203    11    1  

Bil: EGR får biler til å brenne?

 229     0
Leser en artikkel om biler med de dyreste feilene
https://dinside.dagbladet.no/motor/bilene-med-de-radyre-feilene/73529767

Der skrives det at 
Når det gjelder eksosrensing er det dieselbilene som har stort sett alle feilene. Her er det bytte av EGR-ventil, eller feil på denne, som gjør at bilene kan begynne å brenne som dominerer. 

På hvilken måte kan en feil på EGR få biler til å begynne å brenne?

TSt
   #1
 10 371     0
De renser seg ved at det blir så varmt at ting "brenner opp" men vanligvis er det kanskje ikke brann inne i enheten. Men blir den for varm kan noe i bilens omgivelser eller i selve bilen ta fyr. Derfor må en iallfall ikke parkere over noe som er lett brennbart.
   #2
 26     0
På hvilken måte kan en feil på EGR få biler til å begynne å brenne?

Det hender at det blir lekkasje på EGR-kjøleren, ikke selve EGR-ventilen. Da kan kjølevæske komme inn i eksosen og det kan begynne å brenne.
   #3
 1 307     klippdalen     0
Leser en artikkel om biler med de dyreste feilene
https://dinside.dagbladet.no/motor/bilene-med-de-radyre-feilene/73529767

Der skrives det at
Når det gjelder eksosrensing er det dieselbilene som har stort sett alle feilene. Her er det bytte av EGR-ventil, eller feil på denne, som gjør at bilene kan begynne å brenne som dominerer.

På hvilken måte kan en feil på EGR få biler til å begynne å brenne?

mon tru om de ikke mener partikkelfilter? der kan det jo bli særdeles varmt under regen av filter Smile
   #5
 3 104     I huset mitt     0
Snip fra den BMW-linken:
"Internal BMW Group investigations have revealed that in the case of some diesel vehicles glycol-leakage from the EGR- (Exhaust-Gas-Recirculation-) Cooler can occur. In combination with typical soot deposits and the high temperatures normally present in the EGR module this might result in smoldering particles. This could lead in very rare cases to the melting of the intake manifold and in extremely rare cases result in fire."

Joda, teknisk mulighet for at det kan ta fyr i en BMW-motor.
Dinside/Dagbladet har funnet seg et halmstrå og lager sak.
Disse eksplosjonsmotorene er jo farlige av natur.Grin

  (trådstarter)
   #6
 229     0
Så om jeg forsto dette rett ligger brannfaren i at det lekker noe veldig varmt, potensielt blandet med kjølevæseke, ut av eksosen ved EGR, som kan smelte eller antenne noe annet det kan tenkes å treffe på?

Vi som har koblet fra kontrollledningen til EGR ventilen, har vi økt eller redusert denne lekkasjefaren?
   #7
 1 278     Oslo     0
Hvorvidt temaet brann i en BMW er et "halmstrå" eller ikke, det kan man jo fortsette å diskutere.
Men bilbranner (jeg snakker ikke om påsatte branner) oppstår jo fra tid til annen.
I januar 2020 oppsto det en stor brann i parkeringshuset på Stavanger lh/Sola. Brannen begynte i en Opel Zafira,
i det den ble startet opp. Jeg vet ikke om det var bensin- eller dieselmotor i omtalte bil.
Signatur

HSt
   #9
 29 977     Lillestrøm kommune     1
Zafira har et el system der strøm oftere enn vanlig er på avveie

Men en bekjent kom ut av et kjøpesenter og så en bil som sto å dyttet på glasset til blomsterbutikken, han opodaget at det var sin bil. bilen var parkert i gir og nøkkel tatt ut mens starteren hadde begynt å gå og kjørt bilen bort til glassruten. Han måtte koble av batteripolen for å få den til å stoppe, dette var en Ford, glassruten i blomsterbutikken holdt ...
   #10
 3 104     I huset mitt     0
Det er jo nettopp det som er poenget at sannsynlighet for brann i bil/motor pga saken fra Dinside.no rundt BMW, er fantastisk liten i forhold til andre årsaker til brann. (aka halmstrå for å lage en sak)

-Lekkasje av drivstoff eller olje på glovarme eksosrør eller turbo, er jo åpenbart en stor risiko for brann.
-Elektrisk feil/korrosjon/kortslutninger, etc er en annen.

Eks rusle seg en tur i byen.
Hva bør man være mest redd for; bli skadet av en metoritt eller påkjørt av bussen?;)