3,288    39    4  

Bilbatteri, spenning og lading

 21,481     Enebolig     0
Volt og ampere er jeg brukbar på, men bil har jeg hatt lite tid til å skru på. Bilen har hatt litt vanskelig for å starte et par ganger.

På bilen måler jeg 12,8v uten å ha startet bilen. På tomgang måler jeg 13,5v. Det vil vel si at batteriet sannsynligvis er i god stand, men at det er noe galt med dynamoen? Børstene?

   #1
 22,342     Akershus     0
Ladespenningen kommer an på regulatoren. Nå er jeg ikke helt dreven i dette, men jeg mener å huske at ladespenning kan være fra 13,5 til 14,7 avhengig av regulator. Hvor mye står det på din? Kanskje den har tatt kvelden?
  (trådstarter)
   #2
 21,481     Enebolig     0
Hmmm...får løpe og kikke. Jeg mener på at ladespenningen skal være ca 14,4v (hvertfall over 14) men som sagt så har ikke jeg heller allverdens greie på dette.
  (trådstarter)
   #3
 21,481     Enebolig     1
Innerst, underst, bakerst. Orker ikke kikke på dynamoen i dag  Grin
   #4
 4,110     Akershus (Follo)     0
13,5V er litt lavt om motoren går på litt høyt turtall. Ikke så ventilene står som en bukett tulipaner ut av eksosrøret, men rundt 2000 omdr. Da bør du ligge på 13,8-14,2V. Optimal ladespenning er litt avhengig av temperatur, så den er gjerne lagt litt lavt.

Sett på lys, varmeapparat, varmetråder og setevarmere. Litt høyt turtall som nevnt og sjekk spenningen. Da bør den fortsatt ligge godt over 13V. Er det OK, så er sannsynligvis generatoren OK.

Men batteriet da? Når byttet du det sist? De er som skigarden og holder ikke evig veit du. Stikk innom noen som har måleapparat som kan sjekke batteriets tilstand.

Ellers er det mange andre muligheter når den er tungstartet: Startmotor, tenning, innsprøyting, jordkabel motor-chassis, VAG-produkt, osv.

Signatur
  (trådstarter)
   #5
 21,481     Enebolig     0
Turtall og turtall, tomgang  Tongue Slo av alt jeg for å se om det ble noe mer futt.

Jeg vet ikke når batteriet ble byttet sist, kjøpte bilen for 6 mnd siden. Har nytt stående, men ble rådet til å ikke bytte før dynamoen lader riktig. Det var i forbindelse med innkjøp av nytt batteri at jeg ble gjort oppmerksom på at det like gjerne kunne være dynamoen.

Meg bekjent så lader den ikke riktig når den er på 13,5v, akkurat det skulle vel være uanhengig av om batteriet er dårlig?
   #6
 7,685     Bærum     0
Optimalt skal ladespenningen variere med temperaturen. Så vidt jeg husker er riktig spenning 14,4 V ved 20 grader. De fleste biler lader ikke med riktig spenning. Spesielt ikke i kulden.
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     1
Generatoren trenger litt turtall for å yte det den skal. Noe over vanlig tomgang.

Hvis det ikke har kommet helt i det siste, så har regulatorene ikke temperaturkompensering. Og 13,5V er noe lavt, men innenfor hva en standard regulator gir. De fleste standard regulatorer lader faktisk ikke batteriet helt fullt. Et gammelt jungeltriks er å isolere jordtilkoblingen for regulatoren og sette en silisiumdiode i lederetningen mot jord. Det hever ladespenningen med ca. 0,7V. Om du bruker en Schottky diode heves den med ca. 0,3V.

Topplad ditt nye batteri og sett det inn. Har du fortsatt startproblemer, så søk feilen annet sted enn ladekretsløpet. Mål spenningen en gang i uka før du starter bilen om morgenen. Synker den, så har du trolig dårlig lading eller en strømforbruker som står på når bilen er parkert.

Du sier ikke hva slag bil du har, men til en vanlig Bosch generator koster jo ikke en ny regulator mer enn 2-300Kr. Og da kommer den med nye børster.

Jeg antar ellers at du har en generator og ikke en dynamo? Ellers må jeg ønske deg velkommen i veteranbileierenes rekker.  ;D (En dynamo har kommutator. Biler i dag har 3-fase vekselstrømsgeneratorer.)
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 21,481     Enebolig     0
Det kan nok stemme at jeg har generetor, men selv mekanikerene jeg har pratet med før kaller det dynamo  ;)

Bilen er en Mazda 323, 2002 modell. Andre svar jeg har fått er at 13,5v er aaaaltfor lavt, men det gir meg håp at noen mener det kan gå. Kun seks uker til neste service + noe annet småplukk. Også har jeg ikke målt ved 2000 omdreininger, får ta det i morra.

Tenkte det var greit med nytt batteri uansett, men egentlig kan det jo være noe helt annet. Noe merkelig at bilen ikke vil starte på første forsøk, men går greit på andre forsøk. Normalt er det vel enten eller ved dårlig batteri? Eller?
   #9
 4,110     Akershus (Follo)     0
Må inrømme jeg har liten erfaring med riskokere, men startvegring kan ofte skyldes dyselekkasje eller andre ting enn lading. Selv om det nok er en vanlig årsak.

En ting til: En 10 år gammel doning begynner å komme i alderen for morkne gummislanger. Også en vanlig alderssvakhet.

Signatur
   #10
 22,342     Akershus     1


Ellers er det mange andre muligheter når den er tungstartet: Startmotor, tenning, innsprøyting, jordkabel motor-chassis, VAG-produkt, osv.


Dårlige kontakter er vel vanligste problemet etter dafft batteri. At bilen er et VAGprodukt er vel heller et pluss så lenge den ikke har vært innom merkeforhandler i Norge.