#31
 5,569     0
Bluetooth? Eller NFC? Mine Volvo-nøkler har så vidt meg bekjent ingen aktiv sender som hele tiden er på. Bilen merker når nøkkelen er i nærheten.

   #32
 340     0
på bla noen lastebiler i dag kan du få restvarme funksjon, sånn at man kan bruke restvarmen fra motoren etter att den er stoppet. mulig det allerede finnes på personbiler også?
relativt enkelt prinsipp med sirkulasjonspumpe +div. skal sies de har ca 80ltr kjølevann, kontra en personbil som gjerne har 10.. men igjen er vannet 90 grader, bør dette kunne utnyttes en tid etter stopp uansett..

Varmepumpeteknologi er vell også på vei inn i nye biler.

Ellers bruker en typisk 5kw webasto kankje 0,5ltr pr time på full load. men tror det er veldig sjelden den trenger å gå på max en hel time for å varme opp motor og kupe, eventuelt for å opprettholde varme.
Brukes de rett kan de holde ganske mange år før de trenger service.

Nye moderne dieselmotorer klarer heller ikke å oppretholde driftstemp ved tomgangskjøring eller lett kjøring. så hvordan produsenten har løst det, er litt forskjellig, men diesel eller bensinvarmer, eventuelt ellvarme av noe slag er ganske normalt i dag.

Vet ikke om alle biler er oppgitt med forbruk på tomgangskjøring, men det er på de aller ffleste biler å motorer generelt, overaskende høyt.. kjører man økonomisk på landevei kan forbruket være tilnærmet likt som ved tomgangskjøring.

Videre er de, gjerne spesielt på nyere dieselmotorer ikke anbefalt med tomganskjøring. motoren er ikke konstuert for det rett å slett. vibrasjoner er en ting som sliter mye. dette forplanter seg videre til clutch å gir, gjelder seg både automat og manuell. videre er for eksempel partikkelfilter å avgassrensing generelt veldig lite glad i tomganskjøring.
Er ikke gunstig på bensin heller, men de får ikke den ekstreme slitasjen en diesel får.

Vet en del taxier har fått redusert eller ingen garanti ved motorhavari der det har blir påvist mye tomganskjøring.
Start stop kan vell deaktiveres med ett knapp stort sett..

Kanskje greit å nevne, at selv om man har diesel eller bensinvarmer som også varmer motor, er det vell ingen som har vannsløyfe i bunnpannen, sånn at selv om man har varm kupe og tilsynelatende varm motor, er oljen i bunnpannen fortsatt kald ved start.

Har selv webasto dieselvarmer og kan anbefale de på de sterkeste. koster ofte ikke mye ekstra ved kjøp av ny bil. ettermontering trenger heller ikke være veldig dyrt vist man gjør det selv. prinsippet er samme både bensin og diesel

Til det som ts spør om så er det sikkert ganske "umulig på en nyere bil, men noe eldre biler bør være kurant å få laget noe opplegg selv.
   #33
 10,486     Akershus     0
på bla noen lastebiler i dag kan du få restvarme funksjon, sånn at man kan bruke restvarmen fra motoren etter att den er stoppet. mulig det allerede finnes på personbiler også?


Øh?
Det var tilgjengelig som ekstrautstyr på min 1986-modell, og mer eller mindre standard på konas 2004, så helt nytt er det ikke.
Fin funksjon, men det må være litt varme i motoren.
Signatur
   #34
 10,486     Akershus     0
Webasto drar 0,7 liter pr time på max. Min går det meste av tida på max, men da har jeg da også 60-70c i motoren ved oppstart.

En diesel bruker "ikkno" på tomgang. Sammen med noe venner hadde vi en kort natt på tomgang i en Passat 1,6 for noen år siden, og da viste den 0,4 L/time når vi skrudde av alt, 0,5 med litt varmevifte. I 100 km/t brukte den 0,6 eller så, godt og vel 10 ganger så mye.

Høres ut som du kanskje synser litt mer enn du VET?
Signatur
   #35
 531     Sarpsborg     0
Jeg glemte en nissan navara på tomgang en gang, var 20-25 minus og hadde akkurat vært å fylt diesel. Når jeg kom på jobb dagen etter, (16 timer senere) fylte jeg den på nytt. Resultat var 12 liter forbrukt (0,75l/time), så Frodes tall er nok ganske presise.
Til sammenligning hadde en 6kW webasto brukt ca. 0,6l/time, men batteriet hadde vært flatt.
   #37
 531     Sarpsborg     0
Jepp, dieselpumpe + styring til webasto, kjølevannspumpe til sirkulasjon, + kupevifte.
Kvalifisert gjetning: ca 100-150W - 8-12A. Absolutt strøm man vil beholde på et batteri når det er kaldt...

  (trådstarter)
   #38
 25,140     Akershus     0
Bluetooth? Eller NFC? Mine Volvo-nøkler har så vidt meg bekjent ingen aktiv sender som hele tiden er på. Bilen merker når nøkkelen er i nærheten.

Hvordan kan bilen merke om nøkkelen er i nærheten uten at nøkkelen sender? At bilen sender energi slik at nøkkelen aktiveres ref gamle Køfri med passiv SAW-brikke? Eller?
Signatur
   #39
 10,486     Akershus     0
Jepp, dieselpumpe + styring til webasto, kjølevannspumpe til sirkulasjon, + kupevifte.
Kvalifisert gjetning: ca 100-150W - 8-12A. Absolutt strøm man vil beholde på et batteri når det er kaldt...


Webasto drar litt i oppstarten, 4A mener jeg å huske. Deretter bare vifta i den, og det bør ikke være rare greiene. Sirk.pumpe kanskje 1A. Kupévifta kan man gjerne stille litt selv, men 2-20A. De fleste biler kjører den veldig lavt med webasto.

Det går litt, men si man drar 4A i 30 min, så er det 2Ah. Det er "ikkno. Brukbar ladespenning, så er det fort tilbake.
Signatur
   #40
 5,111     Sørnorge     1
VW 1,9tdi 2007modell med DSG bruker 0,8-0,9l/time i drive (stillestående), 0,7-0,8l/time i park.
Uansett hvor økonomisk man kjører vil man ikke komme under tomgangsforbruket per tidsenhet, med mindre det er hjulene som driver motoren i en nedoverbakke.

Volvo reklamerer med at man uten å være i nærheten av bilen skal kunne fortelle den at en annen persons mobil skal få lov å fungere som nøkkel. Det vil nødvendigvis kreve en datatilgang på et vis. Men det kan jo tenkes at det er løst ved at appen på telefonen mottar en kode som den sender til bilen over en annen kommunikasjonsform på et senere tidspunkt. Da igjen ønsker man kanskje ikke at den man lånte bort bilen til skal beholde nøkkelkopien til evig tid, så det må nødvendigvis være en måte å fjerne mobilens tilgang igjen. Hvis det ikke sendes som datatrafikk til bilen direkte, vil man kunne omgå dette ved å skru av datatrafikk på mobilen så fort man har fått koden første gang. Så om ikke bilen får nøkkelinfo via mobilnett, ser jeg for meg at man relativt enkelt kan hakke til seg en volvo i fremtiden. Dette kan man antagelig finne ut av ved å prøvekjøre en Volvo hos en forhandler som har demobilen stående utenfor butikken om natten, og avlegge samme sted et besøk påfølgende kveld.