173    5    0  

Bil: selvoppretting eksisterer ikke

 5 025     Sørnorge     0
En bekjents Honda Jazz skal snart på eu-kontroll - eller vrakes, om den ser ut til å bli dyr å få igjennom kontrollen. En av feilene som er identifisert i forkant er ikke-eksisterende selvoppretting. Det er altså ikke tegn til selvoppretting, uavhengig av hvilken vei man svinger, eller hvor mye. Rattet blir stående i nøyaktig den posisjonen man setter det, og der står det, uavhengig av om man bremser, gasser eller bare ruller. Hva kan det komme av?

Den er lett på rattet, så stor friksjon tror jeg ikke man kan skylde på. Heller ikke servoproblem. Med mindre servoen har blitt hyperaktiv.
Bærekuler og alle ledd er sjekket. Eneste potensielt relevante feil som er funnet er klunkelyd fra toppen av dempertårn på begge sider foran. Kan det være relevant?

Spissing slår meg som en mulighet, og skal sjekkes. Men det skal vel være veldig langt unna riktig for at selvopprettingen skal være fullstendig fraværende? Og om spissing er veldig feil, burde man vel merket at det dro til en eller annen side?

   #1
 18 469     Akershus     0
Tror ikke du merker nevneverdig sidedrag om spissingen er litt skjev. Er den skjevstilt så kompenserer en ved å legge rattet litt over for rett frem.
Jeg tror for lite spissing vil gi «flytende  styring.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 5 025     Sørnorge     0
Når spissing på mine biler har vært gal, har bilen ikke gått rett frem når rattet har stått rett. Jeg har t.o.m hatt så gal spissing etter bytte av forstillingsdeler at ABS og ESP har gitt feilkoder, men likevel har selvoppretting vært tilstede.
Denne jazzen går snorrett når rattet står rett.
   #3
 18 469     Akershus     0
Jeg antydet at for lite spissing kanskje fører til manglende selvoppretting. Rett/skjevt ratt kan være så enkelt som at rattet er satt skjevt på, behøver ikke bety noe som helst.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 5 025     Sørnorge     0
Ah. Da missforsto jeg litt.

Har lest meg til at på denne bilen endres camber og caster når man justerer spissing. Alle tre må derfor justeres samtidig. Prosedyren var mildt sagt skremmende mye jekking opp og ned, hjul av og på, gjentatte ganger.
  (trådstarter)
   #5
 5 025     Sørnorge     0
Nå har jeg lært litt om Honda Jazz:
Lageret i toppen av fjærbeinet sitter i en gummiholder. Denne gummien bærer i praksis hele bilens vekt på hvert av framhjulene. Denne gummien sitter mellom karosseri og fjærbeinslageret. På toppen av fjærbeinet er det en mutter som holder dette lageret fast i fjærbeinet. Denne mutteren stikker opp igjennom gummien som holder bilens vekt. På toppen av dette igjen sitter en gummibelagt skive som klemmer det hele fast i karosseriet. Når man skrur denne toppskiven ned, skrur man i praksis til skiven butter i mutteren på toppen av lageret. Da sitter fjærbeinet fast i karosseriet - et par måneder.

Når verksteder har byttet fjærbeinslager - som de bedømmer å være årsaken til manglende selvoppretting og klakking i dempertårnet - holder bilen de dagene som trengs for å komme igjennom kontroll. Et par måneder etter har gummien som holder lageret er byttet (sammen med lageret) har man samme problem igjen, men gamle damer som gjerne er eiere slike biler reagerer ikke på på hverken klakking eller manglende selvoppretting, og de kjører slik helt frem til neste kontroll.

Det som skjer er at gummien som holder lageret synker sammen over tid. Dermed kommer mutteren på toppen av lageret høyere og skiven som skal klemme det hele fast i karosseri har ingen klemmevirkning lenger. Skiven kan ikke skrus lenger ned da den butter i mutteren over lageret. Dermed flytter fjærbeinet seg rundt i toppen av tårnet.

Kvikkfiks: Snu skiven på toppen opp ned! Skiven er skålformet og får dermed plass til mutteren. Ulempen her er at det blir veldig lite gummi mellom skive og karosseri. Om det har noen betydning i lengden, eller andre ulemper aner jeg ikke. Plutselig ble det i alle fall både stille i tårnet og god selvoppretting.

En bedre løsning er antagelig å slipe ned høyden på mutteren over lageret. Spørsmålet da blir om mutteren får nok gjenger å henge i, i forhold til den belastningen den utsettes for. En enda bedre løsning vil være å gjøre skiven tykkere i ytterkant - altså legge på mer gummi - slik at den kommer høyere i senter. Så kan man jo undre seg hvorfor Honda ikke har gjort en så enkel forbedring av sine deler.

I denne feilsøkingen har det også kommet frem at Honda-verksteder godkjenner jazz bare det finnes snev av selvoppretting.