1,404
30
2
Bil og veihjelp ved dekkskade, funker ikke når det gjelder.
1,126
Østfold
0
Skjærtorsdag, på tur til påskefjellet, og på Tranby så punkterer vi.
I bilen har vi kompressor og skum, og et sett med plugger fra bilrekvisitaen.
Men dekket er skadet i sideveggen i tillegg til i slitebanen, og sånne skader kan ikke repareres.
Det er en 1 cm flenge, og for ordens skyld plugger vi hullet og fyller dekket med skum bare for
å demonstrere for oss selv at dette er håpløst. Skummet tyter ut.
Alternativet er å kjøre tilbake til Moss i lånt bil og hente et sommerdekk, men vi ringer forsikringen (Gjensidige) for å høre om de har noen forslag. De setter oss videre til Falck, men de kan bare informere oss om at alt er stengt og eneste alternativ er å bli berget til nærmeste verksted som uansett er stengt.
Så nå er vi hjemme igjen etter å ha kjørt 4 ganger Tranby Moss på en dag, påsketuren er ødelagt, og vi har nok en gang fått bevist at forsikring er bortkastede penger.
Noen som har tips til hvordan vi kunne løst dette?
Hjulbrønnen er bare dyp nok til et sånn amerikansk mini resevehjul, men dette vet jeg ikke engang om det er mulig å få tak i her i landet...
I bilen har vi kompressor og skum, og et sett med plugger fra bilrekvisitaen.
Men dekket er skadet i sideveggen i tillegg til i slitebanen, og sånne skader kan ikke repareres.
Det er en 1 cm flenge, og for ordens skyld plugger vi hullet og fyller dekket med skum bare for
å demonstrere for oss selv at dette er håpløst. Skummet tyter ut.
Alternativet er å kjøre tilbake til Moss i lånt bil og hente et sommerdekk, men vi ringer forsikringen (Gjensidige) for å høre om de har noen forslag. De setter oss videre til Falck, men de kan bare informere oss om at alt er stengt og eneste alternativ er å bli berget til nærmeste verksted som uansett er stengt.
Så nå er vi hjemme igjen etter å ha kjørt 4 ganger Tranby Moss på en dag, påsketuren er ødelagt, og vi har nok en gang fått bevist at forsikring er bortkastede penger.
Noen som har tips til hvordan vi kunne løst dette?
Hjulbrønnen er bare dyp nok til et sånn amerikansk mini resevehjul, men dette vet jeg ikke engang om det er mulig å få tak i her i landet...
Hvilken forsikring/veihjelp ville troppet opp med en leiebil til oss, og tatt med den havarerte bilen til et verksted? Min standard kasko hos Gjensidige dekker ikke leiebil ved dekkskade fant jeg ut.
Eller er det noen vaktordning på helligdager, et dekkhotell med rikt utvalg av dekk i ukurante dimensjoner?
Jeg har aldri hatt bruk for veihjelp før nå, og når det virkelig gjaldt så var den verdiløs. Bilen ville stått på et stengt bilverksted i Asker som åpner igjen 2. påskedag, og jeg ville muligens fått dekket drosje hjem til Moss og sittet igjen en durabelig hodepine...
Jeg bytter gjerne til en forsikring/veihjelp som koster mer men ville berget dagen i dette tilfellet...
1. De fine ventilhettene fra Bilxtra med messing-foring hadde irret fullstendig fast på ventilene og måtte graves av med tang.
2. Vinterdekk-felgene som fulgte bilen (uoriginale) hadde så trange hull at hjulmutter nøkkelen som fulgte bilen ikke ville nå inn til boltene.
Har sjekka, og det er plass for et sånn halvbredde nødhjul, men ikke noe mer. Men dette leveres ikke som standard...
Men å si at det bare er plass til et lite hjul blir jo også ganske feil. Ingen har sagt at hjulet må være akkurat der produsenten har sagt. Du står helt fritt til å plassere akkurat det hjulet du ønsker, akkurat der du ønsker. Vil du ha et stort hjul tar det av øvrig bagasjeplass. Er det trangt må du velge hva som skal legges på taket, eller henge bakpå.
Jeg har fraktet bagasje på sykkelstativ på hengerfestet før.
For de fleste er trolig nødhjul tilstrekkelig om en ikke skal kjøre Hammerfest/Lindesnes non stop med tidspress. Skum synes jeg blir snaut.
Uhellet skjedde på Skjærtorsdag, og alternativet som tilbys fra 'samfunnet' rundt oss er at påfølgende Tirsdag (i går) ville noen begynt å se på saken, bestille dekk, skifte og ballansere. Så i dag kunne jeg kanskje tatt bussen fra Moss til Drammen for å hente bilen. Det er vel en hel uke fra uhell til bilen på veien igjen.
Hvor mange dekkhavari hadde vi i påsken tro?
Hvis staten ønsker at færre skal kjøre med piggdekk så må de salte veiene.
Og hvis staten ønsker å ta inn vektavgift og CO2 avgift på reservedekk,
så burde de kanskje sørge for døgnåpent dekkvakt i tjukkeste østlandsområdet vel?
Så skaffer du deg et reservehjul, så smalt som mulig og med så smal felg som mulig. Ta det med når du skal på turer som er såpass lange at det er kjipt å stå der uten hjul.
Bilklubber har gjerne også et hjelpsomt miljø. Sist jeg sto langs veien med sprengt dekk, viste det seg at jeg hadde glemt bolter til reservehjulet (de er for lange og ødelegger håndbrekket bak), og jeg fikk heller ikke satt det foran siden bremsene er for store til standard-felg. Da fikk jeg tak i en i klubben, som kom med korte bolter på under 10 minutter. Det er snakk om Mercedes-Benz Entusiastklubb, og jeg er ganske sikker på at det skulle vært ganske så greit å få hjelp av noen, i hvert fall i nærheten av de aller fleste noenlunde befolkede steder.
Eller bare ta sjansen på at det går bra. Vanligvis gjør det jo det.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.