#12
 3,704     Ringerike     0
Jeg setter en trekloss mellom bremseskiva og jekk, jekker opp og deiser til bærearmen med en skikkelig hammer/slegge, da løsner den som regel. Eller du kan bruke en seperasjonsgaffel (Biltema) mellom kula og armen, men da ødelegges kula, hvis den likevel skal skiftes så betyr det ikke noe.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Legger inn et bilde, i tilfelle det er noen missforståelser på gang.
(bil) Løsne bærekule -  - petterg

Innfestingen med grønne piler er løs.
Innfestingen med røde piler er problemet. Kula skal så vidt jeg har forstått ned (rød pil ned) og komme ut på undersiden av bærearm/bærebro (rød pil opp). Låseringen som lå mellom de to røde pilene er tatt av.

Er det noen som vet om biltemas kuleboltberktøy (som Inge linker til) funker? Jeg regner med at man stikker gaffelen inn på oversiden av rød nedoverpil. Men hva har den som mothold på undersiden av rød oppoverpil? Den skal ha en ganske bred gaffel for å ikke legge motholdet på undersiden av selve kula.
   #15
 1,076     1484     0
varme fixer dette på 1-2-3
Samt kuleleddavdrager. Hvor i landet holder du hus ?
Signatur
   #16
 141     Egersund     1
Legg mothold på baksiden av der du slår. Et par solide kakk med en god hammer der som den grønne pila peker oppover, så er den løs. Hilsen bilmekaniker Smile

  (trådstarter)
   #18
 5,111     Sørnorge     0
Legg mothold på baksiden av der du slår. Et par solide kakk med en god hammer der som den grønne pila peker oppover, så er den løs. Hilsen bilmekaniker Smile


Den har fått endel kakk der, men det løsnet bare ved grønne piler. Røde sitter like fast.
   #19
 215     Sortland     0
Tror nok desverre eneste løsning for deg er å skru av bærebroen, for så å låne en god verkstedpresse. Den nye kulen som skal inn skal (nesten) garantert presses inn i bærebroen igjen. Har aldri vært borti opphengskuler som er låst av bare med en låsering..
   #20
 428     Dal     0
Legger inn et bilde, i tilfelle det er noen missforståelser på gang.
(bil) Løsne bærekule -  - petterg

Innfestingen med grønne piler er løs.
Innfestingen med røde piler er problemet. Kula skal så vidt jeg har forstått ned (rød pil ned) og komme ut på undersiden av bærearm/bærebro (rød pil opp). Låseringen som lå mellom de to røde pilene er tatt av.

Er det noen som vet om biltemas kuleboltberktøy (som Inge linker til) funker? Jeg regner med at man stikker gaffelen inn på oversiden av rød nedoverpil. Men hva har den som mothold på undersiden av rød oppoverpil? Den skal ha en ganske bred gaffel for å ikke legge motholdet på undersiden av selve kula.


Når du sier at innfestinga med grønne piler er løs.. Vil det si at du kan dra bolten rundt i hullet? Det er ikke alle bærebruer det er mulig å bytte kule på uten å ta den ut og borre løs selve kuleinfestningen.. Personlig ender jeg som regel opp med ny bærebro / Casterstag når jeg skal bytte slike ting, siden foringene påde også ofte er overmodne for bytte. De koster også sjelden mere en 1000 kr, og det syns jeg er billig, mot å måtte reise på verksted.. Dessuten gjør slarkete bærebro foringer til at bilen blir mere upresis i styringa, og kan også føre til osilering/risting ved bremsing.. Så bytt gjerne begge sider når du først er i gang...

Er problemet at kula blir presset opp i navet, og at du ikke klarer å få lirket den ut, så er jo evt. ett lite spett noe som kan benyttes med litt kirurgisk presisjon....

Hvaslags bil er dette? Ser det er mcpherson..