jeg ble anbefalt AutoRX - brukte AutoRX og har nå kjørt 50000km etterpå uten problemer. Jeg har ikke demontert motoren for å sjekke hvor godt dette fungerte, men uten tvil begynte motoren å gå langt penere (stillere) etter 7-8 mil med AutoRX.
Og nei jeg følger ikke VAG sine oljeskiftintervaller, men halverer de
Slik lurium, virker på små lekasjer ikke slike store, men når jeg søkte var det ingen i Norge som hadde stoffet, i USA var det flere å velge i.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
For folk som har levd litt og skrutt motorar mens andre har spilt dataspel, er dette berre sprøyt.
Ikkje fordi eg ikkje trur på produktet, men fordi eg har masse erfaringar med folk som har prævd slikt, men som har kommet til meg for å få reparere det på skikkeleg måte, då det har vist seg å være det einaste som har holdt.
Hvorfor skal man ikke benytte helsyntetisk olje? For min egen bil så måtte jeg da ha brukt en olje som ikke var anbefalt av produsent og det i en motor som er utsatt for koksing hvis man ikke er påpasselig. (T7 SAAB)
Du har ikke belegg for å si at en motor ikke tar skade av feil olje i 3000km. For det er nettopp feil olje hvis den ikke følger spesifikasjonene og disse er satt av en grunn. Hadde VAG eller noen andre kunne kjørt motorene sine på pissbillig 10W30 så hadde de nok gjort det, langt intervall eller ikke.
Ikke nødvendigvis relaterte problemer. En god syntetisk olje varer ikke bare lengre enn en mineralolje, den har bedre smøreegenskaper også. Det må ikke ha noe med at VAG er noen tullinger som setter 30.000km som intervall.
At du kjørte biler på mineralolje før er heller ikke relevant. Kompresjon, turtall, turbo, driftstoffforbruk og generelle nyvinninger har gjort en moderne motor til noe annet enn en gammel sliter. Klassifiseringer og viskositet er ikke veiledende, de er sertifiseringer og krav.
Det kan godt tenkes dette luriumet fungerer, jeg aner ikke. Jeg har også hørt folk si seg fornøyd med lignende produkter, og langt mer erfarne eksperter enn meg på området advare sterkt mot slike metoder. Det å skulle løse opp skit for så å sette det i sirkulasjon i motoren høres jo ikke ut som en knallgod ide. Denne skiten tynner jo også ut oljen og kjører du med mineralolje istedet for syntetisk så er oljefilmen ikke så slitesterk og oljen ofte er mer tyktflytende.
Nei, jeg tror jeg beholder skepsisen og heller napper ned bunnpanna hvis jeg mistenker sila og setter på ny toppakning hvis motoren drikker kjølevæske. Det kan kanskje funke med lurium, men det kan jo også gi mere problemer.
Tror det var "et snev" av ironi i innlegget til bernadiner....
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Andre syntetiske lurium har jeg holdt meg unna.
Derimot, siden midten av 80 tallet har jeg brukt molybdendisulfidtilsetning (MoS[sub]2[/sub]) på alt av motor og gir (Ikke automat). Fungerer.
Nå er det bare det at jeg tror det meste av motor og gir i dag fungerer ut tiltenkt levetid om det får riktig stell, dvs rett spesifikasjon på olje og bytteintervall som passer med klima/bruksmønster. Med det i bakhodet så kunne kanskje spart å brukt MoS[sub]2[/sub], men så er det det med trua da :-X
Brukte 157 som en engangsrens på 420'en når jeg kjøpte den. Den brune fæle filmen innvendig forsvant. Funket veldig greit. Har etterpå kun kjørt Mobil1 0-40, og filmen har ikke returnert. Fornøyd med resultatet, men jeg tør ikke bruke noe annet enn Tunap hvis jeg må til igjen med en annen bil.
http://www.tunap.no/produkter/auto/motorbehandling/7-tunap-157-innvendig-motorrens?format=pdf
JHH
Bilen har gått 388.000km med oljeskift hver 10.000.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Dette var høyst sannsynlig pga. ny olje. Dette har jeg erfart flere ganger, selv den verste ventiltikk kan noen ganger bli borte etter en helt vanlig oljeskift.
dvs tappe av gammel olje,
helle på diesel istedet for olje (kan blanda inn en 20-30% olje om man vil være sikker)
og la motoren gå på tomgang ikke ruse (diesel smører jo ikke allverden) i en 15min ish
så tappe av "olja" da ser man at den er ikke mye pen,
så heller man på 50/50 olje og diesel
15min på tomgang igjen
så tapperm an av den,
så tømmer man oljefilteret for olje, monterer det gamle igjen
heller på ny olje (billig type)
kjører noen hundrekm ish
så tapper man av olja og bytter filter og heller på ny bra olje,
det har fikset div småproblemer for meg før ivaffall :)
en diesel(turbo)bil med automat hadde jeg nok vært litt skeptisk til å bruke metoden på tilfelle den endrer opp med å gå på sin egen "olje" (med manuell har man alltids muligheten til å kvæle motoren)
Svaret er nei, jeg hadde byttet olje uten at det hjalp, ser at jeg formulerte meg dårlig. Men jeg byttet jo enda en gang etter qmi'en og flushinga kan jo selvfølgelig ha hjulpet.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Ja. Hydraulikkolje og ATF er noe av det som er best egnet. Den må renses grundig først, og så er det bare å hive på.
Ulempen er at de er litt mer seigtflytende i lave temperaturer, så du kan ikke bruke 100% om vinteren.
Kan fint kjøre på brukt motorolje også, bare den renses først.
Det med rensingen er viktig. Møkkete "drivstoff" vil gi avleiringer i tank og slanger, tette filter, og i verste fall tette dysene.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
En liter motorolje i tanken gir en roligere gange også.
Dog, er tetningene i pumpa dårlige, så viser det seg fort.
Motoren i denne er en gammel Opel-maskin som har en tendens til å sote noe jæ... i innsug og EGR. Den var nesten tett da jeg kjøpte den, og det ble en halvårlig service på innsug/EGR for å holde det noenlunde rent. Det meste av tiden vi hadde bilen brukte vi en drivstofftilsetning fra QMI, men og en periode på et halvt år jeg ikke gadd å fylle på dette stoffet. Forskjellen var betydelig i hvor mye sot det var i innsuget/EGR, og jeg kunne fint se forskjell på mengde sot som kom når vi ga flat pedal: Uten middelet så tåkela vi tydelig bak bilen, med så ble det en god del mindre, men fremdeles tydelig mye.
Uten at jeg skal påstå det ene eller andre så gikk iallfall denne motoren nydelig, og brukte mindre drivstoff enn det de fleste med denne motoren opplevde, til tross for at vi hadde mye småkjøring og automatgir.
Dette med RP-oljens renseegenskaper har jeg lagt merke til også på MC-ene her. Betydelig med drit i filteret etter kort tid etter overgang til RP-oljen, men så roer det seg. En interessant observasjon er at alle Honda MC-ene våre har sluttet/redusert kraftig klunkingen i girkassen når man legger inn 1.gir.
Har hatt 1 oljeanalyse på oljen på Vectra-en, som var godt innenfor normalen og kunne fint blitt brukt en stund til, da var oljen et knapt år gammel.
Aldri diesel!