1,904    41    1  

Bil: additiver/mirakelmidler o.l

 725     Lier     0
Står nå og venter på at Torshov skal åpne så jeg får kjøpt qmi motorbehandling. Jeg har tidligere hatt stor suksess med qmi sin innvendige motorvask. Hadde en MB 190E med ventiltikk de første 5 sek etter oppstart. Qmi motorvasken i kombinasjon med ny olje fikset dette lett som en lek. Nå skal 325'n få en runde med både vask og behandling samt castrol olje.

Jeg har også hatt suksess med stp sin radiator tetting på en Audi.

Har dere noen historier å dele? Erfaringer, positive/negative?
Tror du slike tilsetninger har noe for seg?
Signatur

   #1
 2,265     0
Vi har en 2007 avensis som hadde feilmelding på dieselpartikkelfiilter. Dette ble tatt på verksted, dekket av toyota, for ca 2 mnd siden. De brukte da 4 eller 5 forskjellige mirakelmidler fra qmi eller tilsvarende. Samt tvungen regenering av filter. Alt i alt virket det hvertfall. Deg viser hvertfall at noen på et originalt toyotaverksted mener det har noe for seg.
   #2
 10,486     Akershus     0
både QMI, Tunap, Omega og sikkert flere andre selger gode produkter for "sånt". Vi kjøpte ny, brukt bil i høst, og ved oljeskift nå kjørte jeg en runde Tunap innvendig motorrens sånn for sikkerhets skyld. Bilen har fullt servicehefte, og skal ha fått bra olje, men det så ut til å ha kommet løs en god del ræl, for olja så slettes ikke pen ut ved skifte.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 725     Lier     0
Har en kamerat som jobber på Nissan verksted, de tømmer alltid ei flaske med dyse/injection rens på tanken på service.

Jeg har googla og lest utallige tråder hvor folk mener det ene og det andre. Mye er nok lureri men f.eks en del av produktene har jeg trua på.
Signatur
   #5
 3,109     Norge     0
Mykje av grunnen til at merkeverksted (og andre) fyller på ei flaske med lurium er nettopp for meirsalg, på slike produkter har man mellom 50-100% avanse.
Det er då fint å kunne sei at det er for å forebygge motorproblem.

Men for alldel, mange av desse produkta har av og til noko for seg, det er helt sikkert.
Har sjølv drivet bilverksted og har mykje erfaring med dette.
   #6
 247     Cap Ferrat Cote d'azur     0

Vi har en 2007 avensis som hadde feilmelding på dieselpartikkelfiilter. Dette ble tatt på verksted, dekket av toyota, for ca 2 mnd siden. De brukte da 4 eller 5 forskjellige mirakelmidler fra qmi eller tilsvarende. Samt tvungen regenering av filter. Alt i alt virket det hvertfall. Deg viser hvertfall at noen på et originalt toyotaverksted mener det har noe for seg.


Jeg har brukt Diesel system cleaner fra http://lutken.no/produkter/ og etter 3 behandlinger så forvant melding om at partillefilteret måtte skfites. Biden det er snakk om er en 2009 730 d som har gått 180.000.

Jeg har ingen tilknytning til firmaet.
Signatur
   #7
 1,323     Østlandet     0
Jeg har benyttet Auto-RX på min Skoda Superb med 1,8 Turbo motor etter at oljepumpen måtte skiftes pga avleiringer i oljesilen.

Det er et kjent problem med disse motorene i samband med VAG sine lange oljeskift-intervall. Jeg ble advart mot å bruke en del andre rensemidler for de kunne løsne for mye avleiringer for fort og dermed være med å tette oljesilen igjen.

Med AutoRX skulle visstnok møkk og dritt bli vasket av og bli blandet med oljen over lengre tid, noe som er mer skånsomt for motoren.

Det er ikke tvil om at " noe" skjedde etter 50-100km kjøring med AutoRX i oljen, for motoren hadde aldri gått så stille og pent som den gjorde da.

http://www.arxco.no/2/

   #8
 3,042     Akershus     0
Generelt skal man være forsiktig med additiver i olje. En moderne motorolje kan allerede inneholde 25% additiver og når disse er oppbrukt så skal oljen skiftes, ikke forsøke å få til å vare med nye additiver (additivene som er "brukt" forsvinner jo ikke av oljen). Bilprodusenter har ofte for lange intervaller på oljeskift. Da er det bedre å heller skifte hyppigere enn å helle på lurium som tynner ut oljen. Det er jo tross alt oljen som står mellom deg og et motorras.

Det er fryktelig mye rykter, "har hørt", "noen sier" og annet. Tror ikke jeg har sett noen bilprodusenter anbefale noe lurium så jeg er skeptisk. Vet jo om folk som har hatt god nytte av ymse stoff i diesel, spesielt VAG og tette partikkelfilter, EGR-ventiler og wastegater.
   #9
 1,323     Østlandet     0
Generelt er jeg enig med TiaZzz.
Men i tilfelle hans innlegg var myntet mot mitt innlegg ang AutoRx så vil jeg bare oppklare et par ting.

AutoRx bukes IKKE som et vanlig aditiv for å forlenge oljens levetid. Det er en renseprosess som man utfører en gang på den måten at man skifter olje og filter, fyller på en flaske AutoRX og kjører 3000km for så å skifte olje igjen. Deretter kjører man 3000km før man skifter olje enda en gang. Dette for å få ut mest mulig av urenhetene. Om nødvendig kan prosessen da gjentas. Men man skal alltid kjøre minst 3000km uten additiv i mellom. Den skal forøvrig ikke benyttes sammen med helsyntetisk olje.

VAG har faktisk et eget rensemiddel / additiv som de benytter ved nevnte problemer med tett oljesil på 1,8T. Men de kjører en renseprosess som pumper oljen rundt i motoren og ut i et eksternt filter mens bilen og motoren står i ro på verkstedet.

Men hele problemet kommer jo fra "longlife" oljen. Så for meg er oljeskift intervallene halvert og problemet løst.
  (trådstarter)
   #10
 725     Lier     0
De produktene jeg også bruker er heller ikke for å øke levetiden på olja. Sliter også med at 30'km intervaller er noe ekstremt i mine øyne. Jeg bruker mirakelmidlene når jeg bytter bil.
Signatur
   #11
 3,042     Akershus     0
Ikke helsynt olje? Hvilke motorer skal dette kjøres i da? Å helle en motorolje som ikke følger spesifikasjonene og krav om viskositet er i alle fall ikke anbefalt. Selv kun for små etapper for rengjøring. Additivene kan være noe djevelskap som herper ømfintlige deler eller kokser verre i motoren og alt av moderne oljer har additiver. Viskositeten sikrer at oljen smører som den skal. For tykk eller tynn vil skape problemer. (Sett bort fra slike skrøner om at helsynt er skadelig for gamle motorer og sånne påstander. De som påstår det har ikke skjønt hva en hel- eller delsyntetisk olje er)

Mulig jeg er fryktelig konservativ og jeg vet om flere som blåser i å følge kravene til punkt og prikke, men jeg tror jo at motorprodusentene gir klassifiseringene av en grunn (annet enn å sette sine egne krav som f.eks. VAG som godt kan være en annen klassifisering).

Det er helt klart nyttig "lurium" som faktisk funker, men problemet er vel at det er vanskelig å vite hva som er bra og ikke. For ikke å snakke om alle kranglene om hvilken motorolje som er best.
   #12
 10,486     Akershus     0

Den skal forøvrig ikke benyttes sammen med helsyntetisk olje.


Men ....... har man problemer med avleiringer i motoren, så er da første bud å i hvert fall sørge for at man bruker ... helsyntetisk olje. Det bør man strengt tatt alltid sørge for å gjøre. Kjører vag de latterlig lange serviceintervallene sine med noe annet enn helsynt?
Signatur
   #13
 7,686     Bærum     0
Jeg ville vært skaptisk til å fylle disse mirakelkurene i oljen. Hvis man googler litt ser man at det er delte meninger om effekten og eventuelle problemer. De som bruker dette stoffet har en tendens til også å skifte olje hyppigere. Hva som da gir effekt kan man jo spørre seg om. Litt som folk som bruker alternativ medisin sammen med vanlige legemidler.

Hvordan stiller det seg med garanti fra "luriumprodusenten" hvis man får motorhavari? Dette stoffet skal altså løse opp avleiringer og myke opp simringer etc. uten å forringe smøreegenskapene til oljen. Stoffet er tross alt laget for å rense trykkerimaskiner, ikke bilmotorer. Hvilke bilprodusenter går god for dette? Jeg tror jeg heller ville gått for hyppigere oljeskift.
   #14
 282     Tønsberg     1
Etter at toppen på min 525 gikk fløyten, med etterfølgende trykk som ble sendt igjennom kjølekanal, så bilen kokte etter 5 min. Så på youtube etter at jeg hadde solgt den at man kunne kjøpe middel som kunne helles i kjølevæsken, dette kunne fixe gåen topppakning. Eneste kravet var at motoren måtte kunne gå på tomgang i 20-30 minutter uten å koke. Dette kunne min, ergelig å selge god bilen når ei flaske til 10-15 dollar kunne fixe dette.
   #15
 3,109     Norge     0

Etter at toppen på min 525 gikk fløyten, med etterfølgende trykk som ble sendt igjennom kjølekanal, så bilen kokte etter 5 min. Så på youtube etter at jeg hadde solgt den at man kunne kjøpe middel som kunne helles i kjølevæsken, dette kunne fixe gåen topppakning. Eneste kravet var at motoren måtte kunne gå på tomgang i 20-30 minutter uten å koke. Dette kunne min, ergelig å selge god bilen når ei flaske til 10-15 dollar kunne fixe dette.


Ha ha ha, nei noko på flaske kan ikkje fikse dette.
Det er kun god reklame som klarer å bevise folk slike ting,
slik som supervaskemiddel som man berre sprutar på og skyller vekk.
I så fall hadde vel ei toppakning vart livet ut.
   #16
 3,042     Akershus     0
Enig med aktiv; det der hørtes ut som ekte lurium.

Men en gåen toppakning er da ikke verden undergang. Hvorfor skiftet du den ikke bare?
  (trådstarter)
   #17
 725     Lier     0
Noen som har prøvd dyserens/drivstoff system rens?
Signatur
   #18
 3,042     Akershus     0
Jeg har ikke, men jeg har en kompis med en svakhet for Passat og han er storforbruker. Mekanikeren hans (min kompis har en mekaniker. det sier forsåvidt litt) sier at han bare skal helle i en flaske hver fjerde tank eller så. Billigere enn å komme rennende med problemer.
   #19
 1,323     Østlandet     0

Ikke helsynt olje? Hvilke motorer skal dette kjøres i da? Å helle en motorolje som ikke følger spesifikasjonene og krav om viskositet er i alle fall ikke anbefalt. Selv kun for små etapper for rengjøring. Additivene kan være noe djevelskap som herper ømfintlige deler eller kokser verre i motoren og alt av moderne oljer har additiver. Viskositeten sikrer at oljen smører som den skal. For tykk eller tynn vil skape problemer. (Sett bort fra slike skrøner om at helsynt er skadelig for gamle motorer og sånne påstander. De som påstår det har ikke skjønt hva en hel- eller delsyntetisk olje er)

Mulig jeg er fryktelig konservativ og jeg vet om flere som blåser i å følge kravene til punkt og prikke, men jeg tror jo at motorprodusentene gir klassifiseringene av en grunn (annet enn å sette sine egne krav som f.eks. VAG som godt kan være en annen klassifisering).

Det er helt klart nyttig "lurium" som faktisk funker, men problemet er vel at det er vanskelig å vite hva som er bra og ikke. For ikke å snakke om alle kranglene om hvilken motorolje som er best.


Nå var det ikke min mening å drive propaganda eller reklame for verken AutoRX eller andre tilsetningsmidler. Men for de som faktisk ønsker/trenger å prøve så er det greit å oppklare evnt misforståelser.

Når man benytter AutoRX skal man IKKE benytte helsyntetisk olje. På vanlig sugemotorer er mineralolje anbefalt, mens på turbo motorer er delsyntetisk olje anbefalt. Og det er INGEN motor som tar skade eller kokser pga "feil" motorolje i løpet av 3000km.
Ei heller er det nevnt at man skal benytte en annen viskositet.

VAG oppgir selvfølgelig helsyntetisk "longlife" olje. Og når det er sagt så er det nettopp VAG sine spesifikasjoner som er hele problemet! De krever at denne spesielle oljen skal benyttes fordi serviceintervallene er på 30000km.
Nå har jeg levd lenge nok til å ha kjørt flere hundre tusen km FØR syntetisk olje var et krav, og et slikt problem med koksing har jeg ALDRI hatt før på noen bil. Men jeg har heller aldri kjørt 30000km mellom oljeskiftene.

Jeg har aldri brukt tilsetningsmidler før heller, men problemet på nevnte bil var koksing som tettet silen til oljepumpen som igjen førte til at oljepumpen sa takk for seg. Når så ny oljepumpe er montert må man jo noe gjøre for å bli kvitt dritten. Jeg ble anbefalt AutoRX - brukte AutoRX og har nå kjørt 50000km etterpå uten problemer. Jeg har ikke demontert motoren for å sjekke hvor godt dette fungerte, men uten tvil begynte motoren å gå langt penere (stillere) etter 7-8 mil med AutoRX.
Og nei jeg følger ikke VAG sine oljeskiftintervaller, men halverer de  Smile
   #20
 282     Tønsberg     0
Se på youtube selv da, en som kjøpte en Volvo S80 T6 med defekt topp for 800 dollar, kjørte dette stoffet igjenom radiatoren etter at den var tappet for kjølevæske, bare rent vann, voila etter 30 min bilen helt fin. På min ville det kostet 15 tusen pluss at allt av bremser måtte skiftes, samt støtdempere og foringer, var ikke værdt det spør du meg.
Slik lurium, virker på små lekasjer ikke slike store, men når jeg søkte var det ingen i Norge som hadde stoffet, i USA var det flere å velge i.
   #21
 10,486     Akershus     0
Jeg prøvde sånn toppakningfiks på graveren en gang. Motoren var helt på bærtur, og skulle uansett byttes, men jeg håpet å skvise litt mer liv ut av den før det ble vinter, og alt frøys. Det hadde en viss effekt, en stund. Så var det brått slutt, men da hadde jeg heldigvis fått gjort det jeg skulle. Lurium som "fikser" toppakning har jeg dessverre lite tro på som en permanent fiks. Hadde jeg kjøpt bil der det viste seg at selger hadde "fikset" toppakningen med noe sånt, så hadde det blitt bråk.
Signatur
   #22
 3,109     Norge     0

Etter at toppen på min 525 gikk fløyten, med etterfølgende trykk som ble sendt igjennom kjølekanal, så bilen kokte etter 5 min. Så på youtube etter at jeg hadde solgt den at man kunne kjøpe middel som kunne helles i kjølevæsken, dette kunne fixe gåen topppakning. Eneste kravet var at motoren måtte kunne gå på tomgang i 20-30 minutter uten å koke. Dette kunne min, ergelig å selge god bilen når ei flaske til 10-15 dollar kunne fixe dette.


For folk som har levd litt og skrutt motorar mens andre har spilt dataspel, er dette berre sprøyt.

Ikkje fordi eg ikkje trur på produktet, men fordi eg har masse erfaringar med folk som har prævd slikt, men som har kommet til meg for å få reparere det på skikkeleg måte, då det har vist seg å være det einaste som har holdt.
   #23
 3,042     Akershus     0


Nå var det ikke min mening å drive propaganda eller reklame for verken AutoRX eller andre tilsetningsmidler. Men for de som faktisk ønsker/trenger å prøve så er det greit å oppklare evnt misforståelser.

Når man benytter AutoRX skal man IKKE benytte helsyntetisk olje. På vanlig sugemotorer er mineralolje anbefalt, mens på turbo motorer er delsyntetisk olje anbefalt. Og det er INGEN motor som tar skade eller kokser pga "feil" motorolje i løpet av 3000km.
Ei heller er det nevnt at man skal benytte en annen viskositet.

Hvorfor skal man ikke benytte helsyntetisk olje? For min egen bil så måtte jeg da ha brukt en olje som ikke var anbefalt av produsent og det i en motor som er utsatt for koksing hvis man ikke er påpasselig. (T7 SAAB)

Du har ikke belegg for å si at en motor ikke tar skade av feil olje i 3000km. For det er nettopp feil olje hvis den ikke følger spesifikasjonene og disse er satt av en grunn. Hadde VAG eller noen andre kunne kjørt motorene sine på pissbillig 10W30 så hadde de nok gjort det, langt intervall eller ikke.

VAG oppgir selvfølgelig helsyntetisk "longlife" olje. Og når det er sagt så er det nettopp VAG sine spesifikasjoner som er hele problemet! De krever at denne spesielle oljen skal benyttes fordi serviceintervallene er på 30000km.
Nå har jeg levd lenge nok til å ha kjørt flere hundre tusen km FØR syntetisk olje var et krav, og et slikt problem med koksing har jeg ALDRI hatt før på noen bil. Men jeg har heller aldri kjørt 30000km mellom oljeskiftene.

Ikke nødvendigvis relaterte problemer. En god syntetisk olje varer ikke bare lengre enn en mineralolje, den har bedre smøreegenskaper også. Det må ikke ha noe med at VAG er noen tullinger som setter 30.000km som intervall.

At du kjørte biler på mineralolje før er heller ikke relevant. Kompresjon, turtall, turbo, driftstoffforbruk og generelle nyvinninger har gjort en moderne motor til noe annet enn en gammel sliter. Klassifiseringer og viskositet er ikke veiledende, de er sertifiseringer og krav.

Jeg har aldri brukt tilsetningsmidler før heller, men problemet på nevnte bil var koksing som tettet silen til oljepumpen som igjen førte til at oljepumpen sa takk for seg. Når så ny oljepumpe er montert må man jo noe gjøre for å bli kvitt dritten. Jeg ble anbefalt AutoRX - brukte AutoRX og har nå kjørt 50000km etterpå uten problemer. Jeg har ikke demontert motoren for å sjekke hvor godt dette fungerte, men uten tvil begynte motoren å gå langt penere (stillere) etter 7-8 mil med AutoRX.
Og nei jeg følger ikke VAG sine oljeskiftintervaller, men halverer de  :)
Det kan godt tenkes dette luriumet fungerer, jeg aner ikke. Jeg har også hørt folk si seg fornøyd med lignende produkter, og langt mer erfarne eksperter enn meg på området advare sterkt mot slike metoder. Det å skulle løse opp skit for så å sette det i sirkulasjon i motoren høres jo ikke ut som en knallgod ide. Denne skiten tynner jo også ut oljen og kjører du med mineralolje istedet for syntetisk så er oljefilmen ikke så slitesterk og oljen ofte er mer tyktflytende.

Nei, jeg tror jeg beholder skepsisen og heller napper ned bunnpanna hvis jeg mistenker sila og setter på ny toppakning hvis motoren drikker kjølevæske. Det kan kanskje funke med lurium, men det kan jo også gi mere problemer.
   #24
 8,022     Bærum     0


Etter at toppen på min 525 gikk fløyten, med etterfølgende trykk som ble sendt igjennom kjølekanal, så bilen kokte etter 5 min. Så på youtube etter at jeg hadde solgt den at man kunne kjøpe middel som kunne helles i kjølevæsken, dette kunne fixe gåen topppakning. Eneste kravet var at motoren måtte kunne gå på tomgang i 20-30 minutter uten å koke. Dette kunne min, ergelig å selge god bilen når ei flaske til 10-15 dollar kunne fixe dette.


For folk som har levd litt og skrutt motorar mens andre har spilt dataspel, er dette berre sprøyt.



Tror det var "et snev" av ironi i innlegget til bernadiner....  Wink
   #27
 2,345     Trondheim     0
AutoRX har jeg brukt en gang for å gjøre ren en for dårlig stelt OM607 motor. Virket faktisk, fikk liv i ventilløftere igjen.

Andre syntetiske lurium har jeg holdt meg unna.

Derimot, siden midten av 80 tallet har jeg brukt molybdendisulfidtilsetning (MoS[sub]2[/sub]) på alt av motor og gir (Ikke automat). Fungerer.
Nå er det bare det at jeg tror det meste av motor og gir i dag fungerer ut tiltenkt levetid om det får riktig stell, dvs rett spesifikasjon på olje og bytteintervall som passer med klima/bruksmønster. Med det i bakhodet så kunne kanskje spart å brukt MoS[sub]2[/sub], men så er det det med trua da :-X
Signatur
   #28
 114     Skien     0
Tunap er vel faktisk det eneste Mercedes har godkjent for bruk på sine motorer. Vet ikke om det er fordi det funker eller om de har blitt smørt....

Brukte 157 som en engangsrens på 420'en når jeg kjøpte den. Den brune fæle filmen innvendig forsvant. Funket veldig greit. Har etterpå kun kjørt Mobil1 0-40, og filmen har ikke returnert. Fornøyd med resultatet, men jeg tør ikke bruke noe annet enn Tunap hvis jeg må til igjen med en annen bil.

http://www.tunap.no/produkter/auto/motorbehandling/7-tunap-157-innvendig-motorrens?format=pdf



JHH
Signatur
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Jeg heller på en dieseltilsetning når bilen ikke klarer å holde 120 opp Lierbakkene på 5. gir. Heller da på en flaske ved neste dieselfylling. Innen neste tankfylling har bilen fått tilbake kraften. I praksis blir det en slik flaske pr 8-10.000km. Ingen tvil om at det funker. Det ser ut til å redusere drivstoffforbruket noe også. Kjørecomputeren sier i hvertfall til tider 10% lavere snittforbruk på jevn motorvei (120km/h) etter en flaske enn før en flaske. Ved tomgangskjøring (70km/h i 6. gir) er det ingen forskjell i forbruk.

Bilen har gått 388.000km med oljeskift hver 10.000.
   #30
 7,686     Bærum     0
Jeg heller på en dieseltilsetning når bilen ikke klarer å holde 120 opp Lierbakkene på 5. gir.
Hmm. Dette bringer frem nostalgien. Flatt jern på sletta før Lierbakkene og så gjerne gjennom lastebiltunnelen får å se hvor fort det gikk på slutten. Steinssletta var vel enda bedre mens den ennå var var uten "hindringer".
  (trådstarter)
   #31
 725     Lier     0
Steinssletta er ikke noe stress, de hindringene er ikke i veien i nordgående Smile Ut lierbakkene er det ikke like morro å gi på. Har letta i svingen med humpene i bunn. Noen som har kjørt sletta med "humpa" ca 5 min fra Tyrifjord vgs? Den er artig i høye hastigheter!
Signatur
   #32
 365     Drammen     0
Hadde en MB 190E med ventiltikk de første 5 sek etter oppstart. Qmi motorvasken i kombinasjon med ny olje fikset dette lett som en lek.


Dette var høyst sannsynlig pga. ny olje. Dette har jeg erfart flere ganger, selv den verste ventiltikk kan noen ganger bli borte etter en helt vanlig oljeskift.
   #33
 154     sarpsborg     0
ang motorer med tikking og rufsete gange på tomgang så har jeg hatt god sukse med dieselrens metoden

dvs tappe av gammel olje,

helle på diesel istedet for olje (kan blanda inn en 20-30% olje om man vil være sikker)

og la motoren gå på tomgang ikke ruse (diesel smører jo ikke allverden) i en 15min ish

så tappe av "olja" da ser man at den er ikke mye pen,

så heller man på 50/50 olje og diesel

15min på tomgang igjen

så tapperm an av den,

så tømmer man oljefilteret for olje, monterer det gamle igjen

heller på ny olje (billig type)

kjører noen hundrekm ish

så tapper man av olja og bytter filter og heller på ny bra olje,

det har fikset div småproblemer for meg før ivaffall :)

en diesel(turbo)bil med automat hadde jeg nok vært litt skeptisk til å bruke metoden på tilfelle den endrer opp med å gå på sin egen "olje" (med manuell har man alltids muligheten til å kvæle motoren)
   #34
 3,210     Vestlandet     0
En plastpose over luftinntaket kvæler effektivt dieselmotorer ogsåSmile
  (trådstarter)
   #35
 725     Lier     0

Hadde en MB 190E med ventiltikk de første 5 sek etter oppstart. Qmi motorvasken i kombinasjon med ny olje fikset dette lett som en lek.


Dette var høyst sannsynlig pga. ny olje. Dette har jeg erfart flere ganger, selv den verste ventiltikk kan noen ganger bli borte etter en helt vanlig oljeskift.


Svaret er nei, jeg hadde byttet olje uten at det hjalp, ser at jeg formulerte meg dårlig. Men jeg byttet jo enda en gang etter qmi'en og flushinga kan jo selvfølgelig ha hjulpet.
Signatur
   #36
 22,342     Akershus     0

en diesel(turbo)bil med automat hadde jeg nok vært litt skeptisk til å bruke metoden på tilfelle den endrer opp med å gå på sin egen "olje" (med manuell har man alltids muligheten til å kvæle motoren)
Dieselmotorer kan gå på "smøreoljen". Det har fått meg til å lure på om man kunne fylle andre typer enn diesel på tanken. Vi hiver masse olje, for eksempel hydraulikkolje. Kan det erstatte diesel?
   #37
 10,486     Akershus     0

hydraulikkolje. Kan det erstatte diesel?


Ja. Hydraulikkolje og ATF er noe av det som er best egnet. Den må renses grundig først, og så er det bare å hive på.
Ulempen er at de er litt mer seigtflytende i lave temperaturer, så du kan ikke bruke 100% om vinteren.

Kan fint kjøre på brukt motorolje også, bare den renses først.

Det med rensingen er viktig. Møkkete "drivstoff" vil gi avleiringer i tank og slanger, tette filter, og i verste fall tette dysene.
Signatur
   #39
 923     0
Har kjørt på spillolje, ATF, ny motorolje, hydraulikkolje på 124.193

En liter motorolje i tanken gir en roligere gange også.
Dog, er tetningene i pumpa dårlige, så viser det seg fort.
   #40
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
På vår tidligere Opel Vectra 2.2 DTi brukte jeg Royal Purple olje. Vi kjøpte bilen ved 100.000KM og var noe småskitten innvendig, gulbrunt belegg, uten at det var noe "gale". Ble anbefalt å sjekke/bytte oljefilteret etter kort tid siden RP-oljen visstnok skal rengjøre. Og det gjorde den. Etter kort tid byttet jeg filter (som ble byttet ved oljeskiftet), og det var seriøst møkkete. Det lå et seigt lag med gugge på hele filterflaten. Etter dette (106.000KM og 4 oljeskift med RP) holdt filteret seg normalt rent og pent. Så i mitt hode kan en slik olje være et godt alternativ til motorvask... Fra før hadde bilen gått på "original" GM-olje, 5W-30 longlife, i praksis mye samme oljen som brukes til VAG og andre (produsenter som Fuchs, med fler).
Motoren i denne er en gammel Opel-maskin som har en tendens til å sote noe jæ... i innsug og EGR. Den var nesten tett da jeg kjøpte den, og det ble en halvårlig service på innsug/EGR for å holde det noenlunde rent. Det meste av tiden vi hadde bilen brukte vi en drivstofftilsetning fra QMI, men og en periode på et halvt år jeg ikke gadd å fylle på dette stoffet. Forskjellen var betydelig i hvor mye sot det var i innsuget/EGR, og jeg kunne fint se forskjell på mengde sot som kom når vi ga flat pedal: Uten middelet så tåkela vi tydelig bak bilen, med så ble det en god del mindre, men fremdeles tydelig mye.
Uten at jeg skal påstå det ene eller andre så gikk iallfall denne motoren nydelig, og brukte mindre drivstoff enn det de fleste med denne motoren opplevde, til tross for at vi hadde mye småkjøring og automatgir.
Dette med RP-oljens renseegenskaper har jeg lagt merke til også på MC-ene her. Betydelig med drit i filteret etter kort tid etter overgang til RP-oljen, men så roer det seg. En interessant observasjon er at alle Honda MC-ene våre har sluttet/redusert kraftig klunkingen i girkassen når man legger inn 1.gir.
Har hatt 1 oljeanalyse på oljen på Vectra-en, som var godt innenfor normalen og kunne fint blitt brukt en stund til, da var oljen et knapt år gammel.
Signatur
   #41
 3,042     Akershus     0
Selv sverger jeg til Mobil1 0W40. Kjører med New Life nå. Er motoren full av sludge så plukker jeg den i stykker og rengjør den. Kanskje det ville fungert med noe rensemiddel, men jeg er skeptisk etter noen skrekkhistorier og jeg vil ikke helle innpå noe utenfor spesifikasjonene til produsenten.

Aldri diesel!  Cool